handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott mot träningsvärk?


dj_evil
2010-07-31, 22:38
Mitt största fiende är träningsvärk, blir så seg i kroppen av det och kan verkligen känna att jag blir seg och måste vänta i några dagar för kroppen ska återhämta sig.

Väl vad är egentligen bra mot träningsvärk förutom VILA och träna mer?

Jag är verkligen ute efter det som kan hjälpa mot träningsvärk och återhämtning blir ju fort.

Tips? Forslag? Kosttillskott?

Tack för din tid.

mini
2010-07-31, 22:40
Regelbunden träning, bra kost och tillräcklig sömn tycker jag är receptet.

Matte_
2010-07-31, 22:41
regelbunden träning, bra kost och tillräcklig sömn tycker jag är receptet.

+1

Crocker
2010-07-31, 22:44
Träningsvärk har dock inget att göra med din återhämtning.

dj_evil
2010-07-31, 22:50
Träningsvärk har dock inget att göra med din återhämtning.

Nej nej det vet jag men sak samma. Men vill ändå att det ska gå snabbare så.

Sjoba
2010-07-31, 22:52
Aminosyretillskott har en dokumenterad positiv effekt på ens återhämtning, i övrigt ger ett högt proteinintag bättre återhämtning.

Crocker
2010-07-31, 22:59
Nej nej det vet jag men sak samma. Men vill ändå att det ska gå snabbare så.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1250256/?tool=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16604130

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19997002

HulkH
2010-08-01, 02:27
regelbunden träning, bra kost och tillräcklig sömn tycker jag är receptet.

1+

Sniggel
2010-08-01, 06:33
Med regelbunden träning vill jag lägga till:
Att träna igenom kroppen oftare per vecka. Kör man igenom kroppen på 1 vecka kanske det är dags att testa att köra igenom kroppen 1½ gång per vecka, t ex genom halvkroppspass 3 ggr i veckan.

macsacre
2010-08-01, 07:11
EAA/BCAA och Gainer säger sig kunna hjälpa lite så man inte får lika mkt träningsverk kan dock säga att förra veckan sedan jag började med HMB har jag knappt känt av att jag tränat ens så kan ju rekommendera HMB så du inte får lika mkt träningsverk dagen efter.

Crocker
2010-08-01, 10:30
EAA/BCAA och Gainer säger sig kunna hjälpa lite så man inte får lika mkt träningsverk kan dock säga att förra veckan sedan jag började med HMB har jag knappt känt av att jag tränat ens så kan ju rekommendera HMB så du inte får lika mkt träningsverk dagen efter.
Har du någon studie på att kolhydrat hjälper, bara nyfiken? :)

milk
2010-08-01, 10:40
jag har för mig att leucine ( stavning ? ) är det som fixar biffen. Finns ju i ren form och är en av aminosyrorna som finns i EAA ( jag vet inte hur det är med BCAA ).

Flera personer i min närhet har upplevt ganska storskillnad när det tagit ren leucin mot just träningsvärk

stridis
2010-08-01, 12:19
höga doser av antioxidanter kan hjälpa mot träningsvärk; något man dock bara är behjälpt av under typ en tävlingssäsong då träningseffekten verkar hämmas.

macsacre
2010-08-01, 13:20
Har du någon studie på att kolhydrat hjälper, bara nyfiken? :)

Sök lite på google. Jag tycker inte det hjälper faktiskt.

dj_evil
2010-08-01, 15:17
EAA eller BCAA? Eller båda?

Crocker
2010-08-01, 15:32
EAA eller BCAA? Eller båda?

Man undersökte BCAA i studien, men båda lär nog funka kanon.

macsacre
2010-08-01, 16:10
BCAA FTW always!

PRound
2010-08-01, 20:24
BCAA FTW always!

som vanligt......

Sjoba
2010-08-01, 20:26
Vitamin C har vad jag vet en dokumenterad positiv effekt på muskelåterhämtning, på träningsvärk vet jag inte.

Crocker
2010-08-01, 20:30
Vitamin C har vad jag vet en dokumenterad positiv effekt på muskelåterhämtning, på träningsvärk vet jag inte.

Tvärtom nu Sjoba. ;)

CONCLUSIONS:: AOX supplementation does not offer protection against exercise-induced lipid peroxidation and inflammation and may hinder the recovery of muscle damage.

Med Sci Sports Exerc. 2009 Aug 5. Antioxidants Do Not Prevent Postexercise Peroxidation and May Delay Muscle Recovery.

Något på träningsvärk, hittar jag inte nu.

hertzman
2010-08-01, 20:40
EAA före och efter passet hjälper helt klart!

milk
2010-08-01, 22:11
så BCAA före EAA i detta fallet?

Crocker
2010-08-01, 22:15
så BCAA före EAA i detta fallet?

Nja, BCAA är EAA, effekten är det nog ingen skillnad på. Tror främst det är leucine.

macsacre
2010-08-02, 07:39
Nja, BCAA är EAA, effekten är det nog ingen skillnad på. Tror främst det är leucine.

EDIT* Orka krångla.... Han fick ett PM angående BCAA och EAA...

dj_evil
2010-08-02, 11:13
EDIT* Orka krångla.... Han fick ett PM angående BCAA och EAA...

Kan jag också få den tack?

dj_evil
2010-08-02, 12:55
ok, tack för svar från alla som orkade skriva.

Har en annan fråga nu till er som kanske har upplevt samma sak.

Jag blir väldigt seg av träningsvärk, extra seg blir jag om jag leker med musklarna där jag har ont. Ex, säg att jag har träningsvärk i brösten som jag har nu också, om jag stretchar flera ggr under dagen och tar mycket på musklarna flera dagar i rad så försvinner inte träningsvärken istället blir den värre bara.

Det har hänt mig flera ggr då jag tycker att det är skönt att (pilla) på muskler som har träningsvärk, dock det har hänt mig med bröst muskler, triceps och baksidan av lår. Det blir nästan som inflammation och tar längre tid att läka.

Känner någon här igen detta? Har det hänt er nån gång?

macsacre
2010-08-02, 20:38
Idag gjorde jag lite ökningar i snedbänk sedan skadan i latsen så imorn märks det hur mkt HMB hjälper mot träningsverk, ökade även i en del Triceps övningar.
Men i vanliga fall får jag alltid träningsverk efter mina träningspass beroende på om jag ökat eller hur intensivt jag tränat.

Jo, angående PM:et som jag skickade till killen där så var det just att BCAA är inte samma sak som EAA det är bara att du kollar på innehållet (EAA innehåller lite BCAA men inte i samma mängder som i BCAA och en del (i USA) spekulerar just på att om man tar BCAA utan resten av aminosyrorna som EAA innehåller så ska man få bättre resultat än om man tar alla EAA och att massa tränande från USA håller sig hellre till BCAA då de tycker det är onödigt att betala för EAA då man får i sig EAA genom kosten om man äter relativt bra. Själv tycker jag att jag fått bättre resultat på gymmet sedan jag byte från EAA till BCAA. OCh skrev till killen att det känns som att det är just på KOLO som EAA är väldigt överhypad...

Tycker du ska googla lite på BCAA och leta runt på forums från USA angående EAA vs BCAA så kommer du se att de flesta där som fått mkt bra resultat i sin träning väljer (för det mesta) att köpa BCAA.

Sry för att jag inte skickade PMet men kan vara bra att andra får läsa detta. Vet att det jag skrev kommer skapa massa otrevliga svar men det struntar jag i. Måste bara säga att det finns inga studier som säger att BCAA är bättre än EAA och att allt bara är spekulationer men att jag har fått bättre resultat på gymmet sedan jag började med BCAA det kan jag stå för.

macsacre
2010-08-02, 20:51
länk om saken:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4374761&postcount=1914

Från ett inlägg här på kolo:

Essential Amino Acids (EAA)
Recent studies have indicated that ingesting 3 to 6 g of EAA prior to [105,106] and/or following exercise stimulates protein synthesis [92,93,98-101,105]. Theoretically, this may enhance gains in muscle mass during training. To support this theory, a study by Esmarck and colleagues [107] found that ingesting EAA with carbohydrate immediately following resistance exercise promoted significantly greater training adaptations in elderly, untrained men, as compared to waiting until 2-hours after exercise to consume the supplement. Although more data is needed, there appears to be strong theoretical rationale and some supportive evidence that EAA supplementation may enhance protein synthesis and training adaptations. Because EAA's include BCAA's, it is probable that positive effects on protein synthesis from EAA ingestion are likely due to the BCAA content [108,109]. Garlick and Grant [109] infused glucose into growing rats to achieve a concentration of insulin secretion that was insufficient to stimulate protein synthesis by itself. In addition to this, all eight essential amino acids with glucose was infused into another group and then in a third group the investigators only infused the BCAA's along with the glucose. Compared with the glucose infusion alone, protein synthesis was stimulated equally by the essential amino acids and the BCAAs. This demonstrates that the BCAAs are the key amino acids that stimulate protein synthesis. The ISSN position stand on protein concluded that BCAAs have been shown to acutely stimulate protein synthesis, aid in glycogen resynthesis, delaying the onset of fatigue, and help maintain mental function in aerobic-based exercise. It was concluded that consuming BCAAs (in addition to carbohydrates) before, during, and following an exercise bout would be recommended safe and effective [39].

Det där hittar du här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149155&page=3

en stor stark
2010-08-02, 20:53
Idag gjorde jag lite ökningar i snedbänk sedan skadan i latsen så imorn märks det hur mkt HMB hjälper mot träningsverk, ökade även i en del Triceps övningar.
Men i vanliga fall får jag alltid träningsverk efter mina träningspass beroende på om jag ökat eller hur intensivt jag tränat.

Jo, angående PM:et som jag skickade till killen där så var det just att BCAA är inte samma sak som EAA det är bara att du kollar på innehållet (EAA innehåller lite BCAA men inte i samma mängder som i BCAA och en del (i USA) spekulerar just på att om man tar BCAA utan resten av aminosyrorna som EAA innehåller så ska man få bättre resultat än om man tar alla EAA och att massa tränande från USA håller sig hellre till BCAA då de tycker det är onödigt att betala för EAA då man får i sig EAA genom kosten om man äter relativt bra. Själv tycker jag att jag fått bättre resultat på gymmet sedan jag byte från EAA till BCAA. OCh skrev till killen att det känns som att det är just på KOLO som EAA är väldigt överhypad...

Tycker du ska googla lite på BCAA och leta runt på forums från USA angående EAA vs BCAA så kommer du se att de flesta där som fått mkt bra resultat i sin träning väljer (för det mesta) att köpa BCAA.

Sry för att jag inte skickade PMet men kan vara bra att andra får läsa detta. Vet att det jag skrev kommer skapa massa otrevliga svar men det struntar jag i. Måste bara säga att det finns inga studier som säger att BCAA är bättre än EAA och att allt bara är spekulationer men att jag har fått bättre resultat på gymmet sedan jag började med BCAA det kan jag stå för.

Du har med andra ord fortfarande inte förstått vad vi menar när vi säger att BCAA är EAA? Även om du har fått det förklarat för dig många gånger? BCAA är EAA, men tillskotten med samma namn är olika produkter.

WHITEFOLKS
2010-08-02, 20:57
Du har med andra ord fortfarande inte förstått vad vi menar när vi säger att BCAA är EAA? Även om du har fått det förklarat för dig många gånger? BCAA är EAA, men tillskotten med samma namn är olika produkter.

Vad är det du vill ha sagt?

en stor stark
2010-08-02, 20:58
Vad är det du vill ha sagt?

Att BCAA är EAA (essentiella aminosyror).

WHITEFOLKS
2010-08-02, 21:02
Att BCAA är EAA (essentiella aminosyror).

Och med det vill du konstatera att det inte spelar någon roll vad man använder?

Jag är rätt säker på att macsacre syftar på leucine:valine:iso-leucine i 2:1:1 när han säger BCAA och EAA syftar på standardblandningen som använts i "studierna".

Om man ska bli tvungen att specificera precis innehåll och fördelning så kan det bli rätt omständigt.

en stor stark
2010-08-02, 21:04
Och med det vill du konstatera att det inte spelar någon roll vad man använder?

Jag är rätt säker på att macsacre syftar på leucine:valine:iso-leucine i 2:1:1 när han säger BCAA och EAA syftar på standardblandningen som använts i "studierna".

Om man ska bli tvungen att specificera precis innehåll och fördelning så kan det bli rätt omständigt.

Nej, det har jag inte sagt på något sätt. Vad jag dock har märkt är att Macsacre fått för sig att BCAA inte är EAA ett tag nu, och försökte förklara för honom vad vi menar när vi säger "BCAA är EAA".

macsacre
2010-08-02, 21:04
BCAA finns i EAA ja det vet jag men att EAA är exakt samma sak som BCAA, NEJ så är det inte! BCAA är en produkt och EAA är en produkt! Orka hålla på med det här i varenda tråd!!!!!

en stor stark
2010-08-02, 21:07
BCAA finns i EAA ja det vet jag men att EAA är exakt samma sak som BCAA, NEJ så är det inte! BCAA är en produkt och EAA är en produkt! Orka hålla på med det här i varenda tråd!!!!!

BCAA står för Branched-chain AA som är Essentiella AA. Att det sen OCKSÅ är produkter med samma namn (BCAA respektive EAA) är sant, och produkterna ger också olika effekt. Men BCAA (INTE PRODUKTEN BCAA) är EAA (INTE PRODUKTEN EAA ). Men när vi säger BCAA är EAA menar vi alltså INTE, jag säger det igen: INTE produkterna BCAA respektive EAA. Det är vad förkortningarna står för som vi pratar om då. Branched chained aminoacids är essentiella aminosyror EAA (inte produkten återigen :) ).

Crocker
2010-08-02, 21:47
BCAA finns i EAA ja det vet jag men att EAA är exakt samma sak som BCAA, NEJ så är det inte! BCAA är en produkt och EAA är en produkt! Orka hålla på med det här i varenda tråd!!!!!
Möjligen därför du sprider falskheter till nybörjare?....

Telles
2010-08-02, 21:57
Testa EAA! Hade också problem med träningsvärk innan jag testade EAA, och nu har jag nästan ingen träningsvärk alls oavsett hur hårt jag tränar.

Funkar sjukt bra om du frågar mig.

mvh

dj_evil
2010-08-03, 01:06
Provar igen då många håller sig till annat ämne hehe.

ok, tack för svar från alla som orkade skriva.

Har en annan fråga nu till er som kanske har upplevt samma sak.

Jag blir väldigt seg av träningsvärk, extra seg blir jag om jag leker med musklarna där jag har ont. Ex, säg att jag har träningsvärk i brösten som jag har nu också, om jag stretchar flera ggr under dagen och tar mycket på musklarna flera dagar i rad så försvinner inte träningsvärken istället blir den värre bara.

Det har hänt mig flera ggr då jag tycker att det är skönt att (pilla) på muskler som har träningsvärk, dock det har hänt mig med bröst muskler, triceps och baksidan av lår. Det blir nästan som inflammation och tar längre tid att läka.

Känner någon här igen detta? Har det hänt er nån gång?

macsacre
2010-08-03, 05:41
Nej, jag brukar aldrig pilla på träningsverken och så stretchar jag aldrig. Och nej har aldrig känt något av det du nämner.

macsacre
2010-08-03, 05:45
Möjligen därför du sprider falskheter till nybörjare?....

Falskheter? Så du säger att jag ljuger när jag säger att jag fått så otroligt mkt större resultat sedan jag började BCAA? Jag tog EAA i 8 månader och har ej fått några större märkbara resultat i min träning.

Essential Amino Acids (EAA)
Recent studies have indicated that ingesting 3 to 6 g of EAA prior to [105,106] and/or following exercise stimulates protein synthesis [92,93,98-101,105]. Theoretically, this may enhance gains in muscle mass during training. To support this theory, a study by Esmarck and colleagues [107] found that ingesting EAA with carbohydrate immediately following resistance exercise promoted significantly greater training adaptations in elderly, untrained men, as compared to waiting until 2-hours after exercise to consume the supplement. Although more data is needed, there appears to be strong theoretical rationale and some supportive evidence that EAA supplementation may enhance protein synthesis and training adaptations. Because EAA's include BCAA's, it is probable that positive effects on protein synthesis from EAA ingestion are likely due to the BCAA content [108,109]. Garlick and Grant [109] infused glucose into growing rats to achieve a concentration of insulin secretion that was insufficient to stimulate protein synthesis by itself. In addition to this, all eight essential amino acids with glucose was infused into another group and then in a third group the investigators only infused the BCAA's along with the glucose. Compared with the glucose infusion alone, protein synthesis was stimulated equally by the essential amino acids and the BCAAs. This demonstrates that the BCAAs are the key amino acids that stimulate protein synthesis. The ISSN position stand on protein concluded that BCAAs have been shown to acutely stimulate protein synthesis, aid in glycogen resynthesis, delaying the onset of fatigue, and help maintain mental function in aerobic-based exercise. It was concluded that consuming BCAAs (in addition to carbohydrates) before, during, and following an exercise bout would be recommended safe and effective [39].

Sverker
2010-08-03, 05:54
länk om saken:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4374761&postcount=1914

Från ett inlägg här på kolo:

Essential Amino Acids (EAA)
Recent studies have indicated that ingesting 3 to 6 g of EAA prior to [105,106] and/or following exercise stimulates protein synthesis [92,93,98-101,105]. Theoretically, this may enhance gains in muscle mass during training. To support this theory, a study by Esmarck and colleagues [107] found that ingesting EAA with carbohydrate immediately following resistance exercise promoted significantly greater training adaptations in elderly, untrained men, as compared to waiting until 2-hours after exercise to consume the supplement. Although more data is needed, there appears to be strong theoretical rationale and some supportive evidence that EAA supplementation may enhance protein synthesis and training adaptations. Because EAA's include BCAA's, it is probable that positive effects on protein synthesis from EAA ingestion are likely due to the BCAA content [108,109]. Garlick and Grant [109] infused glucose into growing rats to achieve a concentration of insulin secretion that was insufficient to stimulate protein synthesis by itself. In addition to this, all eight essential amino acids with glucose was infused into another group and then in a third group the investigators only infused the BCAA's along with the glucose. Compared with the glucose infusion alone, protein synthesis was stimulated equally by the essential amino acids and the BCAAs. This demonstrates that the BCAAs are the key amino acids that stimulate protein synthesis. The ISSN position stand on protein concluded that BCAAs have been shown to acutely stimulate protein synthesis, aid in glycogen resynthesis, delaying the onset of fatigue, and help maintain mental function in aerobic-based exercise. It was concluded that consuming BCAAs (in addition to carbohydrates) before, during, and following an exercise bout would be recommended safe and effective [39].

Det där hittar du här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149155&page=3


Såhär skrev jag i EAA-tråden:
Men jag hittar ingen substans någonstans:confused:

Närmst kommer vi här http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4395267&postcount=40.

Problemet är att vi måste läsa referenserna. Ffa referenser som undersöker grenade amniosyror och inte EAA.

För att komma framåt, enlig mig, behöver vi referensen 108 och vad författaren referetar till där.

Anders The Peak
2010-08-03, 07:25
Kan vara den här artikeln (http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/529S)

macsacre
2010-08-03, 10:25
Kan vara den här artikeln (http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/529S)

Good shitt! Tack för länken.

Sverker
2010-08-03, 10:55
Kan vara den här artikeln (http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/2/529S)



Nej.






Men BCAA verkar ha någon effekt att minska träningvärken.

Anders The Peak
2010-08-03, 12:46
Nej.

Men BCAA verkar ha någon effekt att minska träningvärken.

Genom den här kan du lista ut vad som sker med hjälp av BCAA (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?page=statistics&pid=diva2:140045)

Delarbete 4

Anders The Peak
2010-08-03, 12:59
Genom den här kan du lista ut vad som sker med hjälp av BCAA (http://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?page=statistics&pid=diva2:140045)

Delarbete 4

Delarbete 5 ska det vara...

Sverker
2010-08-03, 13:22
Nej. Jag är inte med. Det finns inget om grenade aminosyror där:confused:

Anders The Peak
2010-08-03, 13:25
Nej. Jag är inte med. Det finns inget om grenade aminosyror där:confused:
Nu får du använda associationsbanorna. Antagligen får man samma resultat på DOMS med ett EAA preparat också.

Crocker
2010-08-03, 17:27
Hur ligger det till egentligen.
Är det kontinuerligt intag av EAA/(BCAA) över längre perioder, eller ens att ha intagit det under kortare perioder som anses vara skadligt på ritbordet?
Tycker inte det har framgått.

King Grub
2010-08-03, 17:32
Det finns inget som säger att det är skadligt, men heller inga bevis för att det är oskadligt. Man vet inte.

Crocker
2010-08-03, 17:35
Det finns inget som säger att det är skadligt, men heller inga bevis för att det är oskadligt. Man vet inte.
Fast det var ju inte frågan.

Apos78
2010-08-03, 19:31
Jag blir väldigt seg av träningsvärk, extra seg blir jag om jag leker med musklarna där jag har ont. Ex, säg att jag har träningsvärk i brösten som jag har nu också, om jag stretchar flera ggr under dagen och tar mycket på musklarna flera dagar i rad så försvinner inte träningsvärken istället blir den värre bara.

Det har hänt mig flera ggr då jag tycker att det är skönt att (pilla) på muskler som har träningsvärk, dock det har hänt mig med bröst muskler, triceps och baksidan av lår. Det blir nästan som inflammation och tar längre tid att läka.

Känner någon här igen detta? Har det hänt er nån gång?

Det blir en inflammation även utan ditt pillande.

Testa EAA! Hade också problem med träningsvärk innan jag testade EAA, och nu har jag nästan ingen träningsvärk alls oavsett hur hårt jag tränar.

Funkar sjukt bra om du frågar mig.

mvh

Även om det finns studier som visar på en eventuell effekt på träningsvärken av aminosyratillskott så är det troligt att din minskade träningsvärk främst beror på en adaption till träningen.

Nej, jag brukar aldrig pilla på träningsverken och så stretchar jag aldrig. Och nej har aldrig känt något av det du nämner.

Varför inte?

Apos78
2010-08-03, 19:33
Fast det var ju inte frågan.

Hur ligger det till egentligen.
Är det kontinuerligt intag av EAA/(BCAA) över längre perioder, eller ens att ha intagit det under kortare perioder som anses vara skadligt på ritbordet?
Tycker inte det har framgått.

Det finns inget som säger att det är skadligt, men heller inga bevis för att det är oskadligt. Man vet inte.

Fet stil...

macsacre
2010-08-03, 19:54
Det blir en inflammation även utan ditt pillande.



Även om det finns studier som visar på en eventuell effekt på träningsvärken av aminosyratillskott så är det troligt att din minskade träningsvärk främst beror på en adaption till träningen.



Varför inte?

För det tar onödigt med tid.

dj_evil
2010-08-03, 20:18
Vad kan det bro på om man har träningsvärk i samma muskler i en hel vecka då?

Crocker
2010-08-03, 20:33
Varför inte?

Måste man stretcha?

Sverker
2010-08-04, 06:13
Självklart behöver du inte strecha.

Tvärtom är det positivt för din träningsvärk att inte strecha. Utan streching vet du inte hur lång rörelse du kan utföra i bicepscurl, hantelpress osv. Blir rörelsen kortare slipper du träningsvärk och du blir nöjd och belåten.

dj_evil
2010-08-17, 11:40
Jag har inte tränat styrke på 2 veckor och snart ska jag iväg till gym och köra bröst/triceps pass. Så träningsvärk kommer dock jag ska äta Extra vitamin och har redan druckit 10g EAA innan morgon promenad.

Blir no explode om 20 min sen cykla till gymmet och efter det blir det mycket protein, menar shake och rik protein sallad när ja kommer hem igen. Sen på kvällen ännu mera protein.

Vill bara testa om jag har kortare träningsvärk dagar när jag äter mycket protein eller inte. Så jag återkommer på fredag då åker jag bort imorgon och berättar lite mer.

King Grub
2010-08-17, 13:19
Hur vet du hur mycket träningsvärk du skulle haft om du inte gjort så?

dj_evil
2010-08-17, 15:44
Hur vet du hur mycket träningsvärk du skulle haft om du inte gjort så?

Eftersom sista 5 ggr jag har tränat bröst/triceps har jag fått samma tränings ungefär i 4-6 dagar med samma övningar set/rep.

Det blir ju aldrig så klart samma sak men man kan ju alltid känna om det är annorlunda eller inte

dj_evil
2010-08-18, 09:21
Så där, fick stretcha väldigt mycket innan jag började passet. Värmde upp med armhävningar. Sen körde jag bröst/triceps och massa protein blev det igår. Jag är svagare på hela min vänstra så min vänstra brukar kännas mycket fortare än högra. Fick stretcha efter jag va klar också.

Hur som helst, så jag är super förvånad eftersom jag har minimal med träningsvärk, dock mer träningsvärk i vänstra sidan än högra. Det här var intressant måste jag va ärlig, jag ska testa pusha ännu hårdare nästa gång och se om det blir samma sak eller inte.

Jag brukade alltid ha sjukt träningsvärk efter bröst/triceps pass men detta har förvånat mig hur lite träningsvärk jag har.

Crocker
2010-08-18, 17:15
Så där, fick stretcha väldigt mycket innan jag började passet. Värmde upp med armhävningar. Sen körde jag bröst/triceps och massa protein blev det igår. Jag är svagare på hela min vänstra så min vänstra brukar kännas mycket fortare än högra. Fick stretcha efter jag va klar också.

Hur som helst, så jag är super förvånad eftersom jag har minimal med träningsvärk, dock mer träningsvärk i vänstra sidan än högra. Det här var intressant måste jag va ärlig, jag ska testa pusha ännu hårdare nästa gång och se om det blir samma sak eller inte.

Jag brukade alltid ha sjukt träningsvärk efter bröst/triceps pass men detta har förvånat mig hur lite träningsvärk jag har.
Känns fel att dra sådan extrema paraleller.
Alla andra faktorer ex.?

dj_evil
2010-08-20, 17:12
Absolut inte men det är något nytt för min egen kropp så