handdator

Visa fullständig version : Deffen försämras? :s


Shpendi
2010-07-31, 17:07
Tja, jag har gått ner ca 11-13 kg (från 113~ till 102~) nu på ca 2 månader. Allt har gått bra, min kropp har vant sig vid hög aktivitet och lågt kaloriintag och vikter gick stadigt ner. Men nu vägde jag mig för ett par dagar sen, och märkte att jag hade gått upp ca 2-3 kg???, när det borde vara minus 1-2 ungefär. I början hände det att vågen skiftade, vilket troligtvis berodde på helomvändning av kost (salt, kolhydrater etc) men sen har det gått nästan helt konstant nedåt i 6 veckor. Kan tillägga att jag drack ca 1200kcal nu förra helgen, men det är inte ens 1/7 av ett kilo.

Har någon ett bra svar till detta? Hur han min deff förstöras så mycket för att jag drack en helg ?:S

vmax500
2010-07-31, 17:11
Vattenfluktuationer, inget att börja noja över. Part of the game ;)

Shpendi
2010-07-31, 17:12
Men 3-4 kg låter grovt mycket.

vmax500
2010-07-31, 17:14
Men 3-4 kg låter grovt mycket.

Nedå, är inte så farligt...

Har själv gått upp ca 7 kg över en natt. (Stor refeed, men ändå).

Gislason
2010-07-31, 17:38
Vätska och glykogen kan nog förklara åtminstone en del av vikten.

Vad låg ditt dagliga kcalintag på när du började vid 113 kg och vad ligger det på nu?

Har du räknat ut ditt dagliga behov på din nuvarande vikt och tittat vad du behöver ligga på för att ligga på underskott vid en kroppsvikt av 102 kg?

Shpendi
2010-07-31, 18:08
Jag skrev in 80kg i BEE beräkningen för att det skille nog vara min "normal-vikt". Mitt TEE ligger på ca 3400~ då jag tränar kondition/gym varje dag(beräknade aktivitetsfaktor på träningslära.se). Och jag får i mig ca 1700-1900/dag. Alltså minus på ca 1500kcal/dag.

Eddie Vedder
2010-07-31, 19:09
Ekvationers siffror är enbart högst teoretiska siffror och de är dessutom inte baserade på personer med en tids hård bantning bakom sig. Man skjuter sig i foten genom att lita blint på såna siffror.

Gislason
2010-07-31, 19:26
Ekvationers siffror är enbart högst teoretiska siffror och de är dessutom inte baserade på personer med en tids hård bantning bakom sig. Man skjuter sig i foten genom att lita blint på såna siffror.

Visst är det så, och metabolismen styrs väl av många faktorer men en teoretisk uträkning är väl en utgångspunkt så god som någon? Den vanligaste orsaken till utebliven viktförlust vid diet är väl trots allt en underskattning av energi in och/eller en överskattning av energi ut?

Jag är dock inte helt påläst på hur ett kaloriunderskott över tid påverkar metabolismen och är nyfiken på om du har någon annan teori? Många frågetecken här men det är väl framförallt för att jag tror att du har en bättre insyn i ämnet än vad jag har och är nyfiken på vad du tror.

Shpendi
2010-07-31, 19:47
Men det jag reagerar på är att jag hållt kosten nästintill exakt hela tiden, förutom alkoholen dvs. Varför denna plötsliga viktuppgång? är vad jag undrar.

kjell33
2010-07-31, 19:51
Vätska och/eller felräkning av kalorier.

Lellan
2010-08-01, 11:37
Ekvationers siffror är enbart högst teoretiska siffror och de är dessutom inte baserade på personer med en tids hård bantning bakom sig. Man skjuter sig i foten genom att lita blint på såna siffror.

+1

Börjar allt mer inse detta. Har en kompis som i vuxen ålder vägt ca 70-75, samma längd som mig. Under graviditet gått upp ca 10 kg, och nu under sommaren gått ner i vikt i min takt, men rör sig mkt mindre, hade något högre uppmätt fettprocent.. Fast hon ligger 1000 kcal högre, och vi tappar i samma takt. Man får utgå från vad som händer i praktiken mao, istället för vad som borde hända. (Fast i ts fall är det nog vätska låter det som).

Antar att min tidigare grandiosa vikt spökar, båda gör det som ska till och vi har olika mål fast ung samma målvikt, och tja.. vägen dit ser olika ut helt enkelt - fast man kan tänka sig att den skulle vara lika för båda. Så även om man teoretiskt kan tänka sig att vi ska ligga lika kcalmässigt för att tappa i samma takt, så har vi ju i praktiken olika kroppar.

Shpendi
2010-08-01, 14:46
Jo förstår vad ni menar med att man ska ta teori med en nypa salt(inte riktigt salt såklart! :D) men det jag reagerade på var den "plötsliga" förändringen i viktnedgång pga lite alkohol. Vägde mig igen och nu är jag nere på 101 så det var troligtvis vätska etc.