handdator

Visa fullständig version : Stretcha? Hur viktigt? Varför gör man det?


Shpendi
2010-07-31, 17:01
Som rubriken beskriver, jag undrar hur viktigt det är med att stretcha. Vad händer om man inte stretchar?

Denniss
2010-07-31, 17:07
Som rubriken beskriver, jag undrar hur viktigt det är med att stretcha. Vad händer om man inte stretchar?

Inte viktigt. Inget alls.

Chrillee
2010-07-31, 17:10
Inte viktigt. Inget alls.

Hur kan du säga så?

Det är ett helt individuellt behov, jag måste stretcha om jag inte vill få ont och bli nästintill orörlig.

Intervallen för stretchningen beror på hur mycket jag har tränat och rört mig, ibland räcker det med 1 gång i veckan.
Men känner du att du inte har några besvär/smärtor så behöver du nog inte stretcha. Kan ju dock vara bra att förebygga för eventuella problem.

Shpendi
2010-07-31, 17:12
Joggar 3km varannan dag, och varannan dag gym, tränar alltså varje dag. Känner mig spänd "bakom" knäet och vid smalbenet ibland, kan det bero på att jag inte stretchar? Jag tänkte att det var oundvikligt eftersom jag väger ganska mycket vilket kanske tar extra mkt vid de ställen.

DSBM
2010-07-31, 17:13
Stretcha är bra om du vill uppnå ökad rörlighet i någon speciell muskel, vill/behöver du inte det så behöver du inte heller stretcha

Crocker
2010-07-31, 18:07
stretcha är bra om du vill uppnå ökad rörlighet i någon speciell muskel, vill/behöver du inte det så behöver du inte heller stretcha
+10

mattilainen
2010-07-31, 18:14
Behövs inte om man inte vill

Pjotor
2010-07-31, 20:22
Om du tränar musklerna i fullt rörelseomfång så är stretching inte nödvändigt. Jag gör det ibland ändå, bara för att det känns bra.

wird
2010-07-31, 20:36
Jag stretchar i första hand för att jag är stel. I övrigt för att det är skönt att sträcka ut sig efter träningarna.

Chrillee
2010-07-31, 20:56
Ni låter så säkra på att det är totalt onödigt, kanske funkar för er. Men inte för alla.

TS verkar ju ha känningar i benen, då kan det vara värt ett försök att stretcha. Men behöver ju naturligtvis inte vara det som är felet heller.

Everest
2010-07-31, 20:58
Det går säkert utmärkt att klara sig utan.

Jag stretchar dock för att jag vill ha en smidig och vig kropp.

Är man smidig-stark-uthållig så har man en bra allroundfysik och är vältränad i mitt tycke.

Lundberg
2010-07-31, 21:44
Jag har vissa muskelgrupper jag måste stretcha, tex triceps och hamstrings. Om jag inte gör det blir jag så galet stel i dem. De andra muskelgrupperna klarar sig bra utan stretching. Så det är väl väldigt personligt om det är viktigt eller inte ;)

Jörgen J
2010-07-31, 21:57
Om du tränar musklerna i fullt rörelseomfång så är stretching inte nödvändigt.

Det kan jag kanske köpa om du har normal rörlighet i leden, alltså för att behålla normal rörlighet. Har du inskränkt rörlighet i leden på grund av kort/stram muskel så håller inte ditt uttalande.

mixedskills
2010-07-31, 21:59
Ni låter så säkra på att det är totalt onödigt, kanske funkar för er. Men inte för alla.

TS verkar ju ha känningar i benen, då kan det vara värt ett försök att stretcha. Men behöver ju naturligtvis inte vara det som är felet heller.
Det där låter iofs mer som överansträngning (TS säger ju själv att han är tung, dessutom).

mixedskills
2010-07-31, 22:01
Det kan jag kanske köpa om du har normal rörlighet i leden, alltså för att behålla normal rörlighet. Har du inskränkt rörlighet i leden på grund av kort/stram muskel så håller inte ditt uttalande.
Pjotor skrev "Om du tränar muskeln i fullt rörelseomfång". Har du inskränkt rörelse i leden så tränar du sålunda ej med muskelns fulla rörelseomfång :smash:

bear.flowertwig
2010-07-31, 22:50
Behovet är som sagt individuellt. Irriterande med folk som uttalar sig kategoriskt och felaktigt.

Nu förutsätts troligen styrketräning här men i många andra idrotter jobbar man inte i fullt ROM naturligt, tex löpning. Springer jag och hoppar stretch för framför allt rumpa och höftböjarna kommer snart stelheten och i förlängningen ryggskottet krypande.

HulkH
2010-08-01, 02:27
Strecha är ju bra för att öka rörligheten, jag gör det dock itne själv, kanske ibland efter nån joggingrunda:)

internethjälten
2010-08-01, 05:00
Finns inga vetenskapliga studier i detta ämnet?

Vinylsvarv
2010-08-01, 10:36
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53046 där finns en del svar på ämnet

Vinylsvarv
2010-08-01, 10:50
Behovet är som sagt individuellt. Irriterande med folk som uttalar sig kategoriskt och felaktigt.

Nu förutsätts troligen styrketräning här men i många andra idrotter jobbar man inte i fullt ROM naturligt, tex löpning. Springer jag och hoppar stretch för framför allt rumpa och höftböjarna kommer snart stelheten och i förlängningen ryggskottet krypande.

"For sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching." Rev Med Suisse. 2005 Jul 27;1(28):1830-4.

nyrjoh
2010-08-01, 11:05
"For sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching." Rev Med Suisse. 2005 Jul 27;1(28):1830-4.

Finns andra review artiklar som ger visst stöd för stretching:
Scand J Med Sci Sports. 2010 Apr;20(2):169-81. Epub 2009 Dec 18.
To stretch or not to stretch: the role of stretching in injury prevention and performance.

McHugh MP, Cosgrave CH.

Nicholas Institute of Sports Medicine and Athletic Trauma, Lenox Hill Hospital, New York, New York 10075, USA. mchugh@nismat.org
Abstract

Stretching is commonly practiced before sports participation; however, effects on subsequent performance and injury prevention are not well understood. There is an abundance of literature demonstrating that a single bout of stretching acutely impairs muscle strength, with a lesser effect on power. The extent to which these effects are apparent when stretching is combined with other aspects of a pre-participation warm-up, such as practice drills and low intensity dynamic exercises, is not known. With respect to the effect of pre-participation stretching on injury prevention a limited number of studies of varying quality have shown mixed results. A general consensus is that stretching in addition to warm-up does not affect the incidence of overuse injuries. There is evidence that pre-participation stretching reduces the incidence of muscle strains but there is clearly a need for further work. Future prospective randomized studies should use stretching interventions that are effective at decreasing passive resistance to stretch and assess effects on subsequent injury incidence in sports with a high prevalence of muscle strains.

Min personliga uppfattning är att stretching absolut är något som kan vara bra i vissa fall. T ex är det viktigt att inte vara för stram i nedre bröst, lats och teres major så att man kan ta ut full rörlighet i skulderleden för att inte få besvär från axen vid pressar. Ett exempel. Men har man full rörlighet så behöver man inte stretcha.

bear.flowertwig
2010-08-01, 11:21
"For sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching." Rev Med Suisse. 2005 Jul 27;1(28):1830-4.

Jaha, jag skrev ju for fucks sake att det är individuellt. Det motsäger inte ditt citat på något sätt. *gah!*

siimon89
2010-08-01, 11:51
"For sports with slow stretch-shortening cycle such as jogging or cycling, there is no scientific data showing a positive effect of stretching." Rev Med Suisse. 2005 Jul 27;1(28):1830-4.

Dessutom pratade väl bear.flowertwig om att han blir stel efteråt om han inte stretchar, och inte att det ökade hans prestation? Vem fan bryr sig om en studie när man vet själv att stretching hjälper att lätta på trycket på stela muskler. Stretching hjälper många gånger utmärkt för att förbättra rörlighet och åtgärda vissa hållningsproblem. Det vet jag med egen erfarenhet.

Control_61
2010-08-01, 11:53
Dessutom pratade väl bear.flowertwig om att han blir stel efteråt om han inte stretchar, och inte att det ökade hans prestation? Vem fan bryr sig om en studie när man vet själv att stretching hjälper att lätta på trycket på stela muskler. Stretching hjälper många gånger utmärkt för att förbättra rörlighet och åtgärda vissa hållningsproblem. Det vet jag med egen erfarenhet.

+1

(återigen en +1a på dig *cupid*)

Matsa
2010-08-01, 12:02
Min personliga uppfattning är att stretching absolut är något som kan vara bra i vissa fall. T ex är det viktigt att inte vara för stram i nedre bröst, lats och teres major så att man kan ta ut full rörlighet i skulderleden för att inte få besvär från axen vid pressar. Ett exempel. Men har man full rörlighet så behöver man inte stretcha.

+1

Synd att många har en så svartvit syn på detta (och mycket annat).

LadyG
2010-08-01, 12:21
Min personliga uppfattning är att stretching absolut är något som kan vara bra i vissa fall. T ex är det viktigt att inte vara för stram i nedre bröst, lats och teres major så att man kan ta ut full rörlighet i skulderleden för att inte få besvär från axen vid pressar. Ett exempel. Men har man full rörlighet så behöver man inte stretcha.

+1

Jag struntar i vad nån undersökning nånstans säger, slarvar jag med stretchen får jag ont. Får jag ont påverkar det min prestation negativt.

bear.flowertwig
2010-08-01, 13:55
+1

Jag struntar i vad nån undersökning nånstans säger, slarvar jag med stretchen får jag ont. Får jag ont påverkar det min prestation negativt.

.:thumbup:

Chrillee
2010-08-01, 16:48
Behovet är som sagt individuellt. Irriterande med folk som uttalar sig kategoriskt och felaktigt.

Äntligen någon som håller med, blir också irriterad på så trångsynta människor som enbart läst studier som säger att det inte har någon effekt.

Nu förutsätts troligen styrketräning här men i många andra idrotter jobbar man inte i fullt ROM naturligt, tex löpning. Springer jag och hoppar stretch för framför allt rumpa och höftböjarna kommer snart stelheten och i förlängningen ryggskottet krypande.

Likadant här, löper jag och struntar i att stretcha så får jag erfara ett ryggskott, fått det 2ggr. Men tack vare att jag har lärt mig om nödvändiga stretchövningar så har jag snart varit fri från sådant i 1 år. *peppar peppar*

+1

Jag struntar i vad nån undersökning nånstans säger, slarvar jag med stretchen får jag ont. Får jag ont påverkar det min prestation negativt.

+1!

anaconda90
2010-08-01, 21:39
Detta är så individuellt. Jag måste stretcha när jag har tränat ben, eftersom jag alltid oftast känner mig väldigt stel direkt efteråt, detsamma med bröst.

Tolkia
2010-08-02, 05:21
Joggar 3km varannan dag, och varannan dag gym, tränar alltså varje dag. Känner mig spänd "bakom" knäet och vid smalbenet ibland, kan det bero på att jag inte stretchar? Jag tänkte att det var oundvikligt eftersom jag väger ganska mycket vilket kanske tar extra mkt vid de ställen.
För att ge ett svar (mitt svar) på TS konkreta fråga, så tycker jag att det är värt att prova. Jag har för mig att du har börjat träna relativt nyligen, och om du har gått från att aldrig springa till att göra det tre á fyra gånger i veckan kan du mycket väl behöva töja lite, t.ex. vader.

Jag är medveten om hur diskussionen om stretching ser ut, och att det är lätt att försvara något bara av tradition. En sak jag irriterar mig på (som också bear.flowertwig tar upp i sitt inlägg) är att diskussionen ofta blir väldigt svartvit, och att man från "anti-stretching-lagets" sida förutsätter att alla ägnar sig åt styrketräning och alltid arbetar med perfekt teknik i fulla rörelseomfånget. Nu är det möjligt att det gym där jag tränar skiljer ut sig genom att ha Sveriges sämsta tränande, men min iakttagelse är inte att alla som tränar där är sådana teknikmönster.

Till själva diskussionen om stretching som sådan kan jag foga att jag tror att stretchingen för ett flertal kanske fyller samma funktion som nedvarvning skulle göra; d.v.s. den minskning i stelhet dagen efter etc. som man upplever skulle man också kunna få genom att varva ned ordentligt (något som jag tror är ovanligare bland hobbymotionärer än att man stretchar).

JimmyJoe
2010-08-02, 08:30
Pjotor skrev "Om du tränar muskeln i fullt rörelseomfång". Har du inskränkt rörelse i leden så tränar du sålunda ej med muskelns fulla rörelseomfång :smash:

+ 1

Jag tror att du gör klokt i att strechta lite, speciellt om du löper som du gör.

Crocker
2010-08-02, 10:41
+ 1

Jag tror att du gör klokt i att strechta lite, speciellt om du löper som du gör.

Inte om man inte vill.
Jag har ex aldrig känt mig behov av att behöva stretcha.

ARMSTARK
2010-08-02, 10:44
På 80-talet var stretching viktigt för att man hävdade att en lång muskel blir större när man spänner den. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det men det låter logiskt.

Floddan
2010-08-02, 10:58
Jag inbillar mig iaf att jag får ont i nedre delen av ryggen om jag inte sträcker ut röv, höft osv med jämna mellanrum.

ThisIsTheOne
2010-08-02, 11:26
Jag tillhörde dem som tyckte att "det behövs inte, finns inga belägg för det". Och så var jag också löjligt stel och orörlig... Men sen jag fick hjälp att stretcha ordentligt upplever jag en mycket stor skillnad i rörlighet. Jag kan knäböja och marklyfta igen helt utan problem. Tidigare innebar de båda övningarna stelhet och smärta i ett par dagar efter avslutat pass.

Crocker
2010-08-02, 11:32
Jag tillhörde dem som tyckte att "det behövs inte, finns inga belägg för det". Och så var jag också löjligt stel och orörlig... Men sen jag fick hjälp att stretcha ordentligt upplever jag en mycket stor skillnad i rörlighet. Jag kan knäböja och marklyfta igen helt utan problem. Tidigare innebar de båda övningarna stelhet och smärta i ett par dagar efter avslutat pass.

Vem har sagt att det inte ökar rörligheten? :P

Onigiri
2010-08-02, 13:07
Om du stretchar, presterar du bättre och på så vis får bättre resultat - fortsätt med det och skit i vad studierna säger.

Vinylsvarv
2010-08-02, 13:15
Om du stretchar, presterar du bättre och på så vis får bättre resultat - fortsätt med det och skit i vad studierna säger.

Källa på det? :smash:

siimon89
2010-08-02, 13:32
Källa på det? :smash:

Ta dina studier någon annanstans, snälla! Bara för att du aldrig märkt nyttan av att stretcha så betyder det inte att samma lag gäller för alla andra.

Torkelll
2010-08-02, 13:36
Källa på det? :smash:

Om du får falsk ischias och din kiropraktor ber dig strecha, ignorerar du det då, för att strechning inte ger dig inget?

fiskebulle
2010-08-02, 14:14
Är det ingen som stretchar för att det är skönt? Tycker det är ofantligt skönt att verkligen få sträcka ut musklerna lite då och då. Samt att det är ju alltid nice att få lite ökad rörlighet - Det behöver säkert de flesta som utövar knäböj till exempel för om ni inte kommer ned till fullt djupt då tränar i ju plötsligt inte i full rörelselängd.

Donald Black
2010-08-02, 14:23
När jag löp tränade så gjorde stretchning efter varje löp pass och det funkade för mig.

Men nu när jag styrketränar mer och har testat att stretcha och inte stretcha, om jag stretchar efter ett styrke pass så blir jag så stel i flera dagar efteråt och då blir några pass sämre några dagar framåt.
Så nu när jag styrke tränar så stretchar jag aldrig.

Slutsats bara för att något passar en själv så är det inte säkert att det passar andra, alla är olika men ändå så lika.
Tycker man om att stretcha så ska man göra det och tycker man inte om det så ska man inte göra det heller.

Vinylsvarv
2010-08-02, 14:53
När jag löp tränade så gjorde stretchning efter varje löp pass och det funkade för mig.

Men nu när jag styrketränar mer och har testat att stretcha och inte stretcha, om jag stretchar efter ett styrke pass så blir jag så stel i flera dagar efteråt och då blir några pass sämre några dagar framåt.
Så nu när jag styrke tränar så stretchar jag aldrig.

Slutsats bara för att något passar en själv så är det inte säkert att det passar andra, alla är olika men ändå så lika.
Tycker man om att stretcha så ska man göra det och tycker man inte om det så ska man inte göra det heller.

Precis, stretcha om du tycker det är skönt men inte för att du tror att du presterar bättre, om du nu inte är gymnast eller liknande.

Crocker
2010-08-02, 16:55
Tror många samtidigt har en placeboeffekt. Ni intalar hur bra det är att stretcha, och därför känner in er bättre.

bear.flowertwig
2010-08-02, 17:12
Precis, stretcha om du tycker det är skönt men inte för att du tror att du presterar bättre, om du nu inte är gymnast eller liknande.

Men det behöver inte alls handla om huruvida stretchingen gör att man presterar X % bättre eller ej. Glöm det resonemanget för en stund. Det handlar om att vissa kroppar uppenbarligen behöver stretchingen för att kunna prestera över huvudtaget. Annars håller de inte och presterar inte alls...

bear.flowertwig
2010-08-02, 17:18
Tror många samtidigt har en placeboeffekt. Ni intalar hur bra det är att stretcha, och därför känner in er bättre.

Jo tjenare. Kan tala om för dig att akut ryggskott upplevs som högst verkligt... Liksom den omedelbara effekten av att bli rejält stretchad av sjukgymnast. Även de empiriska resultaten av om jag stretchar eller ej i samband med löpning. Jag är rätt lat av mig så stretcha är inget jag gör för att jag tycker det är kul eller är skönt. Tvärtom, det görs så lite som möjligt och bara för att jag högst påtagligt märker en rejäl och omedelbar skillnad i hur mina höfter/rygg mår.

Crocker
2010-08-02, 17:34
Jo tjenare. Kan tala om för dig att akut ryggskott upplevs som högst verkligt... Liksom den omedelbara effekten av att bli rejält stretchad av sjukgymnast. Även de empiriska resultaten av om jag stretchar eller ej i samband med löpning. Jag är rätt lat av mig så stretcha är inget jag gör för att jag tycker det är kul eller är skönt. Tvärtom, det görs så lite som möjligt och bara för att jag högst påtagligt märker en rejäl och omedelbar skillnad i hur mina höfter/rygg mår.
Jag nämnde aldrig just dig, men när folk skriver, att man presterar bättre och skadeförebyggande. Vilket motbevisats är fel. Att folk gör det för att vara rörlig eller har varit skadad är en annan sak. Tror som sagt att det individuellt till en viss del.

hugok
2010-08-02, 18:50
Kan stretching ha någon som helst negativ inverkan på muskelbygget?

z_bumbi
2010-08-02, 19:00
Jag nämnde aldrig just dig, men när folk skriver, att man presterar bättre och skadeförebyggande. Vilket motbevisats är fel.

Fråga valfri sprinter, häcklöpare, tyngdlyftare, hockeymålvakt etc om den presterar bättre med eller utan stretching.

Crocker
2010-08-02, 19:33
Kan stretching ha någon som helst negativ inverkan på muskelbygget?

Statisk stretching minskar muskelmassa, hur mycket/lite vet jag inte.

King Grub
2010-08-02, 19:35
Kan stretching ha någon som helst negativ inverkan på muskelbygget?

Stretching verkar kunna undertrycka proteinsyntesen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3693915&postcount=1

hugok
2010-08-02, 19:46
Då är det ju skitkasst att stretcha.

Matsa
2010-08-02, 20:09
Då är det ju skitkasst att stretcha.

Även styrketräning undertrycker proteinsyntesen tillfälligt men den stiger igen senare. Jag tror inte att man säkert vet vilken effekt stretching har på proteinsyntesen på sikt, bara att den undertrycker den tillfälligt.

hugok
2010-08-02, 20:58
Även styrketräning undertrycker proteinsyntesen tillfälligt men den stiger igen senare. Jag tror inte att man säkert vet vilken effekt stretching har på proteinsyntesen på sikt, bara att den undertrycker den tillfälligt.

Hur pass tillfälligt? Är det typ bara när man utför själva stretchingen?

Crocker
2010-08-02, 21:45
Hur pass tillfälligt? Är det typ bara när man utför själva stretchingen?
http://jp.physoc.org/content/early/2009/05/22/jphysiol.2009.169854.full.pdf+html

Onigiri
2010-08-02, 21:57
Källa på det? :smash:Menade typ såhär "OM du presterar bättre av att stretcha, fortsätt med det och skit i studierna" skrev det lite luddigt bara :)

Själv anser jag att stretchning är bra inför en rejält böjpass, annars har det varken negativ eller positiv inverkan på mig. Det tar bara upp en massa tid. Kan vara skönt om man har brutal värk i någon muskel dock, det lättar lite på de värsta smärtorna.

Chrillee
2010-08-02, 22:45
Stretching verkar kunna undertrycka proteinsyntesen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3693915&postcount=1

Jag personligen väljer hellre att undvika smärta, än att få lite mer proteinsyntes.

Om man nu öht bryr sig om alla dessa studier, som man undrar om de ens har någon inverkan i praktiken hos gemene man, så stretcha på en vilodag då det förmodligen gör mindre "skada", än direkt efter träningspasset.

cero
2010-08-02, 22:54
Jo tjenare. Kan tala om för dig att akut ryggskott upplevs som högst verkligt... Liksom den omedelbara effekten av att bli rejält stretchad av sjukgymnast. Även de empiriska resultaten av om jag stretchar eller ej i samband med löpning. Jag är rätt lat av mig så stretcha är inget jag gör för att jag tycker det är kul eller är skönt. Tvärtom, det görs så lite som möjligt och bara för att jag högst påtagligt märker en rejäl och omedelbar skillnad i hur mina höfter/rygg mår.

Håller med. Händer att man får lite småont på olika ställen ibland och då kan stretchning faktist hjälpa. Känns som att musklerna slappnar av och blir lite "lösare" eller vad man ska säga - vilket känns mycket bättre om man har ont någonstans.

astrodog
2010-08-02, 23:18
Som rubriken beskriver, jag undrar hur viktigt det är med att stretcha. Vad händer om man inte stretchar?

Det är otroligt individuellt. Har du inget specifikt sportsligt behov så måste du inte uppnå en viss rörlighet.

Själv så tränar jag enormt mycket kampsport och det är totalt essentiellt att jag stretchar för att uppnå tillräcklig rörlighet och för att kunna röra mig lätt och kunna utnyttja full kraft i diverse vinklar och för att lättare kunna optimera mina rörelse även vid små vinklar.

Är du redan stretchad så krävs inte lika mycket stretching för att bibehålla din nivå. Det krävs mycket mycker mer för att uppnå nya nivåer av vighet.

Har du en obalanserad kropp av någon anledning, säg dålig sittställning, felträning, skador osv. så lär stretching bli en viktig del för att få din kropp välfungerande.

I bästa fall så har du inga skador, inga påfrestande obalanser, och ett balanserat träningsprogram med fullt rörelseutslag kommer att fortsätta hålla din kropp i bra skick.

astrodog
2010-08-02, 23:20
Hur pass tillfälligt? Är det typ bara när man utför själva stretchingen?

De här följdfrågorna är de som du aldrig kommer få svar på när studier "citeras" här på kolozzeum. Om det mot sannolikhet skulle komma ett svar så har jag 50 andra direkt relevanta frågor som tyvärr gör att det är omöjligt att ta till sig något. Bättre att lyssna på sammanställda råd.

Crocker
2010-08-02, 23:22
De här följdfrågorna är de som du aldrig kommer få svar på när studier "citeras" här på kolozzeum. Om det mot sannolikhet skulle komma ett svar så har jag 50 andra direkt relevanta frågor som tyvärr gör att det är omöjligt att ta till sig något. Bättre att lyssna på sammanställda råd.
+1, lär känna er kropp.

davvvan
2011-02-18, 10:30
Jag har en väldigt stel kropp från början, alltid varit stel som fan. Korta muskler överallt... Inte brytt mig nämnvärt om detta tidigare men nu efter drygt ett års styrketräning så börjar sviterna komma i form av rygg- och nackont, snett bäcken vilket resulterat i ett ben kortare än det andra vilket ger snedbelastning på ryggen (högra sidan mer). Så har stretchat baksida lår, höftböjare, sätesmuskeln dagligen sedan i höstas, utan några märkbara skillnader egentligen.

Jag brukar hålla i 40 sekunder, that's it. Borde jag kanske köra 3x20 sekunder istället? Flera gånger dagligen?

Haft problem i en axel ett tag och där konstaterade sjukgymnasten att mina bröstmuskler var väldigt stela (surprise) vilket påverkade min hållning negativt samt påfrestade axeln... Så skall stretcha den minst 2 ggr/dag.

Kort sagt, jag är jävligt stel och jag måste verkligen stretcha för att min kropp ska tillåta mig att träna den hårt, tyvärr har jag slarvat med det tidigare men nu måste jag ta tag i det på riktigt.

Någon som har bra stretchingtips?

kettlebellGuden
2011-02-18, 10:36
Jag har en väldigt stel kropp från början, alltid varit stel som fan. Korta muskler överallt... Inte brytt mig nämnvärt om detta tidigare men nu efter drygt ett års styrketräning så börjar sviterna komma i form av rygg- och nackont, snett bäcken vilket resulterat i ett ben kortare än det andra vilket ger snedbelastning på ryggen (högra sidan mer). Så har stretchat baksida lår, höftböjare, sätesmuskeln dagligen sedan i höstas, utan några märkbara skillnader egentligen.

Jag brukar hålla i 40 sekunder, that's it. Borde jag kanske köra 3x20 sekunder istället? Flera gånger dagligen?

Haft problem i en axel ett tag och där konstaterade sjukgymnasten att mina bröstmuskler var väldigt stela (surprise) vilket påverkade min hållning negativt samt påfrestade axeln... Så skall stretcha den minst 2 ggr/dag.

Kort sagt, jag är jävligt stel och jag måste verkligen stretcha för att min kropp ska tillåta mig att träna den hårt, tyvärr har jag slarvat med det tidigare men nu måste jag ta tag i det på riktigt.

Någon som har bra stretchingtips?

Ja. Håll inte statisk stretch. Kör istället PNF

Spana in Pavels"relax into stretch"

mikaelj
2011-02-18, 10:41
Ja. Håll inte statisk stretch. Kör istället PNF

Spana in Pavels"relax into stretch"

Eller KAT (kontraktion-avslappning-töjning) som det heter på svenska.

davvvan
2011-02-18, 10:48
Bilder, video? Länkar? Statisk stretch är det jag har kört och det suger verkligen.

mikaelj
2011-02-18, 10:51
Bilder, video? Länkar? Statisk stretch är det jag har kört och det suger verkligen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stretching

Håll i ytterläge tills muskeln slappnar av (20-60s), spänn antagonisten i 5-10s, släpp efter och direkt efter gå till ett nytt djupare ytterläge. Repetera tills du töjt aktiv tid ca 2 minuter.

Upprepa 2-3 gånger om dagen.

davvvan
2011-02-18, 10:53
Så om jag vill stretcha stora bröstmuskeln på detta sätt så gör jag...?

mikaelj
2011-02-18, 11:00
Så om jag vill stretcha stora bröstmuskeln på detta sätt så gör jag...?

Ja, hur brukar du stretcha stora bröstmuskeln? :-)
Arm i dörrpost, sträck ut, släpp efter och spänn bröstmusklen, sedan sträcker du ut mer än sist.

Personligen föredrar jag ryckböj som brösttöjningsövning. Kvastskaft på raka armar ovanför/bakom huvudet och sätt dig på huk. Repetera 4x10 2-3 gånger om dagen. Minska successivt hur brett du håller med händerna.

Sheogorath
2011-02-18, 11:07
Kontraktion 8 sekunder följt av 2 sekunds avslappning, sedan 10 sekunders töjning. Upprepa X (minst 5) ggr. Välbeprövad metod. :thumbup:

prOtotype
2011-02-18, 11:48
Jag trodde inte att jag behövde stretcha. Sen jag börjat göra det så har min hållning blivit bättre, jag har fått loss låsningar i bla höften och svanken som jag inte visste att jag hade och har därmed fått mycket mer kraftutveckling i bla knäböj och mark.
Utöver det så har det även förändrat träningen och utseendet på mina magmuskler pga att jag inte kunde få fram höften rätt förut.

Om du inte kan nå golvet med raka ben så kanske du, oavsett hur ocoolt det är, skulle tjäna på att stretcha lite.


Och något för alla att tänka på är att det är lättare att ta prata med det motsatta könet under lite stretching än när man försöker maxa i benkt. (även om benktmaxning ger mer ligga)

grondahl
2011-02-18, 12:19
Jag känner också för att slå ett slag för dynamiska rörlighetsövningar (i kombination med KAT-stretching).

spoon
2011-02-18, 12:32
Jag tillhörde dem som tyckte att "det behövs inte, finns inga belägg för det". Och så var jag också löjligt stel och orörlig... Men sen jag fick hjälp att stretcha ordentligt upplever jag en mycket stor skillnad i rörlighet. Jag kan knäböja och marklyfta igen helt utan problem. Tidigare innebar de båda övningarna stelhet och smärta i ett par dagar efter avslutat pass.

Samma för mig.

När jag fick låsning i ryggen och var tvungen att gå till kiropraktor för att knäcka upp det så började jag med stretching och ordentlig uppvärmning. Nu har jag inga problem.

Det är väldigt många seriöst tränande här på brädan och i vissa fall tycker jag deras åsikter väger tyngre än en isolerad studie som bara har pågått i säg 10 veckor.

Medusa
2011-02-18, 12:49
jag stretchar, märker verkligen att det påverkar mig till det bättre, känner andra som stretchar som jag litar på och lyssnar på, det är en del av DC, så, om en eller några studier på hanråttor, duvvingar, grisar eller vad det nu må vara säger annorlunda, så skiter jag fullständigt i det och lämnar det åt övertolkande internetexperter som på fullt allvar tror att man kan jämföra studier på otränade fågelvingar och råttor med styrkelyftare byggare idrottare som tränat i flera år och genomgått alla dom förändringar som måste ha ägt rum både utanpå och inuti kroppen..

Eddie Vedder
2011-02-18, 15:43
jag stretchar, märker verkligen att det påverkar mig till det bättre, känner andra som stretchar som jag litar på och lyssnar på, det är en del av DC, så, om en eller några studier på hanråttor, duvvingar, grisar eller vad det nu må vara säger annorlunda, så skiter jag fullständigt i det och lämnar det åt övertolkande internetexperter som på fullt allvar tror att man kan jämföra studier på otränade fågelvingar och råttor med styrkelyftare byggare idrottare som tränat i flera år och genomgått alla dom förändringar som måste ha ägt rum både utanpå och inuti kroppen..

Tror du på allvar att det handlar om djurstudier eller trollar du? Jag stretchar också och jag har blivit bättre i höfter och rygg sedan dess så jag säger inte emot dig på den punkten.

Men oavsett stretchingens evidens var ju det där ett lågvattenmärke. Naturligtvis talar man om humanstudier på idrottare.

kettlebellGuden
2011-02-18, 15:46
Stretching är ju självklart bra om man behöver det. Och min erfarenhet är väldigt många som anser sig inte behöva det verkligen behöver det. ... Stela höftböjare anyone?

Otur
2011-02-18, 16:07
Pratade med en arbetskollega för några veckor sen som hade styrketränat mycket "förr" och tävlat i tyngdlyftning enligt honom själv. Vi kom in lite på att stretcha osv. Han påpekade vikten av att stretcha för att muskeln skulle få en ordentlig genomblödning. Något som jag aldrig hört talas om. Någon som har koll på det? Vad skulle det vara bra för i så fall?

EeJay
2011-02-21, 16:30
Jag har skrivit rapport om stretching på universitetsnivå. Jag säger inte att det gör mig jättehäfigt eller att jag har alla svaren. Inte heller att folk ska sluta upp med att stretcha om dom själv upplever att det gynnar dom. Men detta är vad jag kommit fram till: Stretchar man så ska man veta varför man gör det.

Att rörlighet är av högsta vikt i vårat idrottsutövande är en självklarhet för många. Dålig rörlighet ger dålig prestation och upphov till många belastnings- och förslitningsskador. Något som inte är så självklart är dock att för god rörlighet för sin idrott är lika farligt. Rörligheten skall ligga inom det rörelsespann som krävs för din specifika idrott. Exakt vad det är har jag dock inte hittat någon lathund för, vore kul att se dock :)

Stretching är något som vi sedan 80-talet använt frekvent för att det finns så enormt många teorier om denna "mirakelkur". Men följande fakta är ganska lättfunna om man söker i vetenskapliga databaser.

- Om man stretchar innan utövande, för att minska skaderisken, så ska man veta att det inte finns några vetenskapliga studier som stödjer teorin om att det har någon inverkan på skadefrekvensen.

- Om man stretchar efter utövande, för att minska träningsvärken, så ska man veta att vetenskapliga studier fastställer att det inte har någon signifikant inverkan mot träningsvärk.

- Om man stretchar efter utövande, för att öka återhämtning, så ska man veta att det inte finns några som helst vetenskapliga bevis som stödjer den teorin.

- Om man stretchar innan utövande, för att öka prestationen, så ska man veta att man gör ett rejält misstag eftersom stretching faktiskt både minskar prestationsnivån i och med att stretch-shortening-effekten som används vid explosiva övningar (så som styrketräning, hopp, sprint etc) försämras.
Dessutom minskar man musklernas energilagringskapacitet vilket gör att även distanslöpare och andra aeroba verksamheter blir lidande. Det är också vetenskapligt förankrat.

- Stretchar man i ett rehabiliterande syfte, efter en skada, så bör man göra det i samråd med en sjukgymnast eller naprapat då dessa vet om vilken typ av stretching som hjälper mot just dina besvär.

- Stretching för att öka rörelseförmåga är sällan ett optimalt tillvägagångssätt. Och då ska man vara medveten om att stretching kan vara direkt skadligt. Aktiv rörlighetsträning där man utför den önskade övningen med korrekt rörelsemönster, "så långt man kan" innan kroppen börjar kompensera för minskad rörlighet, är det bästa sättet. På så sätt identifierar man "sin stelhet" och kan arbeta i dom lägena och försöka komma ifrån kompensationen. Rörligheten kommer med övning.

Det skall tilläggas att studier i ämnet är oftast på ganska få grupper. Dom enda större studierna som gjorts (som jag kommit över) är på militära förband och studierna inriktar sig på militärernas "vardag".
Jag tycker personligen att allt handlar ju om hur man vill optimera sin träning.
Vill man stretcha med laget efter en fotbollsträning för att varva ned och snacka lite skit så gör det.
Vill man stretcha ut en bröstmuskel efter ett tungt bröstpass för att det är skönt, gör det.
Tro bara inte att det är något måste eller något som gynnar er till att bli elit-idrottsmän. Men jag gissar på att de flesta av oss inte ligger på någon nivå där prestation handlar om hur mycket mat man kan sätta på bordet.

Kör hårt :)

Sheogorath
2011-02-21, 17:23
:bow:

Varmt välkommen till Kolozzeum, EeJay!

(ps. det finns nu studier som ger stöd för att stretching motverkar träningsvärk, men det finns alltså motstridig evidens i frågan, inte som tidigare ingen evidens alls)

bustz0rz
2011-02-21, 17:28
Det sägs att man skall vara uppvärmd när man stretchar; hur mycket uppvärmning behövs då? Om man inte vill stretcha i samband med träning, av olika anledning, utan istället vill stretcha någon annan dag eller liknande, hur ska man då värma upp?

Jag känner att jag nog behöver stretcha min benen och röven. Hur ska jag värma upp innan jag börjar stretcha? Räcker det med att göra några knäböj utan vikt, eller borde man göra lite mer?

kettlebellGuden
2011-02-21, 18:20
Det sägs att man skall vara uppvärmd när man stretchar; hur mycket uppvärmning behövs då? Om man inte vill stretcha i samband med träning, av olika anledning, utan istället vill stretcha någon annan dag eller liknande, hur ska man då värma upp?

Jag känner att jag nog behöver stretcha min benen och röven. Hur ska jag värma upp innan jag börjar stretcha? Räcker det med att göra några knäböj utan vikt, eller borde man göra lite mer?

Stretcha kall. Stretcha varm. Bästa av två världar.

Många behöver stretcha hamstrings och höftböjare. "ben" och "röv" rent allmänt med.. för att inte tala om piriformis. Do it!

EeJay
2011-02-22, 12:08
:bow:

Varmt välkommen till Kolozzeum, EeJay!

(ps. det finns nu studier som ger stöd för att stretching motverkar träningsvärk, men det finns alltså motstridig evidens i frågan, inte som tidigare ingen evidens alls)

Tack så mycket :)

Du har rätt i att det finns studier som ger stöd för att stretching motverkar träningsvärk. Men som jag uttryckte mig så har det ingen *signifikant* inverkan på det.

De studier vi valde ut i ämnet var följande.

Herbert, R. D., & de Noronha, M. (2007). Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2007 Issue 4.

Robey, E., Dawson, B., Goodman, C., & Beilby, J. (2009). Effect of postexercise recovery procedures following strenuous stair-climb running. Research in Sports Medicine, 17(4), 245 — 259.

Dom säger något som att forskningen visar att stretching kan vara en viss hjälp mot träningsvärk för vissa men att det är så pass lite att det är knappt märkbart. Mätt på både direkt efteråt och efter några dagar.

Min egen kur mot träningsvärk är just att hålla igång kroppen hela tiden. Jag får aldrig någon besvärande värk annat än när jag haft ett uppehåll i träningen, ju länge uppehåll desto värre värk.

Jag tycker stretching är intressant.

King Grub
2011-02-22, 12:11
Det finns en nyare studie som visar på signifikanta skillnader, där gruppen som stretchade fick mindre träningsvärk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20689450

grimfish
2011-02-22, 12:23
Det finns en nyare studie som visar på signifikanta skillnader, där gruppen som stretchade fick mindre träningsvärk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20689450

Intressant, men frågan är hur många som i praktiken orkar stretcha i en halvtimme för att eventuellt få lite mindre träningsvärk.

EeJay
2011-02-22, 12:30
King Grub:

Nu har jag inte tillgång till fulltext-versionerna utav den där studien. Men det ser väl snarare ut som att dom i förebyggande syfte, under en förperiod, använder två olika typer av stretching för att öka rörelseomfånget och på så sätt minska skador, värk och öka återhämtning? Inte att dom stretchar efter ett gympass för att minska den träningsvärk som dom "precis anförskaffat sig"?

Att ett optimalt rörelseomfång för sin gren är "A och O" när det gäller skadeprevention och återhämtning har väl ganska många studier fastställt?

Nu chansar jag på att deltagarna i studierna hade korrekta stretchingscheman utformade också utav yrkesmän, men det får väl kanske den som har tillgång till hela texten svara på.

EeJay
2011-02-22, 12:36
Intressant, men frågan är hur många som i praktiken orkar stretcha i en halvtimme för att eventuellt få lite mindre träningsvärk.

30 minuter, tre gånger i veckan, i tre veckor, för att öka rörelseomfånget för att sen få minskad träningsvärk i övningen du gör efter tre veckor.

Jag kan misstänka att mycket utav den minskade träningsvärken också kommer ifrån att dom har använt sina muskler på ett annat sätt under perioden än kontrollgruppen.

Observera också att studien är liten. Genomförd på endast 30 personer, 10 personer per grupp. Det kan också vara slumpgenererade fakta på anlag hos deltagarna.
Det är det som är svårt gällande det här ämnet, att studierna är oftast små och därför inte konklusiva.

grimfish
2011-02-22, 12:40
30 minuter, tre gånger i veckan, i tre veckor, för att öka rörelseomfånget för att sen få minskad träningsvärk i övningen du gör efter tre veckor.

Jag kan misstänka att mycket utav den minskade träningsvärken också kommer ifrån att dom har använt sina muskler på ett annat sätt under perioden än kontrollgruppen.

Observera också att studien är liten. Genomförd på endast 30 personer, 10 personer per grupp. Det kan också vara slumpgenererade fakta på anlag hos deltagarna.
Det är det som är svårt gällande det här ämnet, att studierna är oftast små och därför inte konklusiva.

Det låter som ett mycket sunt sätt att förhålla sig till studien.