handdator

Visa fullständig version : Modifiera stronglifts för löpare


Starlight
2010-07-31, 01:09
Hej :)
Jag har gymmat i 1-2 år och testat lite olika splittar men aldrig riktigt fastnat för nåt. När jag hittade stronglifts 5x5 blev jag väldigt sugen på att börja med det, men problemet är att man knäböjer varje pass. Jag som även försöker bli en bra löpare också och springer 3-4 gånger i veckan får ju då problemet att benen aldrig kommer få tillräckligt med återhämtning. *gah!*
Hur kan jag modifiera programmet på ett bra sätt som funkar i mitt fall?

fdanell
2010-07-31, 01:53
Varför välja ett program som är inriktat på mycket knäböj när du inte vill knäböja :)

Men om du ändå vill köra det så är det väl bara att köra väldigt lätt istället för 5x5 på knäböjjarna om du känner dig sliten.
Eller om du helt vill ta bort/byta knäböj mot någon annan övning. Kanske chins/latsdrag eller roddar sklle kunna vara någonting att ersätta några knäböj med.

forslund
2010-07-31, 08:47
Vad har du för träningsbakgrund? Både inom löpning och styrketräning.

Prova, säger jag. Jag var också lika skeptisk som du i början, men benen vänjer sig otroligt fort och nu får jag inte ens träningsvärk längre.
Jag kör både löpning och cykling samtidigt som stronglifts, upp till runt 8 pass konditionsträning i veckan och jag tycker det fungerar klockrent.

Har aldrig gjort sådana framsteg i gymmet som nu, samtidigt som löpningen flyter på bra. Cyklingen upplever jag som att jag har "mer att trycka med", även om jag förlorat lite av min kapacitet (det beror på tillfällig motivationsbrist, inte förmågan att utföra träningen).

Den här veckan har jag t ex kört ett intervallpass dagen efter fem set knäböj utan problem.
Viktigast är nog bara att du lyssnar på kroppen. Känner du att du är sliten, dra ner på antalet set i knäböj, sänk vikterna ett pass, eller liknande. Se till att äta bra och mycket direkt efter passet så du hinner återhämta dig till nästa pass.

Modifieringen du söker blir alltså att lyssna på kroppen bara. Sänk vikterna/antalet set om du känner att du behöver det för dagen.
Annars vänjer sig benen otroligt bra, i alla fall mina, till tre omgångar knäböj i veckan. Sjukt nöjd med mina resultat.

Starlight
2010-07-31, 22:59
Tack för bra svar!

Löpning har jag hållt på med i flera år, men då bara för att hålla konditionen igång, nu är jag sugen på att få "bra" tider i framför allt medeldistanser, så jag springer mer nu.

Styrketräningen började jag med för 1-2 år sen, men det var i vintras som jag började träna på riktigt, med basövningar. Men jag kände att jag inte riktigt kom nån vart med de splittar jag körde, så därför kändes stronglifts som ett bra alternativ.

Kul att höra att stronglifts funkar bra för dig forslund, samtidigt som den stora mängd konditionsträning du håller på med.
Jag ska absolut ge det en chans, och eftersom man ska börja med lätta vikter på skivstången så borde benen vänja sig med det.

eppenjet
2010-07-31, 23:14
Modifieringen du söker blir alltså att lyssna på kroppen bara. Sänk vikterna/antalet set om du känner att du behöver det för dagen.
Annars vänjer sig benen otroligt bra, i alla fall mina, till tre omgångar knäböj i veckan. Sjukt nöjd med mina resultat.

+1

Även jag kör ett modifierat strongliftprogram, fast inte kondition till den grad du beskriver.
Men forslund har rätt, benen anpassar sig fort till träningen. Visst, nåt pass är man lite sliten, men då återigen precis som forslund säger, sänk vikterna eller kör 1x5 motsvarande.

Summan av kardemumman är helt enkelt att jag håller med forslund till 100%