handdator

Visa fullständig version : Betygsättning och feedback av träningsprogram!


Deometric
2010-07-30, 18:36
Hej!

Jag och min kompis har tränat några(2-3) år nu. Till en början var man ung och dum, man gjorde inget speciellt vettigt på gymmet igentligen. Så blev man äldre och mer intresserad av att bygga muskler, men hur skulle man göra det. Vi googlade och googlade, efter ett tag förstod vi att detta forum och flashback var bra utgångspunkter för information. Vi läste och samlade ihop info från de olika ställena på internet och för ungefär ett halvår sedan skapade vi vårt egna program.

Självklart vill vi att programmet skall vara så bra som möjligt. Det är där ni kommer in i bilden. Vi tycker detta träningsupplägg fungerar väldigt bra för oss, men allt kan alltid bli bättre. Vi skulle behöva mycket konstruktiv kritik av er med mycket erfarenhet.

För att det skall vara så enkelt som möjligt har vi gjort en sådan där "freewebs"-sida där allting står. Det finns även en PDF(fungerar utmärkt med ibooks) för att ladda ner träningsupplägget.

Här är sajten: http://ultimatetraining.webs.com/

Vi tackar så mycket i förväg för all ny kunskap vi kommer att få!

Mvh Dennis & Hampus

Gnusram
2010-07-30, 19:21
För att det skall vara så enkelt som möjligt har vi gjort en sådan där "freewebs"-sida där allting står.

Så enkelt som möjligt är väl om du skriver ditt program här om du vill ha kritik?

En bra länk annars: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200&highlight=schemafr%E5gor

Deometric
2010-07-30, 19:37
Så enkelt som möjligt är väl om du skriver ditt program här om du vill ha kritik?

En bra länk annars: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200&highlight=schemafr%E5gor

Tack gode gud att någon svarade iallafall!

Du menar att jag skall länka till min freewebsgrej på schemafrågors-sidan? Jag gör väl det men varför är inte den tråden någon sticky och varför går det inte bra att svara här?

Gnusram
2010-07-30, 19:50
Tack gode gud att någon svarade iallafall!

Du menar att jag skall länka till min freewebsgrej på schemafrågors-sidan? Jag gör väl det men varför är inte den tråden någon sticky och varför går det inte bra att svara här?

Det menar jag verkligen inte. Jag tycker du ska läsa första posten i den tråden. Varför måste det länkas alls, hur mycket har du krånglat till det? Skriv det rakt upp och ner här i tråden om du vill ha kritik.

Deometric
2010-07-30, 19:54
Det menar jag verkligen inte. Jag tycker du ska läsa första posten i den tråden. Varför måste det länkas alls, hur mycket har du krånglat till det? Skriv det rakt upp och ner här i tråden om du vill ha kritik.

Du har ju tydligen inte tagit dig tiden att klicka på min länk... Jag vill inte gräla det första jag gör på det här forumet och jag tackar dig igen för att du försöker hjälpa mig. Nu har jag postat min länk i schemafrågorstråden iallafall.

Det är ganska mycket skrivet, inget som enkelt läggs in här utan att jag eller ni som läser få huvudvärk...

Edit: Det här har fått mig att dricka mycket oboy :(

Gnusram
2010-07-30, 20:11
Du har ju tydligen inte tagit dig tiden att klicka på min länk...

Jodå, fast jag undrar varför du gör en hemsida med ditt träningsprogram. Jag tycker att det verkar som att du krånglar till det för mycket, det var därför jag tyckte du skulle läsa första posten i tråden jag länkade. Och visst går det att kopiera in texten här, det blir ju inte mer att läsa för det?

Att du inte skriver vad du har för mål med träningen eller nånting om dig själv, den låga volymen på träningen, att du ska köra allt till failure på den lätta perioden (?) gör att jag tror att du behöver lite mer kött på benen innan du skriver dina egna program.

Hitta ett beprövat program och kör hårt.
Lycka till!

Deometric
2010-07-30, 20:20
Jodå, fast jag undrar varför du gör en hemsida med ditt träningsprogram. Jag tycker att det verkar som att du krånglar till det för mycket, det var därför jag tyckte du skulle läsa första posten i tråden jag länkade. Och visst går det att kopiera in texten här, det blir ju inte mer att läsa för det?

Att du inte skriver vad du har för mål med träningen eller nånting om dig själv, den låga volymen på träningen, att du ska köra allt till failure på den lätta perioden (?) gör att jag tror att du behöver lite mer kött på benen innan du skriver dina egna program.

Hitta ett beprövat program och kör hårt.
Lycka till!

Det var ju precis sådana svar jag ville ha!

Det är sammansatt från en massa befintliga program, typ max ot mfl. MaxOT är ju sjuttio ggr simplare.

Hur definierar du faliure? Utveckla gärna din kritik så att jag kan göra något åt det. Konstruktiv kritik.

Jag gör en hemsida så att det blir lättillgängligt var jag än är. Min telefon har jag alltid med mig, därför också mitt program.

Gnusram
2010-07-30, 20:26
Det är sammansatt från en massa befintliga program, typ max ot mfl. MaxOT är ju sjuttio ggr simplare.


Failure är när man kör tills man misslyckas med att göra fler repetitioner. Det sliter och är inget för en lätt vecka.

Varför göra det så krångligt? Vad vinner du på det? Det här var egentligen min kritik:


Hitta ett beprövat program och kör hårt.

Deometric
2010-07-30, 20:29
Failure är när man kör tills man misslyckas med att göra fler repetitioner. Det sliter och är inget för en lätt vecka.

Varför göra det så krångligt? Vad vinner du på det? Det här var egentligen min kritik:

Att mitt program suger... tack, det var utvecklande.

Med lätt syftar jag på vikterna och orbajseri gör inget vettigt.

Floddan
2010-07-30, 20:42
Den lätta perioden såg ut som pensionärsträning iaf.

Deometric
2010-07-30, 20:49
Den lätta perioden såg ut som pensionärsträning iaf.

Den är jävligt jobbig faktiskt. Jag älskar dropset, fast jag får en jävla träningsvärk.

Floddan
2010-07-30, 20:51
Den är jävligt jobbig faktiskt. Jag älskar dropset, fast jag får en jävla träningsvärk.

Kan du inte använda dig av samma övningar som i de tunga perioderna fast lättare vikter, dropset mm?

Matsa
2010-07-30, 20:56
Jag förstår att du har lagt ned mycket arbete på ditt schema men jag är ledsen, jag måste såga det. Schemat du har gjort är onödigt komplicerat. Det känns som om du saknar kunskapen att lägga upp ett så pass avancerat schema och borde hålla dig till något enkelt. Enkla scheman är förresten oftast det som ger bäst resultat även för de som har tränat väldigt länge, så det är verkligen inget som bara är till för nybörjare.

Den lätta fasen står att ska vara till för uthållighet och återhämtning men samtidigt står det att det ska tränas till failure och med dropsets, det går inte ihop. Förläng den tunga fasen med en vecka och gör den lätta fasen till endast en vecka där du verkligen tränar lätt så att du kan återhämta dig. Frågan är dock om du verkligen behöver en återhämtningsvecka, det är ganska låg volym i ditt schema. Dina övningsval är inga höjdare heller, på en av veckorna i den s.k lätta fasen så har du vadpress som enda benövning. På ett av tricepspassen på samma period har du hantelkickbacks som enda övning, ska du bara ha en tricepsövning på ett pass skulle jag rekommendera en bättre övning.

Jag har bara skummat igenom ditt schema men detta var några saker som jag hängde upp mig på. Jag förstår att det är roligt att göra något eget ibland men jag skulle verkligen rekommendera att du väljer ett beprövat schema, det finns gott om sådana på internet. Personligen skulle jag rekommendera halvkropp eller tresplit eftersom jag själv gillar den sortens upplägg. Får jag förresten fråga vad målet är med din träning?

Deometric
2010-07-30, 20:57
Kan du inte använda dig av samma övningar som i de tunga perioderna fast lättare vikter, dropset mm?

Jo, men jag har ju försökt att variera så mycket som möjligt. Det var hela iden med programmet från första början. Våran träning hade nått en platå(då vi körde MaxOT-liknande) och vi ville förhindra att det någonsin händer igen. Därav alla byten av sätt att träna på och övningar.

Adama
2010-07-30, 20:59
Inte mycket till benträning... en vecka står vadpress för "benträningen" :)

Egentligen tycker jag ni försöker uppfinna hjulet igen. Det finns ju redan många beprövade program av välkända träningsprofiler. Och Kolozzeum's egna träningsprogram http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 duger perfa till vem som helst.

I övrigt rekommenderar jag mycket knäböj, för det gillar jag! ;)

Floddan
2010-07-30, 21:03
Jo, men jag har ju försökt att variera så mycket som möjligt. Det var hela iden med programmet från första början. Våran träning hade nått en platå(då vi körde MaxOT-liknande) och vi ville förhindra att det någonsin händer igen. Därav alla byten av sätt att träna på och övningar.

Ok, de blir inte bättre för att du varierar så tror jag.

Matsa
2010-07-30, 21:03
Tack gode gud att någon svarade iallafall!

Du menar att jag skall länka till min freewebsgrej på schemafrågors-sidan? Jag gör väl det men varför är inte den tråden någon sticky och varför går det inte bra att svara här?

Syftet med den tråden är inte att få feedback på sina scheman. Det är den första posten som är hela poängen med tråden, läs den och ta till dig det som står. Särskilt följande stycken:

Det finns en gyllene grundregel när det gäller skapande av program (eller scheman som den yngre generationen envisas med att kalla det) och det är att om man måste fråga nån annan om "det duger" så är man inte avancerad nog att göra ett eget program.

Missförstå mig rätt - det är jättebra att man ställer frågor, att man funderar och att man är nyfiken. Men gör inte en för stor grej av det här - så jäkla märkvärdigt är det inte!


Du förstår, den här sortens frågor dyker upp väldigt väldigt ofta och det blir rätt jobbigt att svara på samma saker om och om igen. Dessutom är det onödigt eftersom de flesta skulle göra bättre ifrån sig med beprövade program än vad de nu kan tänkas snickra ihop själva. Get the point?

Deometric
2010-07-30, 21:07
Syftet med den tråden är inte att få feedback på sina scheman. Det är den första posten som är hela poängen med tråden, läs den och ta till dig det som står. Särskilt följande stycken:





Du förstår, den här sortens frågor dyker upp väldigt väldigt ofta och det blir rätt jobbigt att svara på samma saker om och om igen. Dessutom är det onödigt eftersom de flesta skulle göra bättre ifrån sig med beprövade program än vad de nu kan tänkas snickra ihop själva. Get the point?

Jaha, då var det väl slut på den här tråden. De flesta har totalt sågat mitt sätt att träna på och inte sagt hur jag kan träna istället.

Vad hade du gjort då?

Matsa
2010-07-30, 21:08
Jo, men jag har ju försökt att variera så mycket som möjligt. Det var hela iden med programmet från första början. Våran träning hade nått en platå(då vi körde MaxOT-liknande) och vi ville förhindra att det någonsin händer igen. Därav alla byten av sätt att träna på och övningar.

Du kommer alltid att nå en platå förr eller senare. Anledningen är inte endast bristande variation även om man kan tro det om man läser en del artiklar. Kroppen funkar helt enkelt så, man utvecklas inte i en rak linje. Har du bara nått en platå under de första 2-3 årens träning så tycker jag du ska vara glad. ;)

Matsa
2010-07-30, 21:09
Jaha, då var det väl slut på den här tråden. De flesta har totalt sågat mitt sätt att träna på och inte sagt hur jag kan träna istället.

Vad hade du gjort då?

Det har jag redan sagt:

Jag förstår att det är roligt att göra något eget ibland men jag skulle verkligen rekommendera att du väljer ett beprövat schema, det finns gott om sådana på internet. Personligen skulle jag rekommendera halvkropp eller tresplit eftersom jag själv gillar den sortens upplägg. Får jag förresten fråga vad målet är med din träning?

Så, vad vill du uppnå med din träning?

Deometric
2010-07-30, 21:14
Det har jag redan sagt:



Så, vad vill du uppnå med din träning?

Jag vill bli stor. Det vill väl alla. Inget doping planerat på minst 4 år iallafall.

Jag vill skaffa volym och snygga muskler. Optimalt Liknande Chris Harnell, dock behöver jag inte tävla.

Deometric
2010-07-30, 21:22
Jag vill bli stor. Det vill väl alla. Inget doping planerat på minst 4 år iallafall.

Jag vill skaffa volym och snygga muskler. Optimalt Liknande Chris Harnell, dock behöver jag inte tävla.

Det där lät hemskt...

Bluesparv
2010-07-30, 22:22
Styrkefasen, 2 veckor. Endast basövningar riktigt tungt(ej isolerade övningar). Forced reps, mycket vila mellan seten(men behåll fokus)



Ben

1. Bencurl, 6reps 2set

2. Benpress, 6reps 2set.

Fail.

Dock ett perfekt schema för discobyggaren som inte vill att folk ska tycka att han/hon bara tränar överkropp (ja, benträning i schemat är skrattretande).

Bra initiativ dock att göra sånt här, det ska ni ha creds för! Att folk skriver att man inte ska göra egna scheman om man inte kan allt/måste fråga är bara dumheter, man lär genom fel man gör och genom att just fråga. Utveckla era kunskaper så kommer ni snart ha gjort ett schema som "alla" kör efter! :)

Deometric
2010-07-30, 22:29
Styrkefasen, 2 veckor. Endast basövningar riktigt tungt(ej isolerade övningar). Forced reps, mycket vila mellan seten(men behåll fokus)



Ben

1. Bencurl, 6reps 2set

2. Benpress, 6reps 2set.

Fail.

Dock ett perfekt schema för discobyggaren som inte vill att folk ska tycka att han/hon bara tränar överkropp (ja, benträning i schemat är skrattretande).

Bra initiativ dock att göra sånt här, det ska ni ha creds för! Att folk skriver att man inte ska göra egna scheman om man inte kan allt/måste fråga är bara dumheter, man lär genom fel man gör och genom att just fråga. Utveckla era kunskaper så kommer ni snart ha gjort ett schema som "alla" kör efter! :)

Ja, jag har inte fått grepp om ben och mage än. Det kommer ska du se!

Bluesparv
2010-07-30, 22:53
Ja, jag har inte fått grepp om ben och mage än. Det kommer ska du se!

Rätt inställning!

Curls och sparkar är de mest isolerande övningarna för benen (vad jag vet), därav fail :) mer böj och lite utfall skulle vara på sin plats imo.