handdator

Visa fullständig version : Le vasque!


tsp
2010-07-30, 01:38
http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/article7542147.ab

Jag trodde begreppet vaskning uppstod på kolo!? :D Fanns det innan eller har det spridit sig till stockholms brats nu? :laugh:

ha:cl
2010-07-30, 01:40
Oj, jo det fanns innan som en smaklös nyrik förteelse. En bra indikator på vad som skiljer folk med stil och fason som har haft det bra i generationer, från nyrika idioter.

Sebbe_H
2010-07-30, 01:40
Haha, ja du var ju snabb..

Piranha
2010-07-30, 07:44
Ibland kan det vara bra att besöka andra siter förrutom Kolo.

Inte för att kolo är fel, men ibland är världsbilden den rätta här.



Testa :)

Stoltz
2010-07-30, 08:12
Kolo tog det just från bratsen :D

hultman
2010-07-30, 09:35
Oj, jo det fanns innan som en smaklös nyrik förteelse. En bra indikator på vad som skiljer folk med stil och fason som har haft det bra i generationer, från nyrika idioter.

yvIrcNicTGo

Mental
2010-07-30, 09:41
Jag gillar att KDU konstaterar att vaskandet är sossarnas fel, eftersom de avskaffade skammen i skolan.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7544327.ab

Nitrometan
2010-07-30, 09:47
Jag tycker vi ska införa betyg i


Ordning
Uppförande
Vaskning


Sen ska ni få se på förbättringar i Sverige.

hahavaffan
2010-07-30, 09:53
Jag och brorsan bad på skämt hotellets ganska skämtsamme bartender att vaska en öl i helgen när vi var i New York. Han förstod inte innebörden av "Sink the beer, please", men efter lite förklaring greppade han det :D Han hade dock inte varit med om fenomenet tidigare. (Vi vaskade såklart inte ölen, det hade vi inte råd med.)

Loke
2010-07-30, 10:55
Jag gillar att KDU konstaterar att vaskandet är sossarnas fel, eftersom de avskaffade skammen i skolan.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7544327.ab

Hahaha, vad gör man inte för att stann kvar i riksdagen...

ha:cl
2010-07-30, 12:34
yvIrcNicTGo

Vad är det som är fel, om du ursäktar?

hultman
2010-07-30, 12:44
Vad är det som är fel, om du ursäktar?

Det finns inga som helst samband mellan nyfunnen rikedom och "vaskning". De vanligaste superstekarna är just snorisar från adliga släkter.

ha:cl
2010-07-30, 12:45
Det finns inga som helst samband mellan nyfunnen rikedom och "vaskning". De vanligaste superstekarna är just snorisar från adliga släkter.

Är du och generationer innan dig vana vid pengar så beter man sig inte så. Är det svårt att förstå?

svennebanan
2010-07-30, 13:03
Är du och generationer innan dig vana vid pengar så beter man sig inte så. Är det svårt att förstå?

Källa?

tossefar
2010-07-30, 13:03
Är du och generationer innan dig vana vid pengar så beter man sig inte så. Är det svårt att förstå?

Håller med. Gamla pengar svinar inte alls lika hårt som danderydstöntar.

ha:cl
2010-07-30, 13:08
Källa?

Vad är det du behöver källa på?

hultman
2010-07-30, 13:10
Är du och generationer innan dig vana vid pengar så beter man sig inte så. Är det svårt att förstå?

Ja, det är svårt att förstå eftersom det där är gammalt skitsnack. Skulle säga att majoriteten av alla med "gamla pengar" beter sig på ett sätt som Plucke et al avskyr.

Håller med. Gamla pengar svinar inte alls lika hårt som danderydstöntar.

Är det baserat på personliga erfarenheter eller på vad du har hört?

hultman
2010-07-30, 13:11
Vad är det du behöver källa på?

Ja, det skulle vara trevligt. Har du själv grova pengar i släkten och vänner i samma ekonomiska situation? Om inte, varför uttalar du dig om saker du inte har en aning om?

ha:cl
2010-07-30, 13:14
Ja, det skulle vara trevligt. Har du själv grova pengar i släkten och vänner i samma ekonomiska situation? Om inte, varför uttalar du dig om saker du inte har en aning om?

Jag vet inte vad jag ska börja...Ärligt talat.

svennebanan
2010-07-30, 13:15
Vad är det du behöver källa på?


"Är du och generationer innan dig vana vid pengar så beter man sig inte så."

tossefar
2010-07-30, 13:17
Ja, det är svårt att förstå eftersom det där är gammalt skitsnack. Skulle säga att majoriteten av alla med "gamla pengar" beter sig på ett sätt som Plucke et al avskyr.



Är det baserat på personliga erfarenheter eller på vad du har hört?

Personliga erfarenheter. Nu har jag aldrig bott i Stockholm, men de jag umgås med som kommer från riktigt gamla släkter har då ingen som helst förkärlek för svineri. Nu pratar jag inte om någon vars farfar skapade sig en förmögenhet på språkresor, utan snarare om familjer som har bott på samma ställe i 500 år med gårdar och mark.

Silverschnitzel
2010-07-30, 13:19
Av egen erfarenhet så är det just folk som har "nypengar" som ska hålla på och spruta skumpa och vaska för att visa att de har råd. Jag känner många som är lite som JW i Snabba Cash på riktigt men utåt så kör de hela stekarköret med sina surt förvärvade slantar. De jag känner som haft pengar i släkten länge beter sig inte på samma sätt, de behöver inte hålla på och visa upp att de har råd.

coxie
2010-07-30, 13:20
Bland mina bekanta i den övre klassen så är det lika ofta personer med x generationer bakom pengarna som "nyrika" (med nyrika pratar vi om pappas pengar) som bränner mycket på krogen. Vaskar har jag däremot aldrig varit med om de gångerna vi festat i sommar, antar att det är ett begränsat antal individer som föredrar att kasta pengarna i sjön istället för att beställa och dricka upp.

Jag gillar däremot tanken att vaska snabbmat, framförallt om det är någon dryg jävel bakom kassan.

stevebc
2010-07-30, 13:22
Bland mina bekanta i den övre klassen så är det lika ofta personer med x generationer bakom pengarna som "nyrika" (med nyrika pratar vi om pappas pengar) som bränner mycket på krogen. Vaskar har jag däremot aldrig varit med om de gångerna vi festat i sommar, antar att det är ett begränsat antal individer som föredrar att kasta pengarna i sjön istället för att beställa och dricka upp.

Jag gillar däremot tanken att vaska snabbmat, framförallt om det är någon dryg jävel bakom kassan.Helt klart ett underskattat vapen som välbärgad kund.

coxie
2010-07-30, 13:26
Helt klart ett underskattat vapen som välbärgad kund.

Var och vaccinerade mig idag hos en stereotypisk bitterfitta, hade varit underbar att beställa 100 doser vaccin och vaska 99 :D.

ha:cl
2010-07-30, 13:27
"Är du och generationer innan dig vana vid pengar så beter man sig inte så."

Man har inget behov av att visa sig stöddig.

Tricce
2010-07-30, 13:29
Känns lite som fotbollslirare som blivit proffs kontra hockeyspelare.
Hockey är dyrt att träna och spela som junior och det är oftast familjer som redan har pengar som sätter sina kids i hockeyskola jämfört med fotboll som liras av vilket "drägg" som helst. Fotbolls snubbarna går sen runt med vackra frisyrer och handväskor osv medans hockeylirarna går runt i helskägg and couldnt care less ala Foppa.

coxie
2010-07-30, 13:31
Man har inget behov av att visa sig stöddig.

Poängen är sällan att vara stöddig utan att ha roligt samt vara festens mittpunkt. Det gäller Plucke 25 som sliter hela året för att bränna 200 000 på en vecka i Båstad och det gäller af Stekersen som lånade pappas plan för att festa i Båstad istället för Stockholm.

svennebanan
2010-07-30, 13:58
Man har inget behov av att visa sig stöddig.

Det där är väl ingen källa? Snarare dina åsikt. Du kan ha rätt, men det är ju korkat att dumförklara folk som har en annan åsikt. Jag känner för få snorungar för att kunna ha en åsikt.

Kwon
2010-07-30, 14:06
Kolo uppfann allt.

Fanns inget före Kolo.

Kolo ÄR Allt!

Gurra med O
2010-07-30, 15:11
Kolo uppfann allt.

Fanns inget före Kolo.

Kolo ÄR Allt!

på den sjunde dagen skapade kollo gymmet :D

Chrillee
2010-07-30, 17:14
"Man beställer helt enkelt in två flaskor istället för en och ber sedan kyparen att hälla ut den ena i vasken."

Hah, så sjukt jävla onödigt och värdelöst så det blir bara absurt. Varför inte dricka, eller åtminstone spruta ner den på nåt risigt "medhäng"?

Kwon
2010-07-30, 17:24
And on the Eight Day.... Kolo/God created King Grub! (and no, he didn't need no stinkin' Eve or some crappy Serpent, he just needed some ESA-Pro, and then he brought forth ESA-Pro to the people and there was much rejoice)

Kek
2010-07-30, 18:30
"Man beställer helt enkelt in två flaskor istället för en och ber sedan kyparen att hälla ut den ena i vasken."

Hah, så sjukt jävla onödigt och värdelöst så det blir bara absurt. Varför inte dricka, eller åtminstone spruta ner den på nåt risigt "medhäng"?

För att man inte får spruta längre, därav vaskningen.

Tricce
2010-07-30, 18:35
En fråga till er som kan det här med vaskning, det är väl av yttersta vikt att någon i sällskapet ser att man gör vaskningen va?

Kek
2010-07-30, 19:19
En fråga till er som kan det här med vaskning, det är väl av yttersta vikt att någon i sällskapet ser att man gör vaskningen va?

Egentligen inte, en äkta vaskning ska göras i smyg. Bara fattiglappar som flashar med det.

Pepparkakssmurfen
2010-07-30, 21:38
Egentligen inte, en äkta vaskning ska göras i smyg. Bara fattiglappar som flashar med det.

Har man riktigt grofva pengar i släkten ber man bartendern vaska dompan efter stängning. Diskretion deluxe.

Cilia
2010-07-31, 09:09
Hah, så sjukt jävla onödigt och värdelöst så det blir bara absurt. Varför inte dricka, eller åtminstone spruta ner den på nåt risigt "medhäng"?
Det var ju när krogarna förbjöd sprutandet som genierna hittade på ett annat sätt att göra av med alkohåliga drycker utan att dricka dom som vaskning kom upp.

Att behöva visa sin förmögenhet på det sättet visar eg bara hur osäker man är. Många har nog inte ens en förmögenhet.

Nitrometan
2010-08-02, 07:35
Hahaha. Nu har DN en artikel om vaskning... ;)

http://www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/vaskning-ar-bratsens-provokation-1.1146872

En flaska skumpa till dig själv, och en ner i vasken. Stekarnas nya modeord är vaskning. Ett finger i ansiktet på samhällets alla normer: från miljötänk till jämlikhet.

Nitrometan
2010-08-02, 08:51
Apropå vaskning - ingen vaskar som Gudrun Schyman!

Herr Oberst
2010-08-02, 08:56
Apropå vaskning - ingen vaskar som Gudrun Schyman!

Läste någon dagstidning för ett tag sedan där 2 professorer uttalade sig om hennes vaskning. Dom påstod att värdet på sedlar ökade någon promille eftersom Gudrun förstörde så pass mycket som hon gjorde. Därmed blev de väldigt rika något rikare.
Om det stämmer är det hela faktiskt lite småroligt

Nitrometan
2010-08-02, 09:02
Läste någon dagstidning för ett tag sedan där 2 professorer uttalade sig om hennes vaskning. Dom påstod att värdet på sedlar ökade någon promille eftersom Gudrun förstörde så pass mycket som hon gjorde. Därmed blev de väldigt rika något rikare.
Om det stämmer är det hela faktiskt lite småroligt

Hmmm. Så de två män som gav henne pengarna och tipsade henne om att elda upp den gjorde det för att berika sig själva?

Och de fick FI-Gudrun att göra ett debattinlägg om feminismen som berikade de som hade gett henne pengarna?

Lysande!

Herr Oberst
2010-08-02, 09:48
Du får väl ställa frågan till de två som ligger bakom påståendet. John Hassler och Per Krusell heter dom visst
Eller ännu bättre, ställ frågan direkt till det två som gav henne stålarna