handdator

Visa fullständig version : Gymma när man är 15?


woddy
2010-07-30, 01:28
Tjena!
Jag är en kille på 15 år som har dansat street en timme i veckan i två år nu. Där har blivit lite fys men har beslutat mig för att sluta där och då jag inte gillar någon sport alls så tänkte jag börja gymma och springa lite istället.
Och nu har man flickvän med så vill både se bra ut och ha styrkan. Så man har lite att visa upp på playan nästa år och så att man samtidigt kan använda musklerna till bra saker. Jag vill alltså inte bara ha stora muskler, utan uthållighet också.
Jag är ganska normal byggd har lite muskler, men vill ha mer, både för utseende och för uthållighet, måste få upp min kondition.
Så nu är min fråga: hur ska jag börja träna? Har ett gym här hemma och jag kan lägga några dagar i veckan åt det. Så frågan är hur ofta och hur mycket?
Är helt ny med sånt här med så fattar inte set och alla dom orden, så börja lite mjukt med mig ;)
Tacksam för svar!

tsp
2010-07-30, 01:32
Jag kanske missuppfattar dig, men du kommer inte få någon nämnvärt förbättrad kondition av att styrketräna och inte heller kommer du få bättre kondition av att ha stora muskler.

Har du ett hemmagym? Berätta i så fall vad för utrustning du har, så är det lättare att ge dig tips på upplägg.

woddy
2010-07-30, 01:42
Jag vill ju bygga lite muskler. Mest överkroppen. Jag har ett gym några minuter hemifrån, det var så jag menade, så jag kan vara där några dagar i veckan utan att det tar mig en timme att komma dit.

sandery3
2010-07-30, 02:01
Själv började jag i trettonårsåldern. Det är aldrig för tidigt för att börja.

Är det inte ganska självklart hur du bör bära dig åt?

Stick ner till gymmet någon dag i veckan för att känna efter och testa olika övningar och utförande osv., välj ett av programmen från stickyn här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Kika på övningar i övningsbanken här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Läs igenom och bearbeta serien om styrketräning på Traningslara.se här:
http://traningslara.se/blogg/styrketraning-del-i-introduktion-och-lite-fysiologi/

Ett "set" är ett sammansatt antal lyft i ett stycke, dvs repetitioner.

Sedan är det bara vilja och tålmodighet ;)

woddy
2010-07-30, 02:03
Okej, tacksam för svaren! Ska ge mig på det direkt! har några kompisar som är lika gamla som gymmar men vet inte hur insatta dom är så ville mest ha lite koll på läget så att man inte förstör sig på något sätt.
tack!

sandery3
2010-07-30, 02:04
Så frågan är hur ofta och hur mycket?

Forskning har visat att frekvensen 2 eller 3 är överlägsen frekvensen 1 för muskelbygge.

Dvs att det är bättre att träna varje muskel 2-3 gånger i veckan jämfört med en gång i veckan.

forslund
2010-07-30, 06:45
Okej, tacksam för svaren! Ska ge mig på det direkt! har några kompisar som är lika gamla som gymmar men vet inte hur insatta dom är så ville mest ha lite koll på läget så att man inte förstör sig på något sätt.
tack!

Du har en mycket klok inställning för att vara 15.

Lyssna gärna, på alla, men ta ingens ord för den absoluta sanningen utan bilda din egen uppfattning genom att söka upp information.

Det viktigaste tipset jag vill ge dig är att äta efter gymmet. Det är vitalt för dina resultat. Kroppen behöver helt enkelt mat för att bygga upp sig (efter att du brutit ned den under träningen). Äter du inte så fortsätter kroppen helt enkelt bryta ned sig.

Någon form av protein före passet är inte heller dumt. Proteinpulver finns att köpa i webshopen här. Vill du inte använda pulver (vilket inte alls är nödvändigt) så går det lika bra med ett glas mjölk eller liknande innan.

Lycka till! :thumbup:

Timme
2010-07-30, 10:13
hade jag kunnat hade jag börjat träna skiten ur mig vid 12

difeddy
2010-07-30, 10:34
Är själv 14 år och styrketränar regelbundet; har bara fått positiva resultat. Läs bara runt lite på forumet så att du kan bilda dig en stadig uppfattning kring ämnet. Det blir roligare då och sen vet du också vad du sysslar med. ;)

sandery3
2010-07-30, 16:30
Jag skulle nog säga att kosten är minst lika viktig som träningen. Se till att få i dig rekommenderade mängder protein. Man kan även med fördel bygga muskler på energiöverskott, vilket går under namnet "bulk".

Control_61
2010-07-30, 17:05
Jag skulle nog säga att kosten är minst lika viktig som träningen. Se till att få i dig rekommenderade mängder protein. Man kan även med fördel bygga muskler på energiöverskott, vilket går under namnet "bulk".


Äsch, kosten är inte alls lika viktig som träningen.

Käka på som vanligt, ät lite mer bara. Försök få i dig något direkt efter träningen. Svårare än så är det inte.

woddy
2010-07-30, 17:13
Tacksam för alla svar.
Ska läsa in mig lite mer på ämnet och lära mig lite olika övningar sen så kör jag igång!

frong
2010-07-30, 17:37
Tacksam för alla svar.
Ska läsa in mig lite mer på ämnet och lära mig lite olika övningar sen så kör jag igång!

Tänk inte för mycket, det som skall vara prio nummer 1 är enligt mig att ha koll på så man inte gör något skadligt och börja gymma asap.

siimon89
2010-07-30, 17:52
Äsch, kosten är inte alls lika viktig som träningen.

Käka på som vanligt, ät lite mer bara. Försök få i dig något direkt efter träningen. Svårare än så är det inte.

+1

z_bumbi
2010-07-30, 17:53
Det är nästan helt omöjligt som nybörjare att lära sig övningsutförandet själv så ta hjälp av någon instruktör eller annan som har ett hum om övningar och träningsprogram. Även om man får "dåliga" instruktioner och ett "dåligt" program (jämfört med vad många säger på olika forum) så är det oftast mycket, mycket bättre än att träna med ett gäng kompisar där ingen har en aning om vad de håller på med.

bubbe
2010-07-30, 18:02
Det är nästan helt omöjligt som nybörjare att lära sig övningsutförandet själv så ta hjälp av någon instruktör eller annan som har ett hum om övningar och träningsprogram. Även om man får "dåliga" instruktioner och ett "dåligt" program (jämfört med vad många säger på olika forum) så är det oftast mycket, mycket bättre än att träna med ett gäng kompisar där ingen har en aning om vad de håller på med.

Eller tänk om ungdomen skulle söka upp en aktiv atletklubb med en riktig tränare istället för att gymma överkroppen....