handdator

Visa fullständig version : Spänning över huvudet.


Chrillee
2010-07-29, 17:59
Jag har haft en spänning över huvudet sen i måndags. Det känns ungefär som att man har en hjälm som spänner alldeles för hårt på huvudet, och med jämna mellanrum får jag ett värre tryck, ungefär som ett tryck man kan få vid start/stopp när man flyger.

Kan det ha med musklerna att göra? Har fått massage på trapezius ändå upp till kraniet, men utan effekt.

Har preparerat med diklofenak, ipren, alvedon mm utan effekt.

Tips/idéer? Ska ringa läkaren imorgon, hade tänkt vänta ut det men verkar inte vilja släppa.

Tack!

Jörgen J
2010-07-30, 13:06
Ja, spända muskler kan orsaka huvudvärk i form av spänningshuvudvärk. Orsaken brukar då vara stress och monotona rörelser i nacke och axlar, felaktiga arbetsställningar. Huvudvärken är ofta molande och tryckande upp över öronen och tinningarna. Kan även komma från funktionsstörningar i de övre halskotorna, sk cervikogen huvudvärk.

Men finns ju massa annat också som orsakar huvudvärk. Återkom gärna med vad läkaren sa.

Chrillee
2010-07-30, 17:05
Ja, spända muskler kan orsaka huvudvärk i form av spänningshuvudvärk. Orsaken brukar då vara stress och monotona rörelser i nacke och axlar, felaktiga arbetsställningar. Huvudvärken är ofta molande och tryckande upp över öronen och tinningarna. Kan även komma från funktionsstörningar i de övre halskotorna, sk cervikogen huvudvärk.

Men finns ju massa annat också som orsakar huvudvärk. Återkom gärna med vad läkaren sa.

Tack för svaret! Jag har nu varit hos läkaren, han gjorde diverse balanstester samt blodtryck på mig, utan några konstigheter. Fick sedan ligga med akupunkturnålar i nacken i 20 minuter.

Det känns bättre, men inte helt 100. Hoppas på att det bara ger med sig.