handdator

Visa fullständig version : Tips på kolhydrater


willtjam
2010-07-29, 14:25
Jag håller på att skriva ett kostschema för dom kommande veckorna.

Protein och fett får jag till utan problem (154 g protein/dag, 100 g fett/dag),
men kolhydraterna (436 g/dag) känns omöjligt.

Visst, jag kan sleva på lite extra pasta/bulgur etc. vid middagen/lunch, men vad kan man äta för att komma upp i runt 50-70 g kolhydrater vid ett mellanmål?

Inget godis eller annat skit tack. ;)

WHITEFOLKS
2010-07-29, 14:27
Det är väl som du säger, bara att äta pasta, gryn, linser, ris. Det du tycker är godast.

willtjam
2010-07-29, 14:28
Men jag vet inte om jag är så sugen på pasta, gryn, linser, ris på en 15-minutersfika.

Fast finns det inga andra sätt så får jag väl tvinga i mig.

Eddie Vedder
2010-07-29, 14:29
Smörgås?

King Grub
2010-07-29, 14:30
Bröd, pannkakor, plättar, våfflor, flingor. Lättätet och gott.

willtjam
2010-07-29, 14:31
Smörgås?

Blir inte det många smörgåsar varje dag? 15 g kolis/smörgås

Eddie Vedder
2010-07-29, 14:33
Blir inte det många smörgåsar varje dag? 15 g kolis/smörgås

Hur stora skivor bröd och av vilken sort du väljer är ju upp till dig. Och så förstår jag inte riktigt kravet på gram här och där heller. Vad spelar det för roll om det blir samma energimängd men genom mer ost och smör?

z_bumbi
2010-07-29, 14:35
Räkna från andra hållet och välj kolhydratkällor med hyfsat högt proteininnehåll, sen lägger du till rena proteinkällor.

willtjam
2010-07-29, 14:38
Hur stora skivor bröd och av vilken sort du väljer är ju upp till dig. Och så förstår jag inte riktigt kravet på gram här och där heller. Vad spelar det för roll om det blir samma energimängd men genom mer ost och smör?

Därför jag försöker gå efter 2 g protein/kg kroppsvikt/dag och 100 g fett/dag.
Jag går inte på exakta gram, utan ser det mer som riktlinjer.

Får väl köra på 110-120 g fett för att slippa pumpa i mig mängder med kolhydrater.

Räkna från andra hållet och välj kolhydratkällor med hyfsat högt proteininnehåll, sen lägger du till rena proteinkällor.
Det skulle man ju kunna göra.

Några exempel?

Eddie Vedder
2010-07-29, 14:41
Därför jag försöker gå efter 2 g protein/kg kroppsvikt/dag och 100 g fett/dag.
Jag går inte på exakta gram, utan ser det mer som riktlinjer.

Får väl köra på 110-120 g fett för att slippa pumpa i mig mängder med kolhydrater.

Ja så skulle jag göra. Det är ju inget magiskt med så högt kolhydratintag. Men smaken av en god ost är magisk dock. *drool*

willtjam
2010-07-29, 14:55
Ja så skulle jag göra. Det är ju inget magiskt med så högt kolhydratintag. Men smaken av en god ost är magisk dock. *drool*

Haha, mycket sant.

Men är fett en lika bra energikälla som kolhydrater då? :n00b

Eddie Vedder
2010-07-29, 15:00
Men är fett en lika bra energikälla som kolhydrater då? :n00b

Det är en petitess när det handlar om en smörgås. Sen är det skillnad på träning och träning. ag som inte tränar särskitl mycket lär inte behöva ett gram kolhydrater för min träningsnivå.

Men tränar man rejält mycket och intensivt kan nog kolhydraterna fylla en funktion.

willtjam
2010-07-29, 15:21
Det är en petitess när det handlar om en smörgås. Sen är det skillnad på träning och träning. ag som inte tränar särskitl mycket lär inte behöva ett gram kolhydrater för min träningsnivå.

Men tränar man rejält mycket och intensivt kan nog kolhydraterna fylla en funktion.

Jag jobbar som snickare så jag vill ogärna ha i mig för lite energi. :D

Men 20 gram mer fett och 45 gram mindre kolhydrater/dag kanske gör liten skillnad.

Eddie Vedder
2010-07-29, 18:46
Jag jobbar som snickare så jag vill ogärna ha i mig för lite energi. :D

Men 20 gram mer fett och 45 gram mindre kolhydrater/dag kanske gör liten skillnad.

En dag med kroppsarbete kommer inte ställa några krav på just kolhydrater. Inget fel i ditt kostval dock men vill du vara mer flexibel ska du alltså inte oroa dig.

Sjoba
2010-07-29, 19:00
Om du nu tvunget ska ha i dig dom mängderna kolhydrater snabbt så är en portion havregrynsgröt snabbt och billigt.

100g havregryn (ca 2dl), 3dl vatten, 3 minuter på 600W i micron och voila! :)

isterbuk
2010-07-29, 19:08
Kör bakpotatisar för fullt nu (billigt på ICA) i micron blir riktigt bra faktiskt.

Pickar hål i potäten med en gaffel, lägger lite hushållspapper på en tallrik och potatisen/potatisarna på pappret sen in i micron i 5min på full effekt sen vänder jag på den och kör 5min på andra sidan.

Vägde potatisarna och dom snittade 300g/potatis vilket ger en 55g kolhydrat/potatis om jag läst tabellen rätt.

willtjam
2010-07-29, 19:41
En dag med kroppsarbete kommer inte ställa några krav på just kolhydrater. Inget fel i ditt kostval dock men vill du vara mer flexibel ska du alltså inte oroa dig.
Ja, jag tar då hellre någon god fet ost på en macka än en tallrik spaghetti kl 9. ;)

Om du nu tvunget ska ha i dig dom mängderna kolhydrater snabbt så är en portion havregrynsgröt snabbt och billigt.

100g havregryn (ca 2dl), 3dl vatten, 3 minuter på 600W i micron och voila! :)
Jo, men jag käkar gröt varje morgon till frukost, så jag är inte så sugen på att käka det igen vid 9-fikat. ;)

Kör bakpotatisar för fullt nu (billigt på ICA) i micron blir riktigt bra faktiskt.

Pickar hål i potäten med en gaffel, lägger lite hushållspapper på en tallrik och potatisen/potatisarna på pappret sen in i micron i 5min på full effekt sen vänder jag på den och kör 5min på andra sidan.

Vägde potatisarna och dom snittade 300g/potatis vilket ger en 55g kolhydrat/potatis om jag läst tabellen rätt.
Nice! Bra att köra till middag/lunch, men svårt på fikarasten eftersom den bara är 15 min ;)
Men bra tips!