handdator

Visa fullständig version : Frågor om träning och vila


hdolph
2010-07-29, 10:08
Hej! ny på forumet och allt vad det innebär :)

Har precis läst ut samtliga av Pavel Tsatsoulines böcker och inlägg på diverse sidor.
Enligt honom skulle 48-72 timmars vila mellan varje muskelgrupp vara en myt.
Han hävdar att man kan köra tunga vikter 5 ggr per vecka.
Och om jag har förstått rätt ska man även kunna köra helkropps pass 5 ggr per vecka, så länge man inte kör fler än 5-6 reps, 2 set.
(Har för mig att en känd bodybuilder tränar helkropp varje pass?)
Han skriver att fler reps bara gör musklerna trötta och tar mer tid för att återhämta sig.
Hur mycket kan man lita på det han skriver,.
Jag antar att han har mer kunskap en de flesta även om han inte visar några källor mer än den och den professorn.

Har tidigare gjort hans 100 armhävningstest och gick från 10 till 50 armhävningar första veckan, så hård träning ofta kan nog vara effektivt.

Bluesparv
2010-07-29, 12:33
Tunga vikter sliter ju framförallt på cns, inte musklerna.

Sjoba
2010-07-29, 12:41
Jag antar att han har mer kunskap en de flesta även om han inte visar några källor mer än den och den professorn.

Ja, men det finns folk som garanterat vet lite mycket/mer än honom som inte säger samma sak.

Han skriver att fler reps bara gör musklerna trötta och tar mer tid för att återhämta sig.

Sant till en viss del. Efter en viss total mängd reps på en viss belastning så kommer man troligtvis bara öka återhämtningsperioden utan att egentligen få ut något mer av passet.
Sen att man skulle få ut lika mycket av 2 set jämfört med 1 set är nog mest BS.