handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp för att hjälpa en person - kost/levnad


Gabber
2010-07-29, 09:40
Hej,

Har en tjejkompis (32 år gammal) i utlandet som enligt mig har grava problem med allt och jag vill hjälpa henne, hon har även bett om hjälp.

Hon väger 47 kg på 169 cm, kanske inte katastrof men säkert inte normalt heller.

Hon har ett stressigt jobb, tiderna är 10 till 18:30 men alla dagar blir det så att hon kommer hem 20 typ pga jobb som dyker upp i slutet.

Hon vaknar 9
Drar 9:40 till jobbet stressad för att vara där 10
Äter inget hemma, dricker kaffe en gång i veckan typ

Väl på jobbet jobbar hon ändå till 14 tills hon blir hungrig

ÄTER då sötsaker, tårta, bakelser, macka kanske, långt ifrån normal mat

Sen jobbar hon till 19-20 och är hemma 21 då de äter hemlagad mat, enda normala mat på dagen

Så här är det varje dag för henne...

Sedan så sover hon onormalt mycket, lägger sig 22-23 och sover till 09:00 och vaknar trött och är trött hela dagen och har noll energi.

Nu beror det här på hennes matvanor och att ingen som helst träning finns i landet osv.

Nu vill jag har hjälpt med ändringar, matvanor, vad ska hon äta på morgon, enkla förändringar så hon kan få mer energi, vara vaken mer utan att känna sig trött osv.

Förhållandena är inte som i Sverige heller där man kan träna innan jobb osv och käka lunch ihop ute, det är kulturella problem och att jobbet inte tillåter något sånt fast chefen sagt att de får gå ut 1 h om dagen.

Hon är ensam tjej, ensamma tjejer går inte ut själva o äter, skit av allt.

Så hjälp mig hjälpa henne få mer energi, kunna planera sin dag så hon mår bättre, kanske gå upp i vikt och sova mindre.

Ju mer hon sover desto mer vill hon sova och tror hon är trött.

rooz
2010-07-29, 09:42
Börja med Frukost-Lunch-Middag? Och riktig, lagad mat?

Gabber
2010-07-29, 10:22
Börja med Frukost-Lunch-Middag? Och riktig, lagad mat?

Jo det hade jag tänkt mig också men grejjen är att matlåda är inte vanligt där som i Sverige, de sitter i lobbyn på ett hotell liksom och kan inte äta.

De har problem att lämna platsen 1 h lunch då de inte har en skylt uppsatt så alla kunder tror när de vill kan dem få hjälp så så fortsätter det. Mitt förslag är en skylt och lämna platsen 1h till att börja med.

Men det här med vikten? Är hon undernärd eller tom farligt undernärd?
Beror sömnen på att hon har brist på energirik mat?

Tolkia
2010-07-29, 10:31
Det är svårt att göra annat än gissa utan att veta något om personen, men ja, hon är väl tunn och det bidrar säkert till att göra henne orkeslös (sedan är det inte onormalt att bli trött av tio timmars arbetsdag heller, skulle jag tro). Frukost lunch och middag, som någon redan föreslagit, mellanmål om man är typen som gillar mellanmål, skulle nog vara en god sak. Man måste inte värma matlåda för att det skall vara en godkänd lunch/middag; har man svårt att lämna arbetsplatsen är mackor och frukt/grönsaker i bitar smidigt. Yoghurt/drickyoghurt på flaska. Osv. Det mesta är nog bättre än att inte äta i hennes kondition.

kalle_banan
2010-07-29, 10:32
Sömnproblemen kan bero på ångest/depression också.

Gabber
2010-07-29, 10:33
Glömde att nämna att i Armeninen jobbar man 6 dar i veckan 10 h pass typ, gäller alla.

Men varför tar det 5h för henne att känna att hon är hungrig då?

Gabber
2010-07-29, 10:34
Sömnproblemen kan bero på ångest/depression också.

Detta håller jag med om, men kan man sova för mycket av ångest också?

young_george
2010-07-29, 10:39
Glömde att nämna att i Armeninen jobbar man 6 dar i veckan 10 h pass typ, gäller alla.

Men varför tar det 5h för henne att känna att hon är hungrig då?

Antagligen för att hon vant sig vid de rutinerna.

kalle_banan
2010-07-29, 10:58
Glömde att nämna att i Armeninen jobbar man 6 dar i veckan 10 h pass typ, gäller alla.

Men varför tar det 5h för henne att känna att hon är hungrig då?

Man kan tappa matlusten av ångest, man kan gå dagar utan mat om man har ångest, man kan bli illamående av ångest, man kan till och med spy av ångest. Ångest sitter ofta i mest under morgon/förmiddag också och släpper på eftermiddagen/kvällen beroende på hur allvarlig den är. Vissa har konstant ångest. Det är inte ovanligt att man blir trött av ångest och när man sover så känner man av naturliga anledningar inte av ångesten vilket gör det ännu mer lockande att sova på dagen eller länge på morgonen. Att jobba 10h/dag 6 dagar i veckan hade nog gett mig ångest, särskilt under dom förhållandena.

tjabon
2010-07-29, 11:30
Tror att ni kan komma rätt långt om hon får ett genuint stöd av dej för att få
struktur på sin tillvaro: Mat, sömn m.m.

Gabber
2010-07-29, 11:35
Tror att ni kan komma rätt långt om hon får ett genuint stöd av dej för att få
struktur på sin tillvaro: Mat, sömn m.m.

Har skickat henne 3 sidor med text nu där jag förklarar frukost, lunch, middag och tallriksmodellen lite närmare.
Att hon sover för att kroppen inte orkar gissar jag på och att hon förmodligen blir mer energisk om hon äter, inte bara rätt utan äter för fan.

Hon har idag vaknat kl 9 och åt en bit tårta kl 12, det är ju galet.

JAG äter fel och vet om det men hennes är ju katastrof.

Hon håller på att läser det nu så vi får se hur hon lyckas, jag vill ta det lugnt med henne. Stackarn har det inte lätt, o att ändra allt det där kan inte göra över en natt.

Tricce
2010-07-29, 11:39
Hur länge har det varit på det här viset för henne? Är det något som hänt i samband med att det började?

Gabber
2010-07-29, 11:44
Hur länge har det varit på det här viset för henne? Är det något som hänt i samband med att det började?

För alltid säger hon, hon har haft samma jobb i 10 år och innan det också, alltid trött och inget mat korrekt.

Gabber
2010-07-29, 13:14
Om vi säger att hon äter frukost, lunch och middag normalt.

Kan man för att få i sig vitaminer köra lite piller för det? Vad i såfall, vilka behövs osv?

WHITEFOLKS
2010-07-29, 13:17
Vilken multivitamineral som helst borde funka.

Gabber
2010-07-29, 13:34
Vilken multivitamineral som helst borde funka.

ok, hur länge ska man käka sånt egentligen?

King Grub
2010-07-29, 13:39
Tills personen äter på ett sådant sätt att det inte behövs. Det är inget som blir farligt om rekommenderade doseringer följs, och inte heller något man behöver göra upphåll från.

Gabber
2010-07-29, 13:42
Tills personen äter på ett sådant sätt att det inte behövs. Det är inget som blir farligt om rekommenderade doseringer följs, och inte heller något man behöver göra upphåll från.

Självklart, jag fick henne att köpa normal lunch idag och lämna telefon i en timme, det är bra att hon lyssnar i alla fall. Betyder att hon är medveten om sina problem.