handdator

Visa fullständig version : Kollagen


Daemon
2002-06-26, 08:25
Kan någon vara så snäll och berätta för mig vad som är så fruktansvärt dåligt med kollagen.
Har det ruskigt lågt BV??
Har det andra dåliga egenskaper som t.ex Soja med sina "östrogena effekter"?? (jag tror inte kollagen har "östrogena effekter")
Är det den obefintliga risken för galna-MU-sjukan??

Förklara för mig.

Vänligen Daemon

Karl Alfred
2002-06-26, 09:33
Kollagen är nedmald ben från i första hand nötkreatur. Mao stor risk för galen ko :D

Sverker
2002-06-26, 09:52
...och djurhudar i godis ... och G vet vad.


Nej !

Kollagen är ett bindvävsprotein med en mycket skev sammansättning. 1/3 av proteinet utgörs av aminosyrorna glycin och prolin. Två icke essentiella aminosyror som du lätt själv bildar i kroppen. Sedan är halten av de essentiella aminosyror lägre än i andra protein.

Ja. Man tillverkar kollagen från slaktbiprodukter som ben och hudar.

Vad använder man kollagen till ?
Skinnet på de flesta korvarna är idag gjorda av kollagen ( eller naturtarm, också kollagen ).
Förtjockningsmedel i olika sopper och krämer är gelatin som eg. är kollagen. Gelatin håller ihop lättmargarinet osv, osv.

Hu så hemskt !
Nej. Även om vi skulle undvika kollagen och gelatin som förtjockningsmedel är en naturlig del av köttet också kollagen. Det är ju kollagenet du kokar mjukt när du kokar kalopsen i 3 timmar på spisen.

Sverker

Daemon
2002-06-26, 10:21
Tack Sverker!

Har du/någon nån aning om vilket BV kollagen har? (kan utifrån dina uppgifter dra slutsatsen att det inte kan vara särskilt högt)
Gelatin har 0, kollagen borde väl ha högre eller är det exakt samma sak?

//Daemon

Schroder
2014-10-08, 20:37
en fråga, sett att det dykt upp massa proteinbars givetvis med innehållet kollagenpeptider.inte mkt fakta om det, men är det liknande kollagen dvs värdelöst medmera.

King Grub
2014-10-08, 20:46
Billigt sätt att ge intrycket av att produkten är proteinrik.

R Scarpa27
2014-10-08, 20:48
en fråga, sett att det dykt upp massa proteinbars givetvis med innehållet kollagenpeptider.inte mkt fakta om det, men är det liknande kollagen dvs värdelöst medmera.

skräp om du ska använda det för just proteints skull.
icke fullvärdig, och vettifan varför man ens använder det, lura folk.

Schroder
2014-10-08, 20:48
ok då var det som jag misstänkte, inte mkt info om det bara, men kanske bara finare namn för kollagen helt enkelt, allt för förvirra kunden.
tack för svaret grub