handdator

Visa fullständig version : Smärta i armbåge vid tricepsextention


fdanell
2010-07-29, 01:10
Får smärta i armbågen (tror att det är triceps fäster vid armbågen) när jag kör liggande tricepsextensioner (runt huvudet).

Någon som vet vad det kan bero på?

Känner det till och med när jag kör på uppvärmningsvikter, gillar övningen så skulle helst vilja kunna köra den igen.

HulkH
2010-07-29, 01:37
överansträngning kanske?

Har bara haft det vid ett tillfälle, men jag är alltid så dum att försöka träna bort skador, vilket har funkat hittils^^

FLP
2010-07-29, 03:30
Brukar fungera iaf för mig att köra en annan triceps övning med uppvärming och kötta till fail för att sedan värma upp på triceps extension och sen köra full vikt. Kan vara värt att testa annars så är det väl bara att byta ut den övningen mot någon annan.

MrBulk
2010-07-29, 05:20
Prova men att ha händer i annan vinkel, hammer-fattning istället pronerade, det belastar armbågarna mindre tycker jag. EZ-stång är bla bättre än rakstång för armbågarna fast jag vet inte vad du använder för redskap.

Baler Evans
2010-07-29, 06:39
Det är många som gillar extensioner runt huvudet och det är klart en övning som kommer att ge dig massa. Men som FLP säger så bör du byta övning och eller grepp ett tag för att undvika skadade leder och eller axel/triceps verk. För att få en annan vinkel skulle du kunna använda hantlar till dina extensioner eller lägga pushdowns och JM pressar som arbetshästen på triceps ett tag. Hoppas det hjälpte.

ARMSTARK
2010-07-29, 09:24
Det finns ingen anledning att köra en övning som man får ont av! Särskilt för en muskel som triceps som det finns 1000 och 1 övningar för.

Candydarling
2010-07-29, 10:22
Får smärta i armbågen (tror att det är triceps fäster vid armbågen) när jag kör liggande tricepsextensioner (runt huvudet).

Någon som vet vad det kan bero på?

Känner det till och med när jag kör på uppvärmningsvikter, gillar övningen så skulle helst vilja kunna köra den igen.

Sluta göra den övningen, fick också problem på den övningen just med armbågen och min vänstra armbåge är fortfarande kass eftersom jag ignorerade smärtan för länge och körde på. Väldigt ovärt!

Degpekka
2010-07-29, 10:28
Hur kör du övningen? Är du stel i triceps? testat att stretcha?

JohnRick
2010-07-29, 12:10
En del får ont av det - andra inte. Vid överdriven utåtvinkling av armbågen kan det lätt börja kännas. Samma sak om man tar reverse curls (curls med omvänd fattning that is) och spretar med armbågarna. Ta en övning som har ett mer neutralt grepp, i.e. hammarbetonat. Vanliga sittande/stående enarms-triceps extensions?

fdanell
2010-07-29, 12:40
Tack för tipsen har kört med rakstång, ska testa med ez-stång, vi har även en stång som man kan hålla hammargrepp med.

Har inte tränat den när den har gjort ont. Den fungerade fint förut och tyckte den var väldigt skön bara.

Har inte tränat armar specifikt på ett tag nu, men känner att triceps börjar komma efter biceps lite så hade tänkt lägga in någon specifik tricepsövning.

Ska testa lite andra grepp annars blir det dips tror jag (bara lite omständligt med att hänga på sig vikt tycker jag)

Någon som har koll på om det är någon specifik triceps övning som är bra kompliment till till pressar? (bänk/hantel press militärpressar)

fdanell
2010-07-29, 12:43
Brukar fungera iaf för mig att köra en annan triceps övning med uppvärming och kötta till fail för att sedan värma upp på triceps extension och sen köra full vikt. Kan vara värt att testa annars så är det väl bara att byta ut den övningen mot någon annan.

Ska testa det här, jag kör dock redan bröst+axel innan triceps så tycker att triceps borde vara rejält uppvärmd ändå.

Martin Löwgren
2010-07-29, 13:43
Prova men att ha händer i annan vinkel, hammer-fattning istället pronerade, det belastar armbågarna mindre tycker jag. EZ-stång är bla bättre än rakstång för armbågarna fast jag vet inte vad du använder för redskap.

Tvärtom, ez är generellt sett sämre för handled och underarmar och har dessutom inga fördelar mot att använda en rak stång.

Många får ont i början när de går över från ez till rak stång men detta släpper ofta efter att tag när pronatorerna vant sig.

Mvh

MrBulk
2010-07-29, 18:48
Tvärtom, ez är generellt sett sämre för handled och underarmar och har dessutom inga fördelar mot att använda en rak stång.

Många får ont i början när de går över från ez till rak stång men detta släpper ofta efter att tag när pronatorerna vant sig.

Mvh

När jag gick instruktörsutbildningen så förespråka jag french-press som inte fanns med på utbildningens program men flera av dom andra eleverna testa den för dom hade aldrig sett/hört talas om den förut och i stort sett alla hade problem att komma ner bakom nacken med rak stång pga armbågsldeden, det tog emot där, men när jag gav dom EZ-stången var det inga problem för dom att utföra snygga french-pressar.

Edit: Jag har visserligen sett dig utföra french och du kör inte full ROM i armbågsled så då kanske det är bättre med rakstång.

Arnoldski
2010-07-30, 08:01
Vilka tycker ni som förespråkar byte av övning man ska lägga in istället?

Jag har själv liknande problem vilket gör mig olycklig då det är en favoritövning. Det är min absoluta favoritövning för triceps.
Kör just nu smalbänk och pushdowns istället. Smalbänken känns i mitt tycke som den tar på lite "för mycket" och alltså inte isolerar tricpes såsom extensionerna gör, medans pushdowns istället blir lite disco och svårt att köra tungt i på ett bra sätt.

Dips är rätt skönt men saknar dels dipställning och har även där en tendens att jobba mycket med bröst och armbågarna protesterar där med emellanåt.

Tankar kring detta?

wessmen
2010-07-30, 15:47
Värm upp triceps och underarmar ordentligt, smärtan försvinner när jag fått lite blod igenom området.

Arnoldski
2010-08-01, 07:24
Vilka tycker ni som förespråkar byte av övning man ska lägga in istället?

Jag har själv liknande problem vilket gör mig olycklig då det är en favoritövning. Det är min absoluta favoritövning för triceps.
Kör just nu smalbänk och pushdowns istället. Smalbänken känns i mitt tycke som den tar på lite "för mycket" och alltså inte isolerar tricpes såsom extensionerna gör, medans pushdowns istället blir lite disco och svårt att köra tungt i på ett bra sätt.

Dips är rätt skönt men saknar dels dipställning och har även där en tendens att jobba mycket med bröst och armbågarna protesterar där med emellanåt.

Tankar kring detta?

Bumpar mitt eget inlägg. :mallan:

kjell33
2010-08-01, 07:54
Jag tror att du själv har svarat på din egen fråga. Det är nog bara att gilla läget.

Arnoldski
2010-08-01, 20:15
Jag försökte förmedla att jag inte är helt nöjd med mitt nuvarande upplägg och inte kan göra de övningar jag själv anser skulle komplettera mitt program. Därför önskar jag lite hjälp med det

Martin Löwgren
2010-08-01, 22:07
När jag gick instruktörsutbildningen så förespråka jag french-press som inte fanns med på utbildningens program men flera av dom andra eleverna testa den för dom hade aldrig sett/hört talas om den förut och i stort sett alla hade problem att komma ner bakom nacken med rak stång pga armbågsldeden, det tog emot där, men när jag gav dom EZ-stången var det inga problem för dom att utföra snygga french-pressar.

Edit: Jag har visserligen sett dig utföra french och du kör inte full ROM i armbågsled så då kanske det är bättre med rakstång.
För att de förmodligen hade väldigt stela pronatorer och då går man runt problemet genom att köra ez (skjuter sig lite i foten).

Jag varierar alltid mitt ROM i french. Har filmat när jag kört med ez-oxå för att visa skillnaden.

elsmurfo
2010-08-02, 14:18
Drar iväg en länk till Arne's triceps guide, här finns massor med övningar du kan byta ut den du får ont av.

http://forum.body.se/showthread.php?t=5146
(vet inte om den är postad på detta forum, tog bara första länken jag hittade på google)

MrBulk
2010-08-02, 15:39
För att de förmodligen hade väldigt stela pronatorer och då går man runt problemet genom att köra ez (skjuter sig lite i foten).

Jag varierar alltid mitt ROM i french. Har filmat när jag kört med ez-oxå för att visa skillnaden.

Men triceps påverkas väl inte underarmens pronation? Det är väl ändå bättre att ha sådant grepp som känns bäst när man utför rörelsen.

fdanell
2010-08-03, 00:38
Drar iväg en länk till Arne's triceps guide, här finns massor med övningar du kan byta ut den du får ont av.

http://forum.body.se/showthread.php?t=5146
(vet inte om den är postad på detta forum, tog bara första länken jag hittade på google)

Mmm läst Arne's guide några gånger hans program är dock lite för många set för att passa in i mitt schema :D

Testade lite dips förra passet då jag föredrar flerledsövningar.
Fick lite känningar i axeln när jag började lasta på vikt och köra 8reps, men ska ge det en chans och försöka vänja med lite lägre vikter.

I värsta fall får det bli pushdowns :)

MrBulk
2010-08-03, 07:17
Mmm läst Arne's guide några gånger hans program är dock lite för många set för att passa in i mitt schema :D

Testade lite dips förra passet då jag föredrar flerledsövningar.
Fick lite känningar i axeln när jag började lasta på vikt och köra 8reps, men ska ge det en chans och försöka vänja med lite lägre vikter.

I värsta fall får det bli pushdowns :)

Pushdown är en mycket bra övning, tycker den ska vara obligatorisk.

Martin Löwgren
2010-08-03, 08:18
Men triceps påverkas väl inte underarmens pronation? Det är väl ändå bättre att ha sådant grepp som känns bäst när man utför rörelsen.Ja så kan man ju såklart också se på det hela men bäst är att ta tag i problemet och få upp rörligheten i underarmen så att inte fler övningar än bara tricepspressar gör ont tycker jag.