handdator

Visa fullständig version : Akut axelskada vid fall.


Nephelite
2010-07-28, 06:16
jaha. fy. FAAN, har inte kunnat på sova på natten på grund av denna bitande smärta som kvarvarade efter att jag föll igår på "fyllan".

till saken hör att jag inte hade druckit någonting(på grund av att jag inte ville förstöra träningen..... T_T), men umgicks med fulla polare. vi gick ut till en dunga och larvade runt lite där. var helt kolsvart så jag såg inte stock när jag sprang efter en av dem.

föll handlöst till att börja med men lyckades ta emot det mesta av fallet med vänsternarmen, vilket jag ångrar bittert, först kändes det som jag hade förlorat all rörlighet och att jag hade fått ngnting ur led. men det verkar ju inte så. har full rörlighet i armen, men det gör fruktansvärt ont.

smärtbeskrivning vid samtliga rörelser: en smärta som kommer ifrån ryggen och bakre/mittre axlar som strålar ut i mitten, övre delen av främre axlar.

rörelser som gör extra ont. extensioner utåtroterande med lite motstånd
om jag gör snabbt utåt och sedan snabbt tillbaka mot magen så känns det som något i axeln/armen vrids om =>
även när jag Ligger. lägger upp armen så den är över huvudet, å sedan skall lyfta upp den (tänk typ latsövning) så gör det fruktansvärt ont i hela smärtområdet

otroligt besviken på att detta skulle hända.. räknade jag verkligen inte med. och det är ingen liten skitskada utan det här kommer antagligen hindra mig från den mesta träning inom kommande månader

skall försöka träffa sjukgymnast/naprapat eller något också men all hjälp uppskattas, försöker köra med zon med.

GLC
2010-07-28, 06:35
Gissar på bra många skador på ligament runt axeln, men då detta är ett forum så är nog gissningar det bästa du kan få.

Lycka till hos sjukvården.

Börje H
2010-07-28, 06:39
Den andra tråden kan med fördel raderas...

Vid fall på axel eller utsträckt arm är det ofta AC-leden som får ta rejält med stryk. Även någon av cuffmusklerna, vanligtvis supraspinatus kan bli "klämd" mellan överarmskulan (caput humeri) och skulderbladets utskott (acromion). Ett fall kan även bidra till en luxering av axeln men utan tidigare instabilitet är det förhållandevis ovanligt.

Adekvat smärtstillande med ex Alvedon eller Panodil (paracetamol därmed) ett par dagar medan du väntar på en tid till sjukgymnast eller naprapat är en rekommendation.