handdator

Visa fullständig version : forma bröstmuslekaturen


kirneh
2010-07-27, 21:10
Har kört ett litet tag nu med både helkropp och tvåslpitt och har insett att jag har bra gener för att bygga bra muskler. Min "sticking point" just nu är bröstmuskulaturen. Mitt mål är en ballanserad kropp och just nu bygger jag muskler så det knakar på alla håll och kanter. Känner mig lite rädd faktiskt (lägger på mig klart mer än ett kilo icke fettmassa per månad verkar det som) men just bröst verkar bygga mest i nedre delen vilket ger en smula hängtutte över det hela, så jag vill försöka bygga mer i övre delen för att få rätt ballans på min kropp. Ska jag göra detta genom att köra mer sned bänktpress och skita i den vanliga liggande, eller ska jag köra någon helt annan övning? Jag greppar brett och "går ner" i pressen för att få bra kontakt med bröstmuskulaturen och det funkar finfint, men jag vill plocka övre bröstmuskulaturen mer för att få ballans...

Jag är har i grunden en klassiskt atletisk kropsform (dock med en inte oansenlig ölkagge för tillfället) men mitt estetiska *treårsmål* är "att bli som dom i '300'"´, eller något klenare men rippad (sa jag att jag är 38 ;)...

H

JoeyP
2010-07-27, 21:14
Jadu, jag hade iaf kört mer lutande bänkpress iaf. Utan att svanka. Och helt enkelt börja träna mer lutande, men hade fortfarande kört plana.

Dvs typ
3set planbänkpress
3set lutande press
3set lutande flyes
Eller börja med lutande.

Själv har jag jämt utvecklad bröstmuskelatur (tror jag iaf) men så tränade jag iaf innan. Nu kör jag bara plan press och har inte (vad jag vet) tappat nåt på "övre bringan".

danozen
2010-07-27, 21:29
jag vill också ha som mål att gå runt o sparka ner folk i svarta hål :(

Skämt åsido Kör som JoeyP skrev, allt verkar funka riktigt bra för honom :D

Martin Löwgren
2010-07-28, 13:41
Har kört ett litet tag nu med både helkropp och tvåslpitt och har insett att jag har bra gener för att bygga bra muskler. Min "sticking point" just nu är bröstmuskulaturen. Mitt mål är en ballanserad kropp och just nu bygger jag muskler så det knakar på alla håll och kanter. Känner mig lite rädd faktiskt (lägger på mig klart mer än ett kilo icke fettmassa per månad verkar det som) men just bröst verkar bygga mest i nedre delen vilket ger en smula hängtutte över det hela, så jag vill försöka bygga mer i övre delen för att få rätt ballans på min kropp. Ska jag göra detta genom att köra mer sned bänktpress och skita i den vanliga liggande, eller ska jag köra någon helt annan övning? Jag greppar brett och "går ner" i pressen för att få bra kontakt med bröstmuskulaturen och det funkar finfint, men jag vill plocka övre bröstmuskulaturen mer för att få ballans...

Jag är har i grunden en klassiskt atletisk kropsform (dock med en inte oansenlig ölkagge för tillfället) men mitt estetiska *treårsmål* är "att bli som dom i '300'"´, eller något klenare men rippad (sa jag att jag är 38 ;)...

H
Lägger du på dig 1kg ren fettfri muskelmassa i månaden som 38åring är det bara att gratulera och jag råder dig att fortsätta med vad du än gör.

Mycket angående övre bröst är genetik men visst kan du lägga lite mer fokus på sneda pressar/militärpressar om du känner att detta ligger efter.

sandery3
2010-07-28, 15:14
Jag säger detsamma som föregående talare, men jag är skeptisk till vilken effekt ett ändrat upplägg kommer ge på formen.

Man kan givetvis aktivera olika delar av muskulaturen till viss del, genom att träna andra övningar, såsom sned bänkpress, men jag tror fortfarande att genetiken har det största övertaget och att effekten av detta blir väldigt begränsad.

Myten om att vissa träningsupplägg, eller till och med kosttillskott, bidrar till att "forma" muskulaturen på ett visst sätt så att den blir "slankare" eller "kortare" är ganska utbredd i vissa kretsar, och effekten av att variera övningar på så sätt bör inte överdrivas.

sandery3
2010-07-28, 15:15
Hade jag fortfarande ökat 1kg FFM i månaden hade jag inte oroat mig över små kosmetiska brister i symmetrin *flex*

FLP
2010-07-28, 17:18
Jag hade samma problem men då började jag köra Uppåtlutande cablecross over och vips så började bringan växa allt mer och formen vart snyggare. Som tidigare skrivit så alla lutande bröstpressar funkar perfa, föredrar uppåtlutande cablecrossen då jag tycker att den ger en hel del på framsida axlar iaf för mig.

krappen
2010-07-28, 17:25
Jag hade samma problem men då började jag köra Uppåtlutande cablecross over och vips så började bringan växa allt mer och formen vart snyggare. Som tidigare skrivit så alla lutande bröstpressar funkar perfa, föredrar uppåtlutande cablecrossen då jag tycker att den ger en hel del på framsida axlar iaf för mig.

Är inte vitsen att inte koppla in axlarna i utförandet när man kör i cablecrossen? eller har jag fel? :confused:

FLP
2010-07-28, 17:32
Är inte vitsen att inte koppla in axlarna i utförandet när man kör i cablecrossen? eller har jag fel? :confused:

I denna övning anser jag att det är svårt undvika om man inte stannar strax under brösthöjd. Jag utför den som den utförs i denna övning med något steg längre fram då jag tycker att det tar bättre kanske är det precis det som gör att det tar mer på framsida axlar men jag gillart.

http://www.myfit.ca/exercisedatabase/images/upwardcablecrossovers.gif

nam
2010-07-28, 17:41
Kanske dips skulle vara ngt? :)
Samt lite bänkpress (med eller utan lutning...)

Måste säga att jag beundrar dig! 1kg ffm muskemassa i månaden är grymt bra! *flex*

HulkH
2010-07-28, 18:33
Jadu, jag hade iaf kört mer lutande bänkpress iaf. Utan att svanka. Och helt enkelt börja träna mer lutande, men hade fortfarande kört plana.

Dvs typ
3set planbänkpress
3set lutande press
3set lutande flyes
Eller börja med lutande.

Själv har jag jämt utvecklad bröstmuskelatur (tror jag iaf) men så tränade jag iaf innan. Nu kör jag bara plan press och har inte (vad jag vet) tappat nåt på "övre bringan".

1+ håller med dig helt, kunde inte skrivit det bättre själv :)

Fredrik_S
2010-07-28, 18:36
Jag är har i grunden en klassiskt atletisk kropsform (dock med en inte oansenlig ölkagge för tillfället) men mitt estetiska *treårsmål* är "att bli som dom i '300'"´, eller något klenare men rippad (sa jag att jag är 38 ;)...

H

Då får du skaffa grymma spotlights samt ett bra dataprogram. De har optimalste möjligt ljussättningarna som bara man kan föreställa sig.

Till och med de skådespelare som inte är alls speciellt vältränade i den filmen ser ut att ha grekiska gudakroppar.
Verkar även vara ditmålade linjer vid magen på kära huvudpersonen
http://munfitnessblog.com/wp-content/uploads/2007/09/300-movie-behind-the-scene.jpg

Seriouscat
2010-07-28, 21:03
Jadu, jag hade iaf kört mer lutande bänkpress iaf. Utan att svanka. Och helt enkelt börja träna mer lutande, men hade fortfarande kört plana.

Dvs typ
3set planbänkpress
3set lutande press
3set lutande flyes
Eller börja med lutande.

Själv har jag jämt utvecklad bröstmuskelatur (tror jag iaf) men så tränade jag iaf innan. Nu kör jag bara plan press och har inte (vad jag vet) tappat nåt på "övre bringan".

Varför utan att svanka?

Ungrim
2010-07-28, 21:11
Varför utan att svanka?

Ju mer du svankar / bryggar desto mer likt en bakåtlutande press blir det ju.

Seriouscat
2010-07-28, 21:23
Makes sense. Tack för svar.