handdator

Visa fullständig version : Virus


Odd
2010-07-27, 12:12
Mitt antivirus gick ut för 2dagar sen och då passade datorn på att få virus.
Kan inte öppna vissa program och kommer massa pop ups att jag ska regga ett antivirus och diverse.

Jag försökte installera ett nytt antivirus men den förhindrade mig från att göra det.

Jag har massa bilder och dylik jag ska skulle vilja spara. Finns det någon möjlighet till det?
Har en extern hårddisk men har inte testat överföra för var orolig att viruset kanske kunde överföras.

Tail
2010-07-27, 13:16
Combofix har alltid räddat mig när jag fått skit på datorn inget annat program kan få bort.http://www.combofix.org/. Är dessutom helt gratis.

King Grub
2010-07-27, 13:17
Skadlig kod kan döljas i bildfiler, ja. .jpg, .gif, med flera, kan infekteras. Det är dock inte troligt att en "rogue", dvs ett falskt antivirus, som det rör sig om här, gör det. Det har jag aldrig hört talas om.

capture
2010-07-27, 13:21
jag fick något liknande för någon dag sedan efter jag klantat mig. Testa att starta datorn i felsäkert läge och installera antivirusprogrammet där.

Hamsterkakan
2010-07-27, 13:23
systemåterställning är enklaste lösningen, och snabbaste.

King Grub
2010-07-27, 13:24
Systemåterställning återställer just systemfiler, inte andra. Och det innebär inte att ett virus automatiskt avinstalleras.

Hamsterkakan
2010-07-27, 13:57
Fungerat för mig vid två tillfällen! Men du har rätt i det du säger.

Odd
2010-08-04, 10:29
Datorn låter mig inte göra så mycket dock, kommer upp error hela tiden.
Men skulle det funka om jag ladda ner combofix eller dylik från en annan dator sen överföra det till min dator via extern hårddisk?
Upptäckte att det har kommit upp nåt som heter animiware antivirus hela tiden, det är liksom inget jag har aldrig installerat.

King Grub
2010-08-04, 10:44
Om du tillåter skripts att köras hur som helst i din browser, installeras sådant så fort du går in på en infekterad websida.

Snabbaste och enklaste sättet att bli kvitt en infektion är att formattera, installera om. Nästa gång, var inte inloggad som admin till vardags och låt inte skrips köras hur som helst i browsern.

Odd
2010-08-04, 11:15
Om du tillåter skripts att köras hur som helst i din browser, installeras sådant så fort du går in på en infekterad websida.

Snabbaste och enklaste sättet att bli kvitt en infektion är att formattera, installera om. Nästa gång, var inte inloggad som admin till vardags och låt inte skrips köras hur som helst i browsern.

Finns ingen chans att rädda bilder och filmer man har på datorn?

King Grub
2010-08-04, 12:52
Har du sådant på systemdisken?

Hursomhelst, jo, det går bra, på det sät du beskriver, dvs ansluta en extern HD eller ett USB-minne, eller bränna ner sakerna på en DVD.

Är det ett virus som är programmerat att sprida sig till anslutna enheter, så riskerar du dock att smittan följer med dit.

Odd
2010-08-04, 13:45
Har du sådant på systemdisken?

Hursomhelst, jo, det går bra, på det sät du beskriver, dvs ansluta en extern HD eller ett USB-minne, eller bränna ner sakerna på en DVD.

Är det ett virus som är programmerat att sprida sig till anslutna enheter, så riskerar du dock att smittan följer med dit.

Förlåt är lite förvirrad, om jag har vad på mitt systemdisk?

Vet inte vad det är för typ virus, vet dock att animalware protection är varken jag har sett eller laddat ner förut. Det är den som dyker upp hela tiden och ber mig att köpa så jag kan rensa dator från virus. Antar saken i sig är ett virus.

Förhoppningsvis sprider den inte sig till anslutna enheter.

wessmen
2010-08-04, 13:48
Vad heter programmet som vill du ska regga etc?

edit: Råder dig att googla järnet efter programmet i fråga. Hade ett liknande på en annan dator, hittade lite guider på hur man skulle göra. Följde alla stegen sen var det lugnt. Behövde inte installera om.

Scratch89
2010-08-04, 14:01
Ladda hem NoScript till din webbläsare.
http://noscript.net/

Detta i förebyggande syfte till nästa gång, som, enligt Grubs beskrivning, ser till att saker inte installeras automatiskt när du är inne på skumma sidor. Detta tillsammans med någon form av Popup Blocker och Adblock gör att du är rätt så skyddad mot sådant som automatiskt försöker attackera dig.

Om du inte får hem ett gratis antivirusprogram, så får du helt enkelt bita i det sura äpplet och formatera. Bilder och liknande kan du ju först bränna ut på en DVD. Innan du formaterar så kan det vara smart att se till att ha ett nytt antivirusprogram på en USB-sticka eller liknande, samt drivrutiner till dina hårdvarukomponenter (om du kör XP eller ännu äldre operativ). Se till att du drar ut nätverkssladden när du kör igång med en formatering, dock.

Ett bra program, som verkligen är värt pengarna, är Kasperskys nyaste Internet Security. Man får verkligen anstränga sig om man ska bli infekterad.

King Grub
2010-08-04, 15:42
Förlåt är lite förvirrad, om jag har vad på mitt systemdisk?

Filmer och liknande. Systempartitionen är inte direkt bäst lämpad för sådant.

Att dra ut nätverkskabeln vid formatering är bara aktuellt om man skall installera ett XP tidigare än SP2 och inte är bakom en NAT-router. Alla senare versioner av Windows har brandväggen aktiverad från start. Är man bakom en router behöver man inte bry sig alls.