handdator

Visa fullständig version : Dilemma - Styrketräning & Näring


Argothylos
2010-07-27, 08:12
Hejsan!

Jag har ett litet dilemma, antar jag att man kan säga, som jag skulle vilja ha lite råd från någon med mer erfarenhet än lilla jag.
Jag ska byta jobb, från ett där jag jobbar ca 8-17 med lite flex, till ett där jag kommer att jobba skift mellan tiderna 06-24, dvs ibland börja 06 och sluta tidigt, ibland börja sent och sluta 24...

Det jag önskar få lite tips och råd om är hur man skulle kunna lägga upp en diet- & träningsplan då man jobbar t.ex. 16-24 vissa veckor.
Hur stor är liksom risken att förstöra ämnesomsättningen och muskelbildningen helt om man ibland måste gå och lägga sig sent, kring 02:00, och därför gå upp ganska sent för att låta kroppen vila? Är rädd att jag kommer dels behöva äta ganska sent på kvällen, och att jag sedan missar viktiga mål om man går upp sent på dagen - eller oroar jag mig i onödan?

Alla slags tips, råd, kritik etc är välkommen :P

Tack!

Eddie Vedder
2010-07-27, 08:16
Jag tror desssvärre inte du kan förvänta dig att någon gratis skall lägga upp ett fullständigt schema åt dig. Jag har skrivit lite om nattarbete och nattätande här:

http://traningslara.se/blogg/somn-del-3/

http://traningslara.se/blogg/nattarbete-och-dess-halsokonsekvenser/

Det är inte optimalt men långt ifrån något som omöjliggör resultat. Du kan lyckas kanon trots din omvända dygnsrytm.

Bluesparv
2010-07-27, 08:17
Mitt tips är att försöka äta vid tider du alltid kan äta i närheten av (exempelvis 10 - 14 - 18 -22). Jag vet inte hur metabolismen påverkas av det, men att ha rutiner när man genomför en diet anser iaf jag är extremt nödvändigt, utan de är det lätt att bli oinspirerad (IMO).

Floddan
2010-07-27, 08:19
Jag tror du oroa dig i onödan. Lägger du dig 02.00 (äter) och vaknar 14.00 (äter) så är nattfastan lika lång som om du lägger dig 24.00 (äter) och vaknar 12.00 (äter).

Har man svårt att få i sig tillräckligt med kalorier per dygn kan det ju såklart vara en nackdel om du äter sista målet vid 18.00 och sen inte vaknar för att äta frukost förren vid 14-tiden. Försöker du gå ner i vikt är det bara en fördel.

Argothylos
2010-07-27, 08:36
@Eddie Vedder
Nja, det var inte det jag förväntade mig, ursäkta om det blev oklart - önskar bara lite tips och lite mer kött på benen angående vilka konsekvenserna kan bli vid dessa slags arbetstider. Tack för länkarna! Skall kika på dem.

@Resten av svaren; tack så mycket! Jag äter just nu väldigt regelbundet, 6-9-12-15-18-21, med mellanmål inräknade, antar att det bara är att skjuta fram dessa tider - undrar mest över om det kan bli konsekvenser av att äta sent på kvällen just eftersom det är sent på kvällen, men det kanske inte spelar ngn roll.

z_bumbi
2010-07-27, 08:41
Om du har så långt pendlingsavstånd att du kommer hem runt två så så kan du i alla fall gå upp runt tio och då missar du bara en frukost (gränsfall för andra frukosten men det beror på hur arbetsplatsen har lagt rasterna) vilket är lätt att ta igen på dagens övriga mål. Träna förmiddagar, lunch och sen iväg till jobbet.
Att äta senare än normalt finns det oftast ingen anledning att göra, äter du t ex idag sista målet runt nio så ät sista målet på den rast som ligger närmast den tiden.

Jag brukade träna något mindre (färre pass och lite mindre övningar) på kvällsveckorna då jag var lite seg (är ingen kvällsmänniska) men jag har å andra sidan nästan alltid tränat varannan dag och det är ganska så lätt att få till fler dagar på morgonveckorna vs kvällsveckorna med ett sådant upplägg.