handdator

Visa fullständig version : Hårtest


austria
2010-07-27, 07:03
Hörde av min fru att flera på hennes jobb gjort ett hårtest, både på sig själva och deras barn.
I deras fall gjorde dom det för att se om dom hade några allergier eller saknade några mineraler m.m.

Man skickar alltså in ett hårstrå för analys som jag förstått det. Försökte google lite på det, men hittade mest ungdomar som blivit tvingade av sina föräldrar att göra hårtest då föräldrarna misstänker att dom tar droger.

Jag vill göra det för att se om jag behöver mer av någon mineral/vitamin eller om det är något livsmedel jag bör undvika/äta mer av.

Är det någon som gjort ett sådant test? Vad har ni för erfarenheter?

z_bumbi
2010-07-27, 08:12
Man brukar få justera mineraltillskotten (på kor) men hur ser man allergier via hårprov?

Eddie Vedder
2010-07-27, 08:20
I kostundersökningar på befolkningsnivå är det inte ovanligt att selenintaget beräknas med kombinationen av både analyser av t.ex. hår och naglar och redovisat kostintag. Det beror på selenfattiga jordar som kan ge en felaktig bild om man enbart ser till kostvanor och utgår från att alla livsmedel innehåller lika mycket selen.

skaparn
2010-07-27, 08:25
Vad mer än selen kan man analysera i ett hårstrå? Och vad gäller droger, hasch tycker jag mig ha hört, men gäller det andra droger också?

austria
2010-07-27, 09:05
Man brukar få justera mineraltillskotten (på kor) men hur ser man allergier via hårprov?

Våra bekanta gjorde hårtest på sina två barn. Proverna visade att ett av barnen skulle undvika laktos. Efter dom ändrat hennes kost lite så kunde dom märka en markant förändring i hennes humör, hon fick ett jämnare och bättre humör (enligt dem). Den andra ungen skulle tydligen undvika gluten. Vet dock inte om dom märkte någon skillnad i det fallet.

Allergi kanske var lite att ta i, men något åt det hållet.

Shajjn
2010-07-27, 10:32
Vad mer än selen kan man analysera i ett hårstrå? Och vad gäller droger, hasch tycker jag mig ha hört, men gäller det andra droger också?

Tja, arsenik? Och massa andra mineraler, spårämnen.
Ja, t.ex. metamfetamin, morfin

"I ett hårstrå kan man hitta information om en persons eventuella intag av läkemedel, narkotika och även alkohol långt tillbaka i tiden. Det beror på att droger som intas lagras i håret när det växer och på så sätt skapas en kalender över tidigare intag. Resultaten av en håranalys kan därför ha stort värde i rättsliga sammanhang, där man vill få ett objektivt mått på en persons narkotikabruk eller påstådda intag av läkemedel vid en viss tidpunkt"

http://www.rmv.se/?id=121

On-topic
Skicka inte iväg hårtussar och pröjsa massa pengar för en håranalys.
Om du är intresserad/orolig, gå då istället till en läkare och ta blodprov.