handdator

Visa fullständig version : Vill börja träna


sond
2010-07-26, 22:36
Hej, jag är 17 år och har under flera år velat börja träna och komma i form. Problemet är bara att jag varje gång slutat träna i brist på motivation. I dagsläget är jag 183cm lång och väger ca 72kg. Jag är ganska otränad och har en del överflödigt fett som jag helst vill få bort.
Frågan är då om jag ska börja träna med vikter direkt och få bort det på det sättet eller bara träna kondition? Många av gångerna jag börjat springa har jag bara slutat efter ett tag pga uttråkning. Kanske finns roligare sätt att träna kondition? Kom gärna med tips.

Folke50
2010-07-26, 22:38
För att fortsätta med träning dag ut och dag in så måste man hitta en träningsform som man gillar/tycker är rolig och är nöjd med.

G_lund
2010-07-27, 00:12
För att fortsätta med träning dag ut och dag in så måste man hitta en träningsform som man gillar/tycker är rolig och är nöjd med.

Exakt!

Det är struntsamma hur effektivt någonting är om man inte tycker det är kul, för då slutar man bara efter en vecka eller två.

tycker du det är roligare att cykla? innebandy? handboll? kampsport?
har du vart på ett gym någon gång? gå ner o testa några ggr o se om du trivs.
de kanske har någon klätterlokal i närheten? gör ett besök där isf :)

har du polare som tränar något?
fråga om du kan hänga på där några gånger isf, alltid kul om man är flera :)


Testa tills du hittar något som passar dej helt enkelt :thumbup:

Fredrik_S
2010-07-27, 02:57
Jah avskyr att springa och gör det i princip aldrig.
det allra allra viktigaste är att hitta en träningsform du gillar.
Gillar du styrketräning så är det nog även en av de bästa träningsmetoderna att komma i bra form.
Det roligaste konditionskrävande jag vet är att köra jättemånga övningar med väldigt kort eller ingen vila mellan setten i gymet. Man kan inte lyfta lika tungt men man får upp ett ordentligt flås och blir rejält svettig... Mycket roligare än att sprina imo

Sir Anselm
2010-07-27, 09:10
När det gäller träningsformer som löpning och styrketräning så är det nog ofta så att det blir roligt först när man börjar se resultat, och resultaten kommer inte efter en vecka. Det gäller helt enkelt att ha disciplin och köra på. Schemalägg träningen och låt inte skitsaker komma i vägen, till slut lossnar det! Förhoppningsvis :D

z_bumbi
2010-07-27, 09:34
När det gäller träningsformer som löpning och styrketräning så är det nog ofta så att det blir roligt först när man börjar se resultat, och resultaten kommer inte efter en vecka. Det gäller helt enkelt att ha disciplin och köra på. Schemalägg träningen och låt inte skitsaker komma i vägen, till slut lossnar det! Förhoppningsvis :D

Ett annat skäl att det inte går så bra är att man börjar med för mycket träning så att schemalägga det med en lagom mängd träning är en väldigt bra idé för det stora flertalet.

Icefire
2010-07-27, 09:59
Hej, jag är 17 år och har under flera år velat börja träna och komma i form. Problemet är bara att jag varje gång slutat träna i brist på motivation. I dagsläget är jag 183cm lång och väger ca 72kg. Jag är ganska otränad och har en del överflödigt fett som jag helst vill få bort.
Frågan är då om jag ska börja träna med vikter direkt och få bort det på det sättet eller bara träna kondition? Många av gångerna jag börjat springa har jag bara slutat efter ett tag pga uttråkning. Kanske finns roligare sätt att träna kondition? Kom gärna med tips.

Alla lagsporter. Hittar man något man tycker är kul glömmer man att det är jobbigt. Ett annat sätt att komma igång är friskis och svettis eller liknande, många gym har gruppträning som man kan varva med styrkepass.

sond
2010-07-27, 11:21
Just nu tränar jag boxning. Tror nog jag ska gå på den ikväll. lite dumma tider bara (mån,tis och torsdag) Det blir några dagar över utan träning. Kanske kan träna lite på egen hand då.. jag har ju faktiskt en boxningssäck i garaget :)

Lurch
2010-07-27, 13:27
Just nu tränar jag boxning. Tror nog jag ska gå på den ikväll. lite dumma tider bara (mån,tis och torsdag) Det blir några dagar över utan träning. Kanske kan träna lite på egen hand då.. jag har ju faktiskt en boxningssäck i garaget :)

se där ja, Skitbra träning! Ut och boxas nu !