handdator

Visa fullständig version : Träna trots nervskada


thatice
2010-07-26, 21:05
Har nu fått reda på att jag har fått en nervskada i nacken som gör att jag tappat ungefär halva styrkan i vänster triceps så nu undrar jag hur jag ska lägga upp träningen då triceps involveras i de flesta pressövningarna?

Då motoriken i vänsterarmen är nedsatt p.g.a detta så kanske man borde satsa på maskinträning med fast bana eller bör man satsa på mycket frivikter?

Ska jag låta den svagare armen bestämma viktvalet eller bör jag köra den fungerande armen på de vikter den klarar av för att inte tappa för mycket tills den dag då andra armen frisknar till?

Nästa fråga är kan man påskynda läkningen på något sätt (stretchning) alternativt kan läkningen försämras av tung träning t.e.x marklyft/shrugs?

Läkaren sa att 2-3 månader till kunde jag räkna med det här problemet men jag har läst att det kan ta betydligt längre tid är det någon här som haft detta?

Har pratat med 2 läkare angående problemet men inte fått ett enda vettigt svar.

Martin Löwgren
2010-07-27, 13:56
Är det specifik n. radialis påverkan eller är det på 2-3 ryggmärgssnivåer? Oavsett borde andra muskler än bara triceps brachii vara påverkade då den inte har någon isolerad försörjning och dessutom försörjs av flera ryggmärgssnivåer.

panzerpig
2010-07-27, 14:27
Jag vet inte vad du gjort men jag har /har haft nått liknande.
I april förra året(finns tråd nånstans i skadeforumet) skadade en disk i nacken (förskjuten/buktande enligt sjukgymnasten jag gick till), hemsk smärta och blev väldigt svag i höger triceps. tumme, pekfinger och långfinger domnade bort (har fortfarande lite känningar av detta).
Från att bänka 160 kg fick jag knappt upp 60. I november förra året kunde jag börja träna rätt normalt igen, dock betydligt svagare i höger triceps fortfarande.

Nu börjar det flyta på lite mer, kört mycket enarmsarmhävningar på semestern och var märkbart starkare i högerarmen när jag började gymma igen förra veckan (ökat ca 10 kg i bänk sen innan semestern).

Mitt tips: kolla med läkare och sjukgymnast vad dom tycker. Träna armarna var för sig eller prioritera den svagare armen mer.
Jag ska nog ringa sjukgymnasten igen, även om jag inte har ont längre så är fingrarna lite stumma och när jag och en kompis kastade frisbee så var jag totalt värdelös på att fånga med högerarmen, knep ihop fingrarna för sent.. Trodde först att jag bara blivit sjukt dålig på att fånga men testade med vänsterarmen och fångade den varje gång (är högehänt)..