handdator

Visa fullständig version : Vad har jag som konsument rätt till?


tigerofsweden
2010-07-26, 18:52
Tänkte kolla med er på forumet innan jag vänder mig till konsumentombudsmannen imorgon.

Ingick i ett avtal via Telenors kundstjänst-chatt i slutet på förra veckan. Några timmar senare pratade jag med kundtjänsten igen via chatten och blev då informerad att det erbjudande jag tecknat inte fanns längre. Jag höll på min rätt och babblade lite om avtalsrätt. Personen jag pratade höll med mig och sa att han skulle informera personen som tecknat avtalet med mig och att han skulle höra av sig till mig idag. Nu har jag pratat med honom och han menar att erbjudandet inte tagits bort från hemsida fast det tydligen inte gällde när jag tecknade mitt abonnemang. Han visste inte vad jag som konsument har rätt till utan ville kompensera mig på olika sätt. Jag förklarade att jag först ville höra runt innan jag bestämmer mig för något. Vad tror ni?

Loke
2010-07-26, 20:07
För distansavtal gäller:

"Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30 dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.

Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans eller hennes sida, har konsumenten rätt att häva hemförsäljningsavtalet. Näringsidkaren skall informera konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat. Detta skall ske snarast och senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet hävts. "

Frågan är vad "kan" betyder. Om det räcker med att näringsidkaren inte anser sig kunna så innebär det ju att de kan bryta avtal hux flux med det enda straffet att de måste betala tillbaka pengarna, vilket ju är rätt lindrigt. Fast det kanske är så det är.