handdator

Visa fullständig version : Billig kaloririk mat


MarcusN
2010-07-26, 17:46
Hej!

Så här är läget; Jag är väldigt fattig man som lever på endast studiebidrag+studielån för tillfället.
Samtidigt vill jag gå upp i vikt o bygga muskler. Problemet är att jag känner nästan att jag inte har råd att äta så mycket mat som jag borde.

Så därför ber jag er vänliga människor att komma med så mycket förslag på kaloririk och även preoteinrik mat som är väldigt billig..
Så mycket kalorier och proteiner per krona som bara är möjligt alltså.

Förslag på maträtter som stämmer in på detta tas emot varmt också :)

Mvh Marcus

Nils.R
2010-07-26, 17:50
Linser,bönor,kvarg,kycklingfilé med mera.

Håll utkik efter när det är rea eller efter varor med kort datum osv och bunkra upp.

Sverker
2010-07-26, 17:51
Mjölk och havregryn.

JoeyP
2010-07-26, 17:52
+1 på mjölk där.
+1 på REA också köpte nyss 1kg kyckling på netto 35kr.

WHITEFOLKS
2010-07-26, 17:52
Havregryn och pasta är nog de billigaste kalorierna du hittar.

JoeyP
2010-07-26, 17:57
Kvarg + vatten + funlight saft jordbugg = jordgubbs yoggi + havregryn i + russin = As god proteinrik frukost! :thumbup:!

Och simpelt!

Alfred Nobel
2010-07-26, 18:24
Ägg i alla dess former. Havregryn. Mjölk.

Smörstekt omelett med mjölk och gräddstuvade makaroner till *flex*

Fredrik_S
2010-07-26, 18:31
Vetemjöl är den billigaste proteinkällan som finns desutom får du i dig massa kolhydrater också att använda som energi när du tränar.
Ägg är inte lika billigt men fortfarande helt okej, samt mjölk.
Dvs det billigaste du kan leva på och ändå få en proteinrik kaloririk kost är
PANNKAKOR.
Ät pannkakor ofta och du sparar in mycket pengar.
Ät minimalt med grönsaker och liknande men ändå tillräckligt för att klara behoven. Det blir inte mycket kalorier eller proteiner per krona där..

MarcusN
2010-07-26, 19:05
Du har en väldigt bra poäng där fredrik :cool:

Fredrik_S
2010-07-26, 19:15
Pasta är också en extremt billig proteinkälla om du köper billig pasta.
Pasta med en skvätt rapsolja samt ketchup Plus en liten drink med billigt proteinpulver för att göra det hela fullvärdigt protein.

Proteinpulver är en billig proteinkälla, lite billigare än de billigaste köttsorterna men inte riktigt lika billig som de vegetabiliska varianterna som vi redan gett som exempel.

Men tänk på att du nog får köra en hel del kardio för att inte bli för tjock när du käkar mycket vetemjöl och pasta och gryn som proteinkäller eftersom det ger en hel del energi per proteinmängd :)

MarcusN
2010-07-26, 19:21
Jag har legat på 67-72 i 10 år hur mycket eller lite jag än ätit.. skulle jag gå upp till 80 under tiden jag tränar skulle jag förmodligen se bättre ut än när jag vägde 72 som datornörd ^^ (förhoppningsvis)

Och jag skulle vara glad då mitt mål är 80 :)

Lovisa
2010-07-26, 19:28
Fryst kyckling, dock inte bröst utan kycklinglår eller kycklingklubba. Inte lika "effektivt per bruttovikt" (det går bort en del i ben etc) men prisvärt - det är mer mat än vad man tror. Dessutom är det bruna kycklingköttet mer kaloririkt än det vita.

Linser (gröna, röda)
Bönor (svarta, röda, vita, you name it)
Ris
Bulgur
Couscous

Och håll som sagt utkik efter utförsäljningar etc. Jag har bunkrat sill (senapssill, vitlökssill, inlagd) på Willys, både Abbas och deras eget märke. De sålde ut för 5 spänn burken efter midsommar, normalpris mer än det dubbla. Bäst före-datum är om tio månader, och på den tiden lär jag ha ätit upp dem med god marginal.

Ägg håller flera veckor efter bäst-före. Jag köpte ett gäng ägg i går för halva priset. Bäst före idag, men det tror jag på så mycket jag vill. Jag tänker i alla fall äta dem i lugn och ro, utan att nojja.

JoeyP
2010-07-26, 19:36
Jag har aldrig förstått mig på människor som är typ smala och säger, "jag skulle vilja gå upp 10kg" (utan att träna). Helt onödigt?
Iaf nu ska ju du träna så då är de ju bra :D Syftande inte riktigt på dig, men det påminde om det.

Fredrik_S
2010-07-26, 19:55
Fryst kyckling, dock inte bröst utan kycklinglår eller kycklingklubba. Inte lika "effektivt per bruttovikt" (det går bort en del i ben etc) men prisvärt - det är mer mat än vad man tror. Dessutom är det bruna kycklingköttet mer kaloririkt än det vita.


Fast det kan vi ju ta reda på så att det inte råder några tveksamheter på om det är billigt eller inte. någon snäll person med matvåg och kycklingklubbor får ta reda på om det är billigt eller inte.
50 kr kilot för filéerna lägger jag som motvikt som klubborna ska slå(mätt på köttet endast)
Eftersom man köper klubborna frysta får man väga dom efter tillagning därefter skala dom och sen väga resterna eller köttet.

JoeyP
2010-07-26, 19:59
Nah, kycklingklubbor blir man fan inte mätt på.
Brukar köpa en hel kyckling från hemköp blir fan inte ens mätt.
Såndär färdiglagad. Väger runt 7-800gram. Varav 500g är kyckling typ.

tsp
2010-07-26, 20:12
Nah, kycklingklubbor blir man fan inte mätt på.
Brukar köpa en hel kyckling från hemköp blir fan inte ens mätt.
Såndär färdiglagad. Väger runt 7-800gram. Varav 500g är kyckling typ.

Tror nån på kolo kollade upp det och en hel grillad kyckling var typ 350g kött

Shajjn
2010-07-26, 20:19
Edamer (ost).

Floddan
2010-07-26, 23:09
matolja

Onigiri
2010-07-27, 07:46
Tror nån på kolo kollade upp det och en hel grillad kyckling var typ 350g kött
<-

418g (98% utan skinn och avsköljd) från början vägde den 840g. Räknar 150kcal per 100g och 27g protein 5g fett = 113g protein, 21g fett = 641kcal (räkna med att den är riktigt finäten då, inget uteblivet kött någonstans alls). Skinnet har jag inte kollat upp vad det väger men gissningsvis 50-60g totalt = 220 kcal eller så.

Offtopic men jag har klurat länge på det här mysteriumet så jag var tvungen att flika in ;)

EDIT: Kycklingar är inte identiska på grammet, det där var vad min vägde den gången. Men då har man en siffra att uppskatta iaf om man äter grillad kyckling ofta, vilket jag gör (4-5ggr vecka)

z_bumbi
2010-07-27, 08:01
Det finns en rad trådar som handlar om billig mat och ett stort antal av dessa är i samband med studiemedel. Jag har t o m sett minst två de senaste veckorna.

Lovisa
2010-07-27, 10:33
<-

418g (98% utan skinn och avsköljd) från början vägde den 840g. Räknar 150kcal per 100g och 27g protein 5g fett = 113g protein, 21g fett = 641kcal (räkna med att den är riktigt finäten då, inget uteblivet kött någonstans alls). Skinnet har jag inte kollat upp vad det väger men gissningsvis 50-60g totalt = 220 kcal eller så.

Offtopic men jag har klurat länge på det här mysteriumet så jag var tvungen att flika in ;)

EDIT: Kycklingar är inte identiska på grammet, det där var vad min vägde den gången. Men då har man en siffra att uppskatta iaf om man äter grillad kyckling ofta, vilket jag gör (4-5ggr vecka)

Om jag då köper 1 kilo fryst kycklingklubba (eller 900 gram, lite osäker där?) för 14,90 blir kilopriset i praktiken det dubbla. Dvs 30 kronor kilot, eller tio procent mer om jag tagit fel på förpackningsstorleken.

Skinnet är en fråga för sig, vissa äter det, andra inte. Personligen tycker jag att det är äckel-päckel, men det helt OK näringsmässigt sett, vad jag vet. Åtminstone om man själv är kocken och lagat till med omsorg.

Det känns dock som att fryst kycklinglår (övre delen av benet alltså) är mer "mateffektivt" per vikt-enhet. Skall köpa både och på willys idag, laga till, rensa och jämföra.

Skall fixa pippin i UGN - och spara i portionspack till mina nattliga efter-träningenmåltider... ;) (apropå min tråd om nattlig skrammel med stekpannor)

WHITEFOLKS
2010-07-27, 11:13
De billigare delarna av kycklingen blir lite billigare kalorier och kanske lite billigare protein men det är fortfarande knappast att klassas som billigt.

Det är lite skillnad i om man vill äta billigt eller BILLIGT. Pratar vi "åhh jag försöker komma under 1500 i månaden" eller att äta för 15kr om dagen?

Trashcan
2010-07-27, 11:51
Brukar lyxa till havregrynen till frukost ibland. Lägg 30-70 gram fett i en stekpanna, jag brukar köra en blandning av kokosfett och rapsolja. Låt det smälta helt, sen lägger du i 3-6 dl havregryn och 1-2 dl riven kokos. Rör om och låt det suga åt sig fettet ordentligt. Häll i socker efter smak, jag brukar köra med ungefär 2 msk mörkt socker(farin/muscovado) för smakens skull. Rosta det ett tag i stekpannan tills det fått en trevlig gyllene färg du trivs med. Ät det med filmjölk varmt eller avsvalnat. Jättegott, jättebilligt och mycket kaloririkt. :thumbup:

Allt fett har extremt hög kalori per krona, så se till att använda dig av mycket rapsolja/smör/kokosfett/grädde i matlagningen då det oftast ger en boost till både smak och kaloriinnehåll.

WHITEFOLKS
2010-07-27, 12:02
Brukar lyxa till havregrynen till frukost ibland. Lägg 30-70 gram fett i en stekpanna, jag brukar köra en blandning av kokosfett och rapsolja. Låt det smälta helt, sen lägger du i 3-6 dl havregryn och 1-2 dl riven kokos. Rör om och låt det suga åt sig fettet ordentligt. Häll i socker efter smak, jag brukar köra med ungefär 2 msk mörkt socker(farin/muscovado) för smakens skull. Rosta det ett tag i stekpannan tills det fått en trevlig gyllene färg du trivs med. Ät det med filmjölk varmt eller avsvalnat. Jättegott, jättebilligt och mycket kaloririkt. :thumbup:

Allt fett har extremt hög kalori per krona, så se till att använda dig av mycket rapsolja/smör/kokosfett/grädde i matlagningen då det oftast ger en boost till både smak och kaloriinnehåll.

Nu vet jag inte var du köper kokosflingorna för men de brukar väl gå för minst 10 för 200g. Det är lika med 120kcal/krona ungefär. Att jämföra med t.ex. havregryn som du kan få närmare 500kcal/krona.

Lakritzz
2010-07-27, 12:59
Tre liter mellan-fil ger allt du behöver på en dag. Ha i lite kruskakli!
Vivo-butiker med bra management säljer det för 5,50 litern.
Iallafall i Vasasta när jag var hemma sist.... Röda Lacket, snus, för 32 kronor!

WHITEFOLKS
2010-07-27, 13:04
Förrutom att Vivo inte "finns" längre så är inte resten så lysande tips heller :)

Man behöver mer än vad som finns i 3 liter mellanfil + lite kruskakli och inte blev det särskilt billigt heller.

Lakritzz
2010-07-27, 13:25
Förrutom att Vivo inte "finns" längre så är inte resten så lysande tips heller :)

Man behöver mer än vad som finns i 3 liter mellanfil + lite kruskakli och inte blev det särskilt billigt heller.

Man kan alltid trycka i sig en mutivitamin också!
Annars då, näringsrik mat för under tusingen per månad är väl billigt?!

Vad annars än vad denna kost ger behöver man som fattig student?
Kan hålla med om att den blir enformig... men den ger dig och mig vad vi vill ha ur näringsynpunkt!

Eddie Vedder
2010-07-27, 13:28
Man kan alltid trycka i sig en mutivitamin också!
Annars då, näringsrik mat för under tusingen per månad är väl billigt?!

Vad annars än vad denna kost ger behöver man som fattig student?
Kan hålla med om att den blir enformig... men den ger dig och mig vad vi vill ha ur näringsynpunkt!

DU vet ju att det där inte stämmer. Jag vet int eom dina inlägg bara är oseriöst trollande eller om du är seriös. Allt du skriver får mig mer och mer att tro på det förstnämnda faktiskt.

Vad i din kalkyl av den svenska mellanfilens kostad, låt oss för enkelhets skull utgå från Arlas, gör den t.ex. mer billig per kcal än den fullfeta? Jag menar inte att du har fel (jag kan inte räkna nämligen:D) men du får gärna redovisa din beräkning. Och helst baserat på produktens pris idag och inte när The Sign med Ace of Base dominerade topplistorna.

Lakritzz
2010-07-27, 13:55
DU vet ju att det där inte stämmer. Jag vet int eom dina inlägg bara är oseriöst trollande eller om du är seriös. Allt du skriver får mig mer och mer att tro på det förstnämnda faktiskt.

Vad i din kalkyl av den svenska mellanfilens kostad, låt oss för enkelhets skull utgå från Arlas, gör den t.ex. mer billig per kcal än den fullfeta? Jag menar inte att du har fel (jag kan inte räkna nämligen:D) men du får gärna redovisa din beräkning. Och helst baserat på produktens pris idag och inte när The Sign med Ace of Base dominerade topplistorna.

Jag vet inte vart du går och handlar Eddie... men bor du i Uppsala så kan jag förlika mig vid din undran. Uppsala är dyrare än Stockholm!
Om du tar ditt arsele till Stockholm och kollar in Vivo-butiken (som tydligen inte finns längre enl. WITHEFOLKS) i korsningen Karlbergsvägen-Västmannagatan.. där köpte jag varje dag under ett halvårs tid under 2008 mellan-fil för 5,50! Mangement, killen som har butiken vill promota sundare levnadsvanor!
Och du Eddie.. spela en låt på din cyckel-sträng!... Du börgade!;)

Det finns ingen som kan säga att fil är fel... välj rätt fil!... Fila inte fel fil *drool*

Eddie Vedder
2010-07-27, 14:06
Jag vet inte vart du går och handlar Eddie... men bor du i Uppsala så kan jag förlika mig vid din undran. Uppsala är dyrare än Stockholm!
Om du tar ditt arsele till Stockholm och kollar in Vivo-butiken (som tydligen inte finns längre enl. WITHEFOLKS) i korsningen Karlbergsvägen-Västmannagatan.. där köpte jag varje dag under ett halvårs tid under 2008 mellan-fil för 5,50! Mangement, killen som har butiken vill promota sundare levnadsvanor!
Och du Eddie.. spela en låt på din cyckel-sträng!... Du börgade!;)

Det finns ingen som kan säga att fil är fel... välj rätt fil!... Fila inte fel fil *drool*

Varför inte bara ge ett seriöst svar utan massa struntsnack? Blir ju inte lättare att ta dig på allvar.

WHITEFOLKS
2010-07-27, 14:07
Det var säkert möjligt att hitta mellanfil för 5,50 då och kanske även nu. Det gör dock inte 3 mellanfil + lite kruskakli + en multivitamin till ett bra dietval eller ens särskilt billigt.

Vivo bytte ju till Vi redan 2005 eller något.

Lakritzz
2010-07-27, 14:25
Det var säkert möjligt att hitta mellanfil för 5,50 då och kanske även nu. Det gör dock inte 3 mellanfil + lite kruskakli + en multivitamin till ett bra dietval eller ens särskilt billigt.

Vivo bytte ju till Vi redan 2005 eller något.Försöker bara bidra! Uppriktigt sagt kan jag inte komma på något bättre... eller jo, tre burkar vita bönor av ett billigt märke!
Klart man kan skita i att äta också... fisa och andas in energin från luften!

Min Vivobutik kanske inte hade fått upp nya skyltar... Vi... vad är det för ett namn på en butikskedja! ;)

WHITEFOLKS
2010-07-27, 14:34
Försöker bara bidra! Uppriktigt sagt kan jag inte komma på något bättre... eller jo, tre burkar vita bönor av ett billigt märke!
Klart man kan skita i att äta också... fisa och andas in energin från luften!

Min Vivobutik kanske inte hade fått upp nya skyltar... Vi... vad är det för ett namn på en butikskedja! ;)

Nu vet jag inte om din post är seriös men det kvittar för den visar ändå ett ganska vanligt exempel om när folk missar skogen för alla träd angående billig mat.

Har man tur kan man hitta 3för10 eller nåt och man får cirka 200gram "färdiga" bönor / burk. Det motsvarar runt 80g torra bönor vilket skulle ge ett kilopris på runt 40-50kr för bönor på burk.

Det då i jämförelse med torra bönor som man kan hitta för runt 20kr/kg.

Lakritzz
2010-07-27, 14:43
Varför inte bara ge ett seriöst svar utan massa struntsnack? Blir ju inte lättare att ta dig på allvar.
Jag vet!... Men att skriva är lite som att lyfta skrot på gott och ont. Jag är nog bara oerfaren forum deltagare som inte vet... vett & etikett!

Hoppas jag inte blir bannad för det *spy*

Tolkia
2010-07-27, 14:52
Jag vet!... Men att skriva är lite som att lyfta skrot på gott och ont. Jag är nog bara oerfaren forum deltagare som inte vet... vett & etikett!

Hoppas jag inte blir bannad för det *spy*
Uppenbarligen är du medveten om att du larvar dig lite mer än vad som uppskattas, så det kanske vore ett bra första steg att sluta spamma.

Lakritzz
2010-07-27, 14:53
Nu vet jag inte om din post är seriös men det kvittar för den visar ändå ett ganska vanligt exempel om när folk missar skogen för alla träd angående billig mat.

Har man tur kan man hitta 3för10 eller nåt och man får cirka 200gram "färdiga" bönor / burk. Det motsvarar runt 80g torra bönor vilket skulle ge ett kilopris på runt 40-50kr för bönor på burk.

Det då i jämförelse med torra bönor som man kan hitta för runt 20kr/kg.Tänkte inte på det!.... Ett annat bra tipps är att odla själv!... seriöst!

WHITEFOLKS
2010-07-27, 14:59
Tänkte inte på det!.... Ett annat bra tipps är att odla själv!... seriöst!

Jag tror inte jag skulle kunna odla själv och få baljväxter billigare än vad jag kan köpa de för torra. Blir ju dessutom lite svårt att få till de volymer som krävs under ett år.

Men att odla saker kan vara kul och lärorikt absolut.

Lakritzz
2010-07-27, 15:00
Uppenbarligen är du medveten om att du larvar dig lite mer än vad som uppskattas, så det kanske vore ett bra första steg att sluta spamma.Du har rätt Tolkia!... jag har långtråkigt och vill ha debatt!... Jag trivs med personerna här och dom är alltid på hugget. Ska kanske se mig om vart det finns vakna individer på annat håll!*cupid*

Eddie Vedder
2010-07-27, 15:03
Du har rätt Tolkia!... jag har långtråkigt och vill ha debatt!... Jag trivs med personerna här och dom är alltid på hugget. Ska kanske se mig om vart det finns vakna individer på annat håll!*cupid*

Det blir ingen debatt om du bara spammar. Det blir bara en förvirring om du larvar dig eller ej. Vad finns att "debattera"?

Lakritzz
2010-07-27, 15:16
Det blir ingen debatt om du bara spammar. Det blir bara en förvirring om du larvar dig eller ej. Vad finns att "debattera"?Jag vet inte vad spamma betyder. Jag vet vad debatt betyder... i en debatt utgår man från ett ämne och utifrån det ämnet kan vad som helst hända!...
Att någon startar en tråd ÄR inledningen till en debatt!

WHITEFOLKS
2010-07-27, 15:18
Spam kan man väl tolka som "inget innehåll/tillför inget/oönskat".

Debatt ska ju gärna innehålla något som kan diskuteras. Det är ju ingen direkt diskussion av värde att bara slänga ut "coca cola är billigt!" och sen få det nerslaget.

Lakritzz
2010-07-27, 15:33
Spam kan man väl tolka som "inget innehåll/tillför inget/oönskat".

Debatt ska ju gärna innehålla något som kan diskuteras. Det är ju ingen direkt diskussion av värde att bara slänga ut "coca cola är billigt!" och sen få det nerslaget.Så, mellan-fil och vita bönor och odla själv ÄR spamm?
Hur i hela.. och så vidare!
Vem kan yttra sig till en fattig student?
Vem kan kan komma med förslag... vem är klyftig nog att ge dom rätta svaren?
Låt TS avgöra!!!

WHITEFOLKS
2010-07-27, 15:38
Det är inte nödvändigtvis spam om avsikten är god.

Men det är svårt att ta "3 liter mellanfil + kruskakli" som ett seriöst förslag om hur man ska äta billigt.

Vita bönor eller att odla själv är inte heller spam i sig. Jag tror i allmänhet att du gör bäst i att tänka över dina inlägg, inte bara i den här tråden utan i allmänhet. Man bör försöka sträva efter att tillföra något till diskussionen så att en person som läser ditt inlägg får något sorts värde utav det.

Forumet är ju till för att alla ska uppskatta det, speciellt de mer "informativa" delarna. Vill du bara prata av dig och snacka lite skit så kan du hitta någon tråd i "allmänt" som passar bättre för det.

Lakritzz
2010-07-27, 15:49
Det är inte nödvändigtvis spam om avsikten är god.

Men det är svårt att ta "3 liter mellanfil + kruskakli" som ett seriöst förslag om hur man ska äta billigt.

Vita bönor eller att odla själv är inte heller spam i sig. Jag tror i allmänhet att du gör bäst i att tänka över dina inlägg, inte bara i den här tråden utan i allmänhet. Man bör försöka sträva efter att tillföra något till diskussionen så att en person som läser ditt inlägg får något sorts värde utav det.

Forumet är ju till för att alla ska uppskatta det, speciellt de mer "informativa" delarna. Vill du bara prata av dig och snacka lite skit så kan du hitta någon tråd i "allmänt" som passar bättre för det. Tja, du har nog rätt!
Man är lite kärring och jabba runt är nog inte rätt att göra här!

Kul och tjöta med er iallafall!
Är du på G till Bangkok... skicka ett PM

SnowstormInKona
2010-07-27, 17:28
Vetemjöl är den billigaste proteinkällan som finns desutom får du i dig massa kolhydrater också att använda som energi när du tränar.
Ägg är inte lika billigt men fortfarande helt okej, samt mjölk.
Dvs det billigaste du kan leva på och ändå få en proteinrik kaloririk kost är
PANNKAKOR.
Ät pannkakor ofta och du sparar in mycket pengar.
Ät minimalt med grönsaker och liknande men ändå tillräckligt för att klara behoven. Det blir inte mycket kalorier eller proteiner per krona där..

Pannkakor ofta, är det ett bra alternativ bara för den som önskar lägga på sig?
Blir det för kaloririkt för oss normalviktiga som inte har några ambitioner att öka i vikt?

Receptet på smeten är förstås av stor betydelse (ägg eller inte, mjölk eller vatten, mängd smör o.s.v.) Men ändå..

Kauppi
2010-07-27, 17:46
ingen som vet någon bra färdig smet att köpa när det gäller pannkakor?
eller är hemma gjorda det SJÄLVKLARA valet?

Rickard
2010-07-27, 18:21
ingen som vet någon bra färdig smet att köpa när det gäller pannkakor?
eller är hemma gjorda det SJÄLVKLARA valet?

Alltså grunden är typ att blanda mjölk, mjöl och ägg med en nypa salt.
Det enda som är värre att köpa färdigblandat är omelett.

Och när du blandar själv så slipper du tillsatser också.

WHITEFOLKS
2010-07-27, 18:28
Pannkakor ofta, är det ett bra alternativ bara för den som önskar lägga på sig?
Blir det för kaloririkt för oss normalviktiga som inte har några ambitioner att öka i vikt?

Receptet på smeten är förstås av stor betydelse (ägg eller inte, mjölk eller vatten, mängd smör o.s.v.) Men ändå..

Om man håller sig till en smet och ev. "pålägg" som inte innehåller massa socker (dvs använder vetemjöl, mjölk och ägg) så är pannkakor utmärkt mat. Man kan ju gärna använda keso/kvarg på de.

"Kaloririkt" blir ju en fråga om hur mycket du äter.

mela
2010-07-27, 18:29
ingen som vet någon bra färdig smet att köpa när det gäller pannkakor?
eller är hemma gjorda det SJÄLVKLARA valet?

Är så ju så lätt att göra pannkakor själv.
Typ 2 ägg, 2dl mjöl och 4dl mjölk.
Eller 3 ägg, 3dl mjöl och 6dl mjölk.
osv.

Eddie Vedder
2010-07-27, 18:30
ingen som vet någon bra färdig smet att köpa när det gäller pannkakor?
eller är hemma gjorda det SJÄLVKLARA valet?

Tråden handlar ju om ekonomi och färdiga pannkakor/färdig pannkakssmet är ju praktexempel på något som är extremt dyrt i förhållande till priset om man gör det själv.

Kauppi
2010-07-27, 18:40
Tråden handlar ju om ekonomi och färdiga pannkakor/färdig pannkakssmet är ju praktexempel på något som är extremt dyrt i förhållande till priset om man gör det själv.

det svaret jag sökte. tack.

eriksvensson
2010-07-27, 19:28
Ost i storpack är billigt, runt 50 kr/kg om man köper 2 kg eller mer.

Ristretto
2010-07-27, 19:38
Pannkakor ofta, är det ett bra alternativ bara för den som önskar lägga på sig?
Blir det för kaloririkt för oss normalviktiga som inte har några ambitioner att öka i vikt?

Receptet på smeten är förstås av stor betydelse (ägg eller inte, mjölk eller vatten, mängd smör o.s.v.) Men ändå..

Det beror ju på hur mycket du äter och om du har någon speciell makronutrientfördelning du följer.

WHITEFOLKS
2010-07-27, 19:41
Ost i storpack är billigt, runt 50 kr/kg om man köper 2 kg eller mer.

Billigare ost än så är inte svårt att hitta om man köper på sig när det är erbjudande.

Ost blir fortfarande en vara som får räknas till lyxkalorier dock :D

Baha
2010-07-27, 20:01
pannkakssmet tycker jag är optimalt att göra i shaker mugg med stavmixer, i med allt o mixa snabbt sen bara steka på, kan inte bli mycket enklare

eriksvensson
2010-07-27, 23:15
Billigare ost än så är inte svårt att hitta om man köper på sig när det är erbjudande.

Ost blir fortfarande en vara som får räknas till lyxkalorier dock :D

Lyx? Nejdu! Blir ju ca 5 kr för ~25-30 gr protein, inte så dyrt väl? Till det får du även 5-36% fett beroende på ostsorten du väljer! :) Billigare än så blir det inte om man nu inte vill käka eldorados/euroshoppers tonfisk hela tiden.

WHITEFOLKS
2010-07-27, 23:24
Lyx? Nejdu! Blir ju ca 5 kr för ~25-30 gr protein, inte så dyrt väl? Till det får du även 5-36% fett beroende på ostsorten du väljer! :) Billigare än så blir det inte om man nu inte vill käka eldorados/euroshoppers tonfisk hela tiden.

Jo det blir billigare än så. Havregryn, pasta, linser, bönor osv.

Men man kan slänga in lite ost också för smak och näring. Om man vill äta billigt så är inte basen de klassiska proteinkällorna, man får låta de utgöra toppen.

eriksvensson
2010-07-27, 23:42
Jo det blir billigare än så. Havregryn, pasta, linser, bönor osv.

Men man kan slänga in lite ost också för smak och näring. Om man vill äta billigt så är inte basen de klassiska proteinkällorna, man får låta de utgöra toppen.

Men hur tradigt är det inte att äta 200-250 gr havregryn för att komma upp i samma proteinmängd som 100 gr ost? ;) Fast jag antar att man kan få upp proteinintaget på det sättet du skriver om man nu vill ha alla kolhydraterna, kör ju enligt LCHF så ost är det enda som duger ovan. Sen är det är väl inte fullvärdigt protein i linser och bönor, eller hur var det? Det får man väl också ta hänsyn till när man räknar ut prisvärdheten.

Rent generellt så kan du (TS) köpa fullfeta produkter för att få så mycket energi för så lite pengar som möjligt. Vill man ha det fettsnålt är det bara att slå ut med vatten för att få önskad konsistens.

WHITEFOLKS
2010-07-27, 23:48
Nej det är inte fullvärdigt i sig själv eller rättare sagt 100% av proteinet är inte det. Men när du kommer upp i 100+g protein från blandade källor så börjar det kvitta om det är fullvärdigt eller inte.

Och även om du köper fullfeta produkter av ost osv. så är det fortfarande inte billigare än en mer "vegetabiliskt baserad" diet.

eriksvensson
2010-07-28, 00:22
Det beror väl helt och hållet på din kaloribudget. Vill du bara ha upp proteindelen så kommer inte vegetabilerna att hjälpa (med tanke på alla kolhydraterna..), däremot kan en fettsnål ost göra det (inte för att det är så gott dock.) Är man bara ute efter att räkna energipoäng så är det bara att köpa smör i storpack, det blir inte dyrt/kalori kan jag säga! :)

Sedan spelar din diet roll, äter man 'vanlig kolhydratkost' så får man i sig en hel del proteiner från mixade kolhydratkällor som i regel är rätt billiga, värre är det med LCHF där det mesta baseras på djur/mejeriprodukter som i regel alltid är dyrare.

WHITEFOLKS
2010-07-28, 00:40
Ja no shit att det är billigare, det är därför jag föreslår det. Det är ju billig mat tråden handlar om

Och nej bara smör blir inte billigt heller. Vad kan du få smör för? 40kr/kg. Då får du cirka 7000kcal för 40kr. Hur många kcal från t.ex. havregryn tror du att man får? Runt 20000kcal skulle jag tro.