handdator

Visa fullständig version : Lugnande


Larsson92
2010-07-26, 17:41
Tjena,

Det finns ju många produkter som höljer pulsen, hjärtslagen. Koffein och massa PWO produkter, jag undrar om det finns något som lugnar. Är bara nyfiken (A)

Kischen
2010-07-26, 17:54
Nån av B-vitaminerna har jag för mig är lite lugnande, kanske B6? Eller lugnande, jag blir trött.

Familyguy
2010-07-26, 17:55
En AWO helt enkelt :D

cero
2010-07-26, 17:59
Är det något som är lugnande är det tunga basövningar. Man vill bara krasha i soffan efter passet. :D

Durante
2010-07-26, 18:02
Antihistaminer, t.ex Acura.

hidden
2010-07-26, 18:03
Är det något som är lugnande är det tunga basövningar. Man vill bara krasha i soffan efter passet. :D

Fick mig att skratta irl. ;D

Sniggel
2010-07-26, 18:16
Grönt eller vitt té är definitivt lugnande på mig iaf.
Som tillskott kan man ta teanin om man inte vill dricka.

EiseltUK
2010-07-27, 12:08
Theanine har ju en viss avslappnande effekt. Sen finns det ju en drös med örter typ Dormiplant (receptfritt läkemedel) som innehåller extrakt av valerianarot.

Pepz
2010-07-27, 12:14
nanox vapranol T6 kanske kan vara något

a-Casozepsin

The FASEB Journal express article 10.1096/fj.00-0685fje. Published online June 8, 2001.
Characterization of α-casozepine, a tryptic peptide from
bovine αs1-casein with benzodiazepine-like activity
Laurent Miclo*, Emmanuel Perrin*, Alain Driou*, Vassilios Papadopoulos†, Noureddine
Boujrad†,#, Régis Vanderesse‡, Jean-François Boudier§, Didier Desor, Guy Linden*, and Jean-
Luc Gaillard*
ABSTRACT


Caseins are a known source of biologically active peptides. In this study, we have shown
evidence of a novel anxiolytic activity in a tryptic hydrolysate of bovine αs1-casein. Injection of
3 mg/kg of this hydrolysate significantly reduced the epileptic symptoms caused by
pentylenetetrazole in rats. Anxiety reduction was also observed when the hydrolysate was tested
in the elevated plus-maze and in the conditioned defensive burying rat models. Peptides isolated
from the hydrolysate were examined for their affinity for the γ-amino-butyric acid (GABA) type
A receptor. Only one peptide, named α-casozepine, corresponding to the 91–100 fragment from
bovine αs1-casein, expressed affinity for GABAA receptor. In vitro, the peptide had 10,000 less
affinity for the benzodiazepine site of the GABAA than did diazepam. However, in the
conditioned defensive burying paradigm it was 10-fold more efficient than diazepam. The
difference observed between the in vitro and in vivo activity of α-casozepine could not been
explained by an action via the peripheral-type benzodiazepine receptor; α-casozepine had no
affinity for this receptor. The α-casozepine amino acid sequence could be related to the carboxyterminal
sequence of the polypeptide diazepam binding inhibitor, an endogenous ligand of the
central GABAA and peripheral-type benzodiazepine receptors."

citrullin
2010-08-10, 15:04
johannesört har en lugnande effekt samt även aminosyran tryptofan ska en lugnande effekt

EiseltUK
2010-08-11, 16:35
a-Casozepsin

Håller på att testa det just nu. Lite för tidigt att säga om det ger någon effekt.

Ondskapelsen
2010-08-11, 17:23
Antihistaminer, t.ex Acura.

Känns lite sådär o trycka allergimedicin hit o dit oavsett om effekterna av antihistaminer känns milda jämfört mkt av vad som är populärt i denna värld.

Sandman1
2010-08-13, 08:07
ZMA... innehåller b.la. Zink och magnesium.

Zwitterion
2010-08-13, 08:32
johannesört har en lugnande effekt

Om du är deprimerad och tror att du skall bli lugnare av johannesört så kan du få dig en tämligen otrevlig överraskning.

Tom Warrior
2010-08-13, 09:52
Rooibos.

Ondskapelsen
2010-08-13, 10:55
Venom Lean Dreams provade jag förut ett tag. Nog fan blev man trött av det. Fast vet inte om jag kan rekommendera till att slappna av. Har du problem o somna så är de gött iaf.

bear.flowertwig
2010-08-17, 19:24
Om du är deprimerad och tror att du skall bli lugnare av johannesört så kan du få dig en tämligen otrevlig överraskning.

?


Vad gillar ni Valeriana? Har alltid haft problem att få min dygnsrytm att anpassa sig till gänge kontorstider/komma i säng i vettig tid och funderar på om Valeriana kunde vara något för att varva ner och bli trött på kvällen.

comex
2010-08-18, 08:05
?


Vad gillar ni Valeriana? Har alltid haft problem att få min dygnsrytm att anpassa sig till gänge kontorstider/komma i säng i vettig tid och funderar på om Valeriana kunde vara något för att varva ner och bli trött på kvällen.

Jag prövade Valeriana ett tag och kan inte rekommendera det. Man blev trött men det hjälpte inte med insomningen och som en bonus var man "utslagen" dagen efter =)
Drick lite varm mjöl istället =)

Lifeless
2010-08-18, 10:40
Drick lite varm mjöl istället =)

Det lär jag testa. Låter jättesmaskens *spy*

discocrunkers
2010-08-18, 11:59
Om du är deprimerad och tror att du skall bli lugnare av johannesört så kan du få dig en tämligen otrevlig överraskning.

Om man är deprimerad och käkar 5-htp så borde ju överraskningen vara allt annat än otrevlig? Om man nu inte gillar att vara deprimerad.

Tolkia
2010-08-18, 12:21
Vad gillar ni Valeriana? Har alltid haft problem att få min dygnsrytm att anpassa sig till gänge kontorstider/komma i säng i vettig tid och funderar på om Valeriana kunde vara något för att varva ner och bli trött på kvällen.
Jag har provat det p.g.a. sömnsvårigheter, och jag tyckte inte att det hjälpte ett skit. Möjligen är det lite samma sak som med melatonin; det kan göra en lite tröttare, men det är fortfarande inga problem med att tvinga sig att vara uppe, så om problemet är att man inte kommer sig i säng för att man inte är trött så funkar det inte.

Ang. johannesört så är det väl känt för att interagera med olika läkemedel, så man skall vara försiktig med det om man medicinerar med något annat. Sedan finns det folk som inte mår så bra på det, så det är inte riktigt det universalmedel det ibland framställs som.

Semiramis
2010-08-18, 13:52
Kamomill och Humle är väl lugnande. Kamomillte går ju att få ner men humle smakar absolut vedervärdigt. Valeriana tycker jag inte heller funkar något vidare.