handdator

Visa fullständig version : Kcal överskott vid ketodiet


truespin
2010-07-26, 14:09
En arbetskollega hävdar att man kan äta hur mycket som helst, alltså ligga på kcal överskott vid en ketodiet och ändå går ner i vikt? Sålänge man endast äter fett protein.

Stämmer detta?

WHITEFOLKS
2010-07-26, 14:13
Nej det stämmer inte.

Eddie Vedder
2010-07-26, 14:14
Åstadkommer man överskottet så gör man. Att man sedan skulle kunna äta obegränsat UTAN att åstadkomma det överskottet, genom extremt ökad ämnesomsättning och mer utsöndring från urin och avföring t.ex., är något som ofta hävdas i de kretsarna men som är helt obevisat.

Vad de flesta syftar på när de säger "man kan äta så mycket man vill" är det enkla faktum att man äter just så mycket man VILL och därefter är nöjd. Men att vederbörande vid kolhydratrik kosthållning vill äta mer av maten trots att det redan är kalorimässigt "tillräckligt".

Lakritzz
2010-07-26, 14:34
Min erfarenhet är att man inte kan äta över sitt energibehov vid ketodiet.
Så klart man kan, men då måste man tvinga i sig maten. I Ketodiet är man aldrig hungrig och att behöva äta är endast något man gör bara för att man måste!
Detta är min erfarenhet.
Själv tycker jag att denna diet är lite läskig... just därför!

Eddie Vedder
2010-07-26, 14:35
Min erfarenhet är att man inte kan äta över sitt energibehov vid ketodiet.
Så klart man kan, men då måste man tvinga i sig maten. I Ketodiet är man aldrig hungrig och att behöva äta är endast något man gör bara för att man måste!
Detta är min erfarenhet.
Själv tycker jag att denna diet är lite läskig... just därför!

Det var det är jag syftade på. Många påstår att de upplever just det du nämner nu och då kan ibland "äta så mycket jag vill" feltolkas.

mikaelj
2010-07-26, 14:46
En arbetskollega hävdar att man kan äta hur mycket som helst, alltså ligga på kcal överskott vid en ketodiet och ändå går ner i vikt? Sålänge man endast äter fett protein.

Stämmer detta?

Det är säkerligen för de flesta ganska tråkigt att överäta sådan sorts mat. Är du mätt brukar du i regel inte vilja ha mer. Någon dag funkar, men i längden är det jobbigt.

young_george
2010-07-26, 15:07
Ett sådant här resonemang faller ju på sig själv.
Om man äter hur mycket som helst och ändå fortsätter gå ner i vikt så kommer du ju inom kort bli underviktig, för att sedan svälta till döds.

Lakritzz
2010-07-26, 15:36
150 gram kollisar om dagen får mig att vakna och få suget efter mat!:)

4000 kcal är mitt behov och om jag äter ketos-diet så hamnar jag långt under!
Jag kan dock inse att denna diet är bra för viktnedgång... men annars?

Somliga behöver insulinets påverkan!

mikaelj
2010-07-26, 15:43
Somliga behöver insulinets påverkan!

Eh, va?

Lakritzz
2010-07-26, 16:19
Eh, va?
Att ge hunger:smash:

Sniggel
2010-07-26, 16:37
Känner en del som testat ketodiet/atkins o liknande och misslyckats gå ner i vikt för de trodde att det var fritt fram att äta vad och hur mycket man ville, så länge man höll sig till under "X" gram kolhydrat om dagen.

Fett är energi och kroppen kan lagra det (ja även utan insulin, eller iaf låga insulinnivåer), så enkelt är det.

Sniggel
2010-07-26, 16:41
Att ge hunger:smash:

Jag tror inte insulinet är den största faktorn till att reglera hungern. Det är mer komplicerat än så. För vissa är det lättare att gå upp i vikt på fet mat, men svårare på kolhydratsrik mat. Förmodligen spelar livsmedelsvalen in en hel del här, t ex vid kolhydratsrik kost, stekta rotfrukter eller pasta till köttet? Apelsinjuice eller apelsin till maten?

Lakritzz
2010-07-26, 16:50
Känner en del som testat ketodiet/atkins o liknande och misslyckats gå ner i vikt för de trodde att det var fritt fram att äta vad och hur mycket man ville, så länge man höll sig till under "X" gram kolhydrat om dagen.

Fett är energi och kroppen kan lagra det (ja även utan insulin, eller iaf låga insulinnivåer), så enkelt är det.
Jag tror ingen annan har påstått något annat heller... vad jag kan säga är att somliga känner mättnad väldigt fort av fett och proteiner!
Okay att det finns avvikelser i detta... dina vänner verkar vara bland dom avvikelserna!... det är ingen norm.... dom är undantag!;)

Finska Lejonet
2010-07-26, 17:27
Kör en bricka med ostbitar och korv samt gurka och sen lite majonnäs på det efter maten så ska du se att det är lätt att överäta(ketosmat förstås).

Lakritzz
2010-07-26, 17:38
Kör en bricka med ostbitar och korv samt gurka och sen lite majonnäs på det efter maten så ska du se att det är lätt att överäta(ketosmat förstås).
Och efter det är du mätt som en korvstoppad hulligan....:)

Lakritzz
2010-07-26, 18:06
Sniggel, det ända jag kan rå dig till är att tänka svenskt! Du om någon i detta forum verkar inte vara från sverige... du och dina söner och systrar bör inta den kunskap som ges i detta forum. Kanske du och din familj är helt bakom flötet när det gäller kost? Var inte blyg!!... Du är här och vi vill hjälpa!

Ena sverige. I love different people! Gör Sverige till ett annorlunda land!

WHITEFOLKS
2010-07-26, 18:24
Du är en intressant filur du Lakritzz. :D

Sniggel
2010-07-26, 18:26
Say whut? :D

Jag har fått frågan om jag är från Ryssland några gånger, kanske ligger nåt i det...

Lakritzz
2010-07-26, 19:01
Say whut? :D

Jag har fått frågan om jag är från Ryssland några gånger, kanske ligger nåt i det...

Babushka, Babushka... !
Inga cat walkers bland dom... men charmiga att se på, ändå!:)

Finska Lejonet
2010-07-26, 21:13
Tyvärr blev jag aldrig mätt när jag åt det utan det förstörde flera dagar av min deff...

krappen
2010-07-27, 12:47
Lakritzz, du tror kanske att Sniggels 8293 forumposter bara är en random-genererad siffra, men han har faktiskt hängt här ett tag.

Tolkia
2010-07-27, 13:07
Somliga behöver insulinets påverkan!
Alla behöver insulinets påverkan.
Sniggel, det ända jag kan rå dig till är att tänka svenskt! Du om någon i detta forum verkar inte vara från sverige... du och dina söner och systrar bör inta den kunskap som ges i detta forum. Kanske du och din familj är helt bakom flötet när det gäller kost? Var inte blyg!!... Du är här och vi vill hjälpa!
Ouch.