handdator

Visa fullständig version : Är marklyft verkligen en nödvändig övning för att bygga rygg?


Cavalli
2010-07-26, 14:01
Det känns som att marklyft är en övning man tävlar i, och inte en övning som verkligen är unik för ryggen. Jag har slutat med marklyft helt och kör bara lats och rodd i olika former.

Vad tycker ni själva om marklyft?

Ungrim
2010-07-26, 14:02
Jag skulle aldrig utesluta mark men svaret på din rubrik är ett solklart Nej!

benacii
2010-07-26, 14:05
oxå undrat samma sak då jag inte har rätt teknik för att ens våga prova marklyft ;)

Deceiver85
2010-07-26, 14:08
Att hoppa över marklyft i ryggträningen är som att hoppa över knäböj i benträningen. Det går att bygga bra utan övningen, men varför skulle man byta ut en övning som är så pass bra för tjocklek och overall strength?

Degpekka
2010-07-26, 14:18
Funkar hur bra som helst utan. :)

cero
2010-07-26, 14:26
Vad ska man byta ut marklyft mot i sånna fall? Ryggresningar känns lite lamt..

Ungrim
2010-07-26, 14:28
Vad ska man byta ut marklyft mot i sånna fall? Ryggresningar känns lite lamt..

Om vi nu pratar för ryggens räkning så är det väll ryggresningar, roddar, latsdrag, shrugs mm man kan köra.
Du kan inte byta marken mot en specifik övning. Det blir som å kompensera sveriges Flyg, Tåg och bil trafik med enbart buss

Martin Löwgren
2010-07-26, 14:35
att hoppa över marklyft i ryggträningen är som att hoppa över knäböj i benträningen. Det går att bygga bra utan övningen, men varför skulle man byta ut en övning som är så pass bra för tjocklek och overall strength?
+1

collieweed
2010-07-26, 14:36
Tycker att böj mark o bänk bör vara grunden för all styrketräning. Sen kan man ju alltid anpassa reps vikt o dylikt för syfte.....

cero
2010-07-26, 14:37
Om vi nu pratar för ryggens räkning så är det väll ryggresningar, roddar, latsdrag, shrugs mm man kan köra.
Du kan inte byta marken mot en specifik övning. Det blir som å kompensera sveriges Flyg, Tåg och bil trafik med enbart buss

Tänkte på en övning som får till ländryggen också. Det gör väl knappast roddar, latsdrag och shrugs?

mikaelj
2010-07-26, 14:42
Plankan med extravikt.

cero
2010-07-26, 14:44
Plankan med extravikt.

Istället för marklyft?

Deceiver85
2010-07-26, 14:49
Plankan med extravikt.
Haha, you mad brotha!

Fredrik_S
2010-07-26, 14:49
Går utmärkt att skippa marklyft om man tycker det är tråkigt och ändå bygga en fin rygg.
Ser ingen anledning som helst att göra övningar som är tråkiga om ens enda mål är en fin kropp.
Vill man bli stark i marklyft är dock marklyft en bra övning.

joasimo
2010-07-26, 14:51
Det går att bygga en bra rygg utan marklyft, den behövs inte alls. Jag kör dock den själv. Sedan beror det väl på vad du har för mål med träningen. En snygg rygg får du absolut utan marklyft.

Martin Löwgren
2010-07-26, 14:52
Tänkte på en övning som får till ländryggen också. Det gör väl knappast roddar, latsdrag och shrugs?

Dynamiskt korrekt utförd skivstångsrodd kommer piska ländryggen.

mikaelj
2010-07-26, 14:53
Istället för marklyft?

Haha, you mad brotha!

För ländryggen, muppar. :-)

Gnusram
2010-07-26, 15:01
För ländryggen, muppar. :-)

Annars är väl plankan allmänt känd som en magövning?

mikaelj
2010-07-26, 15:02
Annars är väl plankan allmänt känd som en magövning?

Jag brukar använda min mage i samspel med korsryggen. Det var hursomhelst bara ett förslag.

Ganymedes
2010-07-26, 15:08
Man väljer inte bort marklyft eller knäböj av någon annan anledning än att de är tuuunga och jobbiga. Faktiskt. Skada är gränsfall. :) Klart man kan bygga bra rygg utan mark, men varför välja bort det bästa verktyget? Man kan ju hamra i en spik med bredsidan av en tång istället för med hammare...

astrodog
2010-07-26, 15:14
Vad för sorts marklyft kör ni grabbar?

Supermicke
2010-07-26, 15:14
tar marklyft bra på mellersta trapsen? typ bättre än stångrodd?

cero
2010-07-26, 15:16
Jag brukar använda min mage i samspel med korsryggen. Det var hursomhelst bara ett förslag.

Hur menar du?

astrodog
2010-07-26, 15:16
Vad tycker ni själva om marklyft?

För min sport är det den rörelse som gör enskilt störst skillnad. Även mer dynamiskt explosiva varianter som frivändningar och sånt. Fast jag marklyfter inte mer än en gång i veckan maximalt, min rygg belastas redan hårt som det är.

mikaelj
2010-07-26, 15:17
Hur menar du?

Plankan med extravikter som ländryggsträning kan vara ett hyfsat substitut för marklyfts-liknande träning, om man nu verkligen vill utesluta de sortens övningar i sitt program.

astrodog
2010-07-26, 15:21
Plankan med extravikter som ländryggsträning kan vara ett hyfsat substitut för marklyfts-liknande träning, om man nu verkligen vill utesluta de sortens övningar i sitt program.

Har rätt svårt att se hur det där skulle belasta ländryggen. Might just be me...

astrodog
2010-07-26, 15:25
Dynamiskt korrekt utförd skivstångsrodd kommer piska ländryggen.

Utan att veta exakt vad du menar, så kommer det ju förmodligen att likna marklyft till viss del. Förutom att vikten är längre ut från kroppen och röven får motbalansera lite mera putandes. Sedan om vikten är nere vid marken eller uppe vid mitt bröst kan ju spela mindre roll. Hade inte försökt mig på det med marklyftsliknande vikter dock, kanske mest för att jag aldrig lyckats dra det mot mitt bröst. Men också för att det alltid känts säkrare att ha vikten hängandes stabilt och nära kroppen. Fast jag kan se en viss mekanisk fördel med en mindre vikt längre ut från kroppen, där det i vissa stunder blir samma belastning utan att belasta armar handleder lika tungt. Men själv så föredrar jag att marklyfta ända tills jag står rakt, blir en härlig "rak-i-ryggen" känsla av den övningen efteråt.

Gädda
2010-07-26, 15:35
tar marklyft bra på mellersta trapsen? typ bättre än stångrodd?

En anledning till att jag kör mark är att det enl mig är den bästa övningen för att bygga trapz.

Ur byggarsynpunkt går det träna alla ryggmuskler utan mark, självklart. Själv kör jag mark för om jag skulle ersätta marklyft känns det som jag måste köra massa småövningar istället vilket gör min träning mindre tidseffektiv och jag skulle inte få samma funktionella styrka på köpet (vilket inte är i vägen även om man har byggning som prio 1).

Timme
2010-07-26, 15:42
Det går snabbare att få en grov och bra rygg med marklyft.

Timme
2010-07-26, 15:44
Jag tycker så här, man är en rejäl mes om man inte tränar böj och mark.

ooopps, jag sade det! förlåt :(

edit: Lämnar man ute dessa övningar missar man en hel del då de bygger bäst av alla övningar.

Rusk
2010-07-26, 15:55
Tränat i 1år och 8månader utan marklyft, ska dock börja med det på onsdag då jag vill ha variation. Fram tills nu så har jag kört ryggresningar med vikter och efter 4set så har man ett jävla tryck i ländryggen;p

cero
2010-07-26, 16:16
Har rätt svårt att se hur det där skulle belasta ländryggen. Might just be me...

Håller med.

mini
2010-07-26, 16:20
Det går säkert att bygga en bra rygg utan mark, men troligen är det svårt att få samma styrka vilket är väldigt användbart. Jag personligen tror inte att jag skulle haft en lika utvecklad rygg utan dock.

Timme
2010-07-26, 16:47
ryggen och trapsen är mina bästa muskelgrupper och det hade definitivt inte varit så om jag inte tränat marklyft.

Stoltz
2010-07-26, 16:57
Jag tycker så här, man är en rejäl mes om man inte tränar böj och mark.



Och vi som inte kan det?
(Nu kan jag det, men bara med vikter som är långt under min styrka)

Är vi mesar? Är det vad du vill ha sagt? Nä nu jävlar...!

dupper
2010-07-26, 16:57
ryggen och trapsen är mina bästa muskelgrupper och det hade definitivt inte varit så om jag inte tränat marklyft.

Med det sagt betyder det inte att man bygger bäst rygg/traps av marklyft. Även om marklyft bygger väldigt bra.

spange
2010-07-26, 17:00
jag är rätt usel i marken då jag inte kunnat träna den så mycket på grund av ryggproblem, under tiden jag inte tränade mark intalade jag mig att jag kunde få en lika bra rygg utan som med marklyft. nu när ryggen är bra och jag har kört mark ett tag utan problem (även om jag tränar rätt lätt i just marken) förstår jag vilken oersättlig övning det är - i alla fall för mig, rätt utförd är den värd alla superlativ den får här på kolo.

EkarN
2010-07-26, 17:07
Man kan köra tunga marklyft och bygga en mastig rygg. Man kan göra det utan mark också, men det känns ju onekligen som det vore lättare att göra om man kör tunga mark.

von huff
2010-07-26, 17:27
Nödvändigt är det ej men en bra övning.Jag tycker att det är svårt att bygga korsrygg utan marklyft,kronlyft och raka marklyft.

Rusk
2010-07-26, 17:28
Det går snabbare att få en grov och bra rygg med marklyft.

För hur snabbt man får en grov rygg har inte med kost och gener att göra?Om du belastar ländryggen via mark eller ryggresningar är nog strunt samma.

von huff
2010-07-26, 17:30
För hur snabbt man får en grov rygg har inte med kost och gener att göra?Om du belastar ländryggen via mark eller ryggresningar är nog strunt samma.

Jag vågar påstå att det är omöjligt at tbelasta korsryggen lika bra i ryggresningar som i marklyft där man kan hatera mycket större vikter.Personligen känns ryggresningar mycket oeffektivt jämfört med marklyft.Sen tycker jag att marklyft hjälper en att hantera tyngre vikter i shrugs,stångrodd osv vilket även det ger massa

Rusk
2010-07-26, 18:07
Jag vågar påstå att det är omöjligt at tbelasta korsryggen lika bra i ryggresningar som i marklyft där man kan hatera mycket större vikter.Personligen känns ryggresningar mycket oeffektivt jämfört med marklyft.Sen tycker jag att marklyft hjälper en att hantera tyngre vikter i shrugs,stångrodd osv vilket även det ger massa

Testa att släng upp en 25kg viktskiva bakom nacken när du gör ryggresningar. I grunden spelar det la mindre roll hur man bryter ner sin muskelmassa sålänge den blir det, oavsett övning. Sen får du tänka på att du kan hantera mer vikter i mark/stångrodd eftersom du använder mer muskler. Men när det kommer till att pricka 1 muskel så är jag rätt säker på att det inte spelar någon roll alls.

von huff
2010-07-26, 18:15
Testa att släng upp en 25kg viktskiva bakom nacken när du gör ryggresningar. I grunden spelar det la mindre roll hur man bryter ner sin muskelmassa sålänge den blir det, oavsett övning. Sen får du tänka på att du kan hantera mer vikter i mark/stångrodd eftersom du använder mer muskler. Men när det kommer till att pricka 1 muskel så är jag rätt säker på att det inte spelar någon roll alls.

med den logiken skulle man i princip bygga lika bra muskler i pec-dec.push-downs med en arm,benspark i jämförelse med bänkpress,knäböj och smalbänk.Har man tränat läng(r)e så märker man att det är dom sistnämnda övningarna som ger massa.Du har rätt i att det ofta handlar om att lyckas belasta rätt muskler, men bara för att det känns i underarma,ben å trapz i marklyft så betyder det inte att ryggresningar bygger lika bra med massa för att det bara känns i korsryggen.

Rusk
2010-07-26, 18:27
med den logiken skulle man i princip bygga lika bra muskler i pec-dec.push-downs med en arm,benspark i jämförelse med bänkpress,knäböj och smalbänk.Har man tränat läng(r)e så märker man att det är dom sistnämnda övningarna som ger massa.Du har rätt i att det ofta handlar om att lyckas belasta rätt muskler, men bara för att det känns i underarma,ben å trapz i marklyft så betyder det inte att ryggresningar bygger lika bra med massa för att det bara känns i korsryggen.

Sant att marklyft bryter ner mer muskler samtidigt men trådskaparen var ju intresserad av just ländryggen och om han vill bygga länd via mark eller ryggresningar spelar nog ingen roll, båda lär ju ge lika bra resultat i just ländryggen. Och om han väljer att köra ryggresningar framför mark så kan ha garanterat få likadana traps/ben och underarmar via enskilda muskelövningar så som underarscurl, shrugs etc.

astrodog
2010-07-26, 18:29
Med ryggresningar menar ni eng.motsv. good mornings?

von huff
2010-07-26, 18:31
Sant att marklyft bryter ner mer muskler samtidigt men trådskaparen var ju intresserad av just ländryggen och om han vill bygga länd via mark eller ryggresningar spelar nog ingen roll, båda lär ju ge lika bra resultat i just ländryggen. Och om han väljer att köra ryggresningar framför mark så kan ha garanterat få likadana traps/ben och underarmar via enskilda muskelövningar så som underarscurl, shrugs etc.

kanske det.Jag kommer endå alltid att säga marklyft av egen erfarenhet och av många andras.Säger endå inte att ryggresningar är dåliga

Rusk
2010-07-26, 18:31
Med ryggresningar menar ni eng.motsv. good mornings?

--> http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/409

von huff
2010-07-26, 18:33
Rent praktiskt så blir det väldigt jobbigt när man blir stark i ryggresningar.Jag tänker på att lasta på vikter

Matsa
2010-07-26, 18:39
Marklyft är en mycket trevlig övning men knappast nödvändig såvida man inte vill bli stark i just marklyft. Man kommer nog långt med tunga roddar, ryggresningar och knäböj.

Rusk
2010-07-26, 18:45
Rent praktiskt så blir det väldigt jobbigt när man blir stark i ryggresningar.Jag tänker på att lasta på vikter

Väldigt sant, det är en av anledningarna till att jag startar med mark nu;p

Sverker
2010-07-26, 18:52
Mark bygger inte rygg, enligt mig.
Mark belastar korsryggen. Trapzen håller upp stången.
Rygg för mig är V-formen, dvs teras major och latisimus. Då krävs en rörelse där armbågarna rör sig mot höften.


Inte så svårt att räkna ut att jag inte kör marklyft. Övningen är kul men min korsrygg är inte gjord för mark. Stiffleg är bättre för att belasta korsryggen.

Sjoba
2010-07-26, 21:42
Skulle aldrig byta ut basövningarna. Aldrig någonsin. Marklyft med upp mot 200kg eller ryggresningar, finns för mig bara ett val.

Scratch89
2010-07-26, 22:16
Mark bygger inte rygg, enligt mig.
Mark belastar korsryggen. Trapzen håller upp stången.
Rygg för mig är V-formen, dvs teras major och latisimus. Då krävs en rörelse där armbågarna rör sig mot höften.


Inte så svårt att räkna ut att jag inte kör marklyft. Övningen är kul men min korsrygg är inte gjord för mark. Stiffleg är bättre för att belasta korsryggen.

Armbågarna rör ju sig mot höften när man marklyfter, fast kanske inte i samma utsträckning som när man kör roddar eller latsdrag. Under tunga marklyft känner jag helt klart av det i latsen (och bröstet!).

The Swedish Oak
2010-07-26, 22:26
Mark bygger inte rygg, enligt mig.
Mark belastar korsryggen. Trapzen håller upp stången.
Rygg för mig är V-formen, dvs teras major och latisimus. Då krävs en rörelse där armbågarna rör sig mot höften.

Där kom mitt svar, håller med Sverker helt enkelt. Men då är jag ute efter att bygga en estetiskt bra rygg, inte styrkelyfts stark.

Landström
2010-07-26, 22:31
Självklart kan man bygga upp en bred och muskulös rygg utan marklyft. Jag har själv tidigare haft lååånga perioder (åratal) där jag inte tränat mark öht och istället kört latsdrag och rodd o.d.

Problemet var att så småningom kände jag mig som ett fuskbygge... Förvisso med en bred rygg men känslan var att om det börjar blåsa så går jag av på mitten... :em:

Marklyft och knäböj kan inte ersättas av en annan övning om man vill ha en så solid och stark kropp som möjligt. Är man dock endast ute efter det visuella klarar man sig säkert alldeles utmärkt utan dessa övningar.

Timme
2010-07-26, 22:39
Och vi som inte kan det?
(Nu kan jag det, men bara med vikter som är långt under min styrka)

Är vi mesar? Är det vad du vill ha sagt? Nä nu jävlar...!

Då är det annat :P

Men sedan så överdriver jag lite med :) Men om man inte kör böj och mark så missar man mycket.

Timme
2010-07-26, 22:45
För hur snabbt man får en grov rygg har inte med kost och gener att göra?Om du belastar ländryggen via mark eller ryggresningar är nog strunt samma.

haha nej, det är inte struntsamma min vän :) tror du det så är du ganska lost.


Totalt omöjligt att få samma belastning på korsryggen i ryggresningar som i marklyft. Prova lyft 240kg tex :) Blir nog lite mer belastning på korsrygg än säg, 25kg ryggresning. För om du ska lyfta mer i ryggresning blir det svårt att hålla vikterna.

Sedan så belastar marklyft lite mer än bara korsryggen. I princip varenda ryggmuskel växer som tusan av marklyft.


Sådana här inlägg ovan gör mig totalt lack. Vilken okunskap.

Timme
2010-07-26, 22:48
Mark bygger inte rygg, enligt mig.
Mark belastar korsryggen. Trapzen håller upp stången.
Rygg för mig är V-formen, dvs teras major och latisimus. Då krävs en rörelse där armbågarna rör sig mot höften.


Inte så svårt att räkna ut att jag inte kör marklyft. Övningen är kul men min korsrygg är inte gjord för mark. Stiffleg är bättre för att belasta korsryggen.

Så du menar att marklyft inte bygger rygg? Jag håller med om att mark inte bygger så mycket bredd men tjocklek på ryggen (traps, erector spinae bl.a) finns det ingen övning som kommer i närheten av. Så att marklyft inte bygger bra rygg är ju ganska så mycket bullshit.

Landström
2010-07-26, 22:50
Ju bättre teknik man har ju fler muskler kan man involvera i sina lyft. Har man riktigt kass teknik så är det klart att ländryggen får ta smällarna. Men övning ger färdighet och så småningom kommer alla som vill få en bättre teknik och då märka att t ex lats och trapz grillas rejält... :devil:

Supermicke
2010-07-26, 22:51
trots att jag är så talanglöst klen i marklyft.. så är det ändå så jäkla skoj.. :devil:

hertzman
2010-07-27, 07:28
Klart man ska marka.

Supermicke
2010-07-27, 12:10
en fråga: räcker det att köra marklyft för att balansera t ex bänkpress så att man inte blir obalanstränad?

stevebc
2010-07-27, 12:19
Så du menar att marklyft inte bygger rygg? Jag håller med om att mark inte bygger så mycket bredd men tjocklek på ryggen (traps, erector spinae bl.a) finns det ingen övning som kommer i närheten av. Så att marklyft inte bygger bra rygg är ju ganska så mycket bullshit.Ja, fast det var nog inte så han menade.

Finns nog inte en själ som inte anser marklyft vara en muskelbyggande övning för ryggen. Men det finns många som tycker andra övningar är bättre, och jag håller med dessa. Shrugs ger mig mer för trapsen än marklyft och chins ger mig mer för latsen.

Men marklyft tar allt på samma gång, så det blir en bonus, samt att jag tror det är bra att mixa den lättare ryggträningen (chins, rodd) med den tyngre (marklyft) för att få bäst resultat. Det är åtminstone så majoriteten av framgångsrika lyftare tränar.

Degpekka
2010-07-27, 13:09
en fråga: räcker det att köra marklyft för att balansera t ex bänkpress så att man inte blir obalanstränad?

Jag tycker inte det, men det finns säkert dem som inte delar min åsikt. Men lägg till någon rodd-övning så tycker jag det är ok.

mattilainen
2010-07-27, 13:14
tack vare mark har jag fått mitt djup på ryggen, måste jag säga

Zoidy
2010-07-27, 15:17
Ju bättre teknik man har ju fler muskler kan man involvera i sina lyft. Har man riktigt kass teknik så är det klart att ländryggen får ta smällarna. Men övning ger färdighet och så småningom kommer alla som vill få en bättre teknik och då märka att t ex lats och trapz grillas rejält... :devil:

Haha, det var ett bra tag sen nu, men jag har faktiskt känt av, hör och häpna, triceps från marklyften. Har ingen aning om hur jag lyckades använda dem, men det gjorde jag tydligen. Men annars håller jag med om att latsen känns av när man kör mark alltså. Trapzen har jag dock aldrig känt... är iofs oproportionerligt stark i just de musklerna, så det kanske är därför

z_bumbi
2010-07-27, 15:29
Jag tycker inte det, men det finns säkert dem som inte delar min åsikt. Men lägg till någon rodd-övning så tycker jag det är ok.

+1

Haha, det var ett bra tag sen nu, men jag har faktiskt känt av, hör och häpna, triceps från marklyften. Har ingen aning om hur jag lyckades använda dem, men det gjorde jag tydligen. Men annars håller jag med om att latsen känns av när man kör mark alltså. Trapzen har jag dock aldrig känt... är iofs oproportionerligt stark i just de musklerna, så det kanske är därför

Man spänner triceps för att hålla armarna raka och långa huvudet på triceps kan också medverka i rörelse där man flyttar axlarna bakåt (dvs om man drar tillbaka axlarna i toppläget). Sen kan man också helt enkelt dra ut muskel så att man får träningsvärk av stretchen.
Därmed inte sagt att mark är en bra tricepsövning. :D

stevebc
2010-07-27, 15:32
Man spänner triceps för att hålla armarna raka och långa huvudet på triceps kan också medverka i rörelse där man flyttar axlarna bakåt (dvs om man drar tillbaka axlarna i toppläget). Sen kan man också helt enkelt dra ut muskel så att man får träningsvärk av stretchen.
Därmed inte sagt att mark är en bra tricepsövning. :DExakt. Fått samma känsla som ovanstående, men det gör det inte till en tricepsövning.

Salus
2010-07-27, 16:05
Vill man bara bygga en sjysst kropp kan man väl klara sig utan marklyft.


Vill man däremot bli en stark jävel, så är mark/böj en självklarhet - iaf för mig :)

astrodog
2010-07-27, 18:30
Glöm inte bort att marklyft är totalt onödigt för att se bra ut på beachen. En tjock och stark midja är sällan det som imponerar där.

Heniin
2010-07-27, 18:38
Klart det går bygga bra rygg utan att köra marklyft om man nu känner sig obekväm med övningen i sig. Finns goda alternativ som ryggresningar med vikt, stångrodd etc. Bara att köra det som känns bra för dig.

Sjoba
2010-07-27, 18:45
Glöm inte bort att marklyft är totalt onödigt för att se bra ut på beachen. En tjock och stark midja är sällan det som imponerar där.

En djup och snygg rygg är alltså inte snyggt på stranden? Yeah right.

chrille87
2010-07-27, 19:05
Jag har inte markat speciellt mycket och när jag gör det sker det med dragremmar. Tycker ändå jag har hyffsad rygg

Floddan
2010-07-27, 19:16
Vad menas med djup rygg då?

Sverker
2010-07-27, 19:21
Du kan trycka in en knytnäve mellan ryggfiléerna.

Floddan
2010-07-27, 19:38
Du kan trycka in en knytnäve mellan ryggfiléerna.


:thumbup:

Sjoba
2010-07-27, 19:41
Djup rygg är när man har som två stora fläskfiléer utmed ryggraden.

Zoidy
2010-07-27, 19:44
Man spänner triceps för att hålla armarna raka och långa huvudet på triceps kan också medverka i rörelse där man flyttar axlarna bakåt (dvs om man drar tillbaka axlarna i toppläget). Sen kan man också helt enkelt dra ut muskel så att man får träningsvärk av stretchen.
Därmed inte sagt att mark är en bra tricepsövning. :D

Jaså? Coolt. Visste inte om att triceps hade såpass många funktioner alltså. Men det förklarar ju saken. Var dock väldigt längesen jag kände av triceps nu. Men så mycket som man känner av korsryggen när man kör marklyft (speciellt direkt efter ett set), så kan man inte gärna kräva att det dessutom ska döda triceps :D

Sjoba
2010-07-27, 20:29
Jaså? Coolt. Visste inte om att triceps hade såpass många funktioner alltså. Men det förklarar ju saken. Var dock väldigt längesen jag kände av triceps nu. Men så mycket som man känner av korsryggen när man kör marklyft (speciellt direkt efter ett set), så kan man inte gärna kräva att det dessutom ska döda triceps :D

Triceps medverkar även i olika drag, som rodd eller latsdrag :)

Salus
2010-07-27, 20:37
Triceps medverkar även i olika drag, som rodd eller latsdrag :)

Erhm, inte speciellt mycket... Biceps däremot är given i alla dragövningar.

Sjoba
2010-07-27, 20:53
Erhm, inte speciellt mycket... Biceps däremot är given i alla dragövningar.

Jag sa inte att den utför mycket jobb, jag sade att den medverkar. Ja, biceps är naturligtvis given i alla dragövningar.

Zoidy
2010-07-27, 21:00
Triceps medverkar även i olika drag, som rodd eller latsdrag :)

Va? Hjälper triceps till i dragövningar? Hur funkar det egentligen? Känns lite kontra-produktivt. Jag har alltid tänkt mig triceps som en muskel som är till för att sträcka ut armen (om du förstår hur jag menar), och det är ju precis exakt det motsatta som man gör när man kör dragövningar?

Sheogorath
2010-07-27, 21:02
Erhm, inte speciellt mycket... Biceps däremot är given i alla dragövningar.

Jo. Det långa huvudet av triceps är i allra högsta grad aktivt särskilt vid drag från ovan huvud. I en övning med väldigt stor belastning som t.ex. mark/raka mark kan man också känna av det trots att rörelseutslaget är ganska litet och i "fel" vinkel. Men det kompenseras alltså för genom en betydligt mycket högre belastning. I mark är inte triceps medverkande för att föra bak axlarna då triceps inte har några sådana funktioner, utan den bakåtpendlar överarmarna, d.v.s. utför samma rörelse som vid t.ex. rodd, smala drag, pullovers etc. Man kan säga att triceps långa arbetar för att hålla stången nära kroppen och sammarbetar då alltså med latsen, teres major, baksida axlar och "nedre" bröst.

Sjoba
2010-07-27, 21:12
Tycker sheo gav en bra förklaring.

Visuell förklaring har ni här (http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html#anchor103519).

bertbert
2010-07-27, 21:14
Du kan trycka in en knytnäve mellan ryggfiléerna.

Lyssna nu på Sverker gubbar.

Marklyft är en fantastiskt bra övning för att bygga... funktionell styrka att dra tunga saker från marken. Det är även en bra basövning under uppbyggnadsträning. Den kan även hjälpa en att bygga en bra rygg.

Men att påstå att man måste köra mark för att bygga rygg är rent nonsens. Rygg bygger man med tunga chins, latsdrag, T-stång-roddar, sittande roddar, skivstångsrodd, hantelrodd... speciellt roddarna tränar nästa hela ryggen, dynamiskt, på en gång.

Marklyft med dåligt utförande eller om man har svag ländrygg tär väldigt mycket på ryggen - för egen del kör jag mina markpass på bendagar, då min styrkebalans är så ordnad att det fungerar bäst.

Och trots att jag dragit 240 raw i mark får ni inte in särskilt många fingrar mellan mina filéer. De är helt enkelt inte så mycket att hänga i julgranen.

danozen
2010-07-27, 21:23
Jag tycker att knäböj, och i det här tillfället marklyft, är riktigt bra övningar på de sätten som nämndes av Bertbert, men också för att i de övningarna kan man använda de högsta vikterna och det stärker självförtroendet. Med det har man halva striden vunnen, när man kommer till gymmet och tänker "nu ska jag lyfta riktigt mycket!". Det kanske inte är jätte mycket om man kollar från andras ögon, men den lilla klena personen tycker att han har blivit starkare. (Taget från egen erfarenhet) :)

Sheogorath
2010-07-27, 21:29
Va? Hjälper triceps till i dragövningar? Hur funkar det egentligen? Känns lite kontra-produktivt. Jag har alltid tänkt mig triceps som en muskel som är till för att sträcka ut armen (om du förstår hur jag menar), och det är ju precis exakt det motsatta som man gör när man kör dragövningar?

M. triceps brachii (typ "överarmsmuskeln med tre huvuden") har, som namnet antyder, tre huvuden. Alla tre huvuden fäster på olecranon som är det benutskott som man normalt menar när man säger "armbågen". Sitter längst bak på ulna som är ett av de två underarmsbenen. Det långa huvudet kommer från skulderbladet och de två andra från överarmsbenet, humerus. Alla tre huvudena kan sträcka armbågen. Eftersom det långa huvudet kommer från skulderbladet kan den också utföra rörelser över axelleden, och den utför framförallt extension på den flekterade axelleden (tänk underhandschins eller pullover) men även adduktion (tänk breda latsdrag). Den kommer helt naturligt att utveckla mer kraft om armbågen inte böjs samtidigt som överarmen bakåtpendlar, så vill man maximera aktiviteten i triceps långa ska man göra en pullover, alternativt en övning där överarmen bakåtpendlar samtidigt som armbågen sträcks, typ kasta spjut, liggande tricepssträck Arne-style (inget fjompande med att hålla armbågarna stilla mao.)

stevebc
2010-07-28, 01:36
Lyssna nu på Sverker gubbar.

Marklyft är en fantastiskt bra övning för att bygga... funktionell styrka att dra tunga saker från marken. Det är även en bra basövning under uppbyggnadsträning. Den kan även hjälpa en att bygga en bra rygg.

Men att påstå att man måste köra mark för att bygga rygg är rent nonsens. Rygg bygger man med tunga chins, latsdrag, T-stång-roddar, sittande roddar, skivstångsrodd, hantelrodd... speciellt roddarna tränar nästa hela ryggen, dynamiskt, på en gång.

Marklyft med dåligt utförande eller om man har svag ländrygg tär väldigt mycket på ryggen - för egen del kör jag mina markpass på bendagar, då min styrkebalans är så ordnad att det fungerar bäst.

Och trots att jag dragit 240 raw i mark får ni inte in särskilt många fingrar mellan mina filéer. De är helt enkelt inte så mycket att hänga i julgranen.+1 på allt typ.

(fast jag har bara gjort 235 :D)

z_bumbi
2010-07-28, 07:36
Djup rygg är när man har som två stora fläskfiléer utmed ryggraden.

Nja, jag vill ha mina höftböjare på framsidan.

I mark är inte triceps medverkande för att föra bak axlarna då triceps inte har några sådana funktioner, utan den bakåtpendlar överarmarna,

När man drar tillbaka axlarna så sker en bakåtpendling av överarmaren vilket gör det lättare att få fram axeln/upp bröstet ergo så är triceps involverad i att dra tillbaka axlarna.

astrodog
2010-07-28, 08:16
En djup och snygg rygg är alltså inte snyggt på stranden? Yeah right.

Givetvis står du med ryggen mot en vägg med solbrillorna på, smajlar och flexar dina abs. Med fördel kan du försöka dölja din vänstra arm i skuggan, eftersom du nästan bara tränat din högra bikeps.

prOtotype
2010-07-28, 11:46
Jag började bygga fileér som fan när jag körde mark. Har nu vilat en sväng ifrån det för att jag upplevde att den nedre delen av ryggen kom långt före övre delen. Nu börjar det bli ett bättre förhållande igen och marken ska igång igen. Det är ingen placebo-dubbelblind studie, men min egna upplevelse är att helt plötsligt exploderade ländryggen i storlek när jag började köra mark.

Gurra med O
2010-07-28, 16:05
mark enligt mig är en ryggövning som är grundstenen för hela ryggen. sen kanske inte alla håller med mig dock.

inom de dicipliner en annan tränar så är marklyft mer regel än undantag

cero
2010-07-28, 16:09
Jag började bygga fileér som fan när jag körde mark. Har nu vilat en sväng ifrån det för att jag upplevde att den nedre delen av ryggen kom långt före övre delen. Nu börjar det bli ett bättre förhållande igen och marken ska igång igen. Det är ingen placebo-dubbelblind studie, men min egna upplevelse är att helt plötsligt exploderade ländryggen i storlek när jag började köra mark.

Vad körde du för övningar för ländryggen innan då?

Sheogorath
2010-07-28, 16:46
Nja, jag vill ha mina höftböjare på framsidan.



När man drar tillbaka axlarna så sker en bakåtpendling av överarmaren vilket gör det lättare att få fram axeln/upp bröstet ergo så är triceps involverad i att dra tillbaka axlarna.

Men snälla vad är det här för trams? Triceps adducerar inte skulderbladen PUNKT.

prOtotype
2010-07-30, 15:31
Vad körde du för övningar för ländryggen innan då?

Ryggresningar.
Men jag blev även trött i ländryggen av tex ryggdrag/roddliknande övningar så antar att den fick lite pisk där också. Tidigare upplevde jag ibland att ländryggen begränsade mig i såna övningar, det problemet har jag inte längre.

Remote
2010-07-30, 16:46
Någon i Stockholms området som skulle kunna visa och instruera ett korrekt, säkert och bra marklyft-, knäböj- och bänkpress-utförande?

Under veckan som kommer mot ringa ersättning :P

oTure
2010-07-30, 18:31
Jag började bygga fileér som fan när jag körde mark. Har nu vilat en sväng ifrån det för att jag upplevde att den nedre delen av ryggen kom långt före övre delen. Nu börjar det bli ett bättre förhållande igen och marken ska igång igen. Det är ingen placebo-dubbelblind studie, men min egna upplevelse är att helt plötsligt exploderade ländryggen i storlek när jag började köra mark.

+1 exakt samma för mig

Supermicke
2010-07-30, 18:53
Någon i Stockholms området som skulle kunna visa och instruera ett korrekt, säkert och bra marklyft-, knäböj- och bänkpress-utförande?

Under veckan som kommer mot ringa ersättning :P

Gå till en styrkelyftsklubb och börja träna där några pass och be någon hjälpa dig med teknik. Så skulle iallafall jag gjort.

Fetknoppen
2010-07-30, 19:08
Jag har tränat marklyft hela mitt liv. Har också forskat på just marklyft i mitt arbete som sjukgymnast. Korrekt utfört är marklyft en helt fantastiskt bra övning för rygg, och det bygger absolut volym på hela ryggen, men ffa korsryggen och dom stabiliserande musklerna. Det har forskningsresultat från en av dom studier jag deltagit i tydligt visat.

creperiet
2010-07-30, 19:10
Jag har tränat marklyft hela mitt liv. Har också forskat på just marklyft i mitt arbete som sjukgymnast. Korrekt utfört är marklyft en helt fantastiskt bra övning för rygg, och det bygger absolut volym på hela ryggen, men ffa korsryggen och dom stabiliserande musklerna. Det har forskningsresultat från en av dom studier jag deltagit i tydligt visat.

Kan du hänvisa till dem (dvs finns de publicerade någonstans)?

Fetknoppen
2010-07-30, 19:14
Kan du hänvisa till dem (dvs finns de publicerade någonstans)?

Nej inte än, men under 2011 ska det vara klart.

phrack
2010-07-31, 09:46
Fetknoppen, har du skadat ryggen din någon gång under åren? Du har om jag förstått det rätt ganska stor erfarenhet, hur vanligt är ryggproblem hos styrkelyftare i din ålder skulle du säga?

Min personliga bild som främst bygger på för mycket tid spenderad på diverse forum är att i princip alla som håller på med knäböj och marklyft under en längre tidsperiod (10-20 år) drabbas av problem med ryggen. Övningarna i sig tror jag inte är skadliga men någon gång då och då tummar alla på utförandet och efter en längre tid kommer tyvärr skadorna. Avsliten biceps verkar väldigt vanligt hos flitiga marklyftare också.

Min åsikt är att om man bara är ute efter att bygga massa så ska man undvika styrkelyftsutföranden av knäböj och marklyft.

creperiet
2010-07-31, 14:11
Nej inte än, men under 2011 ska det vara klart.

Okej, tack, ska hålla ögon och öron öppna.

Supermicke
2010-07-31, 14:23
Rekomenderar stark att googla "marklyft vinklar" och gå in på första sidan som kommer upp skriven av timme, asbra och har hjälpt mig. :)

Langster
2010-07-31, 17:04
Går utmärkt att skippa marklyft om man tycker det är tråkigt och ändå bygga en fin rygg.
Ser ingen anledning som helst att göra övningar som är tråkiga om ens enda mål är en fin kropp.
Vill man bli stark i marklyft är dock marklyft en bra övning.

Tyvärr så är ju marklyft den roligaste övningen och det finns inget vackrare än en kropp som lyfter groteskt mycket i marklyft. Det handlar inte om tycke och smak, det bara är så. Precis som att himlen är blå och jorden är rund.

mini
2010-08-01, 08:12
Fetknoppen, har du skadat ryggen din någon gång under åren? Du har om jag förstått det rätt ganska stor erfarenhet, hur vanligt är ryggproblem hos styrkelyftare i din ålder skulle du säga?

Min personliga bild som främst bygger på för mycket tid spenderad på diverse forum är att i princip alla som håller på med knäböj och marklyft under en längre tidsperiod (10-20 år) drabbas av problem med ryggen. Övningarna i sig tror jag inte är skadliga men någon gång då och då tummar alla på utförandet och efter en längre tid kommer tyvärr skadorna. Avsliten biceps verkar väldigt vanligt hos flitiga marklyftare också.

Min åsikt är att om man bara är ute efter att bygga massa så ska man undvika styrkelyftsutföranden av knäböj och marklyft.
Jag skulle vilja säga att din bild troligen inte stämmer. Du har inte en aning om hur många som får problem sett till hur många utövare det finns. Avsliten biceps skulle jag säga är ovanligt, och kanske till och med mycket ovanligt om man ser till odopade lyftare. Jag tycker att det är synd att du skrämmer folk grundlöst.

Men visst, det finns personer med ryggproblem inom vår idrott. (Elit-)idrott innebär risker. Det är troligen inte farligt att träna böj och mark med "styrkelyftutförande", snarare tvärt om, men det kan vara farligt att pressa kroppen över sina gränser.

För att dina iakttagelser ska vara intressanta skulle det finnas jämförelsegrupper, tex personer som har gymutföranden på ovan nämnda övningar samt personer som inte tränar alls, eller personer från andra idrotter.

filmjölk
2010-08-01, 09:15
Styrkelyftsutföranden? Styrkelyftare utför knäböj och marklyft snyggt och säkert. Visst finns det undantag, med ostbågeryggslyft och knäböj som ser ut som goodmornings, eller extremer i cirkusförbund med rent bizarra belastningar (pga löjlig utrustning), men den större andelen utövare (efter vad jag sett) utför dessa övningar precis som en duktig S.A.F.E instruktör hade gjort.

Kolla tex detta:

http://www.youtube.com/user/jwzrd#p/a/u/1/GAPNF47M7EQ

Enorm belastning, trots det ett utförande som hade fått en tenniströje-pt att applådera.

doh
2010-08-01, 09:39
Om man har ett diskbråck som jag ibland kan känna av, är marklyft utfört på rätt sätt något som rekommenderas att ha med i sitt träningsprogram eller inte?

Jag är ute efter att bygga muskler för att få så lite problem med ryggen som möjligt.

Seb74
2010-08-01, 11:17
Jag är ute efter att bygga muskler för att få så lite problem med ryggen som möjligt.

Samma här.
Fast jag får ont av alla lyft som belastar ryggen så är typ bara chins/shrugs/ryggups/framlutade-latraises kvar för min del, men det ska väl hålla ryggen igång någorlunda iallafall...minimal skaderisk om inte annat :)

TTT
2010-08-02, 21:52
Personligen tycker jag att raka marklyft är överlägsna "vanliga" i byggningssyfte.
Där kan man prickskjuta baksida lår och dessutom ge erektorerna en ordentlig omgång.
Ser man till att vända strax innan full kontraktion av rygg & gluteus så minimerar man dessutom riskerna för att utveckla lyftarröv. :D

phrack
2010-08-08, 20:04
Jag skulle vilja säga att din bild troligen inte stämmer. Du har inte en aning om hur många som får problem sett till hur många utövare det finns.

Det var kul att höra. Har du någon aning om hur många det är som får problem? Du har förmodligen en bättre uppfattning än vad jag någonsin kommer att ha, som jag skrev så har jag nästan bara hängt för mycket på forum. Bland de starka i marklyft och knäböj som jag träffat på gym (inte någon atletklubb) som dessutom börjat komma till åldern så verkar alla lida av skador. Lös grund kanske, men det hoppas jag framgick.

För att klargöra så menar jag inte att killen-på-gymmet-utförande av marklyft och knäböj är bättre, jag tänkte på tyngdlyftning. I min värld knäböjer och marklyfter tyngdlyftare överlag med mycket bättre form än styrkelyftare (kanske ffa knäböj), man tummar inte på utförandet på samma sätt bland annat. Sällsynt bra form i filmen som filmjölk länkar till dock.

Matsa
2010-08-08, 22:38
Det var kul att höra. Har du någon aning om hur många det är som får problem? Du har förmodligen en bättre uppfattning än vad jag någonsin kommer att ha, som jag skrev så har jag nästan bara hängt för mycket på forum. Bland de starka i marklyft och knäböj som jag träffat på gym (inte någon atletklubb) som dessutom börjat komma till åldern så verkar alla lida av skador. Lös grund kanske, men det hoppas jag framgick.

För att klargöra så menar jag inte att killen-på-gymmet-utförande av marklyft och knäböj är bättre, jag tänkte på tyngdlyftning. I min värld knäböjer och marklyfter tyngdlyftare överlag med mycket bättre form än styrkelyftare (kanske ffa knäböj), man tummar inte på utförandet på samma sätt bland annat. Sällsynt bra form i filmen som filmjölk länkar till dock.

Att styrkelyftare ofta dras med småskador beror nog mer på tävlandet i sig än något annat. Tyngdlyftare tävlar inte i knäböj och marklyft utan tränar dem för att bli bättre i sina grenar och därför pressar de sig förmodligen inte lika hårt i de övningarna. Tävlande tyngdlyftare drabbas säkert även de av skador men de kanske snarare kommer från ryck och stöt i stället för mark och böj.

Att tävla sliter helt enkelt, kom att tänka på ett citat från en gammal tråd:

Fullärd är man aldrig, sen varför man får ont ryggen kan bero på en mängd olika faktorer, men att tävla i styrkelyft i 15 år är en orsak, det sliter på kroppen.
Men rent tekniskt så vet jag hur man ska dra smalmark, på en tävling när det gäller att vinna så har man många gånger, speciellt i sista marken dragit mer eller mindre tekniska lyft, när viljan att lyfta har varit så stor att man ibland glömmer tekniken, sånt sliter på kroppen.

Sen tror jag att även tävlingsförberedelser kan vara ohälsosamt ibland då en del säkert kan träna hårt trots småskador om en viktig tävling är i antågande.

PepzAdept
2010-08-08, 23:06
Jag skulle vilja säga att din bild troligen inte stämmer. Du har inte en aning om hur många som får problem sett till hur många utövare det finns. Avsliten biceps skulle jag säga är ovanligt, och kanske till och med mycket ovanligt om man ser till odopade lyftare. Jag tycker att det är synd att du skrämmer folk grundlöst.

Men visst, det finns personer med ryggproblem inom vår idrott. (Elit-)idrott innebär risker. Det är troligen inte farligt att träna böj och mark med "styrkelyftutförande", snarare tvärt om, men det kan vara farligt att pressa kroppen över sina gränser.

För att dina iakttagelser ska vara intressanta skulle det finnas jämförelsegrupper, tex personer som har gymutföranden på ovan nämnda övningar samt personer som inte tränar alls, eller personer från andra idrotter.

Samtidigt är det ju knappast något som säger att alla på en styrkelyftsklubb har ett perfekt utförande i marklyft, böj eller för den delen bänk. Tvärtom finns det ju en hel del som kanske vill lite för mycket och tränar med både en dålig teknik och på för höga vikter för deras kapacitet. Precis som vanliga gym. Så känns helt meningslöst att jämföra kan jag tycka.

Jag började i princip att träna marklyft för två år sedan har jag för mig. Hade dragit lite på kul innan några gånger om året på sin höjd, men det var först då som jag varvade in det regelbundet i min träning. Trots det skulle jag inte påstå att jag hade en dålig ryggtavla innan... och vet inte om jag skulle påstå att den är bättre efter. Tror i vart fall inte att jag har blivit mycket bredare för att jag nu tränar marklyft, förhoppningsvis djupare detaljer i ryggen men framförallt har det bidragit till en mycket starkare kropp.

Så är målet bara att bygga en estetisk rygg ser jag ingen som helst anledning till att träna mark om man inte gillar övningen.