handdator

Visa fullständig version : Hur klarar man av att räkna på all mat?


Mist
2010-07-26, 12:41
Hej!

Jag tänker börja gå ner i vikt, och ska ligga på 1919 kalorier per dag, men hur fan ska man kunna räkna på allt?

Hur ska man ha tid att stå och väga allt? Nu är det ju sommarlov men när jag börjar skolan sen så äter ju jag där, och det finns ju ingen innehållsförteckning, hur gör man då?

Det känns så hopplöst alltihop, ska man bara höfta portionerna och hoppas på det bästa?

Hur gör ni?

EDIT: Fan, nu hamnade ju den här fel. Varför finns det inte radera-knapp?

koffein_beroende
2010-07-26, 12:46
Hemma är det ju inga problem att räkna, det tar lite tid men det är det ju värt.

När jag gick i skolan(tog studenten i år) så åt jag aldrig där, maten var ändå vidrig, så då behövde jag inte räkna något, tog kanske med mig en proteinbar eller en burk makrill eller något till skolan. (Nu kommer det säkert vara någon som säger att jag är bortskämd/kräsen för att jag inte åt i skolan men så var det iallafall).

Mist
2010-07-26, 12:49
Hemma är det ju inga problem att räkna, det tar lite tid men det är det ju värt.

När jag gick i skolan(tog studenten i år) så åt jag aldrig där, maten var ändå vidrig, så då behövde jag inte räkna något, tog kanske med mig en proteinbar eller en burk makrill eller något till skolan. (Nu kommer det säkert vara någon som säger att jag är bortskämd/kräsen för att jag inte åt i skolan men så var det iallafall).

Nu är det så att det är högklassig mat på min skola, den är iofs idrottsinriktad så om jag pushar så kanske jag kan få näringsinfo på käket.

Jag har väldigt svårt för räkning, är riktigt dålig på det. :(

Åsberg
2010-07-26, 12:54
För att se det ur ett annat perspektiv, hur säker är du på att 1919 kalorier/dag stämmer då? Snöa inte in dig så mycket på dessa siffror som du inte ens vet om dom stämmer.

Annars kan du alltid börja med att räkna på lite mat och "lära" dig hur det ser ut på tallriken, så kan du höfta därefter och hamna hyfsat rätt.

cero
2010-07-26, 13:00
Om du inte känner för att räkna ska du absolut inte göra det heller. Den siffran är antagligen bara en uppskattning och kommer behöva justeras endå. Finns många som kör på känslan och får bra resultat! Om du har problem med att få näringsinnehåll från skollunchen kan du ju alltid hoppa över det och sedan äta hemma alt ta med egen mat.

Mist
2010-07-26, 13:00
För att se det ur ett annat perspektiv, hur säker är du på att 1919 kalorier/dag stämmer då? Snöa inte in dig så mycket på dessa siffror som du inte ens vet om dom stämmer.

Annars kan du alltid börja med att räkna på lite mat och "lära" dig hur det ser ut på tallriken, så kan du höfta därefter och hamna hyfsat rätt.

Jag använde en såndäringa kalkylator, serru! Men det är ju klart att den inte kan räkna ut exakt, tack.
Om du inte känner för att räkna ska du absolut inte göra det heller. Den siffran är antagligen bara en uppskattning och kommer behöva justeras endå. Finns många som kör på känslan och får bra resultat! Om du har problem med att få näringsinnehåll från skollunchen kan du ju alltid hoppa över det och sedan äta hemma alt ta med egen mat.

Tack för hjälpen snubbar, nu känns det bättre!

WHITEFOLKS
2010-07-26, 13:12
Sen finns det ju sätt att få rätt bra siffror även i en sån miljö om man skulle vara lagd åt hållet att man måste räkna.

T.ex. så kan man ju räkna på mjölk och antalet knäckebrödsskivor osv.

Men det är ju klart bekvämare och skönare psykiskt att bara äta "lagom" :D

Eddie Vedder
2010-07-26, 13:21
+1 på cero

Så länge det inte går åt helt fel håll föreslår jag att du håller dig till din välbalanserade kost och skippar räkning helt. Risken finns att du hamnar i "träsket" med att väga och räkna allt och helt förlorar uppfattningen om aptiten och hungern.

Proteinrik kost är superenkelt att hålla så oroa dig inte över det. Kanon att du uppskattar skolmaten, skippa inte den.:)

Sniggel
2010-07-26, 16:24
Å andra sidan, vill du räkna så vet du vad som behöver göras. Det är bara att ta tag i det, ta fram en egen plan för hur du tänker göra för att få all mat räknad. På skolan kan jag förstå att det blir lite klurigare men det är något du får lösa själv. Förmodligen genom att uppskatta varje ingrediens vikt på tallriken när du fått ett hum om vad saker och ting väger.
Att man är dålig på att räkna är väl inget vi kan göra något åt? Det är bara att se till att bli bättre, övning ger färdighet ;)

edit: Försök att äta varierat även om du går ner i vikt. Uteslut varken fett kolhydrater eller protein (obviously). Protein är viktigast om man vill behålla muskler, fett och/eller kolhydrater kan man skära ner på för att sänka kalorierna.

Snorre Snabel
2010-07-26, 18:29
Själv räknade jag riktigt noga i ca 2-3 veckor för nåt år sen. Efter det fick jag ett hum om näringsvärdet på det mesta. Numera när jag deffar gör jag en snabb överslagsräkning på +-300 kcal för att få en uppfattning om hur jag ligger till för dygnet. Till detta hör att jag aldrig riktigt haft förtroende för modellerna för att räkna ut energiförbrukning så jag tvivlar på fördelen med att räkna med decimaler som vissa verkar göra.

Rusk
2010-07-26, 18:36
Det tar mig ca 2-3 minuter extra att tillaga en måltid när jag räknar (vilket jag alltid gör), När du kan dina produkters näringsinnehåll och slipper kolla upp det så går det undan;p

Stoltz
2010-07-26, 18:37
Just att räkna är en rejäl vanesak också. Jag kunde spendera väldigt mycket tid i köket när jag började när jag försökte få allting rätt. Sedan får man rutin på det, och jag spenderar inte mer tid i köket nu än någon granne (Studentkorridor) per omgång.

Man får, som med det mesta, ett flyt i det :)

Lellan
2010-07-26, 18:56
Sen kan man ju pet-räkna och höft-räkna. I början av ett upplägg kan man ju peträkna, så man får ett hum av hur mkt en kycklingfilé, några potatisar, ett par ägg, etc har för energiinnehåll. Man håller det ett tag, får lite resultat och ett syn minne (annars kan man ha ngt jämförelsemått, typ dl el "knytnävsstor" osv..).

Sen när man höftar så är man ju motiverad pga att man fått resultat under pet-tiden. Och man gör sällan exakt samma saker varje dag, allt jämnar ut sig om man fått ett hum om intaget som behövs för nedgång och att man inte lurar sig själv med lite fusk här och där utan när man fuskar gör man det medvetet liksom.. Det är ju bara du själv som skördar vad du sår. :)

Hursomhelst, ge upp innan är sällan skoj, kämpa på lite så blir du förvånad, och det finns inget magiskt i att väga, käka nyttigare och högt med protein och skippa onödigheter så funkar det med. Lycka till!

mattilainen
2010-07-26, 20:40
Du behöver inte tänka så långt som du gör. "I skolan kommer det bli hopplöst" utan ta det lite i taget. Börja räkna nu och se hur det går, det är inte så svårt som det verkar. Väg och räkna allt för sig för att sedan plussa ihop det. Sen när du kommer till skolan i framtiden så kanske du känner dig tillräckligt säker för att kunna höfta till med ett visst kcal mått utan att känna dig allt för dum. Så bli inte så nere för du inte kan räkna precis allt, det behövs inte alltid i vilket fall.

Bara att börja helt enkelt och inte tänka för långt frammåt.