handdator

Visa fullständig version : Fasta efter "svulst"-helg?


HyunJin
2010-07-26, 06:59
Har haft en underbar "svullst"-helg med en hel del godis och socker (ca 5000 kcal i överskott), men idag nyper jag mig i fläsket och det är inte lika ball längre! :smash: Antagligen mera mentalt än fysiska men...

Sitter och funderar på vilka negativa effekter det skulle ha om man fastade dagen efter en helg där man gått bannanas på käket?!

Jag har ju lyckats klämma in lite träning under helgen och ligger som vanligt högt på fett och protein (4xKV)...

Svaret kanske är självklart, och isf ber jag om ursäkt men jag hittar inget relevant svar på min fråga. IF diskuteras ju rätt friskt, men inte så mycket om fasta som sträcker sig längre än 24h. Eller så ser jag den inte, helt enkelt... :em:

Kan man dra det ännu längre och fråga hur kroppen reagerar på att fasta längre än så? Om jag, hypotetiskt skulle få i mig en "sjysst" mängd samt god makrofördelning på näringsämnen under en kortare period för att sedan fasta en längre period, säg ett par dagar. Hur påverkar det kroppen?

King Grub
2010-07-26, 07:05
Din fettförbränning skulle öka och din muskeluppbyggnad skulle minska.

HyunJin
2010-07-26, 07:41
Din fettförbränning skulle öka och din muskeluppbyggnad skulle minska.

Svar från kungen, själv...! Najs!

Menar du att muskeluppbyggnaden skulle minska om jag istället för att äta x antal gram protein, kolhydrater och fett under ett dygn, åt det utspritt under, säg två dygn?

kjell33
2010-07-26, 07:47
Det är total fasta han talar om.

HyunJin
2010-07-26, 08:18
Det är total fasta han talar om.

Jag undrar väll egentligen vad det innebär med längre tids fasta, om summan av näringsämnena under en viss tidsperiod är den samma?!

Mer fettbildande?

Fredrik_S
2010-07-26, 11:03
Jag undrar väll egentligen vad det innebär med längre tids fasta, om summan av näringsämnena under en viss tidsperiod är den samma?!

Mer fettbildande?

Det är det ingen som vet. Men du kommer antagligen må åt helvete dåligt. Och det är en indikation på att det inte är bra även om det inte finns några forskningsrapporter på just ditt exakta exempel.

HyunJin
2010-07-26, 11:27
Det är det ingen som vet. Men du kommer antagligen må åt helvete dåligt. Och det är en indikation på att det inte är bra även om det inte finns några forskningsrapporter på just ditt exakta exempel.

Skulle aldrig, praktiskt klara av en lång fasta men förstår ju att t.ex insulinkänsligheten skulle försämras efter en lång tids fasta...

fdanell
2010-07-28, 13:08
Skulle aldrig, praktiskt klara av en lång fasta men förstår ju att t.ex insulinkänsligheten skulle försämras efter en lång tids fasta...

Mår inte insulinkänsligheten bra av fasta?

Eddie Vedder
2010-07-28, 14:30
Mår inte insulinkänsligheten bra av fasta?

Jo men inte hur länge som helst. Vid en viss punkt lär det snarare bli negativt. Fråga mig inte om x timmar men hursomhelst finns inget som säger att bara för att man kunnat uppvisa positiva metabola effekter på råttor och människor av x timmar så blir det bättre av x + flera timmar.

Kim Jong Il
2010-07-28, 15:45
Mår inte insulinkänsligheten bra av fasta?

Fasta -> tillväxthormon utsöndras -> fler fria fettsyror i blodet -> insulinresistens.

Tom Warrior
2010-07-29, 16:27
Jag har fastat mellan 1-4 dagar flera ggr. Tycker det är fullständigt briljant. Mår inte alls dåligt under fastan. Mår som vanligt, ibland till och med bättre. Man får ett annat lugn inombords. Kreativitet och förmågan att tänka klart blir stundtals fantastisk. Blir en riktigt märkbar, synbar och kvarstående fettförlust oxo. Huden blir även riktigt fin. Lugnt värt att prova.

EDIT: Även mina allergiproblem som jag stundtals har förbättras mycket markant, effekten kvarstår även efter att fastan är över.