handdator

Visa fullständig version : När har man optinojja?


Lovisa
2010-07-25, 22:43
Har fastnat för uttrycket "optinojja" som används rätt ofta här på Kollo. Tycker att det är ett väldigt bra ord, men är lite osäker på vad det innebär konkret.

När har man egentligen optinojja?

När man tajmar in varenda måltid - och gram makronutrienter - utifrån träningsstatus?
När man får panik för att man inte klarade 5x5, utan det bara blev 4 reps i sista setet ?
När man räknar kilokalorier med minst två decimaler ?
När man tackar nej till en fest eller en fika med kompisarna, för att det inte passar perfekt i träningsschemat ?
När man tror att man förlorar åtta kilo i muskelmassa på en veckas vila pga förkylning ?

Vore intressant att höra hur "expertisen" egentligen definierar ordet. Ibland känner jag mig faktiskt lite träffad. Men jag är som sagt osäker på var gränsen går...

Pepz
2010-07-25, 22:49
när man lägger ner massa tid på att oroa sig om småpill med gram hit eller vinklar dit, katabol här eller minutrar där, istället för o träna o äta

Sjoba
2010-07-25, 22:56
När man oroar sig över och överanalyserar små, små detaljer, istället för att fokusera på det som spelar roll. T.ex. att man blir arg eller irriterad för att man får i sig sina aminosyror 10 minuter efter träningen är slut, istället för direkt efter.

Lider allt av det en del själv :D

Beethoven
2010-07-25, 23:01
När man är beredd att göra stora psykiskt hälsovådliga, fysiskt hälsovådliga och/eller socialt negativa uppoffringar för att jaga marginella eller kanske t.o.m helt obetydliga fördelar.

Inget av dina exempel är i sig vad jag skulle kalla "optinojja". Kombinerade, eller mer extrema fall kanske.

Edit: Man mår dåligt om man misslyckas att vara optimal (enligt ens egen defintion), även enstaka gånger, därav ändelsen "nojja". Över något så obetydligt.

nocantdo
2010-07-25, 23:09
Jag känner igen mig i typ allt det där :/! Men det känns ju nästan som att alla som håller på med fitness och gym seriöst har någon sorts Ät störning.?

mattilainen
2010-07-25, 23:15
Jag känner igen mig i typ allt det där :/! Men det känns ju nästan som att alla som håller på med fitness och gym seriöst har någon sorts Ät störning.?

tycker verkligen inte att ha koll på vad man stoppar i sig och ätstörning är samma sak. Verkligen inte. Absolut inte.

mikaelj
2010-07-25, 23:20
Optinojjan made me do it (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4334755)

Eddie Vedder
2010-07-26, 07:35
Det är en fråga om hur det känns och inte vad man gör. En person som inte räknar och väger allt men får ångest från avsteg har i mina ögon mer problem än den som räknar och väger allting minitiöst men samtidigt utan problem kan äta lite av det och det och bli bortbjuden utan problem.

Baboom tycker jag i vanlig ordning är ett föredöme. Han "nyttifierar" sina recept (alltså mer "opti" varianter av mindre "bra" mat), han verkar ha hård koll på makronutrientfördelning och fastetimmar etc. men verkar inte alls lida av lite avsteg och må dåligt av det heller.

kjell33
2010-07-26, 07:45
När man känner sig tvungen att ta med sig kosttillskott på utlandsresor.

creperiet
2010-07-26, 10:28
Det är en fråga om hur det känns och inte vad man gör. En person som inte räknar och väger allt men får ångest från avsteg har i mina ögon mer problem än den som räknar och väger allting minitiöst men samtidigt utan problem kan äta lite av det och det och bli bortbjuden utan problem.

Fan vad bra sagt.

Får man ångest av att dagligen stå och bedöma sig i spegeln, är ju det i sig ett destruktivt beteende, för den personen. En annan person kanske gör precis likadant men njuter av se sina brister och möjligheten att förändra dem - det kanske är hans största passion och något som skänker mening (om vi ska bli djupa:)). Samma beteende kan upplevas helt olika och det går inte att generalisera.

Sen vad som är "normalt" eller inte är ju en helt annan diskussion för de som tycker om att stoppa in folk i fack hit och dit och inte har något bättre för sig.

nocantdo
2010-07-26, 13:27
tycker verkligen inte att ha koll på vad man stoppar i sig och ätstörning är samma sak. Verkligen inte. Absolut inte.

Sorry jag flumma nog till det lite där :smash:
Jag lever själv ett liv där jag har bra kontroll på vad jag stoppar i mig. Vad jag skulle skriva och få fram var väll att för en vanlig Svensson så kan det ses som en ätstörning. sorry

Lovisa
2010-07-26, 15:15
Sorry jag flumma nog till det lite där :smash:
Jag lever själv ett liv där jag har bra kontroll på vad jag stoppar i mig. Vad jag skulle skriva och få fram var väll att för en vanlig Svensson så kan det ses som en ätstörning. sorry

Men om man är så extremt noga med vad man stoppar i sig, att man får megaångest för en tomat mer än dagens beräknade förbränning, då har det väl ändå gått över gränsen, eller hur?

Tolkia
2010-07-26, 15:20
Jag känner igen mig i typ allt det där :/! Men det känns ju nästan som att alla som håller på med fitness och gym seriöst har någon sorts Ät störning.?
Absolut inte alla. Men visst är det vanligt. Hur vanligt beror också på hur man definierar "seriöst"; jag skulle säga att regelrätta störningar/tvångsmässiga beteenden nog är vanligare bland "hobbytränande" än bland de som elitsatsar, eftersom det är svårt att lyckas med en elitsatsning om man är alltför "nojig" (däremot är ju all elitträning extrem, det är dock inte samma sak).

Rusk
2010-07-26, 15:41
Jag antar att jag lider starkt av optinojja>_< Ta som exempel för 2 veckor sedan, satt med mina vänner och dom grillade och drack bärs medans jag satt med min protein drink samt en matlåda med kyckling/broccoli och ris:(
Men jag vet att med dom målen jag har så kommer det gå snabbare om jag kör på som jag gör, sen så gillar jag att utmana mig själv*flex*

Tabbe
2010-07-26, 15:43
Jag antar att jag lider starkt av optinojja>_< Ta som exempel för 2 veckor sedan, satt med mina vänner och dom grillade och drack bärs medans jag satt med min protein drink samt en matlåda med kyckling/broccoli och ris:(
Men jag vet att med dom målen jag har så kommer det gå snabbare om jag kör på som jag gör, sen så gillar jag att utmana mig själv*flex*

:(
Tycker synd om dig..
Varför grillade du inte kyckling/köttet som dina polare grillade och grönsaker tex och drack cola light till?

Rusk
2010-07-26, 15:58
:(
Tycker synd om dig..
Varför grillade du inte kyckling/köttet som dina polare grillade och grönsaker tex och drack cola light till?

Lagade maten innan jag gick dit, uträknat och klart haha:P Skulle kännas lite overkill på min stackars kycklingfilé om jag skulle grilla den efter att den hade blivit stekt 1 timme innan*jorgen*

Sniggel
2010-07-26, 16:33
När har man egentligen optinojja?

IMO

När man tajmar in varenda måltid - och gram makronutrienter - utifrån träningsstatus? Beror på den mentala inställningen till detta
När man får panik för att man inte klarade 5x5, utan det bara blev 4 reps i sista setet ? Ja det är nog åt optinojja-hållet
När man räknar kilokalorier med minst två decimaler ? Ätstörning skulle jag vilja säga :)
När man tackar nej till en fest eller en fika med kompisarna, för att det inte passar perfekt i träningsschemat ? Ja det tycker iaf jag är optinoja, om det är enda anledningen till att man tackar nej
När man tror att man förlorar åtta kilo i muskelmassa på en veckas vila pga förkylning ? Definitivt optinojja


Kort sagt, när man låter smådetaljer som inte spelar någon större roll, eller spelar roll öht, styra över ens övriga liv.
När man mår dåligt över småsaker i sin träning eller kost som man anser är "fel". Tex att man råkade hamna på 55g kolhydrater under en ketogen diet när man satt upp en maxgräns på 50 och känner att veckan är förstörd.

944RS
2010-07-26, 20:21
När man startar en tråd som denna???

capron
2010-07-28, 20:34
När man hänger på kolozzeum mer än vad man tränar :-)

Fredrik_S
2010-07-29, 00:17
Jag antar att jag lider starkt av optinojja>_< Ta som exempel för 2 veckor sedan, satt med mina vänner och dom grillade och drack bärs medans jag satt med min protein drink samt en matlåda med kyckling/broccoli och ris:(
Men jag vet att med dom målen jag har så kommer det gå snabbare om jag kör på som jag gör, sen så gillar jag att utmana mig själv*flex*

Fast det där är bara extrem dumt och ingenting som påverkar nånting annat än stämningen.
Enda anledningen att göra sådär är om man har en vecka eller några dagar kvar till en bodybuilding-tävling.
Ingen varken amatörbyggare eller proffs behöver bete sig så där under de övriga 51 veckorna på året.

fdanell
2010-07-29, 00:44
Och jag som tycker jag är på gränsen när jag tar med en 1.5kgs flintastek på grillkväll medan alla andra grillade ett par korvar :)
Ni grabbar är faktiskt lite värre :D

Chrillee
2010-08-02, 22:41
Usch, minns min tid då jag led av optinoja, hemskt rent ut sagt. Både för min egen del och min omgivning.

Insåg tillslut vad som vägde över mest, plus en del "Vad fan pysslar du med" från det här forumet, typ Eddie. Som jag dock är väldigt glad över idag :)

collieweed
2010-08-02, 23:45
Led av optinoja förut, men insåg att man ska träna för att leva inte leva för att träna som en bekant uttryckte sig.
Sen har jag iofsig alltid med proteinpulver om jag åker på semester. Men det är mest bara för det är ett smidigt sätt att klämma i sig som mellanmål.
BTW i Berlin där jag var på semster fanns det en kvargbar typ som en glassbar som serverade sjukt god kvarg i alla dess smaker. Priceless

dupper
2010-08-03, 00:11
När man tvingar sig själv till att följa extrema rutiner trots att man inte vill, man låter smådetaljer styra vad man gör.

MissC
2010-08-03, 06:32
Led av optinoja förut, men insåg att man ska träna för att leva inte leva för att träna som en bekant uttryckte sig.
Sen har jag iofsig alltid med proteinpulver om jag åker på semester. Men det är mest bara för det är ett smidigt sätt att klämma i sig som mellanmål.
BTW i Berlin där jag var på semster fanns det en kvargbar typ som en glassbar som serverade sjukt god kvarg i alla dess smaker. Priceless

Kommer du ihåg vad den hette eller var den låg? Ska till Berlin om ett par veckor, och där måste jag ju titta in om jag kan :)

Eddie Vedder
2010-08-03, 07:11
Insåg tillslut vad som vägde över mest, plus en del "Vad fan pysslar du med" från det här forumet, typ Eddie. Som jag dock är väldigt glad över idag :)

Ja med åldern brukar man ofta inse att "pappa hade nog rätt ändå":D

EDIT: Jag ska dessutom vara fullt ärlig i en sån här tråd och erkänna att det knappast är lätt att släppa tyglarna. Visst jobbar jag på det men ibland går det bättre än annars. Vore gött att få några dygn där man glömt bort det mesta om träning och kost. :) Om det handlar om "nojja" eller ej är skit samma, lite lösare tyglar och mindre fundering är i alla fall väldigt skönt. Särskilt när erfarenheterna varenda gång visar att det ju faktiskt inte gjorde ett skit. :)