handdator

Visa fullständig version : varför tappar jag mest på benen när jag slarvar med träningen?


filmjölk
2010-07-25, 22:15
Om jag slarvar ett par veckor/nån månad eller två med träningen och kör kanske ett slött helkroppspass i veckan med basövningar, eller har helt uppehåll i 2-3 veckor tappar jag direkt volym och styrka i benen.

Bänkpress, rodd, militärpress, chins, dips o diverse isolationsövningar på överkroppen behåller jag styrkan rätt bra i under slarvperioder, (trots att jag då inte kör isolationsövningar öht), tappar litegrann men får fort tillbaks styrkan när jag börjar träna ordentligt igen.

Men benen, knäböj, frontböj, benpress, även benspark, lårcurl, låren skrumpnar ihop direkt vid minsta slarv, och tar lång tid att komma tillbaks i. Det är som att kroppen inte vill att benen skall vara starka och skulle jag ens avstå ett av veckans benpass (kör vanligtvis 2 benpass) är det som kroppen skriker åt benen "tappa muskelmassa! snabbt!"

I början av min träningskarriär tränade jag nästan bara överkropp, och överkroppen är mycket mer utvecklad än benen, så man kan tycka att kroppen skulle ta där ifrån först, men det gör den inte, den tar från mina stackars redan tunna ben.

Vad kan detta bero på?

Sjoba
2010-07-25, 22:20
Min gissning är nervsystemet. Tror inte att du varken tappar direkt i styrka eller volym.

Slartibartfast
2010-07-25, 22:37
samma sak för mig. Benen är dom sista att svara på energiöverskott och dom första att svara på underskott. På träning svarar dom inte alls :D

Deceiver85
2010-07-25, 22:45
I början av min träningskarriär tränade jag nästan bara överkropp, och överkroppen är mycket mer utvecklad än benen, så man kan tycka att kroppen skulle ta där ifrån först, men det gör den inte, den tar från mina stackars redan tunna ben.

Du svarar här på din egen fråga. Har exakt samma situation, ett uppehåll i bänken betyder inte någon överdriven förlust av styrka eller volym, men ett uppehåll i böjen kan skicka tillbaka resultaten ett halvår, typ. Det har dock blivit bättre det senaste året då jag kunnat köra ben bättre.

Mats J
2010-07-26, 07:00
samma sak för mig. Benen är dom sista att svara på energiöverskott och dom första att svara på underskott. På träning svarar dom inte alls :D

+1

Tyvärr *gah!*