handdator

Visa fullständig version : Ätdag den 9 dagen???


josse88
2010-07-25, 09:37
Hej jag har legat typ på 1200 kalorier nu i 9 dagar och hade en ättdag igår o överskred mitt kaloriintad rätt så mycket, räkna inte då jag ville bara koppla av, men det blev en hel del snackas som nötter chips, popcorn och idag har jag gått upp ca 1.8 kilo på vågen och ser rätt så svullen ut. Men det jag undrar över är det en bestonde viktuppgång??? har jag tagit igen all min underskott igår ingenom att äta detta??

Tacksam för svar

King Grub
2010-07-25, 09:40
Så stort överskott har du antagligen inte ätit igår. Största delen av viktuppgången är själva maten som är kvar i tarmarna och vätska. Varje gram kolhydrat och salt binder flera gånger sin egen vikt i vätska.

josse88
2010-07-25, 09:44
Så stort överskott har du antagligen inte ätit igår. Största delen av viktuppgången är själva maten som är kvar i tarmarna och vätska. Varje gram kolhydrat och salt binder flera gånger sin egen vikt i vätska.

Okay tack för ditt svar, idag åter går jag till min diet så det lär väl försvinna snart? Att jag hade en ätdag är mest för att min ämnesomsättning inte ska ställa sig på svält då jag vissa dagar ligger på 1100, 1200. Och självklart för psyket då det är verkligen jobbigt att leva på så lite mat:(.

King Grub
2010-07-25, 09:46
Vätska försvinner snabbt.

Ämnesomsättningen sjunker av ett energiunderskott, men jag har inte sett att den skulle återställas av en dags överätning.

josse88
2010-07-25, 09:54
Vätska försvinner snabbt.

Ämnesomsättningen sjunker av ett energiunderskott, men jag har inte sett att den skulle återställas av en dags överätning.

Jaha så det är typ onödigt att äte lite extra nåndag för att höja,,,hmm...då har jag verkligen missuppfattat det:(

King Grub
2010-07-25, 10:15
Det kommer inte att förstöra din diet, och att det är svårt mentalt att hålla ett så lågt kaloriintag konstant är förståeligt.

Lychgate
2010-07-25, 10:30
Det kommer inte att förstöra din diet, och att det är svårt mentalt att hålla ett så lågt kaloriintag konstant är förståeligt.

+1

Annars varför inte ta ett högre dagsintag? Även om dieten tar längre så är det inte lika jävligt under tiden.

josse88
2010-07-25, 10:47
Det kommer inte att förstöra din diet, och att det är svårt mentalt att hålla ett så lågt kaloriintag konstant är förståeligt.

Okay då forsätter jag som jag gör så 10 dagen är det ättdag:) men nästa gång ska jag kanske dra ner på nötter (fettet) och protienet och koncentrera mig på att enbart äta kolisar för nu gjorde jag misstaget att äta allt möjligt o det leder väl till lättare lagring?

josse88
2010-07-25, 10:48
+1

Annars varför inte ta ett högre dagsintag? Även om dieten tar längre så är det inte lika jävligt under tiden.

Jag tycker att denna låga intaget passar mig bra då jag inte har möjlighet att röra på mig värst mycket har skadat mig, och kör en slags ketos/lågkolhydrat diet.

Gnusram
2010-07-25, 10:58
Okay då forsätter jag som jag gör så 10 dagen är det ättdag:) men nästa gång ska jag kanske dra ner på nötter (fettet) och protienet och koncentrera mig på att enbart äta kolisar för nu gjorde jag misstaget att äta allt möjligt o det leder väl till lättare lagring?

Vad väger du och vad ska du ner till? Kille eller tjej?

Jag tycker att om du ska ha en ätardag så ska du äta det du har gått och varit sugen på sen den senaste ätardagen. Om det sen är pizza, nötter eller smågodis spelar mindre roll. Men vräk inte i dig, ät kanske 500 eller till och med 1000 kcal extra eftersom du verkar ligga väldigt lågt (?) men inte mer.

josse88
2010-07-25, 11:04
Vad väger du och vad ska du ner till? Kille eller tjej?

Jag tycker att om du ska ha en ätardag så ska du äta det du har gått och varit sugen på sen den senaste ätardagen. Om det sen är pizza, nötter eller smågodis spelar mindre roll. Men vräk inte i dig, ät kanske 500 eller till och med 1000 kcal extra eftersom du verkar ligga väldigt lågt (?) men inte mer.


Oj det har jag då totalt misslyckats med igår:( är 165 och väger 70 vill till en början ner 5 kilo.

josse88
2010-07-25, 11:05
Vad väger du och vad ska du ner till? Kille eller tjej?

Jag tycker att om du ska ha en ätardag så ska du äta det du har gått och varit sugen på sen den senaste ätardagen. Om det sen är pizza, nötter eller smågodis spelar mindre roll. Men vräk inte i dig, ät kanske 500 eller till och med 1000 kcal extra eftersom du verkar ligga väldigt lågt (?) men inte mer.

Jag är en tjej och hur menar du eftersom jag redan ligger lågt?? borde det inte vara lättare att unna sig om man har högre underskott???

josse88
2010-07-25, 11:10
För om jag har räknat rätt så har jag ca 9000 i underskott och låt säga att jag åt ca 3500 kalorier extra igår så går jag väl ändå ner 0.5 kilo för ett kilo är väl 9000 kalorier??
Visst det är mycket jag åt igår men nötter är ju ett dumt val då en näve innehåller 500kalorier:(

Gnusram
2010-07-25, 11:17
Jag är en tjej och hur menar du eftersom jag redan ligger lågt?? borde det inte vara lättare att unna sig om man har högre underskott???

Det var ju det jag menade. Eftersom du ligger lågt kan du unna dig lite mer, 1000 i stället för 500 extra.

Såhär: Om du äter 1200kcal i 8 dagar och sen den 9:e äter 5000kcal som exempel så blir det 14600kcal på nio dagar. Det betyder ju att du skulle kunna ligga på ett intag på 14600/9=1620kcal om dagen ungefär och få samma resultat. Med andra ord så är inte ätardagen magisk utan de kalorierna räknas också i det långa loppet. Är du med på tänket?

josse88
2010-07-25, 11:21
Det var ju det jag menade. Eftersom du ligger lågt kan du unna dig lite mer, 1000 i stället för 500 extra.

Såhär: Om du äter 1200kcal i 8 dagar och sen den 9:e äter 5000kcal som exempel så blir det 14600kcal på nio dagar. Det betyder ju att du skulle kunna ligga på ett intag på 14600/9=1620kcal om dagen ungefär och få samma resultat. Med andra ord så är inte ätardagen magisk utan de kalorierna räknas också i det långa loppet. Är du med på tänket?

Jaha okay tror jag hänger med, så jag kan ligga på högre kaloriintag och ändå gå ner ca 0.5 kilo/veckan även om jag har som mål att gå ner i lugnare tempo för att inte misslyckas o ge upp.

Så igårdagens intag gör verkan till eller från??

josse88
2010-07-25, 11:23
Ursäkta om jag verkar trögtänkt:(

Lychgate
2010-07-25, 11:27
Jaha okay tror jag hänger med, så jag kan ligga på högre kaloriintag och ändå gå ner ca 0.5 kilo/veckan även om jag har som mål att gå ner i lugnare tempo för att inte misslyckas o ge upp.

Så igårdagens intag gör verkan till eller från??

Som Gnusram sa. Lägg ut kcal'et över en längre period än dag till dag. Ett överskott på 3500 från din vanliga balans(Runt 1750-2000?) är ett brutalt överskott.

Ett kilo kroppsfett är cirka 7000 kcal. Lägg dig på -500 kcal om dagen för 0.5 kg i veckan. Teoretiskt.

Gnusram
2010-07-25, 11:28
Jaha okay tror jag hänger med, så jag kan ligga på högre kaloriintag och ändå gå ner ca 0.5 kilo/veckan även om jag har som mål att gå ner i lugnare tempo för att inte misslyckas o ge upp.

Så igårdagens intag gör verkan till eller från??

Ja. Jag tror att man helt enkelt får ta reda på vad som passar en själv bäst. Ett större dagligt underskott med ätardagar eller ett mindre dagligt underskott och bara mala på. Personligen tror jag mer på det senare därför att det är lättare att skaffa sig bra regelbundna vanor.

Och nej, i det långa loppet gör en dags intag väldigt lite.

josse88
2010-07-25, 11:35
Som Gnusram sa. Lägg ut kcal'et över en längre period än dag till dag. Ett överskott på 3500 från din vanliga balans(Runt 1750-2000?) är ett brutalt överskott.

Ett kilo kroppsfett är cirka 7000 kcal. Lägg dig på -500 kcal om dagen för 0.5 kg i veckan. Teoretiskt.

Ja det är ett "brutalt" överskott om jag nu hade legat på 1750-2000 men det har jag ju inte gjort då jag legat på ca 1200 så det blir ju inte ett brutalt överskott.

josse88
2010-07-25, 11:37
Ja. Jag tror att man helt enkelt får ta reda på vad som passar en själv bäst. Ett större dagligt underskott med ätardagar eller ett mindre dagligt underskott och bara mala på. Personligen tror jag mer på det senare därför att det är lättare att skaffa sig bra regelbundna vanor.

Och nej, i det långa loppet gör en dags intag väldigt lite.

tack för den utförliga förklaringen så nu får jag prova mig fram, men går man ändå ner om man intye rör sig mykt o ligge på - 500 kalorier??
Jag är som sagt skadad

King Grub
2010-07-25, 11:38
Det är bara kaloriunderskottet som påverkar. Ett energiunderskott på -500 ger lika stor vikt- och fettförlust oavsett om man åstadkommer det genom att äta mindre, röra på sig mer, eller en kombination.

josse88
2010-07-25, 11:43
[QUOTE=King Grub;4494891]Det är bara kaloriunderskottet som påverkar. Ett energiunderskott på -500 ger lika stor vikt- och fettförlust oavsett om man åstadkommer det genom att äta mindre, röra på sig mer, eller en kombination.[/

okay tack nu gjorde du min dag och förenkla min syn på viktnedgången tack:) Så enkelt det är igentligen fattar inte varför man måste göra det svårt för sig ibland-.

tossefar
2010-07-25, 11:59
Ja det är ett "brutalt" överskott om jag nu hade legat på 1750-2000 men det har jag ju inte gjort då jag legat på ca 1200 så det blir ju inte ett brutalt överskott.

Hur tänker du nu? 3500-1200 är ett större överskott än 3500-2000.

josse88
2010-07-25, 12:12
Hur tänker du nu? 3500-1200 är ett större överskott än 3500-2000.

Jo jag tänker så här kanske är helt fel men med tanke på att jag ligger på 1200 kalorier vilket är ett underskott på ca 600kalorier för mig och sen höjer mitt intag med + 3500 så borde ju överskottet ligga på 3500-1800=1700
alltså när jag räknar mitt överskott så räknar jag in mitt normla intag av kalorier inte när jag ligger på underskott.

Hänger du med???

cherokee
2010-07-25, 19:52
Hej jag har legat typ på 1200 kalorier nu i 9 dagar och hade en ättdag igår o överskred mitt kaloriintad rätt så mycket, räkna inte då jag ville bara koppla av, men det blev en hel del snackas som nötter chips, popcorn och idag har jag gått upp ca 1.8 kilo på vågen och ser rätt så svullen ut. Men det jag undrar över är det en bestonde viktuppgång??? har jag tagit igen all min underskott igår ingenom att äta detta??

Tacksam för svar

Måste bara fråga, har du provat någon "mildare" form av viktminskning innan? För om du tidigare ätit av allt o inte haft någon särskild kosthållning kommer du absolut få resultat om du börjar äta mer "nyttigt" utan att räkna kalorier stenhårt. Har du tidigare ätit snacks, snabbmat, sötsaker ovs räcker det långt att utesluta dessa o dra ner på vissa kolhydrater. 1200 kcal är iofs 500 kcal underskott, men vet du med säkerhet att du åt 1700 kcal per dag innan eller kan det varit mer? För isf behöver du ju inte lägga dig på en sådan superdiet, resultaten kommer komma ändå om du lägger om till mer hälsosam livsstil. (GI typ)

:)

prOtotype
2010-07-26, 15:25
Går i lite samma tanke som Cherokee. Den bästa dieten är den som är trivsam och man kan hålla länge.

Hur upplever du dagarna nu? Är det väldigt kämpigt? För isf kommer det bli nära nog omöjligt att hålla i det långa loppet.


Det King Grub säger stämmer bra, men om du rör dig kan du få äta mer och fortfarande ligga på underskott - så det kan vara en fördel om du gillart

Gislason
2010-08-01, 14:34
För om jag har räknat rätt så har jag ca 9000 i underskott och låt säga att jag åt ca 3500 kalorier extra igår så går jag väl ändå ner 0.5 kilo för ett kilo är väl 9000 kalorier??
Visst det är mycket jag åt igår men nötter är ju ett dumt val då en näve innehåller 500kalorier:(

1 kg mänsklig fettmassa brukar man räkna ca 7000-7500 kcal på, 9000 kcal motsvarar 1 kg rent fett vilket inte är vad vi lagrar så det är nog inte en helt riktig siffra att utgå ifrån.

Rockhard
2010-08-06, 12:11
Enligt tidiga utkast av bibeln körde gud ett saftigt benpass på den 8:e dagen och hade sedan ätardag på den 9:e. Så du kan vara något på spåret här. Detta ströks tyvärr sedan från den färdiga version och det var så vi fick vår 7-dagarsvecka.

Ondskapelsen
2010-08-06, 13:06
Vätska försvinner snabbt.

Ämnesomsättningen sjunker av ett energiunderskott, men jag har inte sett att den skulle återställas av en dags överätning.

Så att ha en "ätardag" på kaloribalans en vecka var 5:e vecka (t.ex) skulle kanske hjälpa ämnesomsättningen? Om inte annat så kan det säkert vara skönt med några dagar med högre intag.



Rockhard: Spot on!

shoulder87
2010-08-06, 15:05
Som någon tidigare sa, att ligga på FÖR lågt kaloriintag är bara att plåga sig själv och ge kroppen signalen att den skall spara på krutet för här blir det ingen mat på länge och därmed sänka ämnesomsättningen vilket leder till att du kan slänga alla uträkningar på hur mycket din kropp gör av med dagligen.

Ligg på ett lagom koloriunderskott, eller kanske till och med balans och lägg in lite träning medans du skippar skitmaten och snacksen så kommer du gå ner i vikt och dessutom kunna hålla den vikten när du bestämmer dig för att dieten är klar.

Traash
2010-08-06, 17:34
Som någon tidigare sa, att ligga på FÖR lågt kaloriintag är bara att plåga sig själv och ge kroppen signalen att den skall spara på krutet för här blir det ingen mat på länge och därmed sänka ämnesomsättningen vilket leder till att du kan slänga alla uträkningar på hur mycket din kropp gör av med dagligen.

Stämmer verkligen detta? Har läst någonstans att det är en myt att kroppen ställer om sig på "svältläge" vid lågt kcal-intag. Om kroppen nu ställde om sig på svält så borde ju inte VLCD-kurer vara så effektiva som de faktiskt är.

Ligg på ett lagom koloriunderskott, eller kanske till och med balans och lägg in lite träning medans du skippar skitmaten och snacksen så kommer du gå ner i vikt och dessutom kunna hålla den vikten när du bestämmer dig för att dieten är klar.
Hur tänker du nu? Om han lägger sig på balans så går han ju inte ner i vikt, oavsett om han tränar eller inte. Balans = äta lika många kcal som man gör av med = behålla vikten. Tränar han så måste han ju äta mer för att ligga på balans.

Dreas
2010-08-06, 19:11
Stämmer verkligen detta? Har läst någonstans att det är en myt att kroppen ställer om sig på "svältläge" vid lågt kcal-intag. Om kroppen nu ställde om sig på svält så borde ju inte VLCD-kurer vara så effektiva som de faktiskt är.


Hur tänker du nu? Om han lägger sig på balans så går han ju inte ner i vikt, oavsett om han tränar eller inte. Balans = äta lika många kcal som man gör av med = behålla vikten. Tränar han så måste han ju äta mer för att ligga på balans.Kroppens ämnesomsättning kan sjunka ganska rejält vid svält, upp till 50% tror jag det var. När folk snackar svältläge så ingår det ofta en förklaring om hur man kommer lägga på sig allt man gått ner osv osv. Efter avslutat diet går man upp i vikt ja, bukfylla och vätska mest missar folk att det rör sig om.

Han tänker nog så att kcalbalans är svårt att pricka och kcal in vs kcal ut har en hyffsat stor felmarginal och att man ur ett långsiktigt perspektiv kommer gå ner sakta men säkert.