handdator

Visa fullständig version : Rätt teknik i marklyft & knäböj? (film)


Perkey
2010-07-24, 22:12
Vad tycker kolo om mina böjar och lyft? Vill ha alla möjliga tips för att förbättra min teknik. Var inte rädd att påpeka minsta möjliga "fel".

Marklyft 60x7:
0xfo_mnTwGg

Marklyft 120x5: (mitt PB är 130x1)
LYJIIAJsII0

Knäböj 60x5
YyWl143tqZs

Knäböj 120x3: (mitt PB är 140x1)
liiCpRWJORs

Är vanligtvis starkare i knäböj än marklyft men i det här passet körde jag böjen direkt efter det tunga marklyftet, som då förmodligen gjorde det betydligt jobbigare än vanligt. Tungt var det hursomhelst ; )

Tips på förbättring?

ceejay
2010-07-24, 22:14
såg bra ut imo men skippa löparskor vid knäböj. Du behöver en hårdare sula. Kan du gå djupare så är det alltid ett plus men det var bra! Nu är det bara att öka

Perkey
2010-07-24, 22:20
Finns det särskilda böjarskor att köpa någonstans? Eller räcker det med ett par sneekers som är hårdare? Ska jobba på att gå djupare med!

ceejay
2010-07-24, 22:33
Finns det särskilda böjarskor att köpa någonstans? Eller räcker det med ett par sneekers som är hårdare? Ska jobba på att gå djupare med!

Ett par skor med hård sula fungerar, så som vissa converseskor.

Det finns också lyftarskor med hård sula och en lite klack för att underlätta knäböjen.
Adidas ironwork och Do/win tyngdlyftarskor etc

HulkH
2010-07-25, 00:21
såg bra ut imo men skippa löparskor vid knäböj. Du behöver en hårdare sula. Kan du gå djupare så är det alltid ett plus men det var bra! Nu är det bara att öka

hmm, tror du skorna gör någon stor skillnad? :)

EkarN
2010-07-25, 01:28
hmm, tror du skorna gör någon stor skillnad? :)

De gör stor skillnad. Tänkt dig att spela fotboll i ett par gympadojor ungefär.

HulkH
2010-07-25, 02:16
De gör stor skillnad. Tänkt dig att spela fotboll i ett par gympadojor ungefär.

hmm, ja klart det gör skillnad.

Lira fotboll i gumpadojor funkar perfekt, men förstår vad du menar. ville bara kolla :)
Trodde inte skorna gjorde då mkt.

Matsa
2010-07-25, 02:58
hmm, tror du skorna gör någon stor skillnad? :)

De kan göra jättestor skillnad eller marginell skillnad, det beror bl.a på vilka förutsättningar du har. För somliga räcker det med att skorna är hyggligt stabila och för andra är höjden på klacken, stödet för vristen etc jätteviktigt.

Scratch89
2010-07-25, 05:33
Det ser förvånadsvärt bra ut. Se till att du varken böjer eller markar med de där skorna i fortsättningen dock. Converse eller annan stum sula fungerar jättebra.

HMB
2010-07-25, 07:39
Riktigt tjusigt som de andra sagt, personligen böjer samt markar jag utan skor.

z_bumbi
2010-07-25, 08:40
Marklyft
Ta av skorna och ställ dig sen ca 1-2 cm längre från stången, tryck fram skenbenen tills de når stången, sätt dig lite djupare och se om du får kroppen mer bakom stången istället för som nu över och framför stången. Om du böjer benen mer så slipper du också "veckla ihop" kroppen för att nå ner till stången. Eftersom du måste "veckla ihop" kroppen så kan du inte heller ha bukspänning i början vilket kan vara ett problem (omöjligt att avgöra från filmen).

Böj
Det tyngre setet såg bättre ut än uppvärmningen vilket är ganska så ovanligt, du försöker t ex inte gå så djupt som möjligt utan går till den punkt där kroppen sätter stopp. Skorna kan vara ett problem men på filmerna så ser du inte ut att få framåtvikt eller vingla pga skorna så det är ingen akut brådska att skaffa andra skor.
Vad gäller skovalet så testa några lätta set utan skor och om det verkar funka så funkar troligen ett par skor med platt sula, känns det helkonstigt att komma så långt ner med hälarna så kan ett par skor med en klack funka. En hel del avgörs om hur stela vader någon har då stela vader gör att det blir mycket lättare med klack. Ska man tävla i någon idrott (annan än styrkelyft/tyngdlyftning) så avgörs skovalet mycket av vad man har för skor där.

Perkey
2010-07-25, 14:23
Okej, har fattat vinken med skorna :) Blir platt sula i fortsättningen! Tack alla för feedback och pepp!

z_bumbi: Buktryck är väl när man drar in så mycket luft det går och spänner magen? För det gör jag i det tunga marklyftet, dvs tar ett djupt andetag, spänner magen och andas ut när jag är i toppläget. Men jag kanske har missuppfattat det totalt? Ska också försöka stå ett par cm från stången nästa gång.

När det gäller böjen så provade jag att stå lite bredare än vanligt vid de lätta repsen, kanske därför det ser sämre ut. Men tycker du att jag ska gå djupare? Jag tror faktiskt inte jag kan det utan att ramla framåt. Vad är det som är "fel" då? Tacksam för svar!

Nick3
2010-07-25, 14:30
Jag kör helt utan skor när jag tränar, finns det någon risk med det eller är det riskfritt?

z_bumbi
2010-07-25, 14:31
Buktryck i marken handlar delvis om att ha det redan i början när du går ner till stången, inte så hårt att du spränger blodkärl men ett bra tryck kan hjälpa dig att komma rätt i rörelsen. En del av det hela är att du inte kan trycka ihop ben och överkropp så nära varandra om du har rätt tryck och därför måste du trycka ner röven närmare golvet.

I böjen så ser jag ingen direkt anledning att gå djupare och framför allt inte om det orsakar problem.

jokem
2010-07-25, 14:52
Håll knäna utåt i knäböjen, ser ut som om du vill vika in dom på de tyngre vikterna men det är lättare för nån att se framifrån än från den vinkeln.

I marken ser du ut att stå rätt så brett men det är också svårt att se från sidan, vars har du fötterna ungefär?

Perkey
2010-07-25, 15:08
Z_bumbi: Okej, får försöka öva på att hålla jämnt tryck hela tiden under marklyft, även innan jag ska utföra själva lyftet.

Jokem: Vet faktiskt inte om knäna automatiskt vill vika sig inåt, men får försöka tänka på det nästa gång. I marken står jag axelbrett, ungefär.

don ramon
2010-07-25, 19:20
Marklyft: Ha stången så att den "klyver" foten på mitten. Detta ställe brukar ligga där du har knuten på dina skosnören.

Matsa
2010-07-25, 19:31
Marklyft: Ha stången så att den "klyver" foten på mitten. Detta ställe brukar ligga där du har knuten på dina skosnören.

Låter överdrivet långt bak, de flesta tjänar nog på att ha den ett par cm längre fram än så men det är en smula individuellt.

jokem
2010-07-25, 21:09
Låter överdrivet långt bak, de flesta tjänar nog på att ha den ett par cm längre fram än så men det är en smula individuellt.

konstigt att jag alltid ska sticka ut då :/ jag ställer mig nästan så smalbenen tar i stången innan jag lyfter!

cero
2010-07-25, 21:19
konstigt att jag alltid ska sticka ut då :/ jag ställer mig nästan så smalbenen tar i stången innan jag lyfter!

Jag också. Varför inte starta så om man endå ska dra stången längst smalbenen på vägen upp?

Matsa
2010-07-25, 21:34
konstigt att jag alltid ska sticka ut då :/ jag ställer mig nästan så smalbenen tar i stången innan jag lyfter!

Tar stången i smalbenen när du står upprätt eller när du är i startposition för att dra?

Jag också. Varför inte starta så om man endå ska dra stången längst smalbenen på vägen upp?

Om man står för nära stången blir det lätt så att man hamnar för långt framför stången om du förstår vad jag menar, det är inte det bästa läget att dra ifrån.

Saikyou
2010-07-25, 22:21
Det är väl fördelaktig att ha stången så nära kroppen som ens egen individuella kropp tillåter? Självklart ska lyftet vara riktigt utfört men om jag hade kunnat lyfta med samma form fast en centimeter närmare kroppen hade jag gjort det.

Matsa
2010-07-25, 22:59
Perkey, jag ber om ursäkt för att jag går utanför topic men jag hoppas att det är ok. Du får säga ifrån annars.

Det är väl fördelaktig att ha stången så nära kroppen som ens egen individuella kropp tillåter? Självklart ska lyftet vara riktigt utfört men om jag hade kunnat lyfta med samma form fast en centimeter närmare kroppen hade jag gjort det.

Ja, men bara för att du startar lyftet med stången ett par cm längre ifrån kroppen innebär det inte att stången kommer att vara längre från kroppen under själva lyftet, snarare tvärtom. Allt handlar om att få bästa möjliga vinklar och att få tyngdpunkten där man vill ha den.

Här är två filmer som kanske hjälper att förklara vad jag menar:

cr2_mCh2dUI

1nRRlk6264I

Sen bör det sägas att det är svårt i övningar som marklyft att göra någon sorts mall som alla passar in i, det finns för mycket individuella variationer beroende på kroppstyp och så vidare. Utförandet kan skilja sig en hel del mellan olika personer utan att vara fel.

Perkey
2010-07-26, 17:06
Ingen fara :) Intressant diskussion hursomhelst! Apropå off-topic; Om man får känningar i korsryggen vid hantel/militärpress, vad beror det på? Dålig bålstabilitet?

Edit: Läste runt lite, och tydligen ska man inte sitta ner vid någon som helst press. Det hade jag faktiskt ingen aning om! Så hädanefter blir det stående för hela slanten!

Matsa
2010-07-26, 18:33
Svankar du mycket? Försök vara tight i kroppen och spänna magen ordentligt så kanske belastningen på korsryggen blir mindre. Får du ont både med och utan ryggstöd? Testa att köra stående och se om det känns bättre. Tänk på att inte luta dig bakåt för mycket, lite måste man luta sig för att kunna passera huvudet men så fort det är gjort så bör man försöka räta upp sig igen.

Att man inte ska sitta ned vid pressövningar ska du nog ta med en ordentligt stor nypa salt, det finns både för och nackdelar med det. Välj det som känns bäst, själv varierar jag mellan bägge varianterna.

stahlberg
2010-07-26, 18:39
Då och då ser jag filmer där nybörjare frågar om sin böjteknik. Utan att ha exakta siffror vågar jag säga att min första kommentar i de allra flesta fallen är densamma (ska jag vara tvungen att starta en tråd om det) : en bra knäböjning börjar med utgången.

Gör såhär. Ta handgreppet. Gär in med båda fötterna under stången (dethär är inte lunge squats). Gå så långt att du står rakt under stången, så att du inte måste lyfta ut den med en halv good-morning. Kolla att stången är på rätt plats på axlarna. Brösta upp dig, höj huvudet, andas djupt in och lyft stången rakt uppåt.

Efter detta står du stilla en alldeles liten stund, och så stiger du ut och tar fotställning med så få steg som möjligt. Brösta upp dig, andas in för buktryck och spänn hela kroppen. Efter detta är du klar att böja och har t.om chans att få till tekniken ordentligt.

Du har rak ländrygg och hyfsad kroppsställning. Höfterna ska sjunka först och axlarna "efter i samma bana"(fast höfterna är längre bak i nederläge förstås), som när du sätter dig på toastolen. Knäna skjuts inte nämnvärt inåt, men du ska ändå koncentrera dig på att trycka ut dem så du får ett bra sitt.

När du är nere är det dags för tempoväxling. Du trycker allt vad du äger. Axlarna stiger först och så skjuter du vid behov in höfterna i mitten. Dina knän bör sannolikt hållas en aning mer bakåt.

Z_Bumbi som jag uppfattar som mycket kunnig har sett dina lyft med solglasögonen på sig. Du är framtung i varje rep på 120. Dessutom har dina hälar en tendens att stiga från golvet. Balansen ska vara strax framför hälen, inte längre fram.

Jag vet inte om den dåliga balansen beror på skorna. Men de skor du har brukar ofta vara en aning "rundade". Dessutom är de så mjuka att fötterna kan tryckas också i sidled (utan att de flyttar på sig alltså). Så sannolikt vinner du på att ha stadiga skor, och eftersom du har en rätt smal fotställning så vinner du nog på att ha lite klack också.

Där några snabba tankar efter böjfilmen.

stahlberg
2010-07-26, 18:42
[QUOTE=stahlberg;4497656]Då och då ser jag filmer där nybörjare frågar om sin böjteknik. Utan att ha exakta siffror vågar jag säga att min första kommentar i de allra flesta fallen är densamma (ska jag vara tvungen att starta en tråd om det) : en bra knäböjning börjar med utgången.

Gör såhär. Ta handgreppet. Gär in med båda fötterna under stången (dethär är inte lunge squats). Gå så långt att du står rakt under stången, så att du inte måste lyfta ut den med en halv good-morning. Kolla att stången är på rätt plats på axlarna. Brösta upp dig, höj huvudet, andas djupt in och lyft stången rakt uppåt.

Efter detta står du stilla en alldeles liten stund, och så stiger du ut och tar fotställning med så få steg som möjligt. Brösta upp dig, andas in för buktryck och spänn hela kroppen. Efter detta är du klar att böja och har t.om chans att få till tekniken ordentligt.

Du har rak ländrygg och hyfsad kroppsställning. Höfterna ska sjunka först och axlarna "efter i samma bana" (fast höfterna är längre bak i ederläge, förstås), som när du sätter dig på toastolen. Knäna skjuts inte nämnvärt inåt, men du ska ändå koncentrera dig på att trycka ut dem så du får ett bra sitt.

När du är nere är det dags för tempoväxling. Du trycker allt vad du äger. Axlarna stiger först och så skjuter du vid behov in höfterna i mitten. Dina knän bör sannolikt hållas en aning mer bakåt.

Z_Bumbi som jag uppfattar som mycket kunnig har sett dina lyft med solglasögonen på sig. Du är framtung i varje rep på 120. Dessutom har dina hälar en tendens att stiga från golvet. Balansen ska vara strax framför hälen, inte längre fram.

Jag vet inte om den dåliga balansen beror på skorna. Men de skor du har brukar ofta vara en aning "rundade". Dessutom är de så mjuka att fötterna kan tryckas också i sidled (utan att de flyttar på sig alltså). Så sannolikt vinner du på att ha stadiga skor, och eftersom du har en rätt smal fotställning så vinner du nog på att ha lite klack också.

Där några snabba tankar efter att ha sett böjfilmen.

Perkey
2010-07-26, 21:26
Stahlberg: Grymt! Precis sådan "info" jag är "ute efter", dvs de små detaljerna man gör fel som kan ha stor påverkan på tekniken (såklart man aldrig gillar att höra att man gör fel men fördmoligen så gör alla som inte gått hos en erfaren PT något galet)

Andra skor kommer jag som sagt skaffa. Sedan blir det att polera tekniken. Tack!

pcw
2010-07-26, 22:12
Perkey, lånar din tråd lite om det går bra.

Vilka typer av skor (gärna länk) passar bra till böj och mark?

ceejay
2010-07-26, 22:16
Perkey, lånar din tråd lite om det går bra.

Vilka typer av skor (gärna länk) passar bra till böj och mark?

Böj= Skor med hård platt sula eller med hård platt sula med klack

Mark= Beror på vad du vill göra, för tyngdlyftare kör du hård sula med klack. Annars utan skor eller med hård platt sula.

pcw
2010-07-26, 22:24
Kan man köra båda böj och mark utan skor över huvudtaget med liknande resultat som med hårda sulor?

don ramon
2010-07-27, 07:51
Mark i strumplästen går alldeles utmärkt. Men kolla med ditt gym. Ibland hotar de att slänga ut en om man inte har riktiga skor på sig.

Böj funkar nog det med. Även om det säkerligen går bättre med en en sko som har en hård klack. Det finns speciella böjskor att köpa.

Själv använder jag ett par asics brottarskor. De är helt platta och har riktigt skön passform.

Floddan
2010-07-27, 08:00
Kan man köra båda böj och mark utan skor över huvudtaget med liknande resultat som med hårda sulor?

Tunglyftardojor är "det senaste" här på forumet. Du behöver inte klack för att knäböja, du kan köpa ett par tennisskor för 300 spänn om du inte vill lägga runt 1000lappen.

Mark går bra barfora, i marktofflor eller ett par platta dojor med stumma sulor tycker jag.

stahlberg
2010-07-27, 12:26
I böjen är böjskor bäst för de ger dessutom mer stadga "i sidled". I marklyft ska skorna vara låga och alltid utan klack (möjlogn kan klacken finnas på skons framsida, men att någon skulle haft verklig nytta av det har jag inte hört - en och annan, förstås också undertecknad, som provat både det ena och det andra, har försökt).

ChappChina
2010-07-27, 16:29
Jag kör alla mina trängingspass barfota, ibland med strumpor.
Löpband->Motionscykel->Roddmaskin.
Bänkpress->Knäböj->Marklyft->Chins.

Men så är jag en snål jävel också!

stahlberg
2010-07-28, 17:30
Det finns säkert många olika skolösningar. När jag skrev om skorna så var det inte med tanke på folks individuella lösningar eller ens penningsituation, utan om vad som ärde generellt bästa lösningarna, när man vill ha största möjliga nytta av skodonen i böj eller mark.

Erik__
2010-07-28, 17:41
I böjen är böjskor bäst för de ger dessutom mer stadga "i sidled". I marklyft ska skorna vara låga och alltid utan klack (möjlogn kan klacken finnas på skons framsida, men att någon skulle haft verklig nytta av det har jag inte hört - en och annan, förstås också undertecknad, som provat både det ena och det andra, har försökt).

Jag måste faktiskt reagera över det fetstilta. Jag tycker det känns så fruktansvärt mycket bättre att använda skor med klack. Ska filma lyften ikväll och se om det är någon skillnad.

Floddan
2010-07-29, 01:17
Det finns säkert många olika skolösningar. När jag skrev om skorna så var det inte med tanke på folks individuella lösningar eller ens penningsituation, utan om vad som ärde generellt bästa lösningarna, när man vill ha största möjliga nytta av skodonen i böj eller mark.

Vad menas med "böjsko"? Som att säga att de bästa att springa med är springsko.

Matsa
2010-07-29, 03:15
Vad menas med "böjsko"? Som att säga att de bästa att springa med är springsko.

Nu heter det visserligen inte springsko utan löparsko men det kan nog vara en god idé att använda en sådan om man ska springa, ja. Visserligen kanske man vill springa riktigt jättefort - en så kallad sprint - och då kan man använda en sprintsko, det är en sko som är lämpad för för att sprinta med och ofta har de även spikar som ger bra grepp om man sprintar på en för ändamålet avsedd bana. Jag är osäker på vart du vill komma med din liknelse men jag kan konstatera att oavsett vad man nu vill göra så kan det vara en god idé att använda utrustning som lämpar sig för ändamålet.

Eller ok, jag förstår faktiskt vart du vill komma. Jag kan givetvis inte svara för Stahlberg men med böjsko antar jag att han menar en sko som ger bästa möjliga förutsättningar för att göra en bra knäböj. Hur den skon bör se ut kan vara lite olika beroende på vem det är som ska använda den, somliga har nytta av en klack och för andra passar en platt sko bättre. Den bör ha en hård sula som ger stadga och bra fäste och den bör ge bra stöd i sidled. Så länge den uppfyller de kraven och passar bra på foten så spelar det ingen roll om det är ett par Inzer Pillar för 1500kr eller ett par handbollsskor av märket chipchop för 75kr.

Men jag antar att du redan begriper detta eftersom jag har något vagt minne av att du tävlar/tävlade i SL. Jag får intrycket av att du är på krigsstigen mot OL skor, och nog kan du ha en poäng i att somliga slänger pengar på onödigt dyra skor bara för att "de säger att de är bra på kolo". Har jag förstått dig rätt här? Hursomhelst, även om jag håller med en liten smula så tycker jag det är fel att uppföra sig som om skovalet inte spelar någon roll eller att det inte finns någon vits med klack, det är struntprat och överdrift åt andra hållet.

Floddan
2010-07-29, 08:34
tyckte bara de va konstigt att rekommendera böjsko utan att förklara vad de är :D. dom säljer ju platta dojor på sl-utrustningsidor också.

men jag lät väl otrevlig som vanligt. sorry

Floddan
2010-07-29, 08:37
och jag håller med om att min liknelse med "springsko" var ovanligt korkat :)

stahlberg
2010-07-29, 12:59
Som jag ser det är en böjsko en sko tillverkad för att utföra knäböjning i. Den är stadig, ger balans och bra stadga. Det finns böjskor med eller utan klack.

Erik sätter ett frågetecken efter ordet "alltid" när jag påstår att man alltid ska lyfta marklyft utan klack. Orsaken är förstås den, att stången finns framför kroppen under marklyftet, och det är mycket lättare att bli framtung om man själv är en aning framåt (som med klack) än om man är utan klack. Dessutom har klacken en viss höjd, och ju lägre man står i marklyft desto kortare blir draget.

Om Erik nu tar bort klackarna så kan det bli ovant eftersom han är van att ha klack. I det långa loppet tror jag dock man vinner på att träna in en bra klacklös teknik. Men jag kan för all del ändra mig till "nästan alltid", så är jag på den säkra sidan. (Skulle dock tro att samtliga världsrekord i marklyft är "klacklösa")

Erik__
2010-07-29, 16:34
Som jag ser det är en böjsko en sko tillverkad för att utföra knäböjning i. Den är stadig, ger balans och bra stadga. Det finns böjskor med eller utan klack.

Erik sätter ett frågetecken efter ordet "alltid" när jag påstår att man alltid ska lyfta marklyft utan klack. Orsaken är förstås den, att stången finns framför kroppen under marklyftet, och det är mycket lättare att bli framtung om man själv är en aning framåt (som med klack) än om man är utan klack. Dessutom har klacken en viss höjd, och ju lägre man står i marklyft desto kortare blir draget.

Om Erik nu tar bort klackarna så kan det bli ovant eftersom han är van att ha klack. I det långa loppet tror jag dock man vinner på att träna in en bra klacklös teknik. Men jag kan för all del ändra mig till "nästan alltid", så är jag på den säkra sidan. (Skulle dock tro att samtliga världsrekord i marklyft är "klacklösa")

Kan ju fortsätta då det någorlunda följer tråden. Hur tycker du man ska positionera axlarna m.a.p stången? Med klack hamnar man ju lätt framför som i ett OLdrag men är det av ondo i ett marklyft?

Btw, använder aldrig klack vid marklyft, det lärde en finsk man med glasögon mig för 5år sen =D

Matsa
2010-07-29, 18:09
Kan ju fortsätta då det någorlunda följer tråden. Hur tycker du man ska positionera axlarna m.a.p stången? Med klack hamnar man ju lätt framför som i ett OLdrag men är det av ondo i ett marklyft?

Btw, använder aldrig klack vid marklyft, det lärde en finsk man med glasögon mig för 5år sen =D

Detta med axlarnas position är något jag väldigt gärna vill höra Stahlbergs åsikt om. Finns ju lite delade meningar om detta verkar det.

stahlberg
2010-07-29, 22:11
Vad menar du, Erik? Först skriver du att det känns bättre med klack och sedan att jag lärt dig att inte använda klack i marklyft?

Axlarnas position beror mycket på lyftarens "kroppsbyggnad" och på helhetstekniken. En teknikdetalj påverkar alltid andra. Ett exempel. Lyftare A lyfter konventionellt (= smalt). Haan står med skenbenen fast i stången. Om han istället ställer sig 5cm från skivstången, och böjer sig ner tills skenbenen träffar stången innan draget börjar (som han ska göra), så har han en lägre höftposition i starten än tidigare (om han inte samtidigt ändrat någon annan teknikdetalj för att hindra detta).

I marklyft är det viktigt att man har 1) samlad styrka (= alla "kroppsdelar" så nära stången som möjligt, dvs inte huvd/axlar för långt fram eller höfterna för långt bak, utan allt så nära stången som möjligt), 2) god balans, balansfaktorn (= den egna vikten + stångens vikt) långt bakåt, låt oss sägaa just framför eller vi hälarna och 3) rätt höfthöjd i starten (dvs den höfthöjd där man känner att benen är med i starten). Är höfterna för högt uppe blir det ett ryggdrag, är de för långt nere stiger de först och leder också då till ryggdrag. Det finns naturligtvis andra viktiga teknikdetaljer också, så för att inte provocera Erik skriver jag att bl.a 1), 2) och 3) är viktiga. Jag tar också med en punkt 4), draget ska vara rakt, den kortaste rörelsebanan är rakt uppåt (och kombinerar man rakt drag med "axlarna lösa" och skjuter axlarna åt sidan istället för att shrugga eller gå för långt bakåt i slutet så blir draget rejält kortare).

Vad gäller axelpositionen kommer man för det första att få sämre samlad styrka om axlarna är för långt framåt. Men det viktigaste är att man kommer för långt över stången och det blir ryggdrag. Har man axlarna, eller egentligen höfterna, för långt försämrar det också "samlad styrka".

Idealet i ultrabred sumo är att axlarna ska vara i "jämn linje" med stången, och det är också idealet i övriga stilar (halvrbed sumo och smalmark). Somliga lyftare drar dock mera i smalmark eller halbred sumo om de är något över stången.

Jag såg en del av filmen i denna tråd (fast inte nu och jag har ju inget minne kvar). Bakom stången? Nåja, om man kan dra så och få bra höfthöjd och ett rakt drag. I linje med stången skulle jag säga, om det bara är möjligt. Alltså t.ex så att man står i ultrabred sumo, sänker armarna rakt ner och greppar stången med armarna rakt ner.

Hoppas jag inte blev otydlig när jag försökte förklara så exakt som möjligt med ett enkelt språk, så att det inte kommer motsvarande kritik som med böjskorna.

astrodog
2010-07-29, 23:06
Du har samma problem som jag, du svankar för mycket. Du sitter ner för mycket och höftböjarna blir korta. Du får stretcha ut dem och stärka mage och hamstring för att balansera höften rätt.

Matsa
2010-07-30, 21:17
Vad menar du, Erik? Först skriver du att det känns bättre med klack och sedan att jag lärt dig att inte använda klack i marklyft?

Axlarnas position beror mycket på lyftarens "kroppsbyggnad" och på helhetstekniken. En teknikdetalj påverkar alltid andra. Ett exempel. Lyftare A lyfter konventionellt (= smalt). Haan står med skenbenen fast i stången. Om han istället ställer sig 5cm från skivstången, och böjer sig ner tills skenbenen träffar stången innan draget börjar (som han ska göra), så har han en lägre höftposition i starten än tidigare (om han inte samtidigt ändrat någon annan teknikdetalj för att hindra detta).

I marklyft är det viktigt att man har 1) samlad styrka (= alla "kroppsdelar" så nära stången som möjligt, dvs inte huvd/axlar för långt fram eller höfterna för långt bak, utan allt så nära stången som möjligt), 2) god balans, balansfaktorn (= den egna vikten + stångens vikt) långt bakåt, låt oss sägaa just framför eller vi hälarna och 3) rätt höfthöjd i starten (dvs den höfthöjd där man känner att benen är med i starten). Är höfterna för högt uppe blir det ett ryggdrag, är de för långt nere stiger de först och leder också då till ryggdrag. Det finns naturligtvis andra viktiga teknikdetaljer också, så för att inte provocera Erik skriver jag att bl.a 1), 2) och 3) är viktiga. Jag tar också med en punkt 4), draget ska vara rakt, den kortaste rörelsebanan är rakt uppåt (och kombinerar man rakt drag med "axlarna lösa" och skjuter axlarna åt sidan istället för att shrugga eller gå för långt bakåt i slutet så blir draget rejält kortare).

Vad gäller axelpositionen kommer man för det första att få sämre samlad styrka om axlarna är för långt framåt. Men det viktigaste är att man kommer för långt över stången och det blir ryggdrag. Har man axlarna, eller egentligen höfterna, för långt försämrar det också "samlad styrka".

Idealet i ultrabred sumo är att axlarna ska vara i "jämn linje" med stången, och det är också idealet i övriga stilar (halvrbed sumo och smalmark). Somliga lyftare drar dock mera i smalmark eller halbred sumo om de är något över stången.

Jag såg en del av filmen i denna tråd (fast inte nu och jag har ju inget minne kvar). Bakom stången? Nåja, om man kan dra så och få bra höfthöjd och ett rakt drag. I linje med stången skulle jag säga, om det bara är möjligt. Alltså t.ex så att man står i ultrabred sumo, sänker armarna rakt ner och greppar stången med armarna rakt ner.

Hoppas jag inte blev otydlig när jag försökte förklara så exakt som möjligt med ett enkelt språk, så att det inte kommer motsvarande kritik som med böjskorna.

Mycket bra förklarat tycker jag. Du har en jäkla förmåga att förklara saker på ett sätt som får polletten att trilla ned. Jag har inte tänkt på detta med samlad styrka och att vara så nära stången som möjligt med hela kroppen. Jag ska se över min teknik med detta i åtanke på markpasset i morgon.

:thumbup:

stahlberg
2010-07-30, 21:42
Tack, det är roligt att få komplimanger när man är så fåfäng som jag.

Jag har varit styrkelyftsränare i 30 år så jag har fått förklara ett och annat under den tiden. Det viktigaste med att förklara saker är att man försstår dem själv, då kan man förklara dem så att också andra förstår dem (förutsatt att man har en viss pedagogisk förmåga, förstås).

Bergeppet samlad styrka har jag själv hittat på så jag tror inte man kan hitta det i litteratturen. Men trots detta är samlad styrka mycket viktig i alla styrkelyften. Ju mer "kropp och stång" finns i en enda linje under utförandet desto fördelaktigare är det.

Baler Evans
2010-07-30, 21:46
Tack, det är roligt att få komplimanger när man är så fåfäng som jag.

Jag har varit styrkelyftsränare i 30 år så jag har fått förklara ett och annat under den tiden. Det viktigaste med att förklara saker är att man försstår dem själv, då kan man förklara dem så att också andra förstår dem (förutsatt att man har en viss pedagogisk förmåga, förstås).

Bergeppet samlad styrka har jag själv hittat på så jag tror inte man kan hitta det i litteratturen. Men trots detta är samlad styrka mycket viktig i alla styrkelyften. Ju mer "kropp och stång" finns i en enda linje under utförandet desto fördelaktigare är det.


Tror du menar den kinetiska kedjan när du säger samlad styrka, att stången ska gå lodrätt upp och ned och inte på någon onödig bana :) men det kanske inte är det du menar.

Matsa
2010-07-30, 21:51
Tror du menar den kinetiska kedjan när du säger samlad styrka, att stången ska gå lodrätt upp och ned och inte på någon onödig bana :) men det kanske inte är det du menar.

Han skrev vad han menar:

1) samlad styrka (= alla "kroppsdelar" så nära stången som möjligt, dvs inte huvd/axlar för långt fram eller höfterna för långt bak, utan allt så nära stången som möjligt)

Men resultatet av det hela blir väl förhoppningsvis att stången går i så kort bana som möjligt.

Baler Evans
2010-07-30, 21:53
Han skrev vad han menar:



Men resultatet av det hela blir väl förhoppningsvis att stången går i så kort bana som möjligt.


Missade visst den biten, vi verkar mena samma sak dock :) so its all good ^_^

JoeyP
2010-07-30, 22:00
Vanliga street dojjor är sköna, eller typ liknande skate dojjor.

Perkey
2010-07-30, 22:05
Du har samma problem som jag, du svankar för mycket. Du sitter ner för mycket och höftböjarna blir korta. Du får stretcha ut dem och stärka mage och hamstring för att balansera höften rätt.

Hmm. Var det riktat till mig eller till någon annan i tråden? :)

stahlberg
2010-07-30, 22:09
Jag håller naturligtvis med Baler (hette han så) om att lyftvägen oftast ska vara så rak som möjligt - vem gör inte det. Men jag håller inte helt med om att samlad styrka är exakt samma sak.

Om lyftvägen är rak är den oftast också kort. Man kanförstås få kortare lyftväg på andra sätt än att lyfta rakt, t.ex genom att hålla "axlarna lösa" (förklarar det inte här eftersom jag gjort det otaliga gånger), hålla stången längre ner i handen och lyfta med låga skodon i marklyft.

Men samlad styrka innebär alltså, att "ingen kroppsdel är för långt bak eller fram i förhållande till skivstången". Man torde kunna ha aaxlarna för långt över stången i marklyft och ändå ha rak rörelsebana.

Jag ger ett exempel där samlad styrka kan innebära motsatsen mot rak lyftväg. Ien maximal bänkpress är det oerhört viktigt att armbågarna befinner sig rakt under stången (inte för långt fram, inte för långt bak) fr.om åtminstone mitten av lyftet (små variationer kan tillåtas men inte stora). Sänker man långt mot magen med armbågarna mycket in mot kroppen finns risk för att armbågarna blir i "frenchpress-position" (för att överdriva något) mitt i lyftet. Om man pressar något mot huvudet och trycker ut armbågarna i mitten så händer inte detta. Då pressar man inte rakaste banan för samlad styrka. (Se för övrigt de undersökningar av Mike Bridges´och Bill Kazmaiers bänkpressbana som gjordes på 80-talet)

(Jag rekommenderar generellt "tänk rakt" om bänkpress, men det är en annan sak)