handdator

Visa fullständig version : Axelövningar vid inklämningssyndrom i axeln?


Damien Thorne
2010-07-24, 20:40
Finns det nån axelövning som man kan träna utan att få ont om man har problem med inklämning?

Jag har inga problem med axlarna de månader som jag håller mig undan axelträningen helt. Men dagen efter jag testat nån axelövning så får jag ont inne i ena axeln (inflammation?). Går över efter några dagar när jag tagit inflammationshämmande medicin.

Dessa går inte :
Hantellyft åt sidan
Militärpress
Sittande hantelpress

Kan kanske kabellyft åt sidan fungera bättre? Eller nån annan kabelövning kanske är lindrigare mot axeln?

Det är sidan av axeln som jag vill komma åt. Baksidan går bra att träna.

Martin Löwgren
2010-07-25, 10:12
Hur känns lutande kabellyft åt sidan alt liggande på sidan med hantel?

burre
2010-07-25, 10:35
Hur känns lutande kabellyft åt sidan alt liggande på sidan med hantel?

Försök att tänka själv nu när du ger råd.:)


Direktkopiering är stöld.

Kurash
2010-07-25, 10:38
Försök att tänka själv nu när du ger råd.:)


Direktkopiering är stöld.

Bra råd där. Ska läkare göra samma sak? Strunta i allt de får lära sig på läkarlinjen och istället "tänka själva"?

Martin Löwgren
2010-07-25, 10:42
Försök att tänka själv nu när du ger råd.:)


Direktkopiering är stöld.

Vad menar du?

Jag ger råd utifrån min erfarenhet som leg. Naprapat så vad har det med kopiering att göra?

Westersund
2010-07-25, 10:43
Bra råd där. Ska läkare göra samma sak? Strunta i allt de får lära sig på läkarlinjen och istället "tänka själva"?

Det är väl inget fel med att uppfinna hjulet mer än en gång?! :D

Adama
2010-07-25, 11:01
Försök att tänka själv nu när du ger råd.:)


Direktkopiering är stöld.

Fan vad meningslöst inlägg. Får man inte ens ställa en fråga längre? Är frågan "direktkopiering"? Måste man dra fram stora läkarboken på hur man ställer en fråga? Ska man "tänka själv" innan man frågor hur någon mår?

burre
2010-07-25, 11:10
Fan vad meningslöst inlägg. Får man inte ens ställa en fråga längre? Är frågan "direktkopiering"? Måste man dra fram stora läkarboken på hur man ställer en fråga? Ska man "tänka själv" innan man frågor hur någon mår?

Har du/ni levt under en sten de senaste månaderna?! Det har kommit fram att herr M Löwgren kopierat alla texter han skrivit de senaste åren, han har ljugit om sin utbildning, han har försökt in i det längsta att förneka sina brott och när det inte längre gick valde han at försvinna från forumet i några veckor.

Nu är han tillbaka och jag ville pika honom lite. En vänlig påminnelse om att internet aldrig glömmer.

:)

Adama
2010-07-25, 11:21
Har du/ni levt under en sten de senaste månaderna?! Det har kommit fram att herr M Löwgren kopierat alla texter han skrivit de senaste åren, han har ljugit om sin utbildning, han har försökt in i det längsta att förneka sina brott och när det inte längre gick valde han at försvinna från forumet i några veckor.

Nu är han tillbaka och jag ville pika honom lite. En vänlig påminnelse om att internet aldrig glömmer.

:)

Det var väl ganska självklart vad du var ute efter. Du kan väl hänga i den stora skvallertråden på FB istället. Dina "frågor" missade ju helt ändå.

"Hur mår du?"
"Direktkopiering är förbjudet!"

Liksom...

internethjälten
2010-07-25, 11:21
Nu är han tillbaka och jag ville pika honom lite. En vänlig påminnelse om att internet aldrig glömmer.

:)

Vad hade internet varit utan internethjältar :Virro

Till Damien; Hoppas du finner en lösning på ditt problem :)

Martin Löwgren
2010-07-25, 11:58
Har du/ni levt under en sten de senaste månaderna?! Det har kommit fram att herr M Löwgren kopierat alla texter han skrivit de senaste åren, han har ljugit om sin utbildning, han har försökt in i det längsta att förneka sina brott och när det inte längre gick valde han at försvinna från forumet i några veckor.

Nu är han tillbaka och jag ville pika honom lite. En vänlig påminnelse om att internet aldrig glömmer.

:)Haha alla? Det rörde sig om några stycken absolut men detta är åtgärdat och något ljug om någon utbildning har jag inte gjort men du tror väl mer på skvaller på ett undergroundforum än på mig och jag kunde inte bry mig mindre.

Bara att ringa mina utbildningsenheter respektive socialstyrelsen om du inte tror mig.

Men det är väl så, vissa människor har alldeles för mycket fritid :)

Sjoba
2010-07-25, 12:01
Skärpning, det är ingen idé att dra upp hela den diskussionen igen.

mattilainen
2010-07-25, 12:05
Försök att tänka själv nu när du ger råd.:)


Direktkopiering är stöld.

Fan vad töntigt skrivit haha.

En kille frågar efter hjälp och en kompetent person försöker hjälpa till men blir nedtryckt. Smart!

z_bumbi
2010-07-25, 12:06
Ska man rapportera inlägg som off-topic så är det ganska smart om man själv inte fortsätter off-topic för då blir en rapportering väldigt underlig. "Andra får inte men jag får".
Men nu kan vi lämna hela den här tragiska historien till någon annan tråd och koncentrera oss på huvudfrågan.

TS: Kolla med den person som har konstaterat problemet och se om den har ett förslag. Annars letar du upp en sjukgymnast eftersom du i alla fall bör köra rehab.

Anders The Peak
2010-07-25, 12:13
Finns det nån axelövning som man kan träna utan att få ont om man har problem med inklämning?

Jag har inga problem med axlarna de månader som jag håller mig undan axelträningen helt. Men dagen efter jag testat nån axelövning så får jag ont inne i ena axeln (inflammation?). Går över efter några dagar när jag tagit inflammationshämmande medicin.

Dessa går inte :
Hantellyft åt sidan
Militärpress
Sittande hantelpress

Kan kanske kabellyft åt sidan fungera bättre? Eller nån annan kabelövning kanske är lindrigare mot axeln?

Det är sidan av axeln som jag vill komma åt. Baksidan går bra att träna.
Prova på att köra rehabträning (http://www.lakarhuset.com/docs/rehab_inklamningssyndrom.pdf)för axlarna. Du har säkert kontakt med någon vårdscentral som kan ge bra stöd/behandla eller ge råd vart du ska vända dig för att få problemet diagnosticerat och behandlat.

Damien Thorne
2010-07-25, 14:11
Tack Martin, Bumbi och Anders.

Ja, det är nog bättre att köra rehab några månader så att jag kanske kan träna axlarna ordentligt nästa år.

Martin, det låter som bra övningar, då blir det som lättast i toppläget där problemet är. Ska testa dom.

Martin Löwgren
2010-07-25, 15:35
Martin, det låter som bra övningar, då blir det som lättast i toppläget där problemet är. Ska testa dom.
Har du en irriterad supraspinatussena ska du vad du än gör undvika att gå för högt i abduktionsrörelsen.

Hoppas övningarna funkar för dig.

Mvh

Damien Thorne
2010-07-25, 18:08
Har du en irriterad supraspinatussena ska du vad du än gör undvika att gå för högt i abduktionsrörelsen.

Hoppas övningarna funkar för dig.

Mvh

Vad är abduktionrörelsen?

Tack :)

Tolkia
2010-07-25, 19:43
Vad är abduktionrörelsen?
När man rör en kroppsdel bort från kroppens centrum (finns säkert tjusigare formulering). I det här fallet när du för armen utåt/uppåt, t.ex. från hängande till utsträckt åt sidan. Supraspinatus ansvarar för abduktionsrörelsens "början", om supraspinatussenan går av kommer man inte att kunna lyfta armen åt sidan, utan måste "kicka upp den" med höften till en höjd där deltoideus tar över.

Jag håller med Anders här; ta hjälp av någon för att få rehabträning. Att bara byta en smärtsam övning mot en annan (sidolyft med hantel till sidoyft i kabel) kommer bara att bli ett fortsatt nötande i något dåligt, och trasslande axlar påverkar ju väldigt mycket mer än bara rena axelövningar.

nyrjoh
2010-07-25, 19:54
När man rör en kroppsdel bort från kroppens centrum (finns säkert tjusigare formulering). I det här fallet när du för armen utåt/uppåt, t.ex. från hängande till utsträckt åt sidan. Supraspinatus ansvarar för abduktionsrörelsens "början", om supraspinatussenan går av kommer man inte att kunna lyfta armen åt sidan, utan måste "kicka upp den" med höften till en höjd där deltoideus tar över.

Jag håller med Anders här; ta hjälp av någon för att få rehabträning. Att bara byta en smärtsam övning mot en annan (sidolyft med hantel till sidoyft i kabel) kommer bara att bli ett fortsatt nötande i något dåligt, och trasslande axlar påverkar ju väldigt mycket mer än bara rena axelövningar.

Det stämmer inte att man vid supraspinatus rupturer inte klarar att göra en abduktion inte heller att skador på supraspinatus automatiskt skulle göra att man skulle bli påtagligt svag i början av abduktionsrörelsen. Det är oftast vid säg 70° och uppåt som det börjar göra som mest ont men det är ju lite olika från person till person.

Inte heller är supraspinatus så dominant (som det ofta lärs ut)vid början av abduktionen, den och deltoideus är ungefär lika aktiva det handlar inte alls om några stora skillnader vid varken början eller tills de peakar i aktivitet vid ca 90° abduktion.


http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147423

Tolkia
2010-07-25, 20:16
Det stämmer inte att man vid supraspinatus rupturer inte klarar att göra en abduktion inte heller att skador på supraspinatus automatiskt skulle göra att man skulle bli påtagligt svag i början av abduktionsrörelsen. Det är oftast vid säg 70° och uppåt som det börjar göra som mest ont men det är ju lite olika från person till person.

Inte heller är supraspinatus så dominant (som det ofta lärs ut)vid början av abduktionen, den och deltoideus är ungefär lika aktiva det handlar inte alls om några stora skillnader vid varken början eller tills de peakar i aktivitet vid ca 90° abduktion.
Det fetstilta var helt nytt för mig. Jag skall erkänna att jag citerade en föreläsare rakt av; jag har ingen egen erfarenhet av att ha skadat supraspinatus (som väl är).

Jag trodde (men jag kan ha fel) att detta med smärta vid 70 grader och över främst berodde på att inklämningen blir som störst/utrymmet för senan blir som minst då. Gäller detta även om supraspinatussenan skulle vara av utan att man har ett inklämningsproblem?

nyrjoh
2010-07-26, 10:09
Det fetstilta var helt nytt för mig. Jag skall erkänna att jag citerade en föreläsare rakt av; jag har ingen egen erfarenhet av att ha skadat supraspinatus (som väl är).

Jag trodde (men jag kan ha fel) att detta med smärta vid 70 grader och över främst berodde på att inklämningen blir som störst/utrymmet för senan blir som minst då. Gäller detta även om supraspinatussenan skulle vara av utan att man har ett inklämningsproblem?

Det kan ju vara att det vid de graderna blir trängre för senan och därför smärtar men även att aktiveringen av av den skadade muskeln då är som störst och det då drar mer i eventuella kvarvarande delar. Jag har inget svar på din fråga alltså mer än att det oftast inte är så att man har mycket nedsatt styrka i abduktion starten utan att det oftare blir svårare ju närmare 90° man kommer, även om du har en supraspinatusruptur.

Sen ska det sägas att det är väldigt vanskligt att sätta likhetstecken mellan t ex stark smärta och rupturer. Relativt vanligt med mycket nedsatt rörlighet och endast små skador på senorna och även det omvända med relativt god rörlighet och t ex ruptur på supra- och infraspinatus.

Finns en studie där de sett mer korrelation mellan graden av inflammation av bursa subacromialis än hur stor skadan på rotatorcuffsenorna är:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9820287

Damien Thorne
2010-07-26, 11:47
Tack för svaren.

Roligt med så många kunniga här på Kolozzeum :D

Jag har haft detta problem tidigare. Då for jag till naprapat och läkare. Jag röntgade även axeln, det var inget anatomiskt fel på axeln.

Jag är ruskigt stel i axelns muskler. Tror det är därför jag skadar mig. Körde ett rehabprogram tidigare, då kändes det bra.

Så det blir att köra stretching och rehab (länken som Anders the Peak la in).

Jag har blundat för problemet alltförlänge.
Tack för att ni har öppnat ögonen på mig :bow:

nyrjoh
2010-07-26, 12:43
Något som relativt ofta kan bidra till besvären i axlar hos styrketränande individer är stelhet i bakre delen av ledkapseln och även i utåtroterarna, detta leder till frampressning alt. dålig centrering av ledhuvudet vid elevering i axeln. Några töjningar för detta:
http://www.shoulderdoc.co.uk/article.asp?article=1330

http://sportsmedinfo.net/images/posterior-capsule-stretch.jpg Försök att inte låta skulderbladet dras fram när du gör denna. Tycker även att du kan hålla uppåt 30sek.

http://ajs.sagepub.com/content/30/1/136/F2.large.jpg Inåtrotation i ryggliggande. Lägg gärna lite stöd under överarmen. Låt gärna någon hålla ett tryck på främre delen av axeln för att stabilisera skulderbladet och förhindra att ledhuvudet trycks framåt, det skall rotera centrerat. Man kan även själv lägga trycket ned på främre delen av axeln men det är bökigare. Kan hålla en vikt på nåt kilo i handen och gå ned i ytterläget och låta vikten passivt töja ut. Du bör komma ned till underlaget med fingerspetsarna när handen pekar nedåt utan att få någon medrörelse av skulderbladet för att ha god rörlighet(lika med 70° inåtrotation). Åt andra hållet bör du komma till 90°(utåtrotation). Samma stretchteknik och stöd kan användas åt det hållet.

exevision
2012-02-29, 12:23
Något som relativt ofta kan bidra till besvären i axlar hos styrketränande individer är stelhet i bakre delen av ledkapseln och även i utåtroterarna, detta leder till frampressning alt. dålig centrering av ledhuvudet vid elevering i axeln. Några töjningar för detta:
http://www.shoulderdoc.co.uk/article.asp?article=1330


Om man är kortare i ena axeln (den som gör ont) i denna övning. Kan det resultera i att man får ont på framsidan och vid hantellyft åt sidan även ont i yttersidan av axeln?

nyrjoh
2012-02-29, 14:24
Om man är kortare i ena axeln (den som gör ont) i denna övning. Kan det resultera i att man får ont på framsidan och vid hantellyft åt sidan även ont i yttersidan av axeln?

Ja.

exevision
2012-02-29, 17:44
Ja.

Skulle det rentav kunna hjälpa mot inklämningssyndrom att stretcha så där?

nyrjoh
2012-02-29, 18:57
Skulle det rentav kunna hjälpa mot inklämningssyndrom att stretcha så där?

Ja. :) Bl a.

exevision
2012-03-05, 19:13
Något som relativt ofta kan bidra till besvären i axlar hos styrketränande individer är stelhet i bakre delen av ledkapseln och även i utåtroterarna, detta leder till frampressning alt. dålig centrering av ledhuvudet vid elevering i axeln. Några töjningar för detta:
http://www.shoulderdoc.co.uk/article.asp?article=1330


Med frampressning menar du att axlarna är framåtroterade?
Har gjort denna töjning ett tag nu och det känns iaf bättre.
Men vill veta lite mer hur det påverkar axeln att töja så här. Blir tex utåtrotatorn längre och axeln eller armen i sin tur roterad framt på något sätt?

nyrjoh
2012-03-05, 21:08
Med frampressning menar du att axlarna är framåtroterade?
Har gjort denna töjning ett tag nu och det känns iaf bättre.
Men vill veta lite mer hur det påverkar axeln att töja så här. Blir tex utåtrotatorn längre och axeln eller armen i sin tur roterad framt på något sätt?

Nej, utan att stram bakre ledkapsel kan bidra till frampressning av ledhuvudet i förhållande till ledskålen.
Ja, det är meningen att utåtroterarna/bakre ledkapseln skall bli något längre/mer eftergivlig av töjningen. Och därmed inte pressa fram ledhuvudet som jag beskrev.

exevision
2012-03-06, 08:19
Nej, utan att stram bakre ledkapsel kan bidra till frampressning av ledhuvudet i förhållande till ledskålen.
Ja, det är meningen att utåtroterarna/bakre ledkapseln skall bli något längre/mer eftergivlig av töjningen. Och därmed inte pressa fram ledhuvudet som jag beskrev.

Okej! Tack för dina svar!
Jag tror mer och mer på att denna töjning är bra för mig.
Hur mycket törs jag göra detta? Ett bra mått borde väll vara att få den dåliga axeln att bli lika böjlig som den friska?