handdator

Visa fullständig version : Salt och cancer


King Grub
2010-07-24, 15:13
Besides cardiovascular disease, a high salt intake causes other adverse health effects, i.e., gastric and some other cancers, obesity (risk factor for many cancer sites), Meniere's disease, worsening of renal disease, triggering an asthma attack, osteoporosis, exacerbation of fluid retention, renal calculi, etc. Diets containing high amounts of food preserved by salting and pickling are associated with an increased risk of cancers of the stomach, nose and throat. Because gastric cancer is still the most common cancer in some countries (especially in Japan), its prevention is one of the most important aspects of cancer control strategy. Observations among Japanese immigrants in the U.S.A. and Brazil based on the geographic differences, the trend in cancer incidence with time, and change in the incidence patterns indicate that gastric cancer is closely associated with dietary factors such as the intake of salt and salted food. The findings of many epidemiological studies suggest that high dietary salt intake is a significant risk factor for gastric cancer and this association was found to be strong in the presence of Helicobacter (H.) pylori infection with atrophic gastritis. A high-salt intake strips the lining of the stomach and may make infection with H. pylori more likely or may exacerbate the infection. Salting, pickling and smoking are traditionally popular ways of preparing food in Japan and some parts of Asia. In addition to salt intake, cigarette smoking and low consumption of fruit and vegetables increase the risk of stomach cancer. However, it is not known whether it is specifically the salt in these foods or a combination of salt and other chemicals that can cause cancer. One study identified a mutagen in nitrite-treated Japanese salted fish, and chemical structure of this mutagen suggests that it is derived from methionine and that salt and nitrite are precursors for its formation. Working under conditions of heat stress greatly increased the workers' salt excretion through perspiration. Workers exposed to heat stress consumed as much as 13-38 g salt daily. As salt strongly enhances and promotes chemical gastric carcinogenesis and H. pylori infection in both humans and animals, there is an association between work, salt intake, and development of stomach cancer. Reducing salt intake, especially during pregnancy, also reduces the risk of developing breast cancer and many other diseases, as well as obesity. The risk of most cancers is reduced by losing weight. The geographical data and analyses currently available suggest that road salt (road salting in winter) may be associated with elevated mortality from cancer of the breast, lung, esophagus, throat, larynx, large intestine, rectum and bladder. There is no available literature on the health impacts of road salt. The cause and effect relationships cannot be established without further studies.

Acta Med Croatica. 2010 May;64(2):159-61. Salt and cancer

Tolkia
2010-07-24, 21:25
Skaparn och jag är körda. :D

Trance
2010-07-24, 21:45
Skaparn och jag är körda. :D

Palt?

skaparn
2010-07-25, 10:24
Skaparn och jag är körda. :D

Jag läste med fasa.

skaparn
2010-07-25, 10:25
Palt?

Salt!

xlucasx
2010-07-25, 14:53
Ve och fasa, nu förstår jag somliga rökare som tycker att "det är värt det". Visst är man orolig över sitt höga saltintag, men just nu känns det inte värt att dra ned det hela till en hälsosam mängd för att kanske slippa cancer. Bara en endaste osalt måltid är skittråkig, att lägga om livsstilen helt för att äta alla måltider osalt... hemska tanke.

Edit:
Vet inte om det fungerar för fler, men till viss mat så kan jag ersätta mitt saltbehov genom att krydda med mycket citron eller något annat syrligt.

Skrollovicz
2010-07-25, 16:14
Går det ens att få i sig för mycket salt om man inte saltar på maten?

JoeyP
2010-07-25, 16:16
Ketchup innehåller 3.5gram "koksalt" per 100gram. Vad det nu innebär? Är koksalt vanligt bordsalt?
Skinka, kassler och sånt är riktigt salt, så ja det tror jag.

svennebanan
2010-07-25, 16:28
Går det ens att få i sig för mycket salt om man inte saltar på maten?

Det är nog ganska lätt om du äter halvfabrikat?

cero
2010-07-25, 16:39
Blev lite smått orolig när jag läste detta, brukar ta rejält mycket salt på äggen på morgonen tex. Sedan så förstår jag inte det minsta av engelskan i studien, om någon som har tid och lust att sammanfatta skulle jag vara tacksam. :)

King Grub
2010-07-25, 16:41
Blev lite smått orolig när jag läste detta, brukar ta rejält mycket salt på äggen på morgonen tex. Sedan så förstår jag inte det minsta av engelskan i studien, om någon som har tid och lust att sammanfatta skulle jag vara tacksam. :)

Ett högt saltintag är en signifikant riskfaktor för magcancer.

Skrollovicz
2010-07-25, 16:52
Ett högt saltintag är en signifikant riskfaktor för magcancer.

Grub, finns det olika rekommendationer för idrottare vad gäller salt än vanligt folk?

cero
2010-07-25, 16:52
Vad är ett "högt" saltintag?

King Grub
2010-07-25, 16:54
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-salt/

King Grub
2010-07-25, 16:56
Grub, finns det olika rekommendationer för idrottare vad gäller salt än vanligt folk?

Varje kilo svett man förlorar innehåller ungefär 1.5 gram salt. Så vid hög värme eller aktivitet som innebär stor svettning blir behovet något högre.

cero
2010-07-25, 16:57
Tackar. Får bli att äta äckliga ägg och allmänt smaklös mat i fortsättningen då. :D

Crocker
2010-07-25, 17:12
Lite offtopic, men Grub, du har ingen studie om hur morötter påverkade risken av magcancer?

Skrollovicz
2010-07-25, 17:15
Varje kilo svett man förlorar innehåller ungefär 1.5 gram salt. Så vid hög värme eller aktivitet som innebär stor svettning blir behovet något högre.

Tackar... varje kilo svett? *screwy* Hur många kilo svett kan man egentligen förlora i vårt klimat. :D

ha:cl
2010-07-25, 17:35
Herregud, man får cancer av allt. Det tror jag. Chips ger dig cancer, bränd mat ger dig cancer. Om några (ganska många år) tror jag att, om man verkligen försöker så kommer man hitta studier på att allt ätbart är cancerframkallande.

astrodog
2010-07-25, 17:37
Saltar alltid min vattenflaska

skaparn
2010-07-25, 17:44
Herregud, man får cancer av allt.

Fräscht inlägg.

Sverker
2010-07-25, 17:45
Herregud, man får cancer av allt. Det tror jag. Chips ger dig cancer, bränd mat ger dig cancer. Om några (ganska många år) tror jag att, om man verkligen försöker så kommer man hitta studier på att allt ätbart är cancerframkallande.



Visst. Det bildas olika cancer i kroppen varje dag. Vårt immunförsvar arbetar konstant med att bekämpa vävnader som växer okontrollerat. För eller senare hinner immunförsvaret inte med och vi får cancer...ifall vi inte hinner dö av ålderdomssvaghet innan.


Detta betyder att vi hela tiden måste undvika att exponera oss för onödiga risker. För eller senare hinner imminförsvaret inte med:(

en stor stark
2010-07-25, 17:48
Herregud, man får cancer av allt.

Typiska inlägget i trådar om cancer. Finns alltid någon som säger att man får cancer av allt (juh!).

snej
2010-07-25, 18:17
Man kanske inte kan få cancer av allt men allt kan döda en lik förbannat.

cero
2010-07-25, 18:46
Sedan så är det väl inte riktigt något nytt att salt i stora mängder kan vara farligt för hälsan. Tänkte på personerna som drar, "man kan ju få cancer av allt!"

Luca Brasi
2010-07-25, 19:30
Varje kilo svett man förlorar innehåller ungefär 1.5 gram salt. Så vid hög värme eller aktivitet som innebär stor svettning blir behovet något högre.
Men även om man svettas kopiöst mycket så är ett högt salt intag förenat med ökad magcancerrisk?

ha:cl
2010-07-25, 23:11
Fräscht inlägg.

Typiska inlägget i trådar om cancer. Finns alltid någon som säger att man får cancer av allt (juh!).

Sedan så är det väl inte riktigt något nytt att salt i stora mängder kan vara farligt för hälsan. Tänkte på personerna som drar, "man kan ju få cancer av allt!"

Jag tänkte mer på att det kommer upp nya studier som visar att en sak är cancerframkallande hela tiden. Med andra ord tror jag allt är cancerframkallande i för stor mängd.

Men vem fan äter 10 påsar chips om dagen?

astrodog
2010-07-25, 23:20
Om man svettas ut en massa salt så måste man väl för fan fylla på. Hur lätt är det egentligen att ta kål på sig själv genom saltbrist i kosten? Säg att jag aldrig äter något saltat, vad händer?

stevebc
2010-07-26, 01:29
Varje kilo svett man förlorar innehåller ungefär 1.5 gram salt. Så vid hög värme eller aktivitet som innebär stor svettning blir behovet något högre.Kroppen återanvänder väl en del av detta salt? Men det låter som 1.5 g är nettosiffran efter denna återanvändning. Svett smakar ju definitivt mer salt än 0,15%. Snarare runt 1% eller liknande. Vilket borde ge en väldigt effektiv saltåtervinning utanpå huden, om det bara är en sjättedel av det utsvettade saltet eller så som går förlorat.

Undrar om saltvatten ger samma inträngning av salt eller om den styrs av hudens porer vid svettning.

Sverker
2010-07-26, 05:48
Det finns ingen saltåtervinning från huden. Har saltet en gång utsöndrats tillsamman med vatten så ligger det kvar.

Sverker
2010-07-26, 05:51
Men även om man svettas kopiöst mycket så är ett högt salt intag förenat med ökad magcancerrisk?


Vad jag kan läsa så irriterar saltet ytan på magsäcken och tarmarna. Irritationen i sig själv, eller att det blir en gynnsam plats för bakterier kan göra att vävnaderna börjar växa okontrollerat.



Det är alltså mängden salt i kosten som är avgörande.

Frumpish
2010-07-26, 07:09
Kan det vara en lämplig idé att byta ut sitt vanliga nacl salt mot mineralsalt med ökade halter av kalium och magnesium?

Eddie Vedder
2010-07-26, 07:22
Lite offtopic, men Grub, du har ingen studie om hur morötter påverkade risken av magcancer?

Överhuvudtaget brukar de studier där kosten undersöks i förhållande till olika typer av cancerförekomst antyda att de som äter mindre av grönsaker och rotfrukter ligger i en något högre riskzon. Men några experimentella morotsätarstudier finns inte.

Så man kan ana att de som väljer att oftare äta morötter och andra rotfrukter/grönsaker oftare är friska än de som äter lite av det. Så mycket starkare uttalanden kan man knappt göra.

Kan det vara en lämplig idé att byta ut sitt vanliga nacl salt mot mineralsalt med ökade halter av kalium och magnesium?

Kan säkert vara klokt. Att sluta salta sin egen mat tror jag är dumt ur jodsynpunkt.

Bättre att försöka hålla nere på industrisaltad mat och sedan salta hemma med jodberikat salt tycker jag. Jod är faktiskt inte helt lätt att få i sig tillräckligt av genom bara kosten. Det finns mest i marin föda.

snej
2010-07-26, 08:09
Kan ju bara åter igen tipsa om ett mineralsalt som heter Minosel som jag använt under ett par år. Det innehåller bara 33% vanligt salt, 13% natrium. Övriga mineraler, kalium, magnesium, kalcium, jod och zink. Smakar som vilket salt som helst. Rekommenderas!

Innehåll 100g: Natriumklorid 33g, Kaliumklorid 54,9g, Magnesiumsulfat 10g, Kalciumkarbonat 2g, Zinkoxid 50mg, Kaliumjodid 5mg och Folsyra 2mg. Klumpförebyggande medel tillsatt (E535/E536).

skaparn
2010-07-26, 09:17
Kan ju bara åter igen tipsa om ett mineralsalt som heter Minosel som jag använt under ett par år. Det innehåller bara 33% vanligt salt, 13% natrium. Övriga mineraler, kalium, magnesium, kalcium, jod och zink. Smakar som vilket salt som helst. Rekommenderas!

Innehåll 100g: Natriumklorid 33g, Kaliumklorid 54,9g, Magnesiumsulfat 10g, Kalciumkarbonat 2g, Zinkoxid 50mg, Kaliumjodid 5mg och Folsyra 2mg. Klumpförebyggande medel tillsatt (E535/E536).

Det vore ju inte dumt att minska intaget från matsaltet med en tredjedel. Jag vill minnas att senast jag tänkte i dessa banor visade det sig att Jozos mineralalt var äckligt och många andra var smaksatta med minst fem E-nummer och säkert laster med glutamat. Är minosel helt neutralt?

Eddie Vedder
2010-07-26, 09:29
Det vore ju inte dumt att minska intaget från matsaltet med en tredjedel. Jag vill minnas att senast jag tänkte i dessa banor visade det sig att Jozos mineralalt var äckligt och många andra var smaksatta med minst fem E-nummer och säkert laster med glutamat. Är minosel helt neutralt?

Glutamat (om du nu vill undvika det) ingår väldigt sällan (typ aldrig) i salt. Däremot kryddblandningar av olika slag.

E-numren i fråga är just kaliumkarbonat etc. De får ju ett E-nummer tilldelat.

Jag tycker inte du ska vara orolig över saltet Skaparn. Så länge man blir plufsig av för mycket salt kommer du aldrig våga äta skadliga mängder ändå. Cancer och högt blodtryck må vara värda risken, men inte plufsigheten :D

snej
2010-07-26, 10:27
Det vore ju inte dumt att minska intaget från matsaltet med en tredjedel. Jag vill minnas att senast jag tänkte i dessa banor visade det sig att Jozos mineralalt var äckligt och många andra var smaksatta med minst fem E-nummer och säkert laster med glutamat. Är minosel helt neutralt?

Det smakar precis som vanligt salt, enligt min åsikt. Kan man salta lite extra istället :thumbup:

Luca Brasi
2010-07-26, 10:40
E 250 och E251 borde ge en kumulativ höjning av cancerrisken tillsammans med vanligt salt eller?

skaparn
2010-07-26, 10:41
Glutamat (om du nu vill undvika det) ingår väldigt sällan (typ aldrig) i salt. Däremot kryddblandningar av olika slag.

E-numren i fråga är just kaliumkarbonat etc. De får ju ett E-nummer tilldelat.

Jag tycker inte du ska vara orolig över saltet Skaparn. Så länge man blir plufsig av för mycket salt kommer du aldrig våga äta skadliga mängder ändå. Cancer och högt blodtryck må vara värda risken, men inte plufsigheten :D

Ok, jag rör nog ihop Örtsalt och saltsubstitut. Jag kan också tillägga att det enda som behövs för att jag ska bli plufsig är en veckas semester. Buhuuuu.

Det smakar precis som vanligt salt, enligt min åsikt. Kan man salta lite extra istället :thumbup:

Mmmm, salt. Det blir till att prova då. Nästa gång jag saltar min bacon 'n ägg blir det med minosel.

JoeyP
2010-07-26, 10:58
Jag tror inte man behöver bry sig så mkt om det där. Undra hur pass mkt längre jag kommer leva pga min träning? Pga mina omega3 tabletter? Osv osv.
Iom att jag sköter min kost 1000gånger bättre än alla jag känner så tror jag inte jag kommer leva längre för det eller löpa mindre risk för cancer.
Vet fan alkisar som levt tills dem är 80+ Och jag menar, ofta dem går på omega3 tabletter tex, eller får i sig alla vitaminer varje dag.

Lite dumt inlägg kanske eller aa lite idiotiskt, klart man ska tänka på vad man äter men ni hajjar.

Zakath
2010-07-26, 11:27
Att du inte orkar bry dig?

Själv använder jag seltin mineralsalt (50% så mycket natrium som vanligt salt) samt att jag undviker alla produkter med e250/251 för att leva ett mer hälsosamt liv. Saltet är i princip ingen uppoffring alls, dessutom om man vill salta mindre så vänjer man sig vid det så att man känner lika mycket smak som vanligt efter ett tag, att undvika alla charkprodukter är dock en lite större uppoffring som jag tycker är värd - jag äter det ändå ibland när det bjuds och då njuter jag verkligen :)

JoeyP
2010-07-26, 11:33
Vadå inte orka bry sig? Jag bryr mig, men sa att man behöver nog inte bry sig så mkt om det där. Men klart man ska äta nyttigt. Äsch ingen fattar.

Eddie Vedder
2010-07-26, 13:24
E 250 och E251 borde ge en kumulativ höjning av cancerrisken tillsammans med vanligt salt eller?

Jag själva konserveringsmedlen (framför allt då nitrit) i flera av "risklivsmedlen" är en faktor i sig och med stor sannolikhet en större riskfaktor än saltet. När det gäller hjärt- kärlsjukdom och diabetes visade en studie nyligen samband med processade köttprodukter men dock inte rött kött i övrigt. Referens nummer tre i den här texten:

http://traningslara.se/blogg/om-kolhydrater-mattat-fett-och-skrapmat/

skaparn
2010-07-26, 13:37
Äsch ingen fattar.

Det kan du tolka på två olika sätt.

1. Du har rätt och uttrycker detta korrekt, men vi andra förstår inte eftersom alla är dumma

2. Joråsåattehm...

astrodog
2010-07-26, 13:52
Vadå inte orka bry sig? Jag bryr mig, men sa att man behöver nog inte bry sig så mkt om det där. Men klart man ska äta nyttigt. Äsch ingen fattar.

Fattade helt perfekt! :thumbup:

stevebc
2010-07-26, 16:45
Det finns ingen saltåtervinning från huden. Har saltet en gång utsöndrats tillsamman med vatten så ligger det kvar.Okej. En salthalt på 0,15% alltså, "brutto". Tycker det smakar bra mycket saltare än så, men vi är väl väldigt känsliga för saltsmak också.

Sverker
2010-07-26, 17:20
Vattnet dunstar från huden. Svetten blir mer koncentrerad när den rinner från pannan, genom ögonen ned till munnen:D

stevebc
2010-07-26, 20:58
Vattnet dunstar från huden. Svetten blir mer koncentrerad när den rinner från pannan, genom ögonen ned till munnen:DAh, det är klart!

Brb, ska leta efter mitt IQ.

astrodog
2010-07-26, 23:03
De snabbaste molekylerna i svetten lämnar kroppen och tar med sig den rörelseenergin. De som stannar kvar har därmed mindre genomsnittlig rörelseenergi, vilket är exakt samma sak som mindre värme.

Cerberus
2010-07-27, 16:50
men salt är ju gott! finns det inget man kan äta eller ta för att kompensera för högt salt-intag? Salt på maten e gott.

Apos78
2010-07-27, 18:22
men salt är ju gott! finns det inget man kan äta eller ta för att kompensera för högt salt-intag? Salt på maten e gott.

Vanesak. Ett par veckor med saltfattigare måltider löser det problemet.

Eddie Vedder
2010-07-27, 18:28
men salt är ju gott! finns det inget man kan äta eller ta för att kompensera för högt salt-intag? Salt på maten e gott.

Hela livet är en balansgång av positiva och negativa hälsoaspekter. Bara för att du äter mycket salt är du ju inte totalkörd på alla plan.;)

Luca Brasi
2010-07-28, 12:40
men salt är ju gott! finns det inget man kan äta eller ta för att kompensera för högt salt-intag? Salt på maten e gott.
Gatroskopi...

Cerberus
2010-07-29, 10:15
Hela livet är en balansgång av positiva och negativa hälsoaspekter. Bara för att du äter mycket salt är du ju inte totalkörd på alla plan.;)

så sant. Fast det e mest under deff jag saltar mycket, gör så otroligt för smaken.