handdator

Visa fullständig version : Större risk för lungcancer utan halsmandlar.


Shador
2010-07-24, 14:25
Jag fick mina halsmandlar bortopererade för lite mer än ett år sedan på grund av ständigt ont i halsen.
Igår var min kusin på besök, och hon berättade att när hon(för cirka 13 år sedan) fick sina halsmandlar bortopererade hade läkaren sagt såhär till henne:
"börja nu för fan inte o röka, du kommer få lungcancer direkt!"
Han menade alltså att det är lättare att få lungcancer av rökning när man inte har några halsmandlar.. Ligger det någon sanning i detta?

Kan inte tänka mig att halsmandlarna filtrerar bort någon större mängd av röken som inhaleras, vad tror ni?

Mental
2010-07-24, 14:36
Sök på tonsillectomy med valfria tillägg, jag hittar inget som stödjer den tesen.

Scratch89
2010-07-24, 21:59
Det är väl bara känt att man blir sjukare oftare?

jakke
2010-07-24, 22:08
Det är väl bara känt att man blir sjukare oftare?

Inget jag har märkt i alla fall.

Oxe
2010-07-24, 22:25
Halsmandlarna är ju ett skydd för att skit skall fastna på dom i stället för att gå ner i lungorna, sen är ju allt inviduellt. Är utan halsmandlar sen några år tillbaks och röker, och misstänker starkt att det inte är rökningen som kommer döda mig ifall man säger så.

capture
2010-07-24, 22:54
Jag har inte hört något sådant och mina är borttagna. Har varit löjligt frisk sen jag tog bort dem för en snart 20 år sedan. Bara senaste halvåret jag haft någon skit som vägrar ge med sig

Shador
2010-07-25, 10:31
Nej eller hur låter det konstigt, var ju iofs ett bra antal år sedan uttalandet gjordes. Halsmandlarna är la till för o fånga upp bakterier och liknande, inte filtrera inandningsluft?