handdator

Visa fullständig version : Vad röstar ni på?


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Crocker
2010-07-24, 12:15
Om det vore val idag, vilket parti skulle ni rösta på? Vet att det finns trådar, men ej sett poll. Hoppas någon röstar bara.

Oxe
2010-07-24, 12:17
Var är pollen då ?

Crocker
2010-07-24, 12:19
Den är här nu.

Mental
2010-07-24, 12:20
Det finns trådar, med poll, men vill man veta för just idag, så måste man ju skapa tråden idag. Och sätta 24h tidsgräns på den.

Mental
2010-07-24, 12:21
Smart med en öppen omröstning du, då lär du får en tredjedel av rösterna eller så.

ryssen
2010-07-24, 12:25
det här blir kul.

Crocker
2010-07-24, 12:29
Smart med en öppen omröstning du, då lär du får en tredjedel av rösterna eller så.

Jag bockade av öppen omröstning?

EDIT: Om det går får någon mod/admin edita.

Tricce
2010-07-24, 12:30
Jag bockade av öppen omröstning?

Isåfall blev det fel

"Observera att det här är en öppen omröstning: Andra användare kan se det/de alternativ som du valt att rösta på."

Tonto
2010-07-24, 13:10
Sverigedemokraterna - SD
BillyButt, fraggeln, Hamsterkakan, Kim Il Sung, ryssen



ITS AN OUTRAGE!

Oxe
2010-07-24, 13:32
Är det åsiktsregistrering måntro...

svennebanan
2010-07-24, 13:38
Smart med en öppen omröstning du, då lär du får en tredjedel av rösterna eller så.

Ort: Umeå -> Vänstern eller MP :)

coxie
2010-07-24, 13:38
Röstade Moderaterna men om det ser mörkt ut för Kd, Fp eller Centern så stödröstar jag Alliansen så gott det går.

Trots att jag numer inte skattar/bor i Sverige så mår jag illa varje gång jag ser Mona Sahlin och hoppas innerligt att jag inte är ensam.

Mental
2010-07-24, 13:46
Ort: Umeå -> Vänstern eller MP :)

Näe, jag tänker släpa mig iväg och blankrösta. Det finns inget parti som står mig nära nog i dagsläget. Men blankröst är inte ett alternativ i pollen så jag avstår.

Scratch89
2010-07-24, 13:58
Moderaterna.

Intressant att två nära släktingar, som alltid har röstat sosse genom alla år, har bestämt sig för att rösta moderat den här gången.

Mecker
2010-07-24, 13:58
Du glömde alternativet - röstar inte.

130kg finsk sisu
2010-07-24, 14:02
Får ej rösta. Men sympatiserar med M,FP,KD,C,SD och S. Sympatiserar ej med V och Mp.

Crocker
2010-07-24, 14:17
Mecker, andra: Om man inte ska/får rösta, så kan man ju ta vad man vill rösta på.

Kek
2010-07-24, 14:25
Var finns alternativen "annat parti" "röstar blankt" och "röstar inte" ?

Crocker
2010-07-24, 14:33
Var finns alternativen "annat parti" "röstar blankt" och "röstar inte" ?

Jag tog med alla som fick över 0.06%, utom SPI,SP. Röstar man blankt håller man sig ju inte till något speciellt parti. Vilket jag frågade efter, röstar inte, har jag nog glömt.

Pudzianovski
2010-07-24, 14:37
Jag tog med alla som fick över 0.06%, utom SPI,SP. Röstar man blankt håller man sig ju inte till något speciellt parti. Vilket jag frågade efter, röstar inte, har jag nog glömt.

Det är oerhört intressant att se hur många som inte röstar alternativt röstar blankt osv.

wo0ord
2010-07-24, 14:42
Sd

Squidh
2010-07-24, 15:13
Själv har jag svårt att bestämma mej och är än så länge inte speciellt insatt. Jag vet däremot att de flesta partier för fram en del punkter jag instämmer med och en del jag inte instämmer med.
Till exempel sympatiserar jag med moderaternas arbetspolitik som säger att man ska tjäna på att jobba och att det ska vara lättare att starta/driva eget. Jag håller med Socialdemokraterna om att vi ska bli bättre på att fånga upp de som inte kan jobba. Notera de som inte kan jobba och inte de som inte vill jobba, jag vet att många drar dessa över samma kam.

Jag valde Miljöpartiet eftersom jag tycker att djur och natur är viktigt och av namnet att döma så borde de hålla med mej om det.

tsp
2010-07-24, 15:20
Moderaterna.

Intressant att två nära släktingar, som alltid har röstat sosse genom alla år, har bestämt sig för att rösta moderat den här gången.

Är la inte så ovanligt att sossar kan göra helomvändningar å rösta M för att man stör sig på vissa saker hos S.

Jockefoten
2010-07-24, 15:33
Jag ska rösta på vinnaren!

mattilainen
2010-07-24, 15:35
Sossar eller vänstern.

Shpendi
2010-07-24, 15:38
Hade "velat" rösta rött, men blir tyvärr bara sämre och sämre. Hade varit det optimala valet om "alla människor var godtrogna bla bla" men funkar tyvärr inte så i dagsläget. Så det blir nog M.

ceejay
2010-07-24, 15:46
Sossar eller vänstern.

*cry*


Alliansen. Beroende på vilket parti som behöver det. Alla partier behövs för att få kvar majoritet

Herr Oberst
2010-07-24, 16:18
Alliansen. Beroende på vilket parti som behöver det. Alla partier behövs för att få kvar majoritet

Bäst vore väl om C spolas bort helt från kartan. Dom är ju ändå totalt meningslösa. Deras 4% kan fördelas till de övriga 3 partierna.

Själv röstar jag SD, men hoppas på blå vinst

Ignatius72
2010-07-24, 16:19
Moderaterna.

Intressant att två nära släktingar, som alltid har röstat sosse genom alla år, har bestämt sig för att rösta moderat den här gången.

Har en kompis som sitter högt inom kommunala S, han undslippte sig efter några öl att han egentligen står närmare m än s nu. Men han trodde att hans morfar skulle dö om han gick över. Men moderaterna
är det s skulle vilja vara. De som står för arbetslinjen. Att stå och försöka få moderaterna till ett parti som bara är för wallenbergare är ett otidsenligt argument. Den som tjänar 22000 i månaden har fått 60000 mer i plånboken under alliansens mandatperiod. Folk i gemen upplever att de fått bättre under den värsta krisen sedan -30 talet.
Folk vill kunna tjäna och spara pengar själv, inte förlita eller försöka förskanska sig bidrag.

Bubban
2010-07-24, 16:29
Skulle egentligen röstat på FP men de får tillräckligt med röster ändå. Så det får bli Piratpartiet. Eller kanske PP i riksdagsvalet och FP i regions/kommunvalet.

Vicotnik
2010-07-24, 16:34
Pirat såklart. :)

Kebab-Arne
2010-07-24, 16:55
Nåt inom högerblocket, antingen FP eller M. Behöver dock läsa på innan valet men känslan såhär långt säger nåt av dem. Solklart mest kompetenta partiledare iallafall.

Exdiaq
2010-07-24, 17:14
Inte säker än men kryssade för Folkpartiet då det står mellen dem, Centerpartiet (förmodligen personröst Hanna Wagenius om det går) och Piratpartiet.

r3mpuh
2010-07-24, 17:15
pirat såklart. :)+1


Jag ska också rösta på Piratpartiet, för att det är ett parti som står upp för
grundläggande demokratiska värden, som alla andra riksdagspartier har övergivit.


Mvh r3mpuh :)

Khyron_
2010-07-24, 17:16
Är det åsiktsregistrering måntro...

Nej det finns några öppna omröstningar om vilket parti som man röster på Kolozzeum, Allan startade en (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119287) för att bevisa att SD inte hade så stort stöd på kolozzeum.

Hamsterkakan
2010-07-24, 17:45
Sjukt härligt att se att många röstar SD :) Hoppas verkligen på detta parti.

ceejay
2010-07-24, 17:48
Bäst vore väl om C spolas bort helt från kartan. Dom är ju ändå totalt meningslösa. Deras 4% kan fördelas till de övriga 3 partierna.

Själv röstar jag SD, men hoppas på blå vinst

synd bara att det inte funkar så :)

Ignatius72
2010-07-24, 17:49
En röst på Piratpartiet är fullkomligt menlös. Om 4 år kommer Kalle anka partiet få dubbelt så många röster som pp.

Kim Il Sung
2010-07-24, 18:18
Jag röstar inte. Jag stödjer inte demokraturen Sverige. Jag valde dock SD för att det är kul med kontroversiella siffror.

Hade jag varit tvungen att rösta hade jag röstat V.

Dreas
2010-07-24, 18:28
Jag är inte röd, jag är inte blå, jag är egentligen inte för PP helt heller. Men jag tog PP då det känns som pest eller kolera!

Scratch89
2010-07-24, 18:34
Släng inte bort er röst på PP för sjutton!

Scratch89
2010-07-24, 18:35
Är la inte så ovanligt att sossar kan göra helomvändningar å rösta M för att man stör sig på vissa saker hos S.
Ovanligt och ovanligt. Jag tycker att det är intressant. Jag har uppfattat dem som väldigt vänster innan.

Har en kompis som sitter högt inom kommunala S, han undslippte sig efter några öl att han egentligen står närmare m än s nu. Men han trodde att hans morfar skulle dö om han gick över. Men moderaterna
är det s skulle vilja vara. De som står för arbetslinjen. Att stå och försöka få moderaterna till ett parti som bara är för wallenbergare är ett otidsenligt argument. Den som tjänar 22000 i månaden har fått 60000 mer i plånboken under alliansens mandatperiod. Folk i gemen upplever att de fått bättre under den värsta krisen sedan -30 talet.
Folk vill kunna tjäna och spara pengar själv, inte förlita eller försöka förskanska sig bidrag.
Har hört liknande historier om kommunalpolitiker från hemstaden, där de sitter i S (eller MP) men röstar med alliansen.

Scratch89
2010-07-24, 18:44
Vill PP skrota upphovsrätten?

r3mpuh
2010-07-24, 18:48
Vill PP skrota upphovsrätten?
Piratpartiet vill återställa balansen i upphovsrätten genom att göra följande förändringar:

Fri fildelning
Fri sampling
Kortare kommersiell ensamrätt
Förbud mot DRM
Slopa kassettavgiften

Ifall du är intresserad, så står det bättre beskrivet i länken:
http://www.piratpartiet.se/politik/upphovsratt

Mvh r3mpuh

Scratch89
2010-07-24, 19:06
Hur ska musik- och filmindustrin försörja sig om alla kan få tag på dess media gratis?

Mental
2010-07-24, 19:10
Hur ska musik- och filmindustrin försörja sig om alla kan få tag på dess media gratis?

Kan ni inte starta en separat tråd om det? Det är ett intressant ämne men det hör inte riktigt hemma i den här tråden tycker jag.

r3mpuh
2010-07-24, 19:11
En röst på Piratpartiet är fullkomligt menlös. Om 4 år kommer Kalle anka partiet få dubbelt så många röster som pp.
Om det ändå vore så väl, tyvärr så lever vi inte i en önskevärld utan vi lever i den verkliga världen.
Frågor som rör till exempel internets frihet, öppenhet, demokrati, rättssäkerhet och upphovsrätt återkommer i vart och vartannat EU-dokument nu för tiden.


I dag är det lite mer än ett år sedan EU-valet. Vi svenskar röstade igenom Piratpartiet.
Piratpartiet har uträttat många saker i Europaparlamentet under detta år.
Här kommer några, av många, exempel...

Telekompaketet: Christian Engström satt med i parlamentets förhandlingsdelegation. PP lyckades efter många och långa förhandlingar få igenom så långt gående rättssäkerhetsgarantier som var lagligt möjligt –
i de fall EU-länder kommer på den korkade idén att stänga av fildelare (eller andra) från internet.

Stockholmsprogrammet: Parlamentets resolution var visserligen bara ett slags recension av ministerrådets och kommissionens planer.
Men PP var med och drev igenom skrivningar om att grundläggande medborgerliga fri- och rättigheter alltid måste vara det överordnade värdet, när det gäller EU:s säkerhetsarbete.

SWIFT: PP var med och stoppade EU:s överföring av europeiska bankdata i bulk till USA:s terroristjägare.
Kommissionen måste nu återkomma med ett nytt förslag till avtal, som inte kränker oskyldiga människors integritet.

ACTA: Pirate MEP Christian Engström var med och utformade den resolution som till slut fick stöd av nästan hela Europaparlamentet.
Den kräver öppenhet och insyn i ACTA-förhandlingarna. Och den kräver att ACTA-avtalet bara skall handla om varuförfalskning, inte fildelning.

Upphovsrätten: Detta är ett ständigt pågående arbete. Christian Engström sitter med i parlamentets arbetsgrupp om copyright.
Han har fortlöpande kontakter med kommissionen i dessa frågor. Och han hugger på allt som dyker upp på området, nu senast Gallo-rapporten.

Internets frihet: Just nu pågår kampen mot EU-kommissionär Malmströms interetcensur. Och för att stoppa written declaration no 29,
som kräver att datalagringsdirektivet skall utökas till att även omfatta alla medborgares alla sökningar på Google och andra sökmotorer.

Datalagringsdirektivet: PP bedriver ständigt krypskytte mot datalagringsdirektivet, för att Sverige skall slippa införa teledatalagringen.
Senast i förra veckan, i ett samarbete med Lena Ek (c), för att på ett tydligare sätt få in Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna i diskussionen kring direktivet.

Piratpartiet: Ett år i Europaparlamentet (http://henrikalexandersson.blogspot.com/2010/06/piratpartiet-ett-ar-i-europaparlamentet.html)


Mvh r3mpuh :)

r3mpuh
2010-07-24, 19:14
Hur ska musik- och filmindustrin försörja sig om alla kan få tag på dess media gratis?Men alltså, den där frågan förutsätter att vi har planekonomi här i landet. Sverige fungerar inte så. Du kan inte ställa den frågan till en lagstiftare. Vi säger inte ”Anders ska vara flyttkarl hela livet och försörja sig så här, Berit ska vara psykolog hela livet och få betalt på det här sättet, och Emma ska vara gitarrist och få betalt så här.” En lagstiftare varken kan eller ska ge ett svar på frågan hur en viss person eller yrkeskår ska försörja sig

Ignatius72
2010-07-24, 19:45
Eu-valen är Kalle anka val. PP:s insats är självfallet helt obetydlig, och då är jag ändå snäll. Fildelning är ointressant och finns inte på agendan mer och om ytterligare ett år så kommer halva befolkningen inte ha en aning om det och PP kommer inte ens att nämnas. Ett bra namn och en mediahype gjorde att PP åtminsone blev en fjäril men det är i gen vågad gissning att partiet inte finns om fyra år.

snej
2010-07-24, 19:51
Hur ska musik- och filmindustrin försörja sig om alla kan få tag på dess media gratis?

Biograferna går bättre än nånsin. Om regissören för en film kan dra in en bonus på 300 miljoner dollar så klarar sig nog filmbolagen oxå. Artisterna klarar sig på live-spelningar. Nu ska inte jag rösta på PP, men klarar sig det gör dom tro mig.

coxie
2010-07-24, 20:06
Röstade på PP i EU-valet men ser ingen mening med att kasta bort min röst i ett val som verkar bli tight.

Wille005
2010-07-24, 20:07
Röstade även jag på PP i EU. Just nu känner jag mig likgiltig och funderar på att skippa att rösta helt.

Ignatius72
2010-07-24, 20:16
Pp, junilistan, feministerna, Kalle anka partiet, bredare trottoarer och billigare sporit partiet har tillsammans ungefär 1,5% i opinionsundersökningarna.

tp_88
2010-07-24, 20:21
Moderaterna.

r3mpuh
2010-07-24, 20:44
http://www.expressen.se/Nyheter/val2010/1.2057924/regeringspartierna-behaller-overtaget

S 30,6 (+ 0,7)
V 4,7 (+ 0,1)
MP 8,9 (- 0,9)

M 32,1 (- 2,4)
FP 7,0 (- 0,6)
KD 4,7 (+ 0,7)
C 5,3 (+ 0,5)

SD 4,5 (+ 1,2)
Övriga 2,2 (+ 0,7)

Övriga fortsätter öka! :D

Crocker
2010-07-24, 20:49
R3mpuh: Lite gammal dock. ;)

r3mpuh
2010-07-24, 20:50
Pp, junilistan, feministerna, Kalle anka partiet, bredare trottoarer och billigare sporit partiet har tillsammans ungefär 1,5% i opinionsundersökningarna.
F! oroar jag mig inte mycket för. De sju riksdagspartiernas "genuspolitik" är ju trots allt urvattnade versioner av F!:s feminism. Så F! är inte unika och blir därmed ett meningslöst alternativ att rösta på. PP profilerar sig däremot gentemot övriga partier i sitt motstånd mot övervakningssamhället och är därmed ett verkligt alternativ.


R3mpuh: Lite gammal dock. ;)
Nja, 3 veckor, inte så farligt.
Övriga har nog ökat ännu mera nu,
Piratpartiet har en förmåga att få väljare ruskigt fort när valen närmar sig. :)

Alexton
2010-07-24, 20:59
Jag gillar i grunden den socialdemokratiska iden.
Men mer eller mindre hela släkten är företagare och man märker hur effektivt V&S stryper företagare med regler och tunga skatter, hindrar dem att anställa och expandera.

Är kluven så det blir PP eftersom jag anser att det måste vara åtminstone ett modernt parti som kan upplysa de gamla partierna vad de egentligen röstar igenom och hur det påverkar vår integritet.

mela
2010-07-24, 21:56
Jag skulle självklart rösta på Moderaterna. Jag har tom kandidaterna klara som ska kryssas i till Kommun, Region och Riksdag.

-squat-
2010-07-24, 22:09
Det står mellan FP, C och M. I praktiken röstar jag mer på personer än partier.

-squat-
2010-07-24, 22:11
Jag skulle självklart rösta på Moderaterna. Jag har tom kandidaterna klara som ska kryssas i till Kommun, Region och Riksdag.

Vad finns det mer för vettig Moderater i riksdagsvalet än Johnny Munkhammar?

mela
2010-07-24, 22:11
Vad finns det mer för vettig Moderater i riksdagsvalet än Johnny Munkhammar?

Mattias Zackrisson. Jag röstar ju för Bohuslän vetty.

jakke
2010-07-24, 22:20
Vad finns det mer för vettig Moderater i riksdagsvalet än Johnny Munkhammar?

Mattias Zackrisson. Jag röstar ju för Bohuslän vetty.

Maria Abrahamsson!

mela
2010-07-24, 22:21
Maria Abrahamsson!

Hon hade fått min röst om inte Mattias Zackrisson ställt upp i valet. Finns en del vettiga bohusläningar och vissa som suttit lite för länge :D

-squat-
2010-07-24, 22:23
Maria Abrahamsson!

Det har du rätt i. :)

mela
2010-07-24, 22:30
Maria Abrahamsson!

Hon kandiderar ju bara till regionfullmäktige ju.

Morty
2010-07-24, 22:30
Kolo-polls visar bara vad jag misstänker - Man blir lite korkad av att ha stora muskler.

Tänker har på hur många SDare vi har.

jakke
2010-07-24, 22:34
Hon kandiderar ju bara till regionfullmäktige ju.

Kopieriat från cv:t på hennes hemsida: I dag: Siktar på en plats i riksdagen 2010, för Moderaterna i Stockholms stad.

mela
2010-07-24, 22:37
Kopieriat från cv:t på hennes hemsida: I dag: Siktar på en plats i riksdagen 2010, för Moderaterna i Stockholms stad.

Antagligen inte samma Maria Abrahamsson som vi tänker på då.

"Moderaternas riksdagskandidat Maria Abrahamson, nummer sex på riksdasvalsedeln, lämnar sin plats på riksdagslistan för Moderaterna i Bohuslän.
- Jag känner ett väldigt stort engagemang för miljöpolitiken i Västra Götaland och har efter en tids överväganden beslutat mig för att lämna riksdagsvalsedeln till förmån för regionfullmäktigevalsedeln där jag har fått medlemmarnas förtroende att stå på femte plats, säger Abrahamson och fortsätter:
- Regionpolitiken är väldigt viktig för mig och förtjänar fullt fokus. Därmed är ställningstagandet både naturligt och odramatiskt."

Mecker
2010-07-24, 22:45
Jag är inte särskilt insatt. Vilket parti är mest liberalt och lägger tyngd på att bevara yttrandefrihet och andra friheter?

Tricce
2010-07-24, 22:46
Kolo-polls visar bara vad jag misstänker - Man blir lite korkad av att ha stora muskler.

Tänker har på hur många SDare vi har.

Såg likadant ut på facebooks val.

Morty
2010-07-24, 22:47
Jag är inte särskilt insatt. Vilket parti är mest liberalt och lägger tyngd på att bevara yttrandefrihet och andra friheter?

Egentligen PP. Allianspartierna är inte direkt liberala, inte ens Folkpartiet (liberalerna). Miljöpartiet är ganska liberala och delar många av PPs åsikter.
Här (http://bambuser.com/channel/magasinetneo/broadcast/876079)kan du se den partipolitiskt obundna nyliberalen Johan Norberg diskutera med MP's Maria Wetterstrand om hur liberala de gröna är. Bra debatt.

mik
2010-07-24, 22:51
Antagligen inte samma Maria Abrahamsson som vi tänker på då.

"Moderaternas riksdagskandidat Maria Abrahamson, nummer sex på riksdasvalsedeln, lämnar sin plats på riksdagslistan för Moderaterna i Bohuslän.
- Jag känner ett väldigt stort engagemang för miljöpolitiken i Västra Götaland och har efter en tids överväganden beslutat mig för att lämna riksdagsvalsedeln till förmån för regionfullmäktigevalsedeln där jag har fått medlemmarnas förtroende att stå på femte plats, säger Abrahamson och fortsätter:
- Regionpolitiken är väldigt viktig för mig och förtjänar fullt fokus. Därmed är ställningstagandet både naturligt och odramatiskt."

Nja, är övertygad om att han menar fd ledarskribenten på SVD. Henne känner du väl till? För övrigt mycket vettig kvinna!

Hamsterkakan
2010-07-24, 22:54
Kolo-polls visar bara vad jag misstänker - Man blir lite korkad av att ha stora muskler.

Tänker har på hur många SDare vi har.

Eller så blir man intelligent?

Mecker
2010-07-24, 22:55
Egentligen PP. Allianspartierna är inte direkt liberala, inte ens Folkpartiet (liberalerna). Miljöpartiet är ganska liberala och delar många av PPs åsikter.
Här (http://bambuser.com/channel/magasinetneo/broadcast/876079)kan du se den partipolitiskt obundna nyliberalen Johan Norberg diskutera med MP's Maria Wetterstrand om hur liberala de gröna är. Bra debatt.
Själv anser jag att Miljöpartiet är lite väl konservativ och inte tillräkligt framåttänkande och Piratpartiet bör övergå från sin nische till ett bredare perspektiv. Jag är väldigt klyven när det gäller svenska partier och vilket som passar mig bäst.

Morty
2010-07-24, 22:57
Eller så blir man intelligent?

Förklara för mig hur nationalism och rasism är intelligent. Svara i denna tråd. (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136523&page=51)

-squat-
2010-07-24, 23:03
Jag är inte särskilt insatt. Vilket parti är mest liberalt och lägger tyngd på att bevara yttrandefrihet och andra friheter?

Är nog ingen större skillnad på riksdagspartierna i sig, skillnaden ligger hos politikerna. Så du får helt enkelt rösta på liberala politiker, som i sin tur får bli en blåslampa på det egna partiet. Vill du ha tips på liberala politiker?


Här (http://bambuser.com/channel/magasinetneo/broadcast/876079)kan du se den partipolitiskt obundna nyliberalen Johan Norberg diskutera med MP's Maria Wetterstrand om hur liberala de gröna är. Bra debatt.

Den debatten är riktigt bra.

ryssen
2010-07-24, 23:03
Förklara för mig hur nationalism och rasism är intelligent. Svara i denna tråd. (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136523&page=51)

orkade inte

Morty
2010-07-24, 23:06
vad får du rasism ifrån?

Tänkar på bland annat på deras krav att turkiet aldrig ska få gå med i EU och deras avsky mot moskéer. Även om man har en restriktiv invandringspolitik så kommer det finnas muslimer här och de har rätt att utöva sin tro. Att motverka deras tro men verka för våran ser jag som rasistiskt.

Mecker
2010-07-24, 23:23
Är nog ingen större skillnad på riksdagspartierna i sig, skillnaden ligger hos politikerna. Så du får helt enkelt rösta på liberala politiker, som i sin tur får bli en blåslampa på det egna partiet. Vill du ha tips på liberala politiker?

Jo, det var det jag misstänkte. Skulle vara då om någon av de liberala politkerna blev partiordförande och med hjälp av stark karaktär ha stor påverkan på partiets resterande medlemmar.

BillyButt
2010-07-24, 23:42
Tänkar på bland annat på deras krav att turkiet aldrig ska få gå med i EU och deras avsky mot moskéer.

De anser inte att Turkiet hör till Europa. Moskéer anser man inte passa in i Sverige pga av dess utseende.

Även om man har en restriktiv invandringspolitik så kommer det finnas muslimer här och de har rätt att utöva sin tro. Att motverka deras tro men verka för våran ser jag som rasistiskt.

Ja dem har rätt att utöva sin tro även om SD får bestämma. Det man vill är att att muslimerna ska anpassa sig efter de regler och värderingar som finns i Sverige, t.ex att en kvinna har samma rättigheter som en man o.s.v.

jakke
2010-07-24, 23:57
Antagligen inte samma Maria Abrahamsson som vi tänker på då.

"Moderaternas riksdagskandidat Maria Abrahamson, nummer sex på riksdasvalsedeln, lämnar sin plats på riksdagslistan för Moderaterna i Bohuslän.
- Jag känner ett väldigt stort engagemang för miljöpolitiken i Västra Götaland och har efter en tids överväganden beslutat mig för att lämna riksdagsvalsedeln till förmån för regionfullmäktigevalsedeln där jag har fått medlemmarnas förtroende att stå på femte plats, säger Abrahamson och fortsätter:
- Regionpolitiken är väldigt viktig för mig och förtjänar fullt fokus. Därmed är ställningstagandet både naturligt och odramatiskt."

Tydligen inte. Jag tänker på denna kvinna: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Maria_Abrahamsson.JPG/250px-Maria_Abrahamsson.JPG

ha:cl
2010-07-25, 00:06
Kolo-polls visar bara vad jag misstänker - Man blir lite korkad av att ha stora muskler.

Tänker har på hur många SDare vi har.

Betyder det att vi, sedan senaste valet har blivit några procent bitigare i snitt i Sverige? Eller vad skyller du SD:s uppgång på, när du blundar för integrationsproblemet?

Tänkar på bland annat på deras krav att turkiet aldrig ska få gå med i EU och deras avsky mot moskéer. Även om man har en restriktiv invandringspolitik så kommer det finnas muslimer här och de har rätt att utöva sin tro. Att motverka deras tro men verka för våran ser jag som rasistiskt.

Du har inte lyssnat en debatt med Jimmie Åkesson. Eller så har du i din naiva tro att SD är som dom en gång var, rasistiska och nazistiska, valt att lägga dövörat till och skrika "bla bla bla" åt dom som försöker förklara för dig hur det är.

Jimmie's huvudåsikt är att muslimer absolut ska finnas i Sverige. Men, vi i Sverige ska inte behöva anpassa oss till dem, och hur dom vill leva. De ska anpassa sig till oss, för att på så sätt minska utanförskapet. Klart det ska vara så. Tror du "vi" hade fått bygga kyrkor i Iran?

Jämför en Mohammed (1) som inte kan prata svenska, som går med sin fru som inte heller hon behärskar det svenska språket iklädd en helkropps-burka, med en Mohammed (2) som pratar svenska, har en fru som också hon pratar svenska (alternativt att de har knaglig svenska, men att de verkligen försöker, och tar lektioner osv).

Rent spontant, ifall alla invandrare skulle ta efter Mohammed (2), hur mycket utanförskap tror ni då man hade känt, jämfört med om fler gjorde som mohammed (1)?

mik
2010-07-25, 00:25
Miljöpartiet är det parti som det gullas för tok för mycket inför i medier. De flesta partier granskas mer eller mindre men miljöpartiets alla tokigheter synas inte lika mycket. Hittade en intressant artikel av Gudmundsson:
Varför blev Miljöpartiet, som är det parti som satsar minst på marknadsföring, årets komet i opinionen? Och hur kan det komma sig att Maria Wetterstrand mot slutet av året allt oftare har bjudits in av massmedierna, inte för att frågas ut om sin partipolitik, utan för att lämna kommentarer om andras miljöpolitik, som om Wetterstrand vore en opartisk expert?

Svaret på de frågorna kan man inte enkelt formulera utan att först reflektera över journalistkårens egna partisympatier.

När professor Kent Asp och JMG (Institutionen för journalistik, medier och kommunikation) vid Göteborgs universitet senast mätte den politiska färgen på pressen, i rapporten Journalistkårens partisympatier (2006), visade det sig att den var till stor del grön. Hela 23 procent, alltså nästan var fjärde journalist, angav Miljöpartiet som bästa parti. Det motsvarade vid mättillfället en överrepresentation på närmare 400 procent. http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ar-halva-journalistkaren-miljopartister-nu_3989981.svd

Partiet vill chockhöja bensinskatten, införa kilometerskatt på tung trafik, stoppa utbyggnaden av trafikleder, helt avveckla kärnkraften, införa divers klimatskatter, stoppa all inrikesflyg söder om Sundsvall, införa flygskatt, på sikt stoppa all flygtrafik och verka för fri invandring. Miljöpartiet vill också att butiksleveranser i Stockholm ska fraktas genom tunnelbanan och införa ett förbud mot utbyggnad av köpcentrum. Robert Zackrisson vill slå ett slag för en tysk uppfinning och menar att "...luftskeppen ha stort utrymme i den rödgröna oppositionens infrastruktursatsningar, i synnerhet för Vänster- och Miljöpartiet som båda profilerar hårt på klimatfrågor. Det handlar bara om politisk vilja, inte om vad som bedöms politiskt "realistiskt"!"

Lägg till "fd" kommunisten Ohly i vänterpartiet och sossarna med Mona i spetsen så kan det väl inte bli annat än succé vid ett maktskifte???

L-Sami
2010-07-25, 00:26
Människorna före pengarna partier röstar jag på.

Morty
2010-07-25, 01:41
Betyder det att vi, sedan senaste valet har blivit några procent bitigare i snitt i Sverige? Eller vad skyller du SD:s uppgång på, när du blundar för integrationsproblemet?

Nej, några procent mer korkade och missnöjda på det politiska etablissemanget. Det är tydligt bevisat att SD's kärnväljare är personer som skiter i politik eftersom de känner att politiker bara misslyckas. Dessa personer väljer SD. Varför just SD är missnöjesrösten vet jag inte. Jag blundar inte heller för integrationsproblemet, men att strypa invandringen är ett människofientligt sätt att lösa det på.

Du har inte lyssnat en debatt med Jimmie Åkesson. Eller så har du i din naiva tro att SD är som dom en gång var, rasistiska och nazistiska, valt att lägga dövörat till och skrika "bla bla bla" åt dom som försöker förklara för dig hur det är.
Lyssnat på några debatter med honom. Han är duktig debattör, som vi kan se här (http://www.youtube.com/watch?v=MGOD_fqhIQM).
Jag tycker inte att min tro på SD är naiv. Jag lägger inte dövörat till, jag är frihetligt vänster och hatar att man ska vrida människor till det sätt som passar sig själv eller rent av skicka iväg dom. Jag tycker inte att det är schysst. De har förbättrats som parti, men det är inte lätt att bygga ett vettigt parti på de värderingar som SD skapades med.

Jimmie's huvudåsikt är att muslimer absolut ska finnas i Sverige. Men, vi i Sverige ska inte behöva anpassa oss till dem, och hur dom vill leva. De ska anpassa sig till oss, för att på så sätt minska utanförskapet. Klart det ska vara så. Tror du "vi" hade fått bygga kyrkor i Iran?
jag tycker att det är tråkigt när alla beter sig som jagvetintevad. tycker att man ska äta kött från skäktade djur, tycker att homosexuella inte har samma rättigheter som icke-homosexuella eller övrigt förtryck. Jag ogillar verkligen förtryck. Därför tycker jag inte att det är ok att någon vill utöva förtryck, sverigedemokrat eller muslim. Jag bryr mig inte om kristna får bygga kyrkor i Iran, vi ska vara bättre än det landet.

Jämför en Mohammed (1) som inte kan prata svenska, som går med sin fru som inte heller hon behärskar det svenska språket iklädd en helkropps-burka, med en Mohammed (2) som pratar svenska, har en fru som också hon pratar svenska (alternativt att de har knaglig svenska, men att de verkligen försöker, och tar lektioner osv).
Det är viktigt att kunna göra sig förstådd där man bor. Personligen så bryr jag mig inte jättemycket om jag någon pratar engelska med mig, jag kan två språk. Jag förstår om folk tycker att det är viktigt att svenskan talas av alla svenskar, även nytillkomna som har för avsikt att bo här. Jag tycker att en bra, icke-privat, svenskaundervisning åt de som vill och behöver är väldigt viktig. Privatiseringen av SFI var ett misstag :(
Sen tycker jag inte att niqab betyder så mycket. Jag ser ofta kvinnor i det och jag hoppas att de inte är utsatta för förtryck.

Rent spontant, ifall alla invandrare skulle ta efter Mohammed (2), hur mycket utanförskap tror ni då man hade känt, jämfört med om fler gjorde som mohammed (1)?
Jag tror inte att SD's politik är effektiv för att nå målet.

Svar i quote.


Partiet vill chockhöja bensinskatten, införa kilometerskatt på tung trafik, stoppa utbyggnaden av trafikleder, helt avveckla kärnkraften, införa divers klimatskatter, stoppa all inrikesflyg söder om Sundsvall, införa flygskatt, på sikt stoppa all flygtrafik och verka för fri invandring. ?

Men, allt det där är ju jättebra saker..?

Ignatius72
2010-07-25, 08:09
Kolo-polls visar bara vad jag misstänker - Man blir lite korkad av att ha stora muskler.

Tänker har på hur många SDare vi har.
vad har man för träningsform för att bli folkmordsnostalgiker?

Människorna före pengarna partier röstar jag på.
lika förvirrad som vanligt. Alla partier vill ha in lika mycket pengar. Skillnaden är att vänstern inte vill att folk ska klara sig själva, man måste ha diverse bidrag för att det ska gå runt. Samhällen som på bara några par år präglas av svartjobb och bidragsfusk.
Alliansens arbetslinje leder till att folk får makt över sina egna liv, något folkmordsnostalgiker som morty och l-sami är rädda för.

ryssen
2010-07-25, 09:03
Människorna före pengarna partier röstar jag på.

du menar låt nån annan betala.

Kek
2010-07-25, 09:16
Hur ska musik- och filmindustrin försörja sig om alla kan få tag på dess media gratis?

Antagligen på samma sätt som de gör nu.

130kg finsk sisu
2010-07-25, 09:37
vad har man för träningsform för att bli folkmordsnostalgiker?


.
Man har problem med mycket halsont och därför kör man mycket palestinasjal.

ceejay
2010-07-25, 09:55
miljöpartiet är ett jävla kalleankaparti om man kollar på vad de vill göra för "miljön"

som mik säger, dom med ohly och mona i spetsen kommer att göra underverk för vårt land!

Halldin
2010-07-25, 10:11
Svar i quote.



Men, allt det där är ju jättebra saker..?

Börja gärna med att förklara varför det är en jättebra sak att avveckla kärnkraften med dagens alternativ.

Tricce
2010-07-25, 11:30
Jag blundar inte heller för integrationsproblemet, men att strypa invandringen är ett människofientligt sätt att lösa det på.

Hoppas jag inte gjorde fel nu men det var det i bold som du hade skrivit eller?
(om det var det så frågar jag detta)
Visst är det fientligt men det är ohållbart att vårat lilla land som inte har obegränsat med resurser ska ta emot en extrem mängd. Varför verkar inte ni som känner starkt för obegränsad invandring till att försöka få andra länder att öppna upp lika mycket som Sverige?

Morty
2010-07-25, 12:10
vad har man för träningsform för att bli folkmordsnostalgiker?


lika förvirrad som vanligt. Alla partier vill ha in lika mycket pengar. Skillnaden är att vänstern inte vill att folk ska klara sig själva, man måste ha diverse bidrag för att det ska gå runt. Samhällen som på bara några par år präglas av svartjobb och bidragsfusk.
Alliansens arbetslinje leder till att folk får makt över sina egna liv, något folkmordsnostalgiker som morty och l-sami är rädda för.
Så om jag får 1000 kronor mindre i plånboken (är låginkomsttagare och räknar högt på höjd skatt här) så tappar jag makten över mitt liv?
Varför kallar du mig folkmordsnostalgiker? Jag säger att jag är kraftigt ogillar förtryck och du säger att jag är folkmordsnostalgiker?


Man har problem med mycket halsont och därför kör man mycket palestinasjal.
Bäst *cupid*

miljöpartiet är ett jävla kalleankaparti om man kollar på vad de vill göra för "miljön"

Jag har på sistone läst mycket om vad ekologi som politisk inriktning och jag tycker att MP inte är radikala nog. Är din kritik åt samma håll?

Börja gärna med att förklara varför det är en jättebra sak att avveckla kärnkraften med dagens alternativ.
Jag tycker att kärnkraften inte ska få nya resurser, då varje krona som investeras i kärnkraft tas från förnyelsebara energikällor. Dessutom så duger dagens alternativ - om man börjar bygga ordentligt. Solceller på hustak, exempelvis.

Hoppas jag inte gjorde fel nu men det var det i bold som du hade skrivit eller?
(om det var det så frågar jag detta)
Visst är det fientligt men det är ohållbart att vårat lilla land som inte har obegränsat med resurser ska ta emot en extrem mängd. Varför verkar inte ni som känner starkt för obegränsad invandring till att försöka få andra länder att öppna upp lika mycket som Sverige?
Jag tycker att Sverige borde vara ett föregångsland, inte ta efter lightfascist-Italien typ. Jag tror att det är lättare att förändra inom sina egna gränser, inte i andra länder.

pragmatist
2010-07-25, 12:21
Varför är det så viktigt att energikällor är förnyelsebara? Om uranet (och andra bränslen som t.ex. torium) räcker i - säg - 1000 år, varför ska man inte få utnyttja det då bara för att det rent teoretiskt kommer ta slut en dag (eller rättare sagt kommer bli för dyrt att utvinna)? Det gör ju ingen nytta när det ligger i urberget.

Scratch89
2010-07-25, 12:23
Varför är det så viktigt att energikällor är förnyelsebara? Om uranet (och andra bränslen som t.ex. torium) räcker i - säg - 1000 år, varför ska man inte få utnyttja det då bara för att det rent teoretiskt kommer ta slut en dag (eller rättare sagt kommer bli för dyrt att utvinna)? Det gör ju ingen nytta när det ligger i urberget.

Brukar det inte räknas på runt 50 år?

pragmatist
2010-07-25, 12:29
Brukar det inte räknas på runt 50 år?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/uranet-racker-i-tusentals-ar_5018539.svd

Ignatius72
2010-07-25, 12:53
[QUOTE=Morty;4494953]Så om jag får 1000 kronor mindre i plånboken (är låginkomsttagare och räknar högt på höjd skatt här) så tappar jag makten över mitt liv?
Varför kallar du mig folkmordsnostalgiker? Jag säger att jag är kraftigt ogillar förtryck och du säger att jag är folkmordsnostalgiker?[\qoute]

Det handlar förvisso en del om pengar men till stora delar är det en inställningafråga en mentalitet. I det socialiStiska Sverige har man odlat en mentalitet där egen ansvaret kommit bort. Det leder till abnormiteter som att man anser sig ha rätt att bli försörjd, ha hus, bil och åka på semester fast man inte jobbar. Det är statens fel att de inte ordnat jobb åt en.

Att säga sig vara emot förtryck och samtidigt ultra vänster som i det närmaste är en symbol för förryck verkar gå utmärkt. Men huruvida du gillar socialistiska idéer har jag kanske fått om bakfoten.

mela
2010-07-25, 13:49
Tydligen inte. Jag tänker på denna kvinna: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Maria_Abrahamsson.JPG/250px-Maria_Abrahamsson.JPG

Ah, vet mycket väl vem hon är. Det var dock inte dit mina tankar gick när du skrev Maria Abrahamsson :D Man kopplar väl hemåt först :Virro

filmjölk
2010-07-25, 15:08
NRP var inte med på listan! För böfvelen!

young_george
2010-07-25, 15:13
Vet ännu inte vilka jag tänker rösta på. Finns inget liberalt alternativt tyvärr

Crocker
2010-07-25, 15:18
Nordiska partiet eller Nationalrasistiska?

Alfred Nobel
2010-07-25, 15:33
Är det stek stek stek att röst rött?

MAXX
2010-07-25, 16:50
feministiskt initiativ - fi
130kg finsk sisu, deceiver85, kwon, lallle, nelson81

:d

thunder
2010-07-25, 16:52
Piratpartiet. Om det inte ser jääävligt tight ut med lite övervikt åt Sossarna nära valet. Då har man inte råd att chansa utan då blir det M. Med Mona som statsminister blir det 4 år som man får skämmas över att vara svensk.

r3mpuh
2010-07-25, 16:55
Piratpartiet. Om det inte ser jääävligt tight ut med lite övervikt åt Sossarna nära valet. Då har man inte råd att chansa utan då blir det M. Med Mona som statsminister blir det 4 år som man får skämmas över att vara svensk.
Det är lugnt ska du se.
Miljöpartiet och deras bensin/kilometer skatter + Mona Sahlin, gör så att valet blir en lätt match för alliansen. :)

Kwon
2010-07-25, 16:56
Är väl ingen överraskning var min röst läggs.

r3mpuh
2010-07-25, 16:57
Är väl ingen överraskning var min röst läggs.
Varför? =P

Kwon
2010-07-25, 16:58
Är du överraskad Rumpuh?

r3mpuh
2010-07-25, 16:59
Är du överraskad Rumpuh?
Tjejjer får mer pengar--->har råd till mer mat--->större rumpor? *drool*

Mental
2010-07-25, 17:12
Nej, vem fan vill inte att kvinnorna ska ta lite mer initiativ?

r3mpuh
2010-07-25, 17:17
Nej, vem fan vill inte att kvinnorna ska ta lite mer initiativ?Må så vara, men FI känner jag inte mycket för. De sju riksdagspartiernas "genuspolitik" är ju trots allt urvattnade versioner av F!:s feminism.
Så FI är inte unika och blir därmed ett meningslöst alternativ att rösta på.
Piratpartiet profilerar sig däremot gentemot övriga partier i sitt motstånd mot övervakningssamhället och är därmed ett verkligt alternativ.

ha:cl
2010-07-25, 17:22
Jag tycker att kärnkraften inte ska få nya resurser, då varje krona som investeras i kärnkraft tas från förnyelsebara energikällor. Dessutom så duger dagens alternativ - om man börjar bygga ordentligt. Solceller på hustak, exempelvis.


Okej, i Sverige förbrukar vi ca 477 Twh om året. Kärnkraften utgör ca 50 % av dessa, vilket gör att vi får 238,5 Twh om året från kärnkraften. En solcell genererar ca 100 kWh per kvadratmeter och år.

238,5 Twh = 238,5 x (10^12) Wh

100 kWh = 100 x (10^3) Wh

238,5 x (10^12)/100 x (10^3) = 238,5 x (10^7) kvadrat meter.

Göteborg är ca 450 kvadratkilometer stort.

Det betyder att vi skulle behöva fylla 5,3 Göteborg för att ersätta våra kärnkraft.

Solceller ligger på ca 5000 kr per kvadratmeter, vilket betyder att det skulle kosta 11,925 biljoner att göra denna omvandling, ifall vi nu inte skulle få mängdrabatt och ifall dessa siffror jag räknat med stämmer.

11,925 biljoner är ganska mycket, du vet. Bara för att ge alla miljöaktivister ett perspektiv på att självklart är miljön viktig, men vi borgare kan inte belastas med för högt skattetryck för att vi ska få det att fungera.

Det jag egentligen försöker säga är att miljöpartister, sossar och vänstermänniskor är, ibland oförmögna att inse kostnaden i olika projekt man anser rimliga. Hoppas detta gav dig lite perspektiv.

r3mpuh
2010-07-25, 17:31
Okej, i Sverige förbrukar vi ca 477 Twh om året. Kärnkraften utgör ca 50 % av dessa, vilket gör att vi får 238,5 Twh om året från kärnkraften. En solcell genererar ca 100 kWh per kvadratmeter och år.

238,5 Twh = 238,5 x (10^12) Wh

100 kWh = 100 x (10^3) Wh

238,5 x (10^12)/100 x (10^3) = 238,5 x (10^7) kvadrat meter.

Göteborg är ca 450 kvadratkilometer stort.

Det betyder att vi skulle behöva fylla 5,3 Göteborg för att ersätta våra kärnkraft.

Solceller ligger på ca 5000 kr per kvadratmeter, vilket betyder att det skulle kosta 11,925 biljoner att göra denna omvandling, ifall vi nu inte skulle få mängdrabatt och ifall dessa siffror jag räknat med stämmer.

11,925 biljoner är ganska mycket, du vet. Bara för att ge alla miljöaktivister ett perspektiv på att självklart är miljön viktig, men vi borgare kan inte belastas med för högt skattetryck för att vi ska få det att fungera.

Det jag egentligen försöker säga är att miljöpartister, sossar och vänstermänniskor är, ibland oförmögna att inse kostnaden i olika projekt man anser rimliga. Hoppas detta gav dig lite perspektiv.

Blir det inte mindre kostnad än 11,925 biljoner?
Kan någon bekräfta denna summa/uträkning?

ha:cl
2010-07-25, 17:36
Blir det inte mindre kostnad än 11,925 biljoner?
Kan någon bekräfta denna summa/uträkning?

Mindre?

Trance
2010-07-25, 17:40
Dessutom så duger dagens alternativ - om man börjar bygga ordentligt. Solceller på hustak, exempelvis.

Heh, i Sverige?

Halldin
2010-07-25, 17:45
Jag orkar inte räkna på siffrorna men det råder ingen tvekan om att det helt enkelt inte (med dagens teknologi) går att ersätta kärnkraft med förnyelsebara energikällor. Det bör snarast ses som ett komplement som kan vidareutvecklas jämsides kärnkraften, om något. Vindkraft, solenergi och liknande kan dessutom inte producera el efter behov utan man får nöja sig med den tillgång som råkas finnas för stunden. I Sverige funkar dessa energialternativ uselt på vintern också. Undrar hur många som känner till att kärnkraft är mer koldioxidvänligt än vindkraft?

Vad gäller urantillgången så avser de ca. 80 år av tillgång som brukas nämnas i diverse kärnkraftskritiska artiklar kända uranfyndigheter där det idag tillåts uranbrytning. Då tar man t.ex inte hänsyn till att Australien sitter på en av världens största uranfyndigheter och att det med alla kända tillgångar skulle räcka omkring 2500 år. Lägg där till effektiviseringar som innebär att man kan använda bränslet mycket effektivare och kraftigt reducera halveringstiden, så har man en energikälla som räcker mycket långt in i framtiden.

Med mer kärnkraft hade Sverige varit totalt självförsörjande på el och man hade dessutom kunnat exportera el till flera länder. Att miljöpartiet trots detta vill totalt avveckla kärnkraften och använda andra, sämre alternativ, är en av sakerna som gör att namnet på partiet känns minst sagt missvisande. Vilket gemene man förstås inte förstår, kärnkraft = ondska!!1111

EkarN
2010-07-25, 19:24
Alla problem vi kan tänkas ha med energi kommer ändå lösas när de får vätefusion att funka ordentligt, så det är inte direkt så att kärnkraft kommer att vara det enda alternativet i tusen år om det byggs ut lite. Kärnkraften kommer antagligen att försvinna nästan helt när vätefusionen slår igenom(en del reaktorer lär ju finnas kvar för att skapa vapenplutonium).

Morty
2010-07-25, 22:25
[QUOTE=Morty;4494953]Så om jag får 1000 kronor mindre i plånboken (är låginkomsttagare och räknar högt på höjd skatt här) så tappar jag makten över mitt liv?
Varför kallar du mig folkmordsnostalgiker? Jag säger att jag är kraftigt ogillar förtryck och du säger att jag är folkmordsnostalgiker?[\qoute]

Det handlar förvisso en del om pengar men till stora delar är det en inställningafråga en mentalitet. I det socialiStiska Sverige har man odlat en mentalitet där egen ansvaret kommit bort. Det leder till abnormiteter som att man anser sig ha rätt att bli försörjd, ha hus, bil och åka på semester fast man inte jobbar. Det är statens fel att de inte ordnat jobb åt en.

Att säga sig vara emot förtryck och samtidigt ultra vänster som i det närmaste är en symbol för förryck verkar gå utmärkt. Men huruvida du gillar socialistiska idéer har jag kanske fått om bakfoten.

Jag tycker att det handlar till stor jävla del om pengar för moderater. De vill ha pengar, så mycket som möjligt, och de som hamnar bakom gör det på grund av sig själva. De är lata, inkapabla och dumma i huvudet. Självklart ska då dessa lata, sjuka idioter lämnas med knapphändig försörjning och dessutom bli förnedrade.

Jag förstår inte varför jag ska vara för förtryck om jag är för alla människors lika värde och en förhoppning om att pengar faktiskt inte ska behöva gå före folks känslor, hälsa och liv.

Okej, i Sverige förbrukar vi ca 477 Twh om året. Kärnkraften utgör ca 50 % av dessa, vilket gör att vi får 238,5 Twh om året från kärnkraften. En solcell genererar ca 100 kWh per kvadratmeter och år.

238,5 Twh = 238,5 x (10^12) Wh

100 kWh = 100 x (10^3) Wh

238,5 x (10^12)/100 x (10^3) = 238,5 x (10^7) kvadrat meter.

Göteborg är ca 450 kvadratkilometer stort.

Det betyder att vi skulle behöva fylla 5,3 Göteborg för att ersätta våra kärnkraft.

Solceller ligger på ca 5000 kr per kvadratmeter, vilket betyder att det skulle kosta 11,925 biljoner att göra denna omvandling, ifall vi nu inte skulle få mängdrabatt och ifall dessa siffror jag räknat med stämmer.

11,925 biljoner är ganska mycket, du vet. Bara för att ge alla miljöaktivister ett perspektiv på att självklart är miljön viktig, men vi borgare kan inte belastas med för högt skattetryck för att vi ska få det att fungera.

Det jag egentligen försöker säga är att miljöpartister, sossar och vänstermänniskor är, ibland oförmögna att inse kostnaden i olika projekt man anser rimliga. Hoppas detta gav dig lite perspektiv.

Om vi minskar våran energianvändning med 25-45% genom att bygga om hus etc, samtidigt som vi renoverar och effektiviserar våra vattenkraftverk och bygger ut vindkraftverken så är det inte lika panikpanik. Det går att komma ifrån smutsiga energikällor. Det gäller bara att ha visioner. Solceller på tak är en bra idé, även i Sverige. De ger ström även icke-soliga dagar, bara inte lika mycket.

Tricce
2010-07-25, 22:40
]

Solceller på tak är en bra idé, även i Sverige. De ger ström även icke-soliga dagar, bara inte lika mycket.

Stackarna i norr vintertid då där solen inte ens går upp om dagarna?
Gillar dina visioner synd att många inte är så realistiska dock.

Morty
2010-07-25, 22:42
Stackarna i norr vintertid då där solen inte ens går upp om dagarna?
Gillar dina visioner synd att många inte är så realistiska dock.

Och vi stackare i söder som inte ens har några vattendrag..?
Dessutom har de midnattsol på somrarna.

Tack. Jag tror att de är realistiska. Det behövs bara nytänkande.

Torsk_ole
2010-07-25, 22:48
MP har helt sjuk politik. De vill t ex avskaffa försvarsmakten.

På något sätt känns inte de röd grönas politik verklighetsförankrad.

Trance
2010-07-25, 22:48
Solceller på tak är en bra idé, även i Sverige. De ger ström även icke-soliga dagar, bara inte lika mycket.

Vad baserar du det på?

Morty
2010-07-25, 22:51
Vad baserar du det på?

Tror att det var i Illustrerad vetenskap jag läste det. Motbevisa mig gärna.

Morty
2010-07-25, 22:52
MP har helt sjuk politik. De vill t ex avskaffa försvarsmakten.


Det är självklart då våld är emot den gröna ideologin. Lättare sätt att tjäna pengar på än att minska invandringen, om man ser rent ekonomiskt också som vissa gärna gör.

Deceiver85
2010-07-25, 22:54
Haha, nös precis när jag skulle trycka på SD så det fick bli Feministiskt Initiativ istället :D Go Gudrun!
http://blogg.vk.se/uploads/1598/images/press_2.jpg

TimId
2010-07-25, 22:54
Saknar KPLM(r) på listan.

Torsk_ole
2010-07-25, 22:57
Det är självklart då våld är emot den gröna ideologin. Lättare sätt att tjäna pengar på än att minska invandringen, om man ser rent ekonomiskt också som vissa gärna gör.

Du är medveten om att en stat måste kunna hävda sin territoriella integritet för att betraktas som en stat. Om den gröna ideologin är emot våld borde polisen också avskaffas, eftersom det är våldsutövande sanktionerat av staten.

Det jag vill ha fram är hur delar av MP:s politik är ogenomtänkt och orealistisk.

Tricce
2010-07-25, 23:05
MP har helt sjuk politik. De vill t ex avskaffa försvarsmakten.

På något sätt känns inte de röd grönas politik verklighetsförankrad.

Är inte den mer eller mindre avskaffad, nej just ja det var ju värnplikten..

ha:cl
2010-07-25, 23:09
[QUOTE=Ignatius72;4495041]

Jag tycker att det handlar till stor jävla del om pengar för moderater. De vill ha pengar, så mycket som möjligt, och de som hamnar bakom gör det på grund av sig själva. De är lata, inkapabla och dumma i huvudet. Självklart ska då dessa lata, sjuka idioter lämnas med knapphändig försörjning och dessutom bli förnedrade.

Jag förstår inte varför jag ska vara för förtryck om jag är för alla människors lika värde och en förhoppning om att pengar faktiskt inte ska behöva gå före folks känslor, hälsa och liv.



Om vi minskar våran energianvändning med 25-45% genom att bygga om hus etc, samtidigt som vi renoverar och effektiviserar våra vattenkraftverk och bygger ut vindkraftverken så är det inte lika panikpanik. Det går att komma ifrån smutsiga energikällor. Det gäller bara att ha visioner. Solceller på tak är en bra idé, även i Sverige. De ger ström även icke-soliga dagar, bara inte lika mycket.



Kan inte du i alla fall försöka föreställa dig kostnaderna för detta?

Torsk_ole
2010-07-25, 23:10
Är inte den mer eller mindre avskaffad, nej just ja det var ju värnplikten..

det är en av sveriges största myndigheter...

Trance
2010-07-25, 23:20
Tror att det var i Illustrerad vetenskap jag läste det. Motbevisa mig gärna.

Illustrerad vetenskap är ingen tidning du bör basera dina åsikter om energipolitik på då de inte har några problem med väldigt spekulativa artiklar. Det är aningen naivt.

Morty
2010-07-25, 23:41
Du är medveten om att en stat måste kunna hävda sin territoriella integritet för att betraktas som en stat. Om den gröna ideologin är emot våld borde polisen också avskaffas, eftersom det är våldsutövande sanktionerat av staten.

Det jag vill ha fram är hur delar av MP:s politik är ogenomtänkt och orealistisk.

Så Costa Rica är inte en stat?

Nej, polisen behövs. Larva dig inte nu.

[QUOTE=Morty;4496150]

Kan inte du i alla fall försöka föreställa dig kostnaderna för detta?

Kostnaden av detta borde ställas i proportion till att vi slaktar jorden. Det borde vara så dyrbart att man inte ens kan sätta ett pris på det. Därför måste energianvändningen ändras, minskas och energikällorna förbättras.

Illustrerad vetenskap är ingen tidning du bör basera dina åsikter om energipolitik på då de inte har några problem med väldigt spekulativa artiklar. Det är aningen naivt.
Efter en snabb googling; Jag hade rätt med det var inte några toppenresultat:
Kan solpaneler generera ström vid mulet väder?
Svar , Ja men effekten sjunker kraftigt. Vid mycket moln är effekten bara några få procent av maxeffekten vid lättare moln fås det 5-10% av maxeffekt.

stevebc
2010-07-25, 23:43
Skulle ev kunna tänka mig FP som stödröst, men de kommer nog in ändå så det får bli M. Helvete så stora de är nu. När var de senast större än S? Har det hänt tidigare?

maaherra
2010-07-25, 23:52
[QUOTE=Ignatius72;4495041]

Jag tycker att det handlar till stor jävla del om pengar för moderater. De vill ha pengar, så mycket som möjligt, och de som hamnar bakom gör det på grund av sig själva. De är lata, inkapabla och dumma i huvudet. Självklart ska då dessa lata, sjuka idioter lämnas med knapphändig försörjning och dessutom bli förnedrade.

Jag förstår inte varför jag ska vara för förtryck om jag är för alla människors lika värde och en förhoppning om att pengar faktiskt inte ska behöva gå före folks känslor, hälsa och liv.

För mig handlar det inte om att jag vill att någon ska få det sämre. Tvärtom. Jag vill kunna styra över min egen inkomst för att jag vill att människor ska få det BÄTTRE. Jag vill kunna disponera min inkomst fritt på (framtida)familj, vänner men också genom att investera mina pengar för människor i tredje världen, ex genom att köpa aktier i välskötta utländska bolag som utvecklar och för framåt u-länder (kräver förvisso en del inhemska handels liberaliseringar också, men det är en annan historia). Folk från vänsterblocket talar gärna om att det är osolidariskt att inte dela med sig. I Sverige anser jag inte att problemet är att vi inte delar med oss, snarare att många människor lever lite över sina tillgångar och förväntar sig att andra ska betala deras huslån genom en oskäligt hög akassa när de väl förlorar sitt arbete. Det är djupt osolidariskt mot människor som kämpar igenom sig långa utbildningar i hopp om att skaffa sig en bättre framtid för sin familj och sina vänner.

[QUOTE=Ignatius72;4495041]Om vi minskar våran energianvändning med 25-45% genom att bygga om hus etc, samtidigt som vi renoverar och effektiviserar våra vattenkraftverk och bygger ut vindkraftverken så är det inte lika panikpanik. Det går att komma ifrån smutsiga energikällor. Det gäller bara att ha visioner. Solceller på tak är en bra idé, även i Sverige. De ger ström även icke-soliga dagar, bara inte lika mycket.

Solceller är i dagens läge tyvärr inte ett reellt alternativ, de har helt enkelt på tok för dålig verkningsgrad och överlag alldeles för ineffektiva vad gäller att producera el. Speciellt i ett land som Sverige. Jag tycker istället kärnkraften kan byggas ut ytterligare men framför allt effektiviseras. Milan Friesel på Chalmers påstår att Svenska kärnkraftverk enbart har en verkningsgrad av 25%, antagligen för att investerare och företag inte varit villiga att lägga kapital på att utveckla dessa då de levt under hot om avveckling. Det är inte direkt som att kärnkraften i Sverige är som i Tjernobyl, där man praktiskt taget slängde kärnavfallet i sopsorteringen.

Inte heller tycker jag om det sätt som Miljöpartiet försöker normera folks konsumtionsval. Jag vill inte åka kollektivt i framtiden, jag vill ha en elbil. Det är bra att verka för en bättre miljö men tyvärr verkar miljöpartiet även för att styra folk mot konsumtionsval på basis av deras egen natur-ideologi.

maaherra
2010-07-25, 23:59
Förövrigt resonerar jag lite som Coxie. Jag hade tänkt rösta moderaterna i höstens riksdagsval men kan tänka mig att stödrösta på KD el C, beroende på hur det ser ut för dessa partier till hösten. Jag vill verkligen till vilket pris som helst undvika ett vänsterstyre i Sverige de kommande fyra åren.

r3mpuh
2010-07-26, 00:53
Ifall Sverige demokraterna på något olyckligt sätt skulle komma in i riksdagen, vilken sida vill ha något att göra med dem?

r3mpuh
2010-07-26, 00:59
Både Piratpartiet och Sverigedemokraterna vill hamna i en vågmästarroll där de går med den sida som lovar att mest gå med på deras krav/förslag.

Jag skulle seriöst garva ihjäl mig ifall SD går med de röda så de röda vinner valet. :D
Fett Sköjj^^

Roligare vore dock ifall PP kom in, så slipper vi fler lagar så som IPRED/FRA/ACTA/etc/etc(LoL, det kommer för många förslag/lagar varje år från företag med pengar som går igenom) i 4 år iaf. De skulle även driva igenom borttagning av lagarna IPRED/FRA.

/r3mpuh

Ignatius72
2010-07-26, 07:21
R3, det är lite gulligt att du pratar i termer om vad pp skulle hamna i för roll om de kom in i riksdagen. Eftersom du nästan verkar vara en slags företrädare för pp så är det ju komiskt att du inte märkt att pp:s enda fråga är mediadöd. Det har kokats överdrivet mycket soppa på den lilla spiken nu. Soppan börjar bli lovligt tunn nu. Om man på allvar vill in i riksdagen så bör man ju ha mer än en fråga på agendan. En fråga som många över 40 och de flesta över 50 inte ens har en aning om vad det är.

Ignatius72
2010-07-26, 07:36
[QUOTE=Ignatius72;4495041]

Jag tycker att det handlar till stor jävla del om pengar för moderater. De vill ha pengar, så mycket som möjligt, och de som hamnar bakom gör det på grund av sig själva. De är lata, inkapabla och dumma i huvudet. Självklart ska då dessa lata, sjuka idioter lämnas med knapphändig försörjning och dessutom bli förnedrade.

Jag förstår inte varför jag ska vara för förtryck om jag är för alla människors lika värde och en förhoppning om att pengar faktiskt inte ska behöva gå före folks känslor, hälsa och liv.


ett klassiskt tankefel som du och andra stenkastare gör är att ni tror att om nån får det bättre så måste någon annan få det sämre. Tankefelet är så stort att man anser att det är ett systemfel när den lågavlönade för 10% mer i plånboken om den som är miljonär också får mer, procentuellt mindre men mer i kronor.
I bidragssverige har de grupper med lägst utbildning ingen chans att skapa sig ett bättre liv genom arbete. Ibidragssverige är det bättre att alla har det lika dåligt, oavsett om man vill kan och har ambition. Poängen är att det skall löna sig att arbeta. Det innebär inte att man måste bli hemlös för att man inte kan jobba.
Att människors värde är lika betyder inte att alla har lika mycket. Även det ett tankefel av stora mått.

pragmatist
2010-07-26, 08:02
Skulle ev kunna tänka mig FP som stödröst, men de kommer nog in ändå så det får bli M. Helvete så stora de är nu. När var de senast större än S? Har det hänt tidigare?

Nej, (m) har aldrig förut varit större än (s) sedan den allmänna och lika rösträttens införande. Inte ens när (m) hade över 30% av väljarstödet i opinionsundersökningar i mitten på 80-talet, (s) hade samtidigt över 40%. I valet 1985 fick (m) trots detta bara 22% av rösterna. Det riktigt spektakulära är alltså egentligen inte (m):s väldigt höga siffror utan (s) väldigt låga.

Om resultaten står sig och (m) blir större än (s) i september utgör detta alltså ett historiskt paradigmskifte i svensk politik. Väl att märka är dock att en majoritet av svenska väljare har identifierat sig själva som "höger" snarare än "vänster" sedan slutet på 90-talet, så egentligen verkar det finnas en viss eftersläpning i hur folk röstar i förhållande till deras ideologiska självidentifiering.

ryssen
2010-07-26, 08:19
med mona som partiledare kan alla bli blåa.

Halldin
2010-07-26, 08:46
Om vi minskar våran energianvändning med 25-45% genom att bygga om hus etc, samtidigt som vi renoverar och effektiviserar våra vattenkraftverk och bygger ut vindkraftverken så är det inte lika panikpanik. Det går att komma ifrån smutsiga energikällor. Det gäller bara att ha visioner. Solceller på tak är en bra idé, även i Sverige. De ger ström även icke-soliga dagar, bara inte lika mycket.
Du förstår helt enkelt inte att dina "miljövänliga" (där man helt bekvämt glömmer hur löjligt omiljövänligt det skulle bli att framställa de hiskeliga mängder material och ombyggnationer som krävs) förslag inte fungerar i praktiken.
Och vi stackare i söder som inte ens har några vattendrag..?
Dessutom har de midnattsol på somrarna.

Tack. Jag tror att de är realistiska. Det behövs bara nytänkande.
Den relativt småskaliga vattenkraft vi har bidrar med ungefär 40% av Sveriges elförbrukning och infrastukturen fungerar. Kärnkraften bidrar med ungefär lika mycket (lite mer) och även där har man fungerande infrastruktur. Vad du föreslår är att den största enskilda energikällan vi har (som dessutom är koldioxidneutral) ska ersättas med hjälp av ett gigantiskt ombyggnadsprojekt där vindkraft och solkraft, som båda är väldigt dyra att framställa i förhållande till vad man får ut, ska ersätta detta? Hur skulle infrastrukturen se ut, hur transporterar vi ut energin från miljontals enskilda hem ut till elnätet? Över vilka ytor kan det anses vara ekonomiskt och miljömässigt berättigat att uppföra de omkring 1500-2000 vindkraftverk som krävs för att ersätta en enda modern kärnkraftsreaktor? Var kommer alla pengar ifrån och hur bra skulle ekosystemet i dessa områden må? Om vi fortsätter vara i det idealiska miljöfantasilandet och antar att det fanns ett ekonomiskt underlag för att genomföra det du säger, så fungerar det ändå inte i ett land som Sverige där tillgången på vind och sol är som sämst under den tid på året då det behövs som mest.
Tror att det var i Illustrerad vetenskap jag läste det. Motbevisa mig gärna.
Solceller alstrar viss solenergi även den tiden på året, men det är väldigt små mängder och ett hustak räcker inte på långa vägar till för den yta som skulle krävas för att försörja ett helt hus varje år. Solceller används som ett komplement för värmeförsörjning till hus, du kan inte ersätta elproduktion som kärnkraft med det.


Kostnaden av detta borde ställas i proportion till att vi slaktar jorden. Det borde vara så dyrbart att man inte ens kan sätta ett pris på det. Därför måste energianvändningen ändras, minskas och energikällorna förbättras.

Att satsa på kärnkraft borde vara en smart idé vad gäller att inte slakta jorden, vindkraft är det inte med den teknologi som finns idag. Kärnkraft är en bidragande anledning till varför Sverige kan lägga så mycket resurser på miljö överhuvudtaget, i fattigare länder kommer miljön inte ens i andra hand. Är det inte exempelvis bättre att Kina ersätter sina hiskeliga mängder kol- och oljebaserade elproduktion med kärnkraft, eller ska även det landet (som är världens tredje största till ytan) ersätta dessa energislag med vind- och solenergi? Hur tror du det hade fungerat?

Det är detta jag inte gillar med MP-sympatisörer, massa idealiska snabblösningar som inte fungerar i praktiken. Att avveckla kärnkraft till förmån för de s.k miljövänliga alternativ som finns idag är skrattretande och är bara något som låter bra på pappret, för människor som inte är speciellt pålästa och har i ryggmärgen att kärnkraft är synonymt med ondskefullt och miljövidrigt.

Morty
2010-07-26, 10:00
Du förstår helt enkelt inte att dina "miljövänliga" (där man helt bekvämt glömmer hur löjligt omiljövänligt det skulle bli att framställa de hiskeliga mängder material och ombyggnationer som krävs) förslag inte fungerar i praktiken.

Den relativt småskaliga vattenkraft vi har bidrar med ungefär 40% av Sveriges elförbrukning och infrastukturen fungerar. Kärnkraften bidrar med ungefär lika mycket (lite mer) och även där har man fungerande infrastruktur. Vad du föreslår är att den största enskilda energikällan vi har (som dessutom är koldioxidneutral) ska ersättas med hjälp av ett gigantiskt ombyggnadsprojekt där vindkraft och solkraft, som båda är väldigt dyra att framställa i förhållande till vad man får ut, ska ersätta detta? Hur skulle infrastrukturen se ut, hur transporterar vi ut energin från miljontals enskilda hem ut till elnätet? Över vilka ytor kan det anses vara ekonomiskt och miljömässigt berättigat att uppföra de omkring 1500-2000 vindkraftverk som krävs för att ersätta en enda modern kärnkraftsreaktor? Var kommer alla pengar ifrån och hur bra skulle ekosystemet i dessa områden må? Om vi fortsätter vara i det idealiska miljöfantasilandet och antar att det fanns ett ekonomiskt underlag för att genomföra det du säger, så fungerar det ändå inte i ett land som Sverige där tillgången på vind och sol är som sämst under den tid på året då det behövs som mest.

Solceller alstrar viss solenergi även den tiden på året, men det är väldigt små mängder och ett hustak räcker inte på långa vägar till för den yta som skulle krävas för att försörja ett helt hus varje år. Solceller används som ett komplement för värmeförsörjning till hus, du kan inte ersätta elproduktion som kärnkraft med det.


Att satsa på kärnkraft borde vara en smart idé vad gäller att inte slakta jorden, vindkraft är det inte med den teknologi som finns idag. Kärnkraft är en bidragande anledning till varför Sverige kan lägga så mycket resurser på miljö överhuvudtaget, i fattigare länder kommer miljön inte ens i andra hand. Är det inte exempelvis bättre att Kina ersätter sina hiskeliga mängder kol- och oljebaserade elproduktion med kärnkraft, eller ska även det landet (som är världens tredje största till ytan) ersätta dessa energislag med vind- och solenergi? Hur tror du det hade fungerat?

Det är detta jag inte gillar med MP-sympatisörer, massa idealiska snabblösningar som inte fungerar i praktiken. Att avveckla kärnkraft till förmån för de s.k miljövänliga alternativ som finns idag är skrattretande och är bara något som låter bra på pappret, för människor som inte är speciellt pålästa och har i ryggmärgen att kärnkraft är synonymt med ondskefullt och miljövidrigt.
Även OM kina skulle gå över till den måhända koldioxidneutrala men fortfarande mycket smutsiga energiformen kärnkraft så skulle uranet ta slut väldigt fort. Det är en ändlig källa och när det väl är slut är vi rökta om vi inte börjar byta ut skiten. Somma som oljeberoendet. Därför behövs det folk med visioner, som inte ligger och grämar sig över RUT, ROT och jobbskatteavdrag och annat livsviktigt.

[QUOTE=Morty;4496150]
ett klassiskt tankefel som du och andra stenkastare gör är att bla bla bla
Tänker inte debattera så länge du kallar mig för olämpliga saker. Det är inte ens lite kul.

skaparn
2010-07-26, 10:11
Jag skulle seriöst garva ihjäl mig ifall SD går med de röda så de röda vinner valet. :D


Fast ändå inte. När jag lyssnar på vissa gammsossar så ligger deras värderingar närmare värdekonservatism än en vänsterorienterad ideologi. Jag tror nog att SD kan attrahera rätt många socialdemokrater. Frågan är väl vilka som skulle skrika högst: vänstern ifall de samarbeta med de rödgröna, eller de få kvarvarande liberaler ifall de samarbetade med Allians för Sverige.

Deceiver85
2010-07-26, 10:25
R3, det är lite gulligt att du pratar i termer om vad pp skulle hamna i för roll om de kom in i riksdagen. Eftersom du nästan verkar vara en slags företrädare för pp så är det ju komiskt att du inte märkt att pp:s enda fråga är mediadöd.

20009 ringde och ville ha sitt parti tillbaka, typ. Piratpartiet, haha, vilket skämt.

Tricce
2010-07-26, 10:38
20009 ringde och ville ha sitt parti tillbaka, typ. Piratpartiet, haha, vilket skämt.

http://www.psychologytoday.com/files/u107/back_to_the_future1.jpg

mik
2010-07-26, 11:34
Tänker inte debattera så länge du kallar mig för olämpliga saker. Det är inte ens lite kul.

Känner du till uttrycket "Kasta inte sten i glashus"? Ditt förstainlägg i tråden:

Kolo-polls visar bara vad jag misstänker - Man blir lite korkad av att ha stora muskler.

Tänker har på hur många SDare vi har.

stevebc
2010-07-26, 11:48
Nej, (m) har aldrig förut varit större än (s) sedan den allmänna och lika rösträttens införande. Inte ens när (m) hade över 30% av väljarstödet i opinionsundersökningar i mitten på 80-talet, (s) hade samtidigt över 40%. I valet 1985 fick (m) trots detta bara 22% av rösterna. Det riktigt spektakulära är alltså egentligen inte (m):s väldigt höga siffror utan (s) väldigt låga.

Om resultaten står sig och (m) blir större än (s) i september utgör detta alltså ett historiskt paradigmskifte i svensk politik. Väl att märka är dock att en majoritet av svenska väljare har identifierat sig själva som "höger" snarare än "vänster" sedan slutet på 90-talet, så egentligen verkar det finnas en viss eftersläpning i hur folk röstar i förhållande till deras ideologiska självidentifiering.Jag väntade mig ett inlägg från dig om det här. Intressant!

D Andersson
2010-07-26, 11:49
Brukar det inte räknas på runt 50 år?

Även OM kina skulle gå över till den måhända koldioxidneutrala men fortfarande mycket smutsiga energiformen kärnkraft så skulle uranet ta slut väldigt fort. Det är en ändlig källa och när det väl är slut är vi rökta om vi inte börjar byta ut skiten.

Det spelar ingen roll hur många gånger man upprepar ett totalt felaktigt påstående eller argument, det blir inte mer rätt för det. Vi är som sagt bara i början av att utnyttja kärnkraftens potential. Ta reda på lite mer om vad företag i Indien, Ryssland, Kina, USA, Japan, Frankrike etc. håller på med inom det här området. Enbart det kärnbränsle man i Sverige kallar utbränt idag kommer kunna försörja oss och övriga norden med el i många hundra - säg minst tusen - år, även om man räknar med att våra bilar, på ett eller annat sätt, snart kommer börja drivas av el.

Crocker
2010-07-26, 11:54
känner du till uttrycket "kasta inte sten i glashus"? Ditt förstainlägg i tråden:
+1

Halldin
2010-07-26, 12:03
Även OM kina skulle gå över till den måhända koldioxidneutrala men fortfarande mycket smutsiga energiformen kärnkraft så skulle uranet ta slut väldigt fort. Det är en ändlig källa och när det väl är slut är vi rökta om vi inte börjar byta ut skiten. Somma som oljeberoendet. Därför behövs det folk med visioner, som inte ligger och grämar sig över RUT, ROT och jobbskatteavdrag och annat livsviktigt.

Bra att du besvarade en enda sak i mitt inlägg i alla fall. :)

Mycket smutsig energiform? Har du lika goda grunder för det som dina andra påståenden? Jag kan lova dig att det skulle innebära en ofantligt mycket smutsigare energiform, alla faktorer inräknade, att ersätta kärnkraft med vindkraft med den teknologi som finns idag. Det är förvisso en ändlig källa, men vi talar i storleksordningen 2000-3000 år med nuvarande teknologi och nu kända uranfyndigheter. Lägg mer kraft på forskning som innebär ett bättre utnyttjande av bränslet och en kraftigt förkortad slutförvaring så pratar vi om en energikälla som antagligen har potential att hålla längre än vad mänskligheten gör och det kommer definitivt hinna komma många förbättringar på vind-, sol, -våg, och saltkraft m.fl. Det gäller att inse att man får se de förnyelsebara källorna som komplement, de kan inte ersätta dagens teknologi helt och Sverige skjuter sig i foten ordentligt om kärnkraft avvecklas. Det kommer sluta med att man blir tvungen att importera el från andra länder, inte helt omöjligt att det blir från betydligt värre energiformer heller.

Bygg ut kärnkraften istället så att vi får lägre elpriser och ett energiöverskott som vi kan sälja vidare och dra in pengar på, som i sin tur kan användas till forskning och annat.

Erik__
2010-07-26, 12:18
Röstar m, kanske något annat alliansparti om det ser knapert ut.

Läste förresten att det blev 13 miljarder över i forskningsanslag, in med det i kärnkraftsforskning, vi är ju bara 30år efter resten av världen.

Scratch89
2010-07-26, 14:38
Det spelar ingen roll hur många gånger man upprepar ett totalt felaktigt påstående eller argument, det blir inte mer rätt för det. Vi är som sagt bara i början av att utnyttja kärnkraftens potential. Ta reda på lite mer om vad företag i Indien, Ryssland, Kina, USA, Japan, Frankrike etc. håller på med inom det här området. Enbart det kärnbränsle man i Sverige kallar utbränt idag kommer kunna försörja oss och övriga norden med el i många hundra - säg minst tusen - år, även om man räknar med att våra bilar, på ett eller annat sätt, snart kommer börja drivas av el.

Jag vill bara meddela att jag är starkt för kärnkraft och har väl alltid varit, det var bara en siffra som jag hade långt bak i huvudet.

Morty
2010-07-26, 14:51
Känner du till uttrycket "Kasta inte sten i glashus"? Ditt förstainlägg i tråden:
Hm..?


Det spelar ingen roll hur många gånger man upprepar ett totalt felaktigt påstående eller argument, det blir inte mer rätt för det. Vi är som sagt bara i början av att utnyttja kärnkraftens potential. Ta reda på lite mer om vad företag i Indien, Ryssland, Kina, USA, Japan, Frankrike etc. håller på med inom det här området. Enbart det kärnbränsle man i Sverige kallar utbränt idag kommer kunna försörja oss och övriga norden med el i många hundra - säg minst tusen - år, även om man räknar med att våra bilar, på ett eller annat sätt, snart kommer börja drivas av el.
Har du något att backa upp det du säger med? Det låter onekligen bra men jag är tveksam till att nya tekniker kommer att lösa ett sjukt system som beror just på nya tekniker. Visst vore det skönt om man kunde fortsätta leva som man gör, kanske värre, och ändå inte sabba världen. Har vi tur så har jag fel, dock.

Röstar m, kanske något annat alliansparti om det ser knapert ut.

Läste förresten att det blev 13 miljarder över i forskningsanslag, in med det i kärnkraftsforskning, vi är ju bara 30år efter resten av världen.
Borde ju kanske kunna ta vid där dessa länder är? Verkar ju korkat att behöva 'forska upp' 30 år.

Bra att du besvarade en enda sak i mitt inlägg i alla fall. :)

Mycket smutsig energiform? Har du lika goda grunder för det som dina andra påståenden? Jag kan lova dig att det skulle innebära en ofantligt mycket smutsigare energiform, alla faktorer inräknade, att ersätta kärnkraft med vindkraft med den teknologi som finns idag. Det är förvisso en ändlig källa, men vi talar i storleksordningen 2000-3000 år med nuvarande teknologi och nu kända uranfyndigheter. Lägg mer kraft på forskning som innebär ett bättre utnyttjande av bränslet och en kraftigt förkortad slutförvaring så pratar vi om en energikälla som antagligen har potential att hålla längre än vad mänskligheten gör och det kommer definitivt hinna komma många förbättringar på vind-, sol, -våg, och saltkraft m.fl. Det gäller att inse att man får se de förnyelsebara källorna som komplement, de kan inte ersätta dagens teknologi helt och Sverige skjuter sig i foten ordentligt om kärnkraft avvecklas. Det kommer sluta med att man blir tvungen att importera el från andra länder, inte helt omöjligt att det blir från betydligt värre energiformer heller.

Bygg ut kärnkraften istället så att vi får lägre elpriser och ett energiöverskott som vi kan sälja vidare och dra in pengar på, som i sin tur kan användas till forskning och annat.
Varför håller du inte med om att kärnkraften är smutsig, när det är faktum? Området där uranet bryts blir kraftigt förorenat av radioaktivitet. Riskerna med att ha ett kärnkraftverk är dessvärre inte heller att leka med. Vårt avfall lämnas dessutom åt våra kommande generationer och det är inte direkt schysst. Att krampaktigt hänga kvar och likt Carlgren säga 'men alltså sen kommer det att bli så jävla bra bara vi forskar lite mer' tycker jag inte känns bra. Tänk om det misslyckas? Jag är ingen pessimist, men det känns lite väl riskabelt när vi istället bara kan ställa om och leva riskfritt.
Du kan läsa mer om varför jag ogillar kärnkraften på http://stallomsverige.se/

Ganymedes
2010-07-26, 15:06
M som vanligt. En liten del av mig vill rösta SD för att markera att de seriösare partierna nog ska ta vissa känsliga frågor på större allvar. Men jag kan inte med god min slänga bort min röst på något så i övrigt klåparaktigt och förkastligt.

Halldin
2010-07-26, 15:16
Varför håller du inte med om att kärnkraften är smutsig, när det är faktum? Området där uranet bryts blir kraftigt förorenat av radioaktivitet. Riskerna med att ha ett kärnkraftverk är dessvärre inte heller att leka med. Vårt avfall lämnas dessutom åt våra kommande generationer och det är inte direkt schysst. Att krampaktigt hänga kvar och likt Carlgren säga 'men alltså sen kommer det att bli så jävla bra bara vi forskar lite mer' tycker jag inte känns bra. Tänk om det misslyckas? Jag är ingen pessimist, men det känns lite väl riskabelt när vi istället bara kan ställa om och leva riskfritt.
Du kan läsa mer om varför jag ogillar kärnkraften på http://stallomsverige.se/

Se nedan:

Uranbrytning är den del i kärnkraftens livscykel som påverkar miljön mest. På samma sätt som vid annan gruvbrytning uppstår en lokal förändring av landskapet och miljöstörningar. Uran har i sig en radioaktiv nivå som är jämförbar med granit. Tack vare det höga energivärdet i uran krävs väsentligt mindre ingrepp per utvunnen energienhet vid en urangruva än vid en kolgruva. 50 kg uranmalm ger lika mycket producerad el som 3000 kg stenkol.

Även miljöpåverkan vid gruvdrift och anrikning ingår i kärnkraftverkens miljöcertifiering. Det uran som används i svenska kärnkraftverk kommer med andra ord från miljöcertifierade gruvor. Miljöcertifieringen sker enligt den internationella ISO-standard som finns.

De undersökningar som gjorts visar på att det inte finns några tecken på ökad cancerförekomst och inte heller någon skogsdöd vid de kanadensiska och ryska gruvorna, trots sådana uppgifter från framförallt Greenpeace. Dåvarande Strålskyddsmyndigheten kunde konstatera att det istället handlat om felaktiga tolkningar av tillgänglig sjukdomsstatistik.

...

De olika livscykelanalyser som gjorts är dock samstämmiga - kärnkraften ger som mest lika låga, oftast lägre, koldioxidutsläpp per kWh som de så kallade förnyelsebara energislagen.

från: http://www.karnkraftsinformation.se/miljo-och-klimat/paverkan-vid-uranbrytning/

Hur tror du miljön påverkas av att producera och uppresa de tusentals vindkraftverk som skulle behövas för att ersätta kärnkraften? Hur gör man när det inte går att styra produktionen efter efterfrågan? Vinterhalvåret?

Riskerna med modern kärnkraft är obefintliga skulle jag säga. Du behöver i princip få ett tillstånd utfärdat för att torka dig i arslet. Vidare så har man ett par idiotsäkra och redundanta säkerhetssystem som helt begränsar olyckan även vid ett worst case scenario. Det skulle du förstå om du någon gång har jobbat på eller ens besökt ett sådant kärnkraftverk. Det går liksom inte att dra paralleller med Tjernobyl och Ringhals för det är som två helt skilda världar.

Vad gäller avfallet så pratas det just nu i denna stund om tekniker för att återanvända "avfall" vilket kan innebära att slutförvaringen endast blir omkring 100 år. Istället för att lägga ner något som kan vara vår räddning är det ju snarast en utbyggnation och mer forskning som är rätt väg att gå.

young_george
2010-07-26, 15:17
Varför håller du inte med om att kärnkraften är smutsig, när det är faktum? Området där uranet bryts blir kraftigt förorenat av radioaktivitet. Riskerna med att ha ett kärnkraftverk är dessvärre inte heller att leka med. Vårt avfall lämnas dessutom åt våra kommande generationer och det är inte direkt schysst. Att krampaktigt hänga kvar och likt Carlgren säga 'men alltså sen kommer det att bli så jävla bra bara vi forskar lite mer' tycker jag inte känns bra. Tänk om det misslyckas? Jag är ingen pessimist, men det känns lite väl riskabelt när vi istället bara kan ställa om och leva riskfritt.
Du kan läsa mer om varför jag ogillar kärnkraften på http://stallomsverige.se/


Varför skulle området där uranet bryts vara förorenat med radioaktivitet? Uranet ligger ju redan där, och blir inte mer radioaktivt vid brytning.
Källa på detta tack

Vilka risker är det du tänker på med kränkraft? Om du tror att vind, vatten och sol är ofarligt i jämförelse med kärnkraft så lever du ju i en fantasi.

Vad är det för problem med avfallet? Det är inte farligt att lagra det.

coxie
2010-07-26, 15:20
Drar följande slutsats kring fenomenet kärnkraft.

Miljöpartiet=Apple=Religion.

Crocker
2010-07-26, 20:33
Bump, söker 250 röster. =)

Erik__
2010-07-26, 20:37
Borde ju kanske kunna ta vid där dessa länder är? Verkar ju korkat att behöva 'forska upp' 30 år.]

Ska man klampa in och be om all deras forskning for free eller vad menar du?

tsp
2010-07-26, 20:46
Jag är för kärnkraft, men tycker det känns alldeles för oseriöst på många kärnkraftverk. Ständigt hör man ju nya "skandaler" om hur kass säkerheten är osv.

Halldin
2010-07-26, 20:57
Jag är för kärnkraft, men tycker det känns alldeles för oseriöst på många kärnkraftverk. Ständigt hör man ju nya "skandaler" om hur kass säkerheten är osv.
Det blir inte lite uppblåst i media ska du veta.

Morty
2010-07-26, 21:19
Ska man klampa in och be om all deras forskning for free eller vad menar du?

Tror du att det var det jag menade, eller larvar du dig också bara?

Självklart betalar man. Big bucks. Man borde tjäna i tid.

r3mpuh
2010-07-26, 21:38
Kollade nyss på den lite större omröstningen "Vilka röstar du på" på Sweclockers Forumet.:)

Piratpartiet hade 19.35% av rösterna! :D (60votes)
*popcorn*


Mvh r3mpuh :thumbup:

Tricce
2010-07-26, 21:40
Kollade nyss på den lite större omröstningen "Vilka röstar du på" på Sweclockers Forumet.:)

Piratpartiet hade 19.35% av rösterna! :D (60votes)
*popcorn*


Mvh r3mpuh :thumbup:

Hur låg övriga partier till? S, M osv?

r3mpuh
2010-07-26, 21:44
Hur låg övriga partier till? S, M osv?
http://img137.imageshack.us/img137/9121/sblirvalet.jpg

KlopFer
2010-07-26, 21:48
Oväntat från sweclockers =)

Scratch89
2010-07-26, 21:49
Men konstigt att PP var stora på Sweclockers...

Khyron_
2010-07-26, 21:51
Ska inte nördar vara smarta? varför är SD så stora där borta?

Crocker
2010-07-26, 21:57
Ska inte nördar vara smarta? varför är SD så stora där borta?

Vad är det för fel på SD?

Khyron_
2010-07-26, 22:04
Vad är det för fel på SD?
Ingenting men...
Enligt vissa så är det bara lågintelligenta WT-människor som röstar på SD.

r3mpuh
2010-07-26, 22:05
Men konstigt att PP var stora på Sweclockers.Oväntat från sweclockers =)
Haha :D
Så länge vi har några människor som bryr sig om grundläggande medborgarrättigheter så klarar vi oss!^^

Ska inte nördar vara smarta? varför är SD så stora där borta?
Vad är det för fel på SD?
Han trollar, han röstade själv på SD i denna tråd...

Deceiver85
2010-07-26, 22:06
SD brukar väl få runt 50% på flashback, så det här med omröstningar på olika hemsidor och forum säger inte så mycket om det verkliga opinionsläget. Har PPs resultat varit särredovisat någon gång sedan efter juli 2009 och Europaparlamentsvalet?

skaparn
2010-07-26, 22:07
Så länge vi har några människor som bryr sig om grundläggande medborgarrättigheter så klarar vi oss!

Här tvingas jag hålla med. Jag tror att PP faktiskt tillför något i europaparlamentet där de uppmärksammar oss och sina kollegor på vissa lagförslag som en del av parlamentet verkar vilja baxa igenom omärkt.

Olegh
2010-07-26, 22:14
Ska inte nördar vara smarta? varför är SD så stora där borta?

Hahaha! Nördar, Sweclockers? Det kanske stämde för tio-femton år sedan att datorintresserade människor var nördar.
Sweclockers idag då? Ett ställe där de flesta fjortonåringar skulle kunna smälta in.

Skjaves
2010-07-26, 22:26
Vars är Kalle Anka-partiet?

Tricce
2010-07-26, 22:28
Vars är Kalle Anka-partiet?

I förskolornas egna omröstningar.

Crocker
2010-07-26, 22:49
Vars är Kalle Anka-partiet?

Tar bara med partier.
Inte någon Bo Persson som vill ha fri sprit och breda trottoarer. :)

arjeplogarn
2010-07-26, 23:08
Och vi stackare i söder som inte ens har några vattendrag..?
Dessutom har de midnattsol på somrarna.


Jag är mån om min hälsa så jag kan tyvärr inte läsa mer än ett par inlägg från dig åt gången. Risken för högt blodtryck hade blivit överhängande annars.

Jag vet inte ens var jag ska börja för att gå i svaromål på ovanstående mer än att de flesta i norr som har ett vattendrag vill att det ska förbli så. Påfallande ofta vill de inte offra dessa för Sakens skull.

Anton Fräs
2010-07-26, 23:14
Inte direkt förvånande att forum där mest unga män troligen hänger, dessutom med inriktning på datorer och moddning.

Sverige Demokraterna
Pirat Partiet
Moderaterna

Alla dessa är väl rätt överrepresenterade bland unga män om jag inte missminner mig :)

ha:cl
2010-07-27, 01:04
Du förstår helt enkelt inte att dina "miljövänliga" (där man helt bekvämt glömmer hur löjligt omiljövänligt det skulle bli att framställa de hiskeliga mängder material och ombyggnationer som krävs) förslag inte fungerar i praktiken.

Den relativt småskaliga vattenkraft vi har bidrar med ungefär 40% av Sveriges elförbrukning och infrastukturen fungerar. Kärnkraften bidrar med ungefär lika mycket (lite mer) och även där har man fungerande infrastruktur. Vad du föreslår är att den största enskilda energikällan vi har (som dessutom är koldioxidneutral) ska ersättas med hjälp av ett gigantiskt ombyggnadsprojekt där vindkraft och solkraft, som båda är väldigt dyra att framställa i förhållande till vad man får ut, ska ersätta detta? Hur skulle infrastrukturen se ut, hur transporterar vi ut energin från miljontals enskilda hem ut till elnätet? Över vilka ytor kan det anses vara ekonomiskt och miljömässigt berättigat att uppföra de omkring 1500-2000 vindkraftverk som krävs för att ersätta en enda modern kärnkraftsreaktor? Var kommer alla pengar ifrån och hur bra skulle ekosystemet i dessa områden må? Om vi fortsätter vara i det idealiska miljöfantasilandet och antar att det fanns ett ekonomiskt underlag för att genomföra det du säger, så fungerar det ändå inte i ett land som Sverige där tillgången på vind och sol är som sämst under den tid på året då det behövs som mest.

Solceller alstrar viss solenergi även den tiden på året, men det är väldigt små mängder och ett hustak räcker inte på långa vägar till för den yta som skulle krävas för att försörja ett helt hus varje år. Solceller används som ett komplement för värmeförsörjning till hus, du kan inte ersätta elproduktion som kärnkraft med det.


Att satsa på kärnkraft borde vara en smart idé vad gäller att inte slakta jorden, vindkraft är det inte med den teknologi som finns idag. Kärnkraft är en bidragande anledning till varför Sverige kan lägga så mycket resurser på miljö överhuvudtaget, i fattigare länder kommer miljön inte ens i andra hand. Är det inte exempelvis bättre att Kina ersätter sina hiskeliga mängder kol- och oljebaserade elproduktion med kärnkraft, eller ska även det landet (som är världens tredje största till ytan) ersätta dessa energislag med vind- och solenergi? Hur tror du det hade fungerat?

Det är detta jag inte gillar med MP-sympatisörer, massa idealiska snabblösningar som inte fungerar i praktiken. Att avveckla kärnkraft till förmån för de s.k miljövänliga alternativ som finns idag är skrattretande och är bara något som låter bra på pappret, för människor som inte är speciellt pålästa och har i ryggmärgen att kärnkraft är synonymt med ondskefullt och miljövidrigt.

Mp-sympatisörer är ofta rätt korkade tyvärr och missar därmed fakta och enkla slutsatser.

Hm..?



Har du något att backa upp det du säger med? Det låter onekligen bra men jag är tveksam till att nya tekniker kommer att lösa ett sjukt system som beror just på nya tekniker. Visst vore det skönt om man kunde fortsätta leva som man gör, kanske värre, och ändå inte sabba världen. Har vi tur så har jag fel, dock.


Borde ju kanske kunna ta vid där dessa länder är? Verkar ju korkat att behöva 'forska upp' 30 år.


Varför håller du inte med om att kärnkraften är smutsig, när det är faktum? Området där uranet bryts blir kraftigt förorenat av radioaktivitet. Riskerna med att ha ett kärnkraftverk är dessvärre inte heller att leka med. Vårt avfall lämnas dessutom åt våra kommande generationer och det är inte direkt schysst. Att krampaktigt hänga kvar och likt Carlgren säga 'men alltså sen kommer det att bli så jävla bra bara vi forskar lite mer' tycker jag inte känns bra. Tänk om det misslyckas? Jag är ingen pessimist, men det känns lite väl riskabelt när vi istället bara kan ställa om och leva riskfritt.
Du kan läsa mer om varför jag ogillar kärnkraften på http://stallomsverige.se/

Och, då har du lagt fram lösningen att bombadera med solceller och vindkraftverk med motivationen "kosta vad det kostar vill, vi måste "rädda" planeten". Här handlar det inte om att det kostar pengar. Här handlar det om ofantliga summor, summor som inte ens sossarna skulle kunna kräva av landets välutbildade.

130kg finsk sisu
2010-07-27, 01:10
Anton, SD och Pp JA. Men historiskt skulle jag knappast tro att unga män och moderaterna gått hand i hand.

Anton Fräs
2010-07-27, 01:46
Anton, SD och Pp JA. Men historiskt skulle jag knappast tro att unga män och moderaterna gått hand i hand.

Inte historiskt men jag är ganska säker på att dem är överrepresenterade nu.

stevebc
2010-07-27, 02:25
Jag tror män i åldern 20-40 är överrepresenterade hos moderaterna.

130kg finsk sisu
2010-07-27, 02:36
Det finns säkert statistik för partistöd i olika åldergrupper så vi slipper spekulera. Men jag har faktiskt svårt tro att unga män är KRAFTIGT överrepresenterade hos moderaterna. Men jag kan ha fel. Är rätt novis på svensk politik och dess historia men pluggar för fulla muggar.
Hur tror ni det går i valet. Procent gissningar:

M 30,1%
KD 3,6%
FP 8%
C 4,3%
S 32,2%
V 5,5%
MP 10,3%
SD 4,2%
Pp 0,9%
Övriga 0,9%

Anton Fräs
2010-07-27, 03:30
Kraftigt kan vara en överdrift från min sida. Men ska jag vara ärlig så orkar jag inte leta upp statistik :D Vet bara att när jag jämförde på någon valbarometer fick jag raka motsatsen mot damer i min ålder, alltså pojkarna var höger och flickorna vänster i högre utsträckning.

r3mpuh
2010-07-27, 03:32
Det finns säkert statistik för partistöd i olika åldergrupper så vi slipper spekulera. Men jag har faktiskt svårt tro att unga män är KRAFTIGT överrepresenterade hos moderaterna. Men jag kan ha fel. Är rätt novis på svensk politik och dess historia men pluggar för fulla muggar.
Hur tror ni det går i valet. Procent gissningar:

M 30,1%
KD 3,6%
FP 8%
C 4,3%
S 32,2%
V 5,5%
MP 10,3%
SD 4,2%
Pp 0,9%
Övriga 0,9%
Tror PP ligger någonstans mellan 1-1,5%.
Självklart hamnar Piratpartiet även på 4% till valet. :)

r3mpuh
2010-07-27, 04:12
Jag tycker förövrigt det är dåligt att denna omröstning är Öppen.
Alla vill inte vara offentliga med vilket parti de röstar på.

Crocker
2010-07-27, 09:33
Jag tycker förövrigt det är dåligt att denna omröstning är Öppen.
Alla vill inte vara offentliga med vilket parti de röstar på.
Kanske därför M är så höga och S så låga. Folk går in i mängden, för att slippa argument. Klantigt gjort av mig.

ceejay
2010-07-27, 10:31
Kd kanske får en stödröst!

LoTiX
2010-07-27, 11:01
Blir M eller FP, eventuellt får jag överväga att stödrösta på KD.

Frågan är vilka jag minst skulle kunna tänka mig rösta på, PP, FI, V?

Tolkia
2010-07-27, 11:07
Inte direkt förvånande att forum där mest unga män troligen hänger, dessutom med inriktning på datorer och moddning.

Sverige Demokraterna
Pirat Partiet
Moderaterna

Alla dessa är väl rätt överrepresenterade bland unga män om jag inte missminner mig :)
Ganska sannolikt att svaren i pollen inte heller är ett genomsnitt av Kolozzeums medlemmar. D.v.s. ungefär som i alla andra trådar.

Gädda
2010-07-27, 16:45
Miljöpartiet.

Miljön och utveckling av miljöteknik är det jag kan se att Sverige kan bli bra på i framtiden och det vi måste pressa oss fram och ligga i täten i.

Sniggel
2010-07-27, 17:06
Tror PP ligger någonstans mellan 1-1,5%.
Självklart hamnar Piratpartiet även på 4% till valet. :)

Jag hoppas du har rätt! Men vi får se. Jag tror dock inte piratpartiet kommer försvinna utan snarare att fortsätta växa (verkar vara många som inte har en aning om vad de står för) och det kommer fler omröstningar i framtiden, även om de skulle behöva komma in så snart som möjligt förstås.

bigtraps
2010-07-27, 17:32
Brukar inte lägga mej i politik på nätet. Men antagligen kommer jag att rösta blankt.
Det rödgröna blocket: Har väldigt svårt för Mona Sahlin och även de frågor som kommer i focus för S nuförtiden. Dessutom får man 2 partier på köpet som är en ren belastning.

Alliansen: Tycker jag skött sig skapligt under dessa 4 år. Därimot stör jag mej mycket på hur de behandlar arbetslösa och sjukskrivna. Dessutom har de ju Maud...*spy*

Osten80
2010-07-27, 17:40
Hade de blanka rösterna fortfarande räknats som blanka (nu klumpas de ihop med röstsedlar som smyckats med könsord och roliga bilder) hade det blivit en sådan. Nu kommer jag förmodligen skita i spektaklet.

Aimbert
2010-07-27, 17:56
Nu kommer jag förmodligen skita i spektaklet.

Och sitta passiv när Måna kanske får makten?

Fyfan.

Osten80
2010-07-27, 18:39
Och sitta passiv när Måna kanske får makten?

Fyfan.

Min syn på politik hittar du i den här tråden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148532&highlight=politik

Ignatius72
2010-07-27, 19:51
Miljöpartiet.

Miljön och utveckling av miljöteknik är det jag kan se att Sverige kan bli bra på i framtiden och det vi måste pressa oss fram och ligga i täten i.

Vad är det som får dig att tro att landets mest tillväxtfientliga parti skulle kunna göra något för att främja detta?

Ignatius72
2010-07-27, 19:57
Min syn på politik hittar du i den här tråden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148532&highlight=politik
ditt inlägg i den tråden visar mest upp en flagrant okunskap om politik och arbetet bakom och med detta. engagemang betyder inte maktkåt, det betyder helt enkelt att man bryr sig. Men i vanlig ordning så är det ju alltid enklare att sitta och böla än att faktiskt göra något.

Osten80
2010-07-27, 20:05
ditt inlägg i den tråden visar mest upp en flagrant okunskap om politik och arbetet bakom och med detta. engagemang betyder inte maktkåt, det betyder helt enkelt att man bryr sig. Men i vanlig ordning så är det ju alltid enklare att sitta och böla än att faktiskt göra något.

Jag gjorde tre inlägg i den tråden, men det är förmodligen inte något av dem som faller dig i smaken, så du behöver nog inte bemöda dig om att läsa de andra två. Lämnar nu tråd och går och bölar en stund.

Gädda
2010-07-27, 20:33
Vad är det som får dig att tro att landets mest tillväxtfientliga parti skulle kunna göra något för att främja detta?

Strängare miljökrav ger ökade incitament till utveckling av miljöteknik. Grön skatteväxling osv. måste vara en väg till detta.

Om vi ligger längre fram inom detta område kommer andra länder senare efterfråga denna teknik som jag vill ska utvecklas i Sverige. Det kommer gynna både långsiktig ekonomisk tillväxt och ekologisk hållbarhet (som förhoppningsvis kommer gå alltmer hand i hand).

Ignatius72
2010-07-27, 21:06
Jag gjorde tre inlägg i den tråden, men det är förmodligen inte något av dem som faller dig i smaken, så du behöver nog inte bemöda dig om att läsa de andra två. Lämnar nu tråd och går och bölar en stund.

Det gör du rätt i. Det blir bara pinsamt med kategoriska uttalanden om sådant man inte ens har den mest basala kunskap om. Det är som om Carl Bildt skulle låtsas prata om frisyrer eller sångteknik. Platt fall.

stevebc
2010-07-27, 22:46
Hade de blanka rösterna fortfarande räknats som blanka (nu klumpas de ihop med röstsedlar som smyckats med könsord och roliga bilder) hade det blivit en sådan. Nu kommer jag förmodligen skita i spektaklet.Det är en viktig skillnad och det är synd att det är så. Många förstår inte det viktiga i att skilja blanka röster och soffliggare åt.

pragmatist
2010-07-27, 23:21
Strängare miljökrav ger ökade incitament till utveckling av miljöteknik. Grön skatteväxling osv. måste vara en väg till detta.

Om vi ligger längre fram inom detta område kommer andra länder senare efterfråga denna teknik som jag vill ska utvecklas i Sverige. Det kommer gynna både långsiktig ekonomisk tillväxt och ekologisk hållbarhet (som förhoppningsvis kommer gå alltmer hand i hand).

Mjo, det där brukar kallas för Porter-hypotesen d.v.s. att hårdare krav ger en s.k. "first mover advantage" till företag som då kan etablera konkurrensfördelar inom miljöteknik. Jag vet inte om det finns några riktigt bra exempel på att det faktiskt sker i verkligheten, känner du till något? Man kan ju lika gärna tänka sig att motsatsen sker, d.v.s. att företag med hårdare krav på sig konkurreras ut istället och att produktionen då flyttar till länder med lägre miljökrav.

maaherra
2010-07-28, 08:43
Strängare miljökrav ger ökade incitament till utveckling av miljöteknik. Grön skatteväxling osv. måste vara en väg till detta.

Om vi ligger längre fram inom detta område kommer andra länder senare efterfråga denna teknik som jag vill ska utvecklas i Sverige. Det kommer gynna både långsiktig ekonomisk tillväxt och ekologisk hållbarhet (som förhoppningsvis kommer gå alltmer hand i hand).

Det är jag inte benägen att hålla med om.

Ex. bilismens framtid verkar åter se till ljus i USA genom de fenomenala Tesla Motors. De börsnoterade sig i början på juli och fick in lite drygt 2 miljarder kronor i kapital. Lägg därtill ett samarbete med Toyota och Daimler Benz samt en nyinköpt bilfabrik i Kalifornien och saker och ting börjar bli riktigt intressant.

Ska verkligen bli intressant att se vad de kan göra med ex. inre resistensen på batterierna i bilarna för att få ner laddningstider mm. Jag tror starkt på elbilen som transportmedel i framtiden.

Nitrometan
2010-07-28, 08:48
Ska verkligen bli intressant att se vad de kan göra med ex. inre resistensen på batterierna i bilarna för att få ner laddningstider mm.
Varför tror du att de ska göra nåt genombrott i batteriteknik nu?

De har jobbat med batterier i många år (100?) och gått framåt lite i taget, men varför skulle nåt revolutionerande hända nu?

Varför skulle de inte ha hittat de bästa batteriteknikerna till t.ex. bärbara datorer och mobiler?
Jag tror starkt på elbilen som transportmedel i framtiden.
OK.

Hur ska du tillverka elen till bilarna?

Vindkraft? Kolkraft?

maaherra
2010-07-28, 09:10
Varför tror du att de ska göra nåt genombrott i batteriteknik nu?

De har jobbat med batterier i många år (100?) och gått framåt lite i taget, men varför skulle nåt revolutionerande hända nu?

Varför skulle de inte ha hittat de bästa batteriteknikerna till t.ex. bärbara datorer och mobiler?

Själva tekniken i sig vad gäller att kunna lagra elenergi ser jag som relativt god utvecklad. Teslas bilar beräknas ex. komma omkring 45 mil på en laddning. Det är väl inte främst ett genombrott i batteriteknik, utan i materialteknik för att underlätta uppladdning. Möjligheten att göra material supraledande finns i dagens läge, men förutsätter oftast temperaturer nedåt minus 100C vilket inte är en reell lösning i en bil. Kanske mha nanoteknik kan man finna en lämpligare legering, kanske är det omöjligt. Det vill jag dock inte tro det. Mig veterligen skall Teslas bilar ta omkring ~45 minuter att ladda i dagens läge. Kanske inte en evighet, men fortfarande kan det vara ett stor faktor som talar emot elbilarnas framfart.

OK.

Hur ska du tillverka elen till bilarna?

Vindkraft? Kolkraft?

Lämpligtvis genom en utbyggnad av kärnkraften. Fusionstekniken tycker jag också är intressant, om än den är låååångt ifrån en reell lösning. Annars tycker jag det finns många intressant initiativ där man laborerar med kinetisk energi. Att elbilen sedan lanseras betyder ju inte att explosionsmotorn helt avvecklas.

Nitrometan
2010-07-28, 09:36
Lämpligtvis genom en utbyggnad av kärnkraften. Fusionstekniken tycker jag också är intressant, om än den är låååångt ifrån en reell lösning. Annars tycker jag det finns många intressant initiativ där man laborerar med kinetisk energi. Att elbilen sedan lanseras betyder ju inte att explosionsmotorn helt avvecklas.
Mmmm. Visst är det så. Det behövs alternativ. Olika transporter kan kräva olika sätt att driva/transportera.

På Teslas sida står det att det tar 4 timmar från tomt batteri till fulladdat. Men då ska det vara säkrat till 90A.

http://www.teslamotors.com/goelectric/charging/home-connector

maaherra
2010-07-28, 09:55
Mmmm. Visst är det så. Det behövs alternativ. Olika transporter kan kräva olika sätt att driva/transportera.

På Teslas sida står det att det tar 4 timmar från tomt batteri till fulladdat. Men då ska det vara säkrat till 90A.

http://www.teslamotors.com/goelectric/charging/home-connector

Se där, jag var visst felinformerad :)

Är det 4 timmar kan man se det som ännu mer kritiskt att få ner laddningstiden för att få logistiken att fungera någorlunda kring laddningsstationerna. I en stad finns kanske inte riktigt det behovet då man oftast inte behöver köra så långa sträckor.

I vart fall är jag optimistisk, det finns många spännade och lovande tekniska framsteg runtom i världen :)

Nitrometan
2010-07-28, 10:09
Är det 4 timmar kan man se det som ännu mer kritiskt att få ner laddningstiden för att få logistiken att fungera någorlunda kring laddningsstationerna. I en stad finns kanske inte riktigt det behovet då man oftast inte behöver köra så långa sträckor.
Jag tror att de flesta transporter (typ jobbresor, till affären för att handla m.m.) är ganska korta och man klarar sig med laddning över natten.

Jag har sett lite olika sätt att snabbladda batterier. Men det kräver nån form av kylning (som i sin tur kräver energi) samt att batteriets livslängd förkortas. Byta ett helt batteripack till en elbil efter 4-5 år är nog inte så roligt.

I vart fall är jag optimistisk, det finns många spännade och lovande tekniska framsteg runtom i världen :)
Jajamen!!! Frågan är hur de ska stimuleras.
Samt om "grön skatteväxling" verkligen gör nån nytta.

r3mpuh
2010-07-28, 15:12
JkaNx68huB4&fmt=22

JuzupWilkosz
2010-07-28, 15:13
Det blir nog S, om Mona tar ett steg tillbaka.

thunder
2010-07-28, 17:30
Det blir nog S, om Mona tar ett steg tillbaka.

Med tanke på hennes historia och att hon tackade ja till rollen som partiledare trots den så finns det inget som tyder på att hon "ska ta ett steg tillbaka"? På annat sätt än att hon tvingas bort av partiet.

r3mpuh
2010-07-28, 17:31
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/alliansen-i-ledningen-sd-nara-riksdagen-1.1144404

"FÖRÄNDRINGAR DEN SENASTE MÅNADEN
Moderaterna (33,3 procent) -0,7
Folkpartiet (6,6 procent) -0,1
Centern (4,7 procent) +0,9
Kristdemokraterna (4,0 procent) +0,4
Socialdemokraterna (29,2 procent) -1,2
Vänsterpartiet (5,0 procent) -0,3
Miljöpartiet (10,5 procent) -0,5
Sverigedemokraterna (4,0 procent) +0,5
Övriga partier (2,7 procent) +1,0
Alla förändringar ligger inom den statistiska felmarginalen."

Piratpartiet över 2% nu då. :)
And it just raises! ^^

mik
2010-07-28, 18:09
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/alliansen-i-ledningen-sd-nara-riksdagen-1.1144404



Piratpartiet över 2% nu då. :)
And it just raises! ^^

Intressant undersökning. Moderaternas nedgång ligger väl inom felmarginalen så Littorinaffären verkar inte haft någon betydelse.

Jag skulle tro att FI har en rätt stor del av dessa röster. Piratpartiet har knappt märkts av i media sedan senaste undersökningen av sifo, medan FI, trots sin marginella storlek, uppmärksammats väldigt mycket. Därför är det väl troligt att FI har sin peak nu i och med Almedalen och vaskningen av pengarna.

r3mpuh
2010-07-28, 18:20
Intressant undersökning. Moderaternas nedgång ligger väl inom felmarginalen så Littorinaffären verkar inte haft någon betydelse.

Jag skulle tro att FI har en rätt stor del av dessa röster. Piratpartiet har knappt märkts av i media sedan senaste undersökningen av sifo, medan FI, trots sin marginella storlek, uppmärksammats väldigt mycket. Därför är det väl troligt att FI har sin peak nu i och med Almedalen och vaskningen av pengarna.
Nja, Om man följer hur SCB räknar, 3/4 av övriga är PP, så har vi 2,0%.

Detta var dessutom innan Annas ketchup sprutade ut (http://www.annatroberg.com/2010/07/28/ketchupeffekten-fortsatter-att-gynna-piratpartiet/).

r3mpuh
2010-07-28, 20:43
Nästa fördubbling blir då: 4%. Ser fram emot när ketchupen väl lossnar. :)

Mental
2010-07-28, 22:01
Nästa fördubbling blir då: 4%. Ser fram emot när ketchupen väl lossnar. :)

Även om jag sympatiserar med PP's frågor så skulle jag bli otroligt förvånad om de fick mer än 1-2% i riksdagsvalet.

r3mpuh
2010-07-28, 23:20
Även om jag sympatiserar med PP's frågor så skulle jag bli otroligt förvånad om de fick mer än 1-2% i riksdagsvalet.Förvånad:confused:

Såklart de kommer in i riksdagen, rena barnleken.^^
Skall dela ut runt 1000 flygblad kommande veckorna.:thumbup:
Skall även ha en 100x160 flagga upphängd utanför i centrum.

/r3mpuh

Nitrometan
2010-07-29, 08:37
Sven-Otto Littorin var väl arkitekten bakom "arbetslinjen"?

Ska inte han anmäla sig på Arbetsförmedlingen nu när ministerjobbet är slut?

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/littorin-ansoker-om-fallskarm-1.1144694

Sven Otto Littorins ansökan kom in till nämnden i måndags och kommer troligen att behandlas inom ett par veckor. Om den beviljas kommer pengarna att betalas ut under ett års tid.

Då har han ett år på sig.

Tja, inte vet jag...

Jag antar att kan gå tillbaka till sitt jobb på nån PR-byrå.

Anton Fräs
2010-07-29, 10:46
Även om jag sympatiserar med PP's frågor så skulle jag bli otroligt förvånad om de fick mer än 1-2% i riksdagsvalet.

Samma här.

Mental
2010-07-29, 11:15
Sven-Otto Littorin var väl arkitekten bakom "arbetslinjen"?

Ska inte han anmäla sig på Arbetsförmedlingen nu när ministerjobbet är slut?

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/littorin-ansoker-om-fallskarm-1.1144694



Då har han ett år på sig.

Tja, inte vet jag...

Jag antar att kan gå tillbaka till sitt jobb på nån PR-byrå.

Ja, men det gäller vanligt folk, har man tagit sig till toppen så förtjänar man såklart särbehandling och bonus. Och i ärlighetens namn, om jag hade legat med en hora och fått sparken så hade jag inte tackat nej till 1.5mkr som plåster på såren.

Nitrometan
2010-07-29, 11:20
Och i ärlighetens namn, om jag hade legat med en hora och fått sparken så hade jag inte tackat nej till 1.5mkr som plåster på såren.

Det är AB som påstår att han har köpt en hora
Han fick inte sparken, han slutade själv


Sen hade han 112 k i månaden så han har väl kunnat spara undan lite?

Fredrik R brukar väl säga att M är ett parti för vanligt folk?
Medan Hägglund pratar om verklighetens folk.

Mental
2010-07-29, 11:21
Det är AB som påstår att han har köpt en hora
Han fick inte sparken, han slutade själv


Sen hade han 112 k i månaden så han har väl kunnat spara undan lite?

Fredrik R brukar väl säga att M är ett parti för vanligt folk?
Medan Hägglund pratar om verklighetens folk.

Vem i den vanliga märkligheten hade avstått 1.5mkr? Inte jag.

thunder
2010-07-29, 13:48
Plus att han inte direkt omfattas av LAS. Så då är väl lite kompensation helt ok.

JuzupWilkosz
2010-07-29, 13:59
Med tanke på hennes historia och att hon tackade ja till rollen som partiledare trots den så finns det inget som tyder på att hon "ska ta ett steg tillbaka"? På annat sätt än att hon tvingas bort av partiet.

Ja tyvärr är det ödet som vi får brottas med.

pragmatist
2010-07-29, 14:04
Sven-Otto Littorin var väl arkitekten bakom "arbetslinjen"?

Ska inte han anmäla sig på Arbetsförmedlingen nu när ministerjobbet är slut?

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/littorin-ansoker-om-fallskarm-1.1144694



Då har han ett år på sig.

Tja, inte vet jag...

Jag antar att kan gå tillbaka till sitt jobb på nån PR-byrå.

"Arbetslinjen" innebär väl inte att man måste avstå från ersättning som man har rätt till?

För övrigt fick hela den socialdemokratiska regeringen med Göran P i spetsen en årslön som avgångsvederlag efter regeringsskiftet 2006. Det är dock inte pengar man får direkt i handen, får man ett nytt jobb så dras dessa inkomster av från vederlaget.

Nitrometan
2010-07-29, 14:08
"Arbetslinjen" innebär väl inte att man måste avstå från ersättning som man har rätt till?
Nej, inte vad jag vet. Som jag har förstått det innebär det att man ska jobba och inte få bidrag/pengar från staten.

Men det ordnar sig såklart. Kan inte tänka mig att han får gå arbetslös.

För övrigt fick hela den socialdemokratiska regeringen med Göran P i spetsen en årslön som avgångsvederlag efter regeringsskiftet 2006. Det är dock inte pengar man får direkt i handen, får man ett nytt jobb så dras dessa inkomster av från vederlaget.
Jo. Och sen är det statsrådsarvodesnämnden som bestämmer hur mycket det blir. Inget som betalas ut automatiskt.

Jag vet att de fick pengar de också.

shut teh face
2010-07-29, 14:58
Jag tror Nitro är sosse

pragmatist
2010-07-29, 15:05
Jag tror Nitro är sosse

Tråden behöver mer sossar, den saknar spänst helt och hållet.

stevebc
2010-07-29, 15:26
Ja. Fast han är typ som Trance. Framstår som vänster när det enda han gör är att komma med kritik till argument/spela djävulens advokat. Verkar inte finnas en enda sosse på det här forumet som för en vettig argumentation.

thunder
2010-07-29, 18:50
Ja. Fast han är typ som Trance. Framstår som vänster när det enda han gör är att komma med kritik till argument/spela djävulens advokat. Verkar inte finnas en enda sosse på det här forumet som för en vettig argumentation.

Har du nånsin träffat en sosse som argumenterar vettigt? Det har inte jag. Deras lösning på alla problem är att göra som de gjorde tidigare. Och det fungerar bevisligen inte optimalt.

Ignatius72
2010-07-29, 18:58
Tråden behöver mer sossar, den saknar spänst helt och hållet.

Sanningen är nog den att sossarna har förstått att moderaterna för den politik de själva skulle vilja föra. De har dock fastnat i bidragsträsket och det är klart att det inte är så roligt att argumentera för.

shut teh face
2010-07-29, 20:53
Varje gång jag hör politiker tala, eller debattera. Så är vänsterfolk alltid så överdramatiska, de har aldrig några argument, utan de ska bara gnälla. Högerfolk är alltid mer sakliga och lugna. Samma sak när man diskuterar med vänner.

Vänster och sossar kan aldrig vinna en debatt genom fakta, de kan bara vara tillräckligt jobbiga (läs skriker, tjejer med hår under armarna, tjocka ensamstående morsor etc) så man går därifrån. De spelar också alltid på den primitiva sidan av människan, exempel: Ska inte Agda OCKSÅ ha rätt att spela Bingo som Birger? [insert:skrik,slagord,"snygg avslutning"] och då hurrar folk i omgivningen, men bara för hon/han bjudit på en show.

EkarN
2010-07-29, 21:26
Ett före detta statsråd behöver knappast gå till arbetsförmedlingen för att få jobb:D

stevebc
2010-07-29, 21:45
Har du nånsin träffat en sosse som argumenterar vettigt? Det har inte jag. Deras lösning på alla problem är att göra som de gjorde tidigare. Och det fungerar bevisligen inte optimalt.Ja. Att jag sedan inte hållit med dom är en annan sak. Men de har haft många duktiga retoriker genom tiderna. Sedan att politiken i Sverige alltid utspelat sig på sossarnas planhalva, som någon så fyndigt skrev för ett tag sedan, har väl underlättat ev brister i argumenteringen.

Iofs, de flesta socialdemokrater jag träffat i verkliga livet har varit kompisar från SSU och då har det blivit episka ansiktshandflator varje gång det blivit en diskussion om politik. Sämre debattörer med starkare temperament får man leta länge efter.

Tricce
2010-07-29, 22:31
"Han som bestämmer" kunde debattera!

Ep4odlI3mqk

r3mpuh
2010-07-29, 22:52
"Han som bestämmer" kunde debattera!

Ep4odlI3mqkMin favorit politiker helt klart!
Synd att han slutade. :(

stevebc
2010-07-29, 23:49
Jag gillar inte Persson. En stöddig buffel med massa retoriska knep och taskig tilltalston. En duktig politiker med andra ord.

Baler Evans
2010-07-29, 23:55
Jag gillar inte Persson. En stöddig buffel med massa retoriska knep och taskig tilltalston. En duktig politiker med andra ord.

Visst saknar man honom när man tvingas lyssna på hans efterblivne efterträdare Mona?

r3mpuh
2010-07-29, 23:56
Visst saknar man honom när man tvingas lyssna på hans efterblivne efterträdare Mona?
Så otroligt mycket! :cryout:

Tricce
2010-07-29, 23:58
Hur många % tror ni S skulle öka om Göran skulle komma tillbaka istället för Mona? :)

Mental
2010-07-29, 23:59
Jag saknar Palme

r3mpuh
2010-07-30, 00:00
Piratpartiet firar pride (http://www.piratpartiet.se/nyheter/piratpartiet_firar_pride)


Debattartiklar:

* Hoten mot ett fritt internet hotar även hbt-rörelsen (www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/internet/article7537629.ab)

* Vi begränsar inte folks integritet till garderoben (www.fria.nu/artikel/84676)

r3mpuh
2010-07-30, 00:03
Hur många % tror ni S skulle öka om Göran skulle komma tillbaka istället för Mona? :)
Ca +10% låter rimligt.

Baler Evans
2010-07-30, 00:08
yeah 10+% skulle det nog iaf vara

stevebc
2010-07-30, 01:00
Jag vet inte varför, men jag har haft svårt för alla S-ledare fr o m Palme, med undantag för kanske Ingvar Carlsson. Jag gillade inte Palmes dubbelspel och elfenbenstornmoral. Mona Sahlin är för förmyndigande och jag förstår mig sällan på henne. Persson som sagt en stöddig buffel.

ha:cl
2010-07-30, 01:21
Jag vet inte varför, men jag har haft svårt för alla S-ledare fr o m Palme, med undantag för kanske Ingvar Carlsson. Jag gillade inte Palmes dubbelspel och elfenbenstornmoral. Mona Sahlin är för förmyndigande och jag förstår mig sällan på henne. Persson som sagt en stöddig buffel.

Jag har svårt för dom för dom bedriver en soffliggar-bidrag politik.