handdator

Visa fullständig version : Kycklingfilé i mikro ?


Lovisa
2010-07-24, 11:40
Jag har börjat äta lite mer kyckling. Har ofta bråttom och är bushungrig efter träningen. Vill inte hålla på och steka mitt i natten (tränar ca kl 21-23 nu på semestern). Så jag har börjat fixa kycklingfilé i mikron. Men det smakar gammal planka, blir torrt och trist även om man håller koll på tiden.

Nåt knep att laga kyckling i mikro, så att den blir lite saftig och inte smakar skosula ?

Eddie Vedder
2010-07-24, 12:04
Varför inte steka före? Borde ju vara det enklaste. Så gör jag alltid.

OneManArmy
2010-07-24, 12:30
tina i micron på full effekt i nån minut, skär i bitar och stek.. går fort som fan

Icefire
2010-07-24, 12:59
Varför inte steka före? Borde ju vara det enklaste. Så gör jag alltid.

Ja, du kan ju steka 3-4 filéer i ugn på måndagen t ex så har du för några dagar. Behåller saftigheten om man värmer försiktigt i micron.

Tekken
2010-07-24, 13:28
Jag har börjat äta lite mer kyckling. Har ofta bråttom och är bushungrig efter träningen. Vill inte hålla på och steka mitt i natten (tränar ca kl 21-23 nu på semestern). Så jag har börjat fixa kycklingfilé i mikron. Men det smakar gammal planka, blir torrt och trist även om man håller koll på tiden.

Nåt knep att laga kyckling i mikro, så att den blir lite saftig och inte smakar skosula ?

Lider du utav någon form av fobi för stekpannor?

Sätt på plattan, värm filén 1 min i micro, skär den i bitar och stek. Tar inte ens 5 minuter att tillaga.

Gober
2010-07-24, 13:33
Micra kyckling? fy fan vad vidrigt. släng ner ett kilo filé i en bunke, klipp sönder bitarna med en sax och stek upp, lägg i matlådor. Sen värma som någon sa försiktigt i micron. Hur lång tid tar det att steka, ett par minuter. Så jävla bråttom har man väll inte :)

Snobbe
2010-07-24, 15:52
Tar otroligt lång tid att steka en kycklingfilé om den är skärd i bitar... på hög värme är det typ 1min p åvardera sida...

robertcop
2010-07-24, 16:34
Det finns ju Micros med stek/grillfunktion och påsar/stekpannor för micro bruk så det krävs ju att du har en micro som pallar det! då kan du ju köra kycklingen från scratch!

Halldin
2010-07-24, 17:24
Gör man det i mikro utan att ha något annat än kryddor till blir jag inte förvånad över att det smakar arsle. Det ska nog åtminstone till fett eller gärna någon marinad för att det ska smaka något.

Tillagningstid går nog knappt att ha som ursäkt för att göra i mikro dock, kan dock köpa att det är drygt att handdiska stekpannan.

Fredrik_S
2010-07-24, 19:14
Så här gör man

Du tar 2 kg eurshopper billiga kycklingfileer spride ut dom på en plåt direkt från frysen in i ugnen 200 grader 45 min. Tar ut dom låter dom svalna och lägger in i en lufttät burk igen i kylen.
Kräver ingen förberedelse och knappt någon övervakning.

Då har du 2 kg färdigsteka att bara plocka ut och mikra i någon minut eller så. Blir saftigt och gott, kryddor och sås och sånt kan man ha på efteråt.

Lovisa
2010-07-24, 20:51
Lider du utav någon form av fobi för stekpannor?



*fniss* nej jag har ingen fobi för stekpannor. Det är oväsendet som är problemet. Försök att öppna kastrullskåpet, hantera en stekpanna, diska och plocka undan utan att det skramlar som f-n. Familjen vaknar och klagar, så enkelt är det. :)

Det värsta oljud som mikron orsakar, är det lilla plinget när maten är klar. I mikron kan man ju till och med använda ett plastkärl som "stekpanna"

När jag lagar mat på normala tider steker jag gärna. Tyvärr är jag inte den planerande typen som gör matlådor eller lagar för flera måltider på en gång. Får väl försöka uppfostra mig själv att bli lite mera huslig...

Bluesparv
2010-07-24, 21:02
Får väl försöka uppfostra mig själv att bli lite mera huslig...

Eller bara latare; laga mat mindre ofta ;)

mela
2010-07-24, 22:10
Tyvärr är jag inte den planerande typen som gör matlådor eller lagar för flera måltider på en gång. Får väl försöka uppfostra mig själv att bli lite mera huslig...

Det är bara att börja med det :) Släng in ett stort gäng med kycklingfilé i ugnen någon dag när du har tid. Värm upp den tills den är +70 grader och lägg sedan i lådor i kylskåpet/frysen.

martikainen
2010-07-26, 08:53
Som svar på frågan: Jag antar att man skulle behöva någon typ av påse som behåller kycklingens fukt bättre.
Det jag oroa mig för förutom torr kyckling är väl risken för baktierier (salmonella?) jag vet inte om mikrovågor dödar dom precis som värmen i en stekpanna/ugn gör?

mattilainen
2010-07-26, 09:03
haha jag skär alltid bort det som blir "färdigt" när jag haft dom för länge i micron. Säg inte att du käkade det? fyyyy

Eddie Vedder
2010-07-26, 09:43
Som svar på frågan: Jag antar att man skulle behöva någon typ av påse som behåller kycklingens fukt bättre.
Det jag oroa mig för förutom torr kyckling är väl risken för baktierier (salmonella?) jag vet inte om mikrovågor dödar dom precis som värmen i en stekpanna/ugn gör?

Om temperaturen i kycklingen når korrekt temperatur kommer bakterierna avdödas.

Pellefant
2010-07-26, 11:01
Det värsta oljud som mikron orsakar, är det lilla plinget när maten är klar. I mikron kan man ju till och med använda ett plastkärl som "stekpanna"

Den behöver inte plinga. Ponera att du skall mickra någonting fem minuter. Då kan du sätta timern på exempelvis 10 min, sen när den gått ner till 5 min så är det klart. Låt dörren sedan stå på glänt. Plinglöst. :)

Kanske har du en ljudlös timer i mobilen som du kan använda istället.

Trist bara om man glömmer bort maten.... :cryout:

Lovisa
2010-07-26, 12:13
Stekpåse kanske ?

Finns sådana, avsedda att användas i vanliga ugnen dock. Körde det till julskinkan i år (eller snarare förra året, julen har ju inte varit än). Vet inte om de funkar i mikro, men borde rimligen göra det.

Jag brukar marinera pippin om jag har lust / är ute i god tid.

Vitlök / vitlökspeppar, nån god olja, äkta soja eller het chili sås. Eventuellt lite färsk ingefära (jo det är faktiskt gott!). Får ligga i väl försluten plastpåse i kylen över natten.

Barbastark
2013-04-14, 08:48
Någon som provat att tillaga fryst kycklingfilé i mikron? Blir det bra? Hur lång tid? Effekt?