handdator

Visa fullständig version : Mackor/Gröt + Vassle


astrodog
2010-07-24, 10:34
Om jag till frukost ska äta mackor eller gröt, samt vassle, finns det några bra argument för ordningen i vilket dessa förtärs? Bör man vänta 5-10 min emellan?

Det jag hade värderat är pigghet, hålla hungern och bygga muskler.

Man har ju hört att det vid lunch är det bäst att få ner proteinet först, för att hålla sig alert under eftermiddagen. Kanske är det dock något särskilt med kroppen efter att den precis sovit 8 timmar!

Naturligtvis är jag allt som oftast mest sugen på just kolhydraterna, så det blir nästan alltid dessa först. Vasslet kommer ner mer av byggar och hälsotvång - är inte så jättesugen på det egentligen. Fast jag vet att jag mår bättre efter det och håller hungern och förbränningen helt underbart.

Men eftersom jag ändå ska "tvinga" i mig det, så kan jag kanske lika väl göra det innan mackorna/gröten, ifall det är någon fördel!

Go ahead: spekulera!

Ristretto
2010-07-24, 13:16
Proteinsyntesen höjs mer om du dricker vasslet separat först. I övrigt spelar det inte stor roll, proteinet tas upp i vilket fall som helst. Vid intag av andra proteinkällor (kött, mejeriprodukter osv) spelar det inte någon roll om de intas före eller efter kolhydratkällan eller inte.

Det blir säkert någon skillnad, men den är ointressant i praktiken.

WHITEFOLKS
2010-07-24, 14:14
Och man vill ta till vara teoretisk effekt och vara praktiskt samtidigt så kan man ju slänga i sig vasslen direkt när man går upp och sen börja tillaga resten.

Gör det någon skillnad? antagligen inte alt. minimal men det är ju inte direkt mer jobb heller.

Fanns någon studie där de drack vassle 20min innan måltider och fick diverse positiva effekter. Dock tror jag det fanns problem med den studien eftersom de inte fick lika mycket protein i kontrollgruppen osv.