handdator

Visa fullständig version : Problem med vikten.


PletteN
2010-07-24, 00:23
Tjenare, jag har gymmat i 6 månader och är 1,75 och väger 85kg, ändå känner jag mig jävligt fet. Visst ja har inte pattar men vafan, andra polare väger liksom 65kg och kollar man BMI ligger jag på övervikt, känns förjävligt. Ibland blir man kallad tjockis och man vet fan inte om man är de eller om man e biff. Visst, e tjock men har även muskler, går de ens hem med damerna? Vet fan inte!

Betyder muskler ens nåt?
Värt att nämna är att jag gymmar 3 dagar i veckan och tränar fotboll 3 gånger i veckan, men även super med polare, men ändå väger jag 20 kilo mer än de flesta i min ålder, äter godis max 1-2 gånger i veckan annars käkar jag ändå bra mat, visst blir det donken ibland med polare annars inget sånt. Vad ska jag göra? Känner mig osäker som fan! :(

oscarbengtsson
2010-07-24, 00:30
alla är olika, vissa är mindre, andra större. Fortsätt träna, kör hört så ska du se att resultaten kommer! Vad jag vet så är inte tjejer lika noga med utseendet på killar som vissa killar är när det gäller tjejer, är nog personligheten som är viktig;) Och, det spelar ingen roll om du äter på mcdonalds någon gång då och då, fortsätt träna som du gör, tycker du att det är en del fett, så ut och spring, eller kör något pass på crosstrainern i veckan:) lycka till!

Sjoba
2010-07-24, 00:33
Det heter träna, inte gymma! (Skojar bara, kolozzeum-skämt.)

Varken vikt eller BMI säger egentligen någonting, jag är 170 och väger nästan 80kg nu.
Att du är lite överviktig är inte så konstigt, det är det många som är. Och det beror inte bara på att du dricker ibland och äter lite gott. Det kan man göra och ändå gå ner i vikt/vara smal. Har du, som du säger, lite muskler under fettet (som inte borde vara så himla mycket, du väger ju inte så mycket) så kommer det ju se skitbra ut efter lite deff :)

Låter som om du vill gå ner lite i vikt, det är inte så svårt som man kan tro, och mycket mindre komplicerat än folk får det att verka! Läs Deff - en guide här på forumet så får du mycket nyttig information. Man behöver inte ens banta särskilt länge, jag går ner ungefär 1kg i veckan i perioder. När man väl kan energiprincipen så är det bara ens egen självdisciplin som sätter gränserna :) Man behöver inte ens springa, eller röra på sig en meter för att gå ner i vikt. Det gäller helt enkelt att justera hur mycket energi man gör av med, och hur mycket man stoppar i sig.

Är man inte nöjd med sin kropp, då tycker jag att man ska göra något åt det! Gäller för övrigt allt annat i livet.

mpersson
2010-07-24, 07:33
Kan ju inte bedömma hur mkt av det som är fett eller muskler, men enligt min åsikt så är du inte fet ett skit ! Dina kompisar är däremot äckligt smala. Men känner du dej fet så prova en deff.

Btw så är BMI inget föt lyftare, jag har 29,5, fetma gick vid 29,14 :D

Eddie Vedder
2010-07-24, 08:07
En fylla, godis två gånger och ett besök på Donken varje vecka låter förvisso som ganska stora möjligheter att det drar iväg lite både här och där. Inget är förbjudet men det låter som lite "asså det äter jag bara någon gång då och då, det blir väl någon gång i veckan och sedan det här någon gång ibland..." och därutöver är det storhelger, födelsedagar etc. :)

Och att du äter det du anser vara bra mat (vad nu bra mat är) är heller ingen garanti för viktstabilitet, långt därifrån. Jag anser att smörstekta kalvfärsbiffar med fetaost serverat med gräddsås och potatis är nyttig mat så det förslår men det är inget som hindrar att en person som äter massor av det går upp i vikt.

Lovisa
2010-07-24, 11:25
En fylla, godis två gånger och ett besök på Donken varje vecka låter förvisso som ganska stora möjligheter att det drar iväg lite både här och där. Inget är förbjudet men det låter som lite "asså det äter jag bara någon gång då och då, det blir väl någon gång i veckan och sedan det här någon gång ibland..." och därutöver är det storhelger, födelsedagar etc. :)

Och att du äter det du anser vara bra mat (vad nu bra mat är) är heller ingen garanti för viktstabilitet, långt därifrån. Jag anser att smörstekta kalvfärsbiffar med fetaost serverat med gräddsås och potatis är nyttig mat så det förslår men det är inget som hindrar att en person som äter massor av det går upp i vikt.

:thumbup:

Viktigt att tänka på det som Eddie skriver. Många som tycker att de är kraftiga fast de äter bra, äter i själva verket betydligt mer än de tror. Det är lätt att underskatta vad man faktiskt får i sig. Och du vet ju inte heller vad dina polare käkar totalt sett, jag antar att ni inte lever ihop 24-7.

Jag tycker inte att din vikt är nåt att nojja över. Om du tränar så mycket som du gör, är vikten ett lurigt mått. Säger inget om kroppsammansättning och fettfri massa. Rent utseendemässigt tror jag inte att brudarna bryr sig, särskilt inte om du är vältränad i allmänhet. Min egen älskling är ca 190 cm 107 kg, det blir ett BMI på över 29, dvs övervikt på gränsen till fetma. Men han ser inte särskilt fet ut, det är en hel del muskler också, under trivselkilona.

Däremot kan det vara opraktiskt att ha överskottskilon, om du håller på med sporter där det är en belastning att vara tung. Troligen skulle du orka lite mer på fotbollsplanen om du hade något färre kilon att bära på. Men det är inte alls säkert att det behöver vara så.

Gurra med O
2010-07-24, 14:48
Kan ju inte bedömma hur mkt av det som är fett eller muskler, men enligt min åsikt så är du inte fet ett skit ! Dina kompisar är däremot äckligt smala. Men känner du dej fet så prova en deff.

Btw så är BMI inget föt lyftare, jag har 29,5, fetma gick vid 29,14 :D

samma här enligt bmi mätaren ska jag banta rejält

1,86 och väger 97kilo. styrketränar man så är bmi inget man direkt ska stirra sig blind på den inte direkt räknar muskelvikt.

ps( en fylleteori är att aftonbladet har skapat ordet bmi för att sälja lösnummer till sommaren så alla villa mammor ska träna bort babyfettet på 3dagar innan bad säsongen) :Virro

Eddie Vedder
2010-07-24, 14:57
ps( en fylleteori är att aftonbladet har skapat ordet bmi för att sälja lösnummer till sommaren så alla villa mammor ska träna bort babyfettet på 3dagar innan bad säsongen) :Virro

BMI är framför allt utformat för trender på befolkningsnivå och där är det ett bra verktyg. På individnivå måste det förstås kombineras med flera andra mätmetoder och sunt förnuft.

Om en läkare säger till en rippad byggare att han/hon är fet och behöver banta är det inte BMI-måttet det är fel på utan den korkade läkaren. ;)

Tolkia
2010-07-24, 21:53
BMI är framför allt utformat för trender på befolkningsnivå och där är det ett bra verktyg. På individnivå måste det förstås kombineras med flera andra mätmetoder och sunt förnuft.

Om en läkare säger till en rippad byggare att han/hon är fet och behöver banta är det inte BMI-måttet det är fel på utan den korkade läkaren. ;)
+1. Det verkar finnas något slags BMI-bashande motrörelse till den tidigare BMI-dyrkan, som är ungefär lika korkad som det den säger sig vara "mot". F.ö. tror jag att det är en kvalificerad klintbergare/råtta i pizzan att så många rippade byggare skulle få skit, alt. bantningstips, av vårdpersonal för att de skulle vara feta. Alternativt (eller möjligen i kombination med) att många kanske inte är fullt så rippade som de tror.

HulkH
2010-07-25, 00:11
BMI är framför allt utformat för trender på befolkningsnivå och där är det ett bra verktyg. På individnivå måste det förstås kombineras med flera andra mätmetoder och sunt förnuft.

Om en läkare säger till en rippad byggare att han/hon är fet och behöver banta är det inte BMI-måttet det är fel på utan den korkade läkaren. ;)

1+

På mätaren som jag hhittade på internet så stod det dessutom att man ska ta sifforna med en nypa salt :)