handdator

Visa fullständig version : Vad är "för mycket" mejeriprodukter?


grakka
2010-07-24, 00:01
Syftar framförallt på kvarg och mjölk. Finns det något negativt med att äta exempelvis 1kg kvarg & dricka 2 liter mjölk om dagen? Har googlat fram lite svar och över lag så sägs det att "för mycket mejeriprodukter inte är bra". Vad är "för mycket" och vad innebär "inte bra" i detta sammanhanget? Vissa menar att man ska ta det försiktigt med mejeriprodukter på grund av diverse anledningar medan andra hävdar att det i princip inte går att få i sig skadligt mycket.

Har sökt här på kolo och google och finner olika svar hela tiden.

Här är några exempel som får mig att tänka på saken:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1307957&postcount=3
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2893426&postcount=3

Vissa verkar dricka väldigt mycket:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=267693&postcount=3
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=267684&postcount=2

Man kan även tänka såhär (ungefär så jag tänker):
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=268598&postcount=29

Så, vad säger ni? Vart går gränsen för att det ska vara negativt/skadligt? Vad är nackdelarna med mycket mejeriprodukter?

Finns folk som röker och snusar och blir riktigt gamla innan dom dör av ålderdom. Sedan finns det folk som sköter sin kost och hälsa perfekt och dör av cancer när dom är 35 eller kanske omkommer i en olycka. Kanske är det överskattat att ens bry sig om hur farligt det är med ost och mjölk?

Sverker
2010-07-24, 06:27
1 liter mjölk och 250 g kvarg.




Mjölk är inte komplett. Vräker du i dig mjölkprodukter finns det mindre plats för andra näringsrika livsmedel som grönsaker, fisk, kött etc.
Köttet för järn och zink, fisken för fettet och grönsakerna för antioxidanterna.

vicarious
2010-07-26, 19:16
Så, vad säger ni? Vart går gränsen för att det ska vara negativt/skadligt? Vad är nackdelarna med mycket mejeriprodukter?

Finns folk som röker och

Både mjölk och kvarg innehåller mycket kalcium. Ett (för) högt kalciumintag kan öka risken för bland annat prostatacancer.

Majoriteten av proteinet i kvarg och mjölk är kasein. Finns en eventuell koppling mellan högt kaseinintag och diabetes tror jag.

Sverker
2010-07-26, 19:42
Med 1 liter mjölk och en burk kvarg så hamnar du kring 2 500 mg kalcium. Där någonstans har vi gränsen för kalciumintaget.

Minns jag inte helt fel så har de skandinaviska kossorna ett kasein som misstänks ge diabetes typ 1. Har vi blivt drygt 20 år så är risken rätt liten för diabetes typ 1.

grakka
2010-07-26, 20:38
Tack för svaren!

Fangface
2010-07-27, 01:03
http://tinasmagmat.se/?p=612

Eddie Vedder
2010-07-27, 06:28
Att livsmedlen på tallriken innebär 2500 mg innebär ju inte för den delen att ens slutgiltiga kalciumupptag blir 2 500 mg. Dels finns en homeostatisk reglering vid höga/låga intag och dessutom finns ju andra saker i kosten som påverkar upptaget.

Havregrynsgröt med mjölk och en kopp kaffe innebär ju både fytinsyra och polyfenoler från kaffet som hämmar kalciumabsorbtionen.

Jag har svarat Vicarious flera gånger angående kalcium - prostatacancer och jag säger det igen: Kopplingen till just KALCIUM är INTE konstaterad. Bara en av flera diskuterade faktorer.

Lakritzz
2010-07-27, 10:10
Varför jag äter magnesium som kosttillskott är för att försäkra mig om att denna mineral ligger på minst 1 tredjedel av mitt kalciumintag. Kalcium i ett överdrivet intag dränerar kroppen från magnesium. Magnesium är en viktigare mineral än kalcium men mycket svårare att få i sig. En del forskning visar just på att bentätheten blir sämre om man får i sig för mycket kalcium just för att kalciumet kräver magnesium (och vitamin D) för att förnya benbildningen.
Magnesium har många andra uppgifter att ta hand om än att vara behjälplig med kaciumets uppgifter.... balans!

Lakritzz
2010-07-27, 10:30
Här är en bra sida som kan förklara varför man ska ta det lugnt med ett allt för stort intag av kalcium...

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

Sverker
2010-07-27, 18:16
Här är en bra sida som kan förklara varför man ska ta det lugnt med ett allt för stort intag av kalcium...

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

Den möjligen Påstår något men den Förklarar inte speciellt bra.

capron
2010-07-28, 23:17
Jag tar väldigt ofta 1 liter mjölk, 250mg kvarg , 3 ägg och 3-4 ostskivor skall man sluta med detta nu ?

sharkzlayer
2010-07-28, 23:58
Jag tar väldigt ofta 1 liter mjölk, 250mg kvarg , 3 ägg och 3-4 ostskivor skall man sluta med detta nu ?

Nejdå

grakka
2010-07-29, 00:13
Det jag undrar över är hur allvarligt man ska ta detta. Vad jag förstår så ökar chansen att få t.ex prostatacancer vid mer än ~2 500 mg kalcium. Om nu chansen är 0.001% och den ökar med 50% vid intag av mer än ~2 500 mg kalcium per dag så är risken 0.0015% istället för 0.001%. Då känns det iaf för min del som att det är sak samma. Är det så liten chans så känns det som att det är slump helt och hållet om man får prostatacancer. Det var detta jag syftade på när jag pratade om rökare. Folk som röker ökar chansen att drabbas av lungcancer. Men samtidigt så klarar majoriteten av alla rökare sig utan att få cancer.

Eddie Vedder
2010-07-29, 06:16
Jag tar väldigt ofta 1 liter mjölk, 250mg kvarg , 3 ägg och 3-4 ostskivor skall man sluta med detta nu ?

Nej varför det?

cero
2010-07-30, 13:34
1DL mjölk ger ju 15% RDI kalcium, alltså är en halv liter 75%, alltså är 1L mjölk en bra bit över 100. Lägger man till lite ost och kvarg på detta hamnar man säkert en bra bit över 200 också. Men man kanske inte borde räkna på detta sättet?

King Grub
2010-07-30, 13:36
Jo, givetvis skall allt räknas in.

Seb74
2010-07-30, 13:57
Det jag undrar över är hur allvarligt man ska ta detta. Vad jag förstår så ökar chansen att få t.ex prostatacancer vid mer än ~2 500 mg kalcium. Om nu chansen är 0.001% och den ökar med 50% vid intag av mer än ~2 500 mg kalcium per dag så är risken 0.0015% istället för 0.001%. Då känns det iaf för min del som att det är sak samma. Är det så liten chans så känns det som att det är slump helt och hållet om man får prostatacancer. Det var detta jag syftade på när jag pratade om rökare. Folk som röker ökar chansen att drabbas av lungcancer. Men samtidigt så klarar majoriteten av alla rökare sig utan att få cancer.

Jag skulle nog snarare tala om risk än chans....chans är när man talar om sannolikheten att vinna på lotto tex ;)

Men är du säker på siffrorna där?
Är det så extremt liten risk, eller har något fel smugit sig in bland alla decimaler och procent?

Seb74
2010-07-30, 13:58
Varför jag äter magnesium som kosttillskott är för att försäkra mig om att denna mineral ligger på minst 1 tredjedel av mitt kalciumintag. Kalcium i ett överdrivet intag dränerar kroppen från magnesium. Magnesium är en viktigare mineral än kalcium men mycket svårare att få i sig. En del forskning visar just på att bentätheten blir sämre om man får i sig för mycket kalcium just för att kalciumet kräver magnesium (och vitamin D) för att förnya benbildningen.
Magnesium har många andra uppgifter att ta hand om än att vara behjälplig med kaciumets uppgifter.... balans!

Oj, intressant....snittar 0.9l mjölk varje dag, och sen lite grädde, och ofta ost osv....kanske ska knapra mina godis-goda magnesiumtabletter 7 dagar i veckan istället för typ varannan dag...

Kopplingen till just KALCIUM är INTE konstaterad. Bara en av flera diskuterade faktorer.

Men det är iallafall troligen något som är kopplat till mjölkprodukter, right?

Eddie Vedder
2010-07-30, 14:06
Men det är iallafall troligen något som är kopplat till mjölkprodukter, right?

Ja det är just det. Men eftersom just kalciumintaget inte är bevisat som riskfaktor blir det fel i diskussioner om hög kvargkonsumtion t.ex.

"Får jag i mig för mycket kalcium med ½kg kvarg varje dag!?" är ju ingen ovanlig oro. Men oavsett om det kalciumintaget kan vara inom RDI så hjälper ju det föga om nu IGF-1 från kaseinet vore den avgörande faktorn.

Det har jag nog skrivit i 1000 trådar men just proteinintag som riskfaktor för olika saker verkar vara något som inte gärna låter sig lyssnas på.;)

Seb74
2010-07-30, 14:25
Det har jag nog skrivit i 1000 trådar men just proteinintag som riskfaktor för olika saker verkar vara något som inte gärna låter sig lyssnas på.;)

Just kasein då, eller allt protein?

Vore ju lite ironiskt om något så gott och nyttigt som mjölk också är skadligt vid "stora" mängder, nästan så man blir religiös och börjar tro att djävulen haft ett finger med i spelet när människan skapades :D

Eddie Vedder
2010-07-30, 14:30
Just kasein då, eller allt protein?

Kasein specifikt, men även från andra prpteinsorter i olika mängd såklart. Kroppens hormonella stimulering varierar mellan livsmedel och livsmedelskomponenter. Inget konstigt.

Apos78
2010-07-30, 14:58
Vore ju lite ironiskt om något så gott och nyttigt som mjölk också är skadligt vid "stora" mängder, nästan så man blir religiös och börjar tro att djävulen haft ett finger med i spelet när människan skapades :D

Saken är nog snarare den är dessa "stora" mängder inte kanske är det bästa valet. En rejält varierad kosthållning har sällan utrymme för 1 kg kvarg, 1,5 liter mjölk och 3 proteindrinkar. Det lyssnas knivskarpt på allt som säger att kolhydrater är farligt (denna tids stora orosmoment) men då det kommer till proteiner så oroar man sig inte det minsta för ett intag som vida överstiger alla typer av rekommendationer. Tidigare var fett som bekant boven till allt ont men jag kan personligen se en viss potentiell risk med riktigt höga proteinintag. Även om ingen av ungdomarna här kan uppvisa försämrade njurvärden, vad jag vet.

Allt i moderation...låter inte så tokigt.

Sverker
2010-07-30, 17:15
Just kasein då, eller allt protein?

Vore ju lite ironiskt om något så gott och nyttigt som mjölk också är skadligt vid "stora" mängder, nästan så man blir religiös och börjar tro att djävulen haft ett finger med i spelet när människan skapades :D

Ja. Djävulen var med. Ormen lurade Eva att äta äpplet.



Ifall vi får i oss 1 liter mjölk så har vi fortfarande vassleproteinet kvar. Innehåller inget kasein och inte så mycket kalcium. Nackdelen blir nog insulinpåslaget.