handdator

Visa fullständig version : Gör ont att träna rotatorcuff, varför?


MacSean
2010-07-23, 23:54
Jag har en skada på ena supraspinatussenan och har blivit rekommenderad att träna utåtrotationer och inåtrotationer. Att träna utåtrotationer gör ont och gör axeln värre, så jag har slutat med det nu. Varför blir det så? Vad kan det vara? Vad kan man göra för att det ska bli bättre förutom att helt avstå från överkroppsträning?

Martin Löwgren
2010-07-24, 08:51
Jag har en skada på ena supraspinatussenan och har blivit rekommenderad att träna utåtrotationer och inåtrotationer. Att träna utåtrotationer gör ont och gör axeln värre, så jag har slutat med det nu. Varför blir det så? Vad kan det vara? Vad kan man göra för att det ska bli bättre förutom att helt avstå från överkroppsträning?
Vem har rekommenderat dig att göra detta och på vilka indikationer?

Har vederbörande instruerat dig i korrekt utförande?

Mvh

MacSean
2010-07-24, 08:57
Vem har rekommenderat dig att göra detta och på vilka indikationer?

Har vederbörande instruerat dig i korrekt utförande?

Mvh

Ortoped och sjukgymnast efter att jag har gjort röntgen och ultraljudsundersökning. Då visade det sig att supraspinatussenan var skadad. Det var därför det smärtade vid pressövningar och så, som jag ändå inte tränar längre. Ortopeden i sin tur sa att det kunde vara inklämningssyndrom, men som jag fattat det är det ett samlingsnamn.

Kan göra ont att ligga på den sidan också, den sidan där axeln är skadad. Struntar jag i att träna överkroppen så blir det bättre efter ett tag.

Jo jag har blivit instruerad i utförandet. Har du några idèer kring det här?

oath5
2010-07-24, 12:54
Det är fullt normalt att det gör ont om du går omkring med en skadad supraspinatus och rehabar den.

Inklämning sker när senan är inflammerad och därmed blir tjockare så att utrymmet i axeln blir trängre.

Sen tycker jag att "träna" rotatorcuffen är fel ord att använda. Rehab är ett bättre uttryck, och då på så lite vikt som möjligt med många repetitioner. Åtminstone till att börja med.

Vad har du fått för instruktioner? Kör du in/ut rotationer i cablecrossen eller med hantel? Hantelrotationer ska du absolut inte använda dig av.

Sen finns det fler övningar för supraspinatus. Det är bara ut-rotation som träffar supran. In-rotation aktiverar infraspinatus, men du kan köra den ändå för att få genomblödning i axeln.

http://www.sportfit.com/tips/rotatorcuff/Zsprex.html Här är en grym rehabövning. Läs noga om utförandet.

Sen har vi Arne Persson's specialare http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk

Mitt amatörtips till dig (kör på egen risk) är att rehaba 3 ggr i veckan typ mån,ons,fre. Värm upp på cykeln i 20 minuter. Sen går du till cablecrossen å kör dina övningar. 3 set X 20 reps per arm och övning på lägsta möjliga vikt. I början kommer du säkert inte klara av 20 reps. Men sikta på att klara av så många som möjligt, och sen om möjligt öka någon repetition nästa vecka.

Kör detta i 2-3 veckor. Sen kan du börja med dem övningarna jag länkade ovan.

Glöm inte att du fortfarande kan träna ben och mage! Nu har du chansen att verkligen få ett par rejäla stockar :D

En axelskada av din grad är ingen dans på rosor. Det är ett 6-8 månaders helvete där ditt psyke kommer att ställas på prov. Du kommer att ha ont länge så det är bara att ställa in dig på det redan nu.

Har själv haft både den ena och den andra skadan i mina axlar så man har ju lärt sig vilken rehab som funkar. Utifrån egna erfarenheter så har all överkroppsträning försämrat återhämtningen på mina axelskador, så jag råder dig att undvika.

Du ska absolut inte ligga på din skadade axel!

Om du vill ha en second opinion ang. din rehab så kan jag leta upp någon ordentlig sjukgymnast åt dig!

Lycka till!

MacSean
2010-07-24, 13:29
Tack för det utförliga svaret. Övningen du länkade till var ny, Arne Perssons har jag sett förut. Tyvärr gör det ont om jag tränar utåtrotationer utan vikt, det vill säga med enbart armen. Eller ont är väl fel ord, det känns obehagligt. I kabelmaskinen blir det än mer obehagligt eftersom det är vikt, även om jag använder mig av den lägsta vikten. Gör jag ingenting speciellt däremot så försvinner smärtan först och därefter obehaget. Men jag vill gärna ha en frisk axel. Han som utförde ultraljuds-undersökningen sade att det var en kronisk skada.

Tyvärr kan jag inte träna ben så hårt eftersom jag har dubbelsidig chondromalacia. Det är den diagnos jag fått åtminstone, men där fungerar sjukgymnastik riktigt bra tycker jag och obehaget är borta och jag kan gå i trappor och alla vardagsgrejer så där liksom. De hade hittat vätska i knäna eller något så jag skulle väl gå tillbaka senare.

Jag är bara ute efter att få friska leder och lite starkare muskler och bättre kondition, det är väl ungefär mitt mål med träningen!

oath5
2010-07-24, 14:12
Som jag skrev så är det fullt naturligt att det känns obehagligt.

En kronisk supraspinatus skada? Låter som bullshit i mina öron. Säg vart du bor så ska jag leta upp en sjukgymnast åt dig.

Sen kan du också testa kosttillskott för leder osv. Du har glukosamin, MSM, Cissus för att nämna några. Sen finns det även dem som påstår att vanlig gurkmeja man köper på ICA gör underverk på inflammationer.

edit: Omega-3

MacSean
2010-07-24, 15:42
Som jag skrev så är det fullt naturligt att det känns obehagligt.

Jo jag vet, jag är bara nervös att det ska bli värre eftersom smärtan eller obehaget sitter i även efter avslutat pass och kan hänga kvar ett tag.


En kronisk supraspinatus skada? Låter som bullshit i mina öron. Säg vart du bor så ska jag leta upp en sjukgymnast åt dig.

Ja, fast det var han som gjorde ultraljudet. Jag finns i GBG!


Sen kan du också testa kosttillskott för leder osv. Du har glukosamin, MSM, Cissus för att nämna några. Sen finns det även dem som påstår att vanlig gurkmeja man köper på ICA gör underverk på inflammationer.

edit: Omega-3

Omega-3 är nog något jag kan testa, annars är jag så rädd för biverkningar i form av illamående och dylikt. Jag vet, jag är lite märklig av mig vad gäller sådana saker.

oath5
2010-07-24, 17:31
Hittade ingen vettig i GBG. Om du orkar ta dig till Alingsås så finns det en ruskigt bra sjukgymnast som heter Tomas Gustavsson. Du når honom på: 0322-611023 och/eller tomas.gustavsson@omialingsas.se
Jag fick själv åka ett antal mil för att träffa honom, och det var värt varenda bensindroppe! Kostar bara 80 kr per besök.

Finns inga biverkningar såvitt jag vet på de tillskotten jag nämnde. Så ryck upp dig nu grabben å lägg ner "jag är så rädd för ditten å datten" attityden :)

MacSean
2010-07-24, 18:40
Hittade ingen vettig i GBG. Om du orkar ta dig till Alingsås så finns det en ruskigt bra sjukgymnast som heter Tomas Gustavsson. Du når honom på: 0322-611023 och/eller tomas.gustavsson@omialingsas.se
Jag fick själv åka ett antal mil för att träffa honom, och det var värt varenda bensindroppe! Kostar bara 80 kr per besök.

Finns inga biverkningar såvitt jag vet på de tillskotten jag nämnde. Så ryck upp dig nu grabben å lägg ner "jag är så rädd för ditten å datten" attityden :)

Tack för informationen och för att du tog dig tid. :) Jag ringde ett ställe med sjukgymnaster i GBG som jag fick tips om, men det var fullt. Alingsås är inte så långt borta, pendeltågen går rätt bra har jag för mig.

Hehe, lättare sagt än gjort, men jag ska göra så gott jag kan!

oath5
2010-07-25, 14:55
Tack för informationen och för att du tog dig tid. :) Jag ringde ett ställe med sjukgymnaster i GBG som jag fick tips om, men det var fullt. Alingsås är inte så långt borta, pendeltågen går rätt bra har jag för mig.

Hehe, lättare sagt än gjort, men jag ska göra så gott jag kan!

Tomas i Alingsås är advanced vidareutbildad inom OMI som det heter. Jag hittade inga med den utbildningen närmare Göteborg. Jag tycker inte du ska gå till någon random sjukgymnast, utan ta istället kontakt med Tomas som har den vidareutbildningen så kommer du få en klockren diagnos samt rehabplan.

Martin Löwgren
2010-07-25, 15:34
Jag tycker inte du ska gå till någon random sjukgymnast

En "random" sjukgymnast klarar utan problem att diagnosticera en ruptur i rotatorcuffen och sätta upp lämplig rehabilitering.

MacSean
2010-07-25, 19:45
Vad betyder OMI?

Tolkia
2010-07-25, 19:48
En "random" sjukgymnast klarar utan problem att diagnosticera en ruptur i rotatorcuffen och sätta upp lämplig rehabilitering.
Tack för påpekandet. Jag vill tillägga att det faktiskt inte är så att alla skador som drabbar personer som tränar är specialtyper av specialskador som bara drabbar personer som specialtränar på det sätt som man själv gör. Väldigt många av de vanligaste skadorna kan uppstå av olika orsaker.

Martin Löwgren
2010-07-25, 21:51
Tack för påpekandet. Jag vill tillägga att det faktiskt inte är så att alla skador som drabbar personer som tränar är specialtyper av specialskador som bara drabbar personer som specialtränar på det sätt som man själv gör. Väldigt många av de vanligaste skadorna kan uppstå av olika orsaker.
Exakt.

Målare med subacromiell problematik till exempel eller lastbilsförare med diskproblematik.