handdator

Visa fullständig version : Världskrig och naturkatastrofer


Purren
2010-07-23, 20:11
Tror ni att ni under er livstid kommer att uppleva nästa stora mänskliga katastrof där jordens population kommer att decimeras eller värre?

När jag vill oroa mig över ingenting så brukar jag tänka på framtiden. Med tanke på hur snabbt jordens population växer och hur snabbt resurserna går åt känns det inte speciellt långsökt att vi kommer komma i ett läge där resursbrist kommer leda till konflikt.

Jag hamnar nästan i ett läge där jag funderar på att införskaffa ett stående lager av typ tonfisk, pasta och andra varor som kan förvaras en långtid, utifall att. Alla kommer ju i princip att tänka "vi trodde aldrig att det skulle hända så vi förberedde oss inte".

Sen finns det ju globala uppvärmningen, asteroider osv. Men jag tror människans största hot är sig självt, och då i form av väpnad konflikt.

Vad tror ni?

Kommer ni leva igenom nästa stora katastrof?

Vad kommer det att vara?

Kwon
2010-07-23, 20:14
Jag trodde det skulle bli ett tredje världskrig för några år sedan, sen har vi ju Apophis 2029.

hugok
2010-07-23, 20:21
Kina blir allt mäktigare, det oroar mej mest.

Bahir
2010-07-23, 20:32
Jag hoppas det, så länge jag överlever. Alternativt vill jag hinna se otrolig teknologisk utveckling innan jag dör.

storPines
2010-07-23, 20:33
Rösträtt till kvinnor kommer leda till vår undergång.

Purren
2010-07-23, 20:34
Jag hoppas det, så länge jag överlever. Alternativt vill jag hinna se otrolig teknologisk utveckling innan jag dör.

Varför?

Purren
2010-07-23, 20:35
Tittade just på Children of Men. Egentligen vore den typen av infertilitet ganska 'bra'. Eller iallafall något sätt att reglera så att alla bara får ett barn under hundra år eller liknande. Då skulle man troligen halvera jordens befolkning och risken skulle förbigås.

LinusM
2010-07-23, 20:38
Varför?
Då skulle allt bli normalt igen. ;)

Edit: Missade "så länge jag överlever", tänkte att om människorna dog ut så skulle man kunna säga att allt blev normalt igen, då vi endast funnits på jorden en väldigt liten tid.

Osten80
2010-07-23, 20:45
Vad tror ni?

Kommer ni leva igenom nästa stora katastrof?

Vad kommer det att vara?


När jag vill oroa mig över ingenting så brukar jag tänka på framtiden. Med tanke på hur snabbt jordens population växer och hur snabbt resurserna går åt känns det inte speciellt långsökt att vi kommer komma i ett läge där resursbrist kommer leda till konflikt.


This. Det torde bli ett jävla liv när maten börjar ta slut och det känns väl inte helt orimligt att vi kommer att få uppleva det. Vi i västvärlden blir nog det nya Asien och Afrika när Kina står på pallen.

Bahir
2010-07-23, 20:56
Varför?

...

Linus avatar ger svaret på frågan.

Mass-Tech
2010-07-23, 21:04
Big deal, världen kommer ändå gå under om två år


http://marklhitchcock.com/wp-content/uploads/2009/09/2012-Doomsday1.jpg

LinusM
2010-07-23, 21:08
Linus avatar ger svaret på frågan.
Är det Liberty Prime jag ser på din avatar? :)

Nordenator
2010-07-23, 21:13
När jag vill oroa mig över ingenting så brukar jag tänka på framtiden. Med tanke på hur snabbt jordens population växer och hur snabbt resurserna går åt känns det inte speciellt långsökt att vi kommer komma i ett läge där resursbrist kommer leda till konflikt.

Så har det väl alltid varit och kommer alltid vara? För närvarande kanske det inte rör sig om mat för större delen av oss som bor i Sverige, men konflikt om resurser är väl svårt att undvika så länge inte alla får precis vad de vill? All ekonomi baseras väl på otillräcklighet?

Crocker
2010-07-23, 21:15
2012 är ju så new-age-bullshit det kan bli.
Kärnvapenkrig, asteroiden Apophosis är dock scary.

storPines
2010-07-23, 21:18
2012 är ju så new-age-bullshit det kan bli.
Kärnvapenkrig, asteroiden Apophosis är dock scary.

edit

Zakath
2010-07-23, 21:26
Asteroider har vi ju idag medel att röja undan - det svåra är att upptäcka dem i tid. Så apophis skrämmer mig inte även om den skulle hamna i bana rakt mot jorden.

Personligen tror jag inget av decimerande karaktär kommer inträffa, möjligen ett par epidemier som slår ut några miljoner människor i något U-land. Vi kommer alla bli allt mer och mer jämställda mellan länder och iom det så kommer också befolkningstillväxten avta när vi når 10-12 miljarder människor tror jag. Som det ser ut i dagens I-länder så föds det ju för lite människor där, så när vi når den gränsen kommer antagligen befolkningen minska eller stabiliseras där. Allt detta kommer att ske mycket tack vare fortsatta innovationer och nya teknologier.

Crocker
2010-07-23, 21:26
edit

Va?

Deceiver85
2010-07-23, 21:28
This. Det torde bli ett jävla liv när maten börjar ta slut och det känns väl inte helt orimligt att vi kommer att få uppleva det. Vi i västvärlden blir nog det nya Asien och Afrika när Kina står på pallen.

Tror du på fullaste allvar att västvärlden kommer acceptera denna maktförskjutning?

Världskrig tror jag inte på, varken under min egen, mina barn eller barnbarns livstid, och naturkatastrofer...nja...inget apokalyptiskt. Möjligtvis att det sker lite översvämningar och svältkatastrofer i Kina och Indien, men där bor det redan så många...

Kwon
2010-07-23, 21:34
Mer och mer Laser kommer användas i krigen :)

http://www.bbc.co.uk/news/technology-10682693

http://www.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6380789.stm

http://www.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7531046.stm

http://news.bbcimg.co.uk/media/images/48407000/jpg/_48407931_seascenario.jpg


US firm Raytheon has unveiled its anti-aircraft laser at the Farnborough Airshow in Hampshire.

The Laser Close-In Weapon System (CIWS) can either be used on its own or alongside a gunnery system.

In May, the laser was used to shoot down unmanned aerial vehicles (UAVs) in a series of tests.

Raytheon said the solid state fibre laser produces a 50 kilowatt beam and can be used against UAV, mortar, rockets and small surface ships.

The idea of using lasers as weapons has been around almost as long as the laser itself, invented in 1960.
Related stories

Initially, the systems were chemical lasers, which get their power from a chemical reaction. They are very large pieces of equipment and are very fuel hungry, requiring a significant quantity of chemicals to drive them. The fuel is frequently toxic, requiring operators to don protective clothing.

Solid state lasers, in contrast, consist of a glass or ceramic material to generate a laser beam.

They are smaller, more compact and only require an energy input to generate the beam, although the energy required is still significant.

However, until recently, solid state lasers were not able to reach the same power levels as chemical lasers and so were not deemed suitable for military use.

Sjoba
2010-07-23, 21:40
Real life Star Wars, woho! :D

Banhall
2010-07-23, 21:52
såg den nyheten på ab. Enligt något snille i kommentarerna skulle inte ens ett kärnkraftverk som finns i dagens båtar att räcka till för att driva den lasern utan massiva kondensatorer

Semiramis
2010-07-23, 21:54
Ingen aning. Men när jag var ung för sisådär 35-40 år sedan så var jag övertygad att jag inte skulle leva många år till p g a tillståndet på jorden så det har ju gått bättre än jag förväntat mig hittills iallafall!

Anton Fräs
2010-07-23, 21:58
Är inte orolig. Oro gynnar ingen :)

Fredszky
2010-07-23, 22:41
Det här med 2012 är jag så trött på.

Vad händer med alla 2012-muppar 2013?

Dumma kommer dom se ut, undrar vad ursäkten kommer vara.

"Ja fast om man vrider den här gamla sten-mayakalendern uppochner och håller i en vinkel mellan solen och månen 2012 vid midnatt kastas en skugga över 2048!!! omg det är the true date"

Muppar kommer alltid att vara muppar.

Jag tror på antingen ett tredje världskrig, och med dagens vapen är det inte trevligt. Som någon sa (taget ur minnet); "I don't know with what weapons WW3 will be fought, but WW4 will be fought with stones and sticks."

Kanske kommer överbefolkningen och/eller uppvärmningen skapa WW3.

eller alt 2, singularitet a la Ray Kurzweil, där det antingen blir riktigt nice evigt liv et al, eller att vi blir som en småkryp jämfört med en annan av oss skapad och överlägsen intelligens.

Risken för naturkatastrofer som Yellowstoneutbrott eller en asteroid tror jag är försumbart liten.

Verbatim
2010-07-23, 22:48
Jordens befolkning, och hur man tror det kommer se ut i framtiden är riktigt intressant.



The world population is the population of humans on the planet Earth. In 2009, the United Nations estimated the population to reach 7,000,000,000 in 2011[1]; current estimates by the United States Census Bureau put the population at 6,857,600,000.[2]

The world population has experienced continuous growth since the end of the Black Death around the year 1400;[3] the highest rates of growth—increases above 1.8% per year—were seen briefly during the 1950s, then for a longer period during the 1960s and 1970s. The growth rate peaked at 2.2% in 1963, and declined to 1.10% by 2009. Annual births have reduced to 134 million since their peak at 163 million in the late 1990s, and are expected to remain constant, while deaths number 57 million per year and are expected to increase to 90 million per year by 2050. Current projections show a steady decline in the population growth rate, with the population expected to reach between 8 and 10.5 billion between the year 2040[4][5] and 2050.[1]

The rapid increase in human population over the course of the 20th century has raised concerns about whether Earth is experiencing overpopulation. The scientific consensus is that the current population expansion and accompanying increase in usage of resources are linked to threats to the ecosystem,[6] such as rising levels of atmospheric carbon dioxide, global warming, and pollution.


http://en.wikipedia.org/wiki/World_population

Jorpa
2010-07-24, 01:30
http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2rkpBSY&feature=player_embedded

Tycker den här filmen ger en ganska bra bild av vad som faktiskt kommer hända. Det kanske är inom kortare tid än man tror. Världen kommer få ändra sig snabbare och mer än vad man tror.

skaparn
2010-07-24, 01:35
Big deal, världen kommer ändå gå under om två år


http://marklhitchcock.com/wp-content/uploads/2009/09/2012-Doomsday1.jpg

Den filmen är ju ett slags tecken på undergång i sig.

Jorpa
2010-07-24, 01:37
F-QA2rkpBSY

Kek
2010-07-24, 02:57
Oljan tar slut och varannan person är kines sen blir vi kinas bitches 4 life

Osten80
2010-07-24, 08:20
Tror du på fullaste allvar att västvärlden kommer acceptera denna maktförskjutning?


Jag har inga problem med att se det händelseförloppet, oavsett om vi accepterar det eller ej.

Loke
2010-07-24, 19:36
Resursbrist kommer absolut vara ett stort problem de kommande 50 åren. Matbrist är dock inte det grundläggande problemet utan snarare den yttersta konsekvensen när det blir stor brist på något annat. Detta har vi ju redan sett genom att höga bränslekostnader gjort jordbruk och transporter dyrare vilket höjt matpriserna på sista tiden.

Men det är inte bara bränslen som skapar problem, även metaller kan det uppstå brist på.

Fast ärligt talat tror jag de största problemen är av psykologisk natur. Om 50 år kommer virtuella världar var mer belönande för det mänskliga psyket, det kommer finnas väldigt små incitament för att någonsin logga ur. Detta samtidigt som hantverksyrken som ger en snabb och konkret "belöning" ersätts av oändligt många pappersvändarjobb som helt enkelt inte ger någon belöning utöver pengarna som kommer in på kontot.

Detta tror jag är epidemin som kommer leda till mänsklighetens undergång. Ointresse för verkligheten.

Bahir
2010-07-24, 19:40
Är det Liberty Prime jag ser på din avatar? :)

Nej, det är en Cylon.

Osten80
2010-07-24, 19:40
Ja, vi håller på att rationalisera bort oss själva. Det håller redan på att gå rätt åt skogen med människans psyke.

Stråhle
2010-07-24, 19:45
Såg på nyheterna för nån vecka sedan att forskare har hittat fåglar som bär på bakterier som är immuna mot antibiotika. Lite läskigt. Jag tror något omfattande virus kommer slå ut den största delen av människorna inom de 200-300 närmaste åren.

Tricce
2010-07-24, 19:49
Såg nyligen "The road" där hade det redan hänt, hela världen dog och dom drog runt och bara letade föda. Kannibalismen va poppis igen om man säger så!

Grottmannen
2010-07-24, 21:24
Kommer börja med någon sorts börskrasch i jämförelse med den på 30-talet, fast värre. Något jävla land (USA) får fnatt på ett annat (Typ, Ryssland) och sen är det igång. Ryssland stryper sin gas och olja till Östeuropa som får ett jävla fnatt, sen börjar vi om på år 0.