handdator

Visa fullständig version : Vinklar i bänkpress/hantelpress


von huff
2010-07-23, 19:26
Jag har ett problem med alla "bröst"pressarJag kan inte utföra pressar man armbågarna utanför kroppen utan dom måste vara intill kroppen ungefär som Branch Warren ni som sett hans träningsvideor.I bänkpress måste jag ta ner stången väldigt lågt, lite under bröstvårtorna och armbågarna måste jag ha intill kroppen och ganska smalt grepp.Problemet med det här är att man inte får samma kontakt med brösten.Visst går det att bänka med armbågarna utåt och stången lite högre upp men axlarna giller dte inte och vikterna blir låga.Har ni andra samma problem?

Crocker
2010-07-23, 19:40
Ja, faktiskt. Brukar vara axeln som blir slutkörd före, när jag försöker göra helt rätt med armbågarna. Ingen som hittat någon vettig lösning? :)

z_bumbi
2010-07-23, 19:59
Är det bara så att musklerna i axlarna tar slut så handlar det troligen bara om svaga muskler vilket är relativt lätt åtgärdat dvs träna upp musklerna så att de blir starkare.
Får man däremot ont i axlarna så kan man börja med att kolla upp vad som är problemet, teknik, orörlighet, överträning, ojämnt tränad och muskelsvaghet är alla möjliga orsaker till smärtan.
Teknik och grundläggande rörlighet är ganska lätt för någon som är något så när insatt att kolla upp. När man kollar tekniken så kan man också ibland se om någon är ojämnt tränad eller är svag i någon specifik del, annars får man uppsöka någon sjukgymnast etc som kollar upp axlarna mer noga och ger tips på rehab.

von huff
2010-07-23, 20:18
Kanske man borde ta tag i det ja.Problemet är väl att jag i början av karriären märkte att jag är starkare när jag lyfter på mitt sätt.Egentligen kanske det inte är nåt fel med det, kollar man bb videor så ser man tydligt att alla har olia armbågsvinklar då de lyfter.Axlarna ligger inte direkt efter i styrkeförhållande

young_george
2010-07-23, 21:10
Kanske man borde ta tag i det ja.Problemet är väl att jag i början av karriären märkte att jag är starkare när jag lyfter på mitt sätt.Egentligen kanske det inte är nåt fel med det, kollar man bb videor så ser man tydligt att alla har olia armbågsvinklar då de lyfter.Axlarna ligger inte direkt efter i styrkeförhållande

Dh3t6T-nqP0

Mycket bra video om bänkpress i allmänhet.

Kimzonite
2010-07-24, 08:31
Kanske man borde ta tag i det ja.Problemet är väl att jag i början av karriären märkte att jag är starkare när jag lyfter på mitt sätt.Egentligen kanske det inte är nåt fel med det, kollar man bb videor så ser man tydligt att alla har olia armbågsvinklar då de lyfter.Axlarna ligger inte direkt efter i styrkeförhållande

Om du vill bygga muskler likt bodybuilders så handlar det inte bara om att lyfta så mycket vikt som möjligt utan att göra en lagom vikt så tung som möjligt med rätt teknik där du får mest kontakt. Den teknik du beskriver påminner lite mer om styrkelyftartekniken och det är nödvändigtvis inte den som passar dig bäst just i syfte att bygga muskler (där handlar det istället om att göra en tung vikt så lätt som möjligt med hjälp av tekniken). Mitt tips är därför att testa vinkla ut armbågarna och köra på lite lättare vikt och mer koncentrera dig på kontakt istället för hur mycket du lyfter.

Sverker
2010-07-24, 08:43
Pröva att lägg stången ned mot nyckelbenet i bänkpress.

Dra tillbaka axlarna och håll dem där under hela pressen. Gå ned mot nyckelbenet i botten och räta aldrig ut armarna i topplaget. Då bör du koppla ur axlarna och lägga mest arbete på brötet.


Pröva ett pass.

Giljotinen
2010-07-24, 10:51
Jag kör också med det utförandet, iaf i hantelpress, tycker helt klart att det känns skönast så.
Jag tycker att man kan få bra kontakt så. Gäller att hitta sitt utförande. Bak med axlarna och ut med bröstet. Kör ett pass med päronvikter där du bara letar efter rätt utförande.

von huff
2010-07-24, 12:58
Om du vill bygga muskler likt bodybuilders så handlar det inte bara om att lyfta så mycket vikt som möjligt utan att göra en lagom vikt så tung som möjligt med rätt teknik där du får mest kontakt. Den teknik du beskriver påminner lite mer om styrkelyftartekniken och det är nödvändigtvis inte den som passar dig bäst just i syfte att bygga muskler (där handlar det istället om att göra en tung vikt så lätt som möjligt med hjälp av tekniken). Mitt tips är därför att testa vinkla ut armbågarna och köra på lite lättare vikt och mer koncentrera dig på kontakt istället för hur mycket du lyfter.

Kanske det, fast tunga vikter är det som bygger

von huff
2010-07-24, 12:59
Pröva att lägg stången ned mot nyckelbenet i bänkpress.

Dra tillbaka axlarna och håll dem där under hela pressen. Gå ned mot nyckelbenet i botten och räta aldrig ut armarna i topplaget. Då bör du koppla ur axlarna och lägga mest arbete på brötet.


Pröva ett pass.

Jag vet vad du talar, körde det förut.Problemet med den övningen är att många påstår att den inte är direkt hälsosam för axlarna heller=/

Doctor Snuggles
2010-07-24, 13:34
Jag vet vad du talar, körde det förut.Problemet med den övningen är att många påstår att den inte är direkt hälsosam för axlarna heller=/

Vilka är dessa många?

von huff
2010-07-24, 13:37
Vilka är dessa många?

Har läst det flera ggr på kolo och andra forum.Diskuterades i en tråd ganska genomgående här på kolo.

Bluesparv
2010-07-24, 13:40
Har läst det flera ggr på kolo och andra forum.Diskuterades i en tråd ganska genomgående här på kolo.

Och om jag inte missminner mig så kom man fram till att det är bröstmuskulaturens fästen som påverkas, eftersom axelmuskulaturen knappt belastas då?

130kg finsk sisu
2010-07-24, 13:55
För att få bänkpress till en bra bröstövning får nog de flesta sänka 30-40% på träningsvikterna. Jag fattar inte riktigt vad som är problemet. Kör bänkpress för den allmän byggande effekt. Plussa på med flyes och ped-dec om du vill isolera bröstmusklerna.

bertbert
2010-07-24, 13:59
Vilka är dessa många?

Tja jag och några sjukgymnaster till exempel. Att sänka stången högt upp mot nyckelbenet och ligga platt på bänken gör att man kan hantera mindre vikt, och att övningen blir mindre skonsam för axlarna.

Givetvis går det att få ett program att funka med det utförandet ändå. Bänk måste ju inte vara den enda bröstövningen, till exempel.

Pepz
2010-07-24, 14:09
Kanske det, fast tunga vikter är det som bygger

definera "tunga"

självklart ska belastningen vara hög. men det betyder inte per definition att 2reps på 100kg bygger bättre än 12 reps på 75kg

Bluesparv
2010-07-24, 14:17
Kanske det, fast tunga vikter är det som bygger

Det är inte vikterna som bygger, det är belastningen.

von huff
2010-07-24, 14:52
definera "tunga"

självklart ska belastningen vara hög. men det betyder inte per definition att 2reps på 100kg bygger bättre än 12 reps på 75kg

Om vi tar t.ex plana hantelpressar som exempel tränar jag i vanliga fall med vikter mellan 40-46 med min teknik.Kör jag med annan teknik så blir det runt 3´5 kg för at jag skal llyckas hålla kontakten.Visst belastning och vikter är inte alltid samma sak men för mig har det i dom flesta andra övningar funkat bäst ju mera jag lastar på.En sak som jag inte skrev i min första post var att hur stor betydelse armarnas vinklar har ur "anatomisk" synvinkel och vilka muskler som jobbar eller mindre beroende på det

Pepz
2010-07-24, 19:35
Om vi tar t.ex plana hantelpressar som exempel tränar jag i vanliga fall med vikter mellan 40-46 med min teknik.Kör jag med annan teknik så blir det runt 3´5 kg för at jag skal llyckas hålla kontakten.Visst belastning och vikter är inte alltid samma sak men för mig har det i dom flesta andra övningar funkat bäst ju mera jag lastar på.En sak som jag inte skrev i min första post var att hur stor betydelse armarnas vinklar har ur "anatomisk" synvinkel och vilka muskler som jobbar eller mindre beroende på det

men om du lyfter mer vikt pga av att andra muskler kopplas in så belastas ju inte bröstmuskeln mer även fast vikten ökar..

von huff
2010-07-24, 19:38
Det är sant.Iofs så betraktar jag bänkpress som en helhetsövning för det mesta, föröker inte direkt prickskjuta brösten med bänkpress.Föredrar egentligen pressar i maskin där man lätt kan hålla armarna i ett visst läge genom hela rörelsen och fokusera på kontakt.Jag var endå lite intresserad av med armarnas vinklar i pressövningar