handdator

Visa fullständig version : En fråga angående flyes på magen.


Anvendarnamn
2010-07-23, 16:08
Eller omvända flyes som det kanske heter?

Jag gjorde den övningen och den var riktigt skön tykte jag.

Men jag kände att det tar väldigt mycket på mina axlarna. Fast jag utför övningen på ryggpasset, för den tränar väl ryggen?

Jag undrar:

Borde jag lägga övningen på Rygg, Biceps, underarm passet eller på Bröst, Triceps, axlar passet??

och

Är övningen OK som variation och för bra resultat för ryggen?

Grazzafukkinrazzi
2010-07-23, 16:10
om jag förstått det hela korrekt så syftar du på en övning som är avsedd för baksida axlar

Sjoba
2010-07-23, 16:14
Övningen är egentligen för baksida axel, men man har ju en viss skuldersammandragning, precis som vid roddar. (Beroende på utförande naturligtvis.) Därför tar det även på ryggen, men jag tycker absolut att belastningen är alldeles för liten för att det ska vara en "bra" ryggövning.

Ivars
2010-07-23, 16:14
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html

är väl denna du menar typ fast denna kille står

Anvendarnamn
2010-07-23, 16:52
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearLateralRaise.html

är väl denna du menar typ fast denna kille står

Ja, men det borde väl vara en väldigt bra övning för axlar isånnafall.

Alltså konstigt att den inte är bra för ryggen den klämmer ihop riktigt skönt...

Crocker
2010-07-23, 16:56
Kör du med högre vikter kopplas ex. latissimatus dorsi in.
För deltoidus anterior funkar det bra, men inte med för höga vikter.

Grazzafukkinrazzi
2010-07-23, 17:00
eller så kör du med helt böjda armar istället så blir det skivstångsrodd med hantlar vilket är en utmärkt ryggövning om det är ryggträning du söker

dupper
2010-07-23, 17:16
eller så kör du med helt böjda armar istället så blir det skivstångsrodd med hantlar vilket är en utmärkt ryggövning om det är ryggträning du söker

+1.

Övningen du syftar på ligger nära till roddar, vilket är för ryggen. Då kör man med helt böjda armar.

Poängen med övningen som du syftar på är ju att låta rörelsen ske i axelleden och försöka låta bli att låta trapz+lats arbeta.

Vill du ha en ryggövning så finns det väldigt många olika varianter av roddar som funkar utmärkt.

EDIT: Vill också påpeka att du kan lägga träning för baksida axlar på vilken dag du vill. Själv tycker jag att det funkar utmärkt på ryggdagen, då behöver man inte oroa sig för att det tar mer på trapz. Men detta är självklart personliga preferenser; kör där det passar in bra! :)

Gislason
2010-07-23, 17:24
Kör du med högre vikter kopplas ex. latissimatus dorsi in.
För deltoidus anterior funkar det bra, men inte med för höga vikter.

Du menar väl ändå deltoideus posterior? Anterior är framsida axlar.

"Liggande hantellyft åt sida" brukar jag kalla övningen som i mitt tycke tar utmärkt på baksida axlar.

Föreslår att trådskaparen tittar på exempelvis hantelrodd om en liknande övning som tar mer på ryggen eftersöks:

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

fdanell
2010-07-27, 14:41
Jag tränar framsida axlar+mitten axlar på bröst dagen och baksidan på ryggdagen eftersom att flera ryggövningar träffar baksida axel.

Phille
2010-07-27, 17:02
Rear delt eller rear delt row är vad jag kallar den