handdator

Visa fullständig version : Hantellyft åt sidan


Gosti123
2010-07-23, 14:39
Kör ni denna övning med händerna och hantlarna jämte er utmed höfterna, eller håller ni dom framför kroppen?

Sjoba
2010-07-23, 14:46
Jag tränar den med armarna lite smått böjda och lite gung i kroppen. Går ner med hantlarna framför kroppen och sen sträcker jag lite på ryggen när hantlarna är på väg upp.

Scratch89
2010-07-23, 14:48
Utmed höfterna, eller bakom (om jag kör i kabel).

Gosti123
2010-07-23, 14:54
För man orkar ju mer med hantlarna framför sig.

Scratch, om du kör med hantlar då?

Sjoba
2010-07-23, 14:56
För man orkar ju mer med hantlarna framför sig.

Scratch, om du kör med hantlar då?

Att man orkar mer har nog mest att göra med viktens pendel snarare än armens position. Jag tolkade det som att han har vikterna utmed höfterna när han tränar med hantlar.

mattilainen
2010-07-23, 15:31
Jämnte med kroppen kör jag

rolf
2010-07-23, 15:34
Från startläget med kroppen lite framåtlutad och hantlarna framför kroppen, i riktning snett bakåt och uppåt.

ViktorLarsson
2010-07-23, 15:39
Varken helt framför eller bredvid, utan något mellanläge. Drar hantlarna bak åt sidan med lätt böjda armbågar till 45 grader och håller emot ordentligt på tillbaka vägen. Ser till att slappna av i axlarna och bara dra ut armarna för att undvika trapz.

MASSOR med reps och inte så mycket vikt utan dropsets och kort vila, herrejävlar vilken pump!

/Peace.

Sheogorath
2010-07-23, 15:51
jag tränar den med armarna lite smått böjda och lite gung i kroppen. Går ner med hantlarna framför kroppen och sen sträcker jag lite på ryggen när hantlarna är på väg upp.

+1

Martin Löwgren
2010-07-24, 08:47
Kör ni denna övning med händerna och hantlarna jämte er utmed höfterna, eller håller ni dom framför kroppen?

Börja med händerna längs sidan av kroppen istället för framför (börjar du med hanteln/kabeln framför kroppen sker en inåtrotation i axelleden och det vill vi inte ha även om det inte är jätteskadligt i just denna övning så vinner du inget på att ha armen inåtroterad).

Ryck inte igång vikten utan använd ett kontrollerat utförande så att muskeln belastas i hela dess rörelseomfång och då blir stark i hela omfånget.

Undvik att stå framåtlutad utan stå upprätt med lätt anspännd mage och sänkt skuldra.

Ha lätt böjda armbågar. För att hitta detta läge kan du börja med att översträcka leden (spänn tricpes maximalt) och gå därefter tillbaka lite. Då kommer du en lagom vinkel i armbågsleden.

Stanna gärna och utför en statisk (isometrisk) kontraktion i slutläget (80 grader) i cirka 0.5sek innan du långsamt vänder rörelsen och självklart håller emot på vägen ned.

Personligen utför jag nästan alltid lyft åt sidan med en arm i taget då jag upplever att jag får mycket bättre kontakt med muskeln, mindre inkoppling av övre trapezius samt orkar mer vikt.

Mellersta delen av axelmuskeln (m. deltoideus pars medialis) ska enligt mig tränas kontrollerat med lyft åt sidan upp till 80 grader, med moderat vikt och gärna högreps för bäst resultat enligt mig.

Det är ingen övning man direkt kan fläska på med massor av i vikt i (de gör man i hantel och militärpressarna).

Mer bra info finner du i denna gamla kolotråd som är skriven av Doktor V.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11738

r1kkie
2010-07-24, 09:39
+1 Martin!
Älskar detta utförande och tycker den tar som fan! Har dig att tacka för de!

Sverker
2010-07-24, 09:46
Undvik att stå framåtlutad utan stå upprätt med lätt anspännd mage och sänkt skuldra.




Varför inte det ?
Med lätt framåtlutning upplevs belastningen lite mer bakom på axlarna. Som att mer av axlarnas baksida är med och arbetar.
Det blir en annan övning som kompletterar vanliga sidlyft ( där hantlarna hänger utanför höfterna och inte framför )

Anders The Peak
2010-07-24, 09:58
Fortsätter i Sverkers inlägg. Varför inte byta ut side laterals med upright row (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html) och följa Sverkers råd "Med lätt framåtlutning" och se om inte det är ett bättre alternativ till side laterals när det handlar om axelutveckling. Börja med en lätt vikt för att bana in övningen skall kännas i både medial och posterior och lyft inte lika högt som exrx.net visar utan sikta på att träffa bröstvårtorna och ha eventuellt något bredare grepp.

Martin Löwgren
2010-07-24, 12:52
Varför inte det ?
Med lätt framåtlutning upplevs belastningen lite mer bakom på axlarna. Som att mer av axlarnas baksida är med och arbetar.
Det blir en annan övning som kompletterar vanliga sidlyft ( där hantlarna hänger utanför höfterna och inte framför )

Funkar nog oxå bra men dessa kallar jag inte för vanlig lyft åt sidan som TS frågar efter utan en modifierad variant.

Martin Löwgren
2010-07-24, 12:52
+1 Martin!
Älskar detta utförande och tycker den tar som fan! Har dig att tacka för de!
KUNG *flex*

Ha de gott och läs gärna Doktor V artikel jag länkade till. Mycket bra sammanfattat.

bygden
2010-07-24, 13:09
Är det här utförandet att föredra http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/9 ?

Jag brukar förövrigt köra just den varianten kombinerat med inåtroterande hantelyft (eller vad nu kallar dom..) i supersets. Detta då jag inbillar mig att jag får mer av "främre" axlar vid den andra varianten. Jag kör dessutom den senare varianten med en hand i taget, om det har någon betydelse.

Men om jag förstår dig Martin rätt, så kan jag lika gärna skrota den övningen för undvika den där inåtrotationen som kunde vara skadlig?

Scratch89
2010-07-24, 14:19
bygden: Nja. Jag tycker att man ska fokusera på att "lyfta med armbågen" och inte med händerna. På filmen så går han väldigt högt upp och det ser ut som det mest är underarmarna som jobbar och inte axlarna. Egentligen bara småpetitesser, men du frågade ju. :)

Scratch89
2010-07-24, 14:20
Scratch, om du kör med hantlar då?

Hantlarna vid sidorna, sen lyfter jag upp (tänker "lyft med armbågarna"), stannar vid parallellt eller strax där under, går ner, upprepar. Om jag ska cheata så böjer jag på benen och kickar istället för att börja pendla med ryggen.