handdator

Visa fullständig version : Är detta ett ok program för en nybörjare?


jpup
2010-07-23, 11:26
Är 23 år och har gymmat regelbundet sedan januari men har egentligen bara gjort de övningar mina kompisar tyckt varit bra så det kanske vore dags att följa ett någorlunda riktigt program. Hittade det här programmet på ett annat forum:

Day A:
Squat
Strict press
Bent over row

Day B:
Deadlift
Bench press
(Weighted) Pull-up

gymma 3 ggr i veckan, allting 5x5, öka vikter varje gång du klarar alla 5x5, deload var fjärde vecka med 5x3 istället på både dag A och B. Känns som det är rätt lite övningar jämfört med det nybörjarprogram som rekommenderas här, men skaparen hävdar att det inte behövs några kompletterande övningar tills man märker att viktökningarna börjar avta. Några åsikter? Programmet ska vara baserat på Pavel’s 3-5 principer och några idéer från Stuart McRobert.

espeto
2010-07-23, 12:28
Kolla www.stronglifts.com :)

DSBM
2010-07-23, 12:30
Ser ut som ett bra program för att öka i styrka, verkar kul också. Funderar på att körda något liknande

Control_61
2010-07-23, 12:57
Jag tycker det ser riktigt bra ut.

Det som återstår är att "coacha" programmet bra. Utföra övningarna med bra teknik, välja rätt vikter etc.

Om man vill kan man ju slänga in LITE armar eller mage om man har energi kvar.

jpup
2010-07-23, 13:06
Jag tycker det ser riktigt bra ut.

Det som återstår är att "coacha" programmet bra. Utföra övningarna med bra teknik, välja rätt vikter etc.

Om man vill kan man ju slänga in LITE armar eller mage om man har energi kvar.

Låter bra! Har ju gymmat på sen i januari så jag har nog ok teknik i det mesta förutom deadlift, bad en instruktor hjälpa mig med den i veckan och det ser bättre ut iaf. Börjar rätt fegt med deadlift vikten för att få in tekniken bra, sen resten av övningarna börjar jag ungefär med vad jag klarade 3x8 på innan, lite mindre då jag fick ett 5v uppehåll med resor och grejer nu i sommar.

Kör också enarmad rodd med hantel istället för tvåarmad med skivstång som i originalposten, annan användare som frågade om det där jag hittade programmet och skaparen verkade tycka det var ok.

Flugan
2010-07-23, 13:41
Finns personer som gymmat hela livet utan att ha rätt teknik. Så om du inte är utbildad/fått instruktion av utbildad instruktör kan det vara ett tips att försöka få en genomgång så att rörelserna sitter från start.

filmjölk
2010-07-23, 16:43
Ser lite enformigt ut i mitt tycke, men under en period funkar det där programmet skitbra. Tycker du skall varva sådan träning med perioder av "byggarträning" (fler, och andra övningar, mer fokus på att träna dig trött än progression)

Floddan
2010-07-23, 18:24
Bra upplägg. Riktigt styrketräning.

Adama
2010-07-23, 18:38
Instämmer med resten, schemat ser riktigt bra ut :)

HulkH
2010-07-24, 01:07
Schemat ser bra ut, annars finns ju också som sagt.
Stronglift
STarting stength o.s.v :)

Scratch89
2010-07-24, 14:22
Det ser bra ut. Minimalistiskt och jävligt praktiskt. Vart bor du? Det borde finnas kunnigt folk i din stad.