handdator

Visa fullständig version : Viktökning.


Boggus
2010-07-23, 06:35
Hej och hallå.

Okej här kommer väl ännu en tråd som osar tjockisångest och oförståelse.

Flyttade nyligen till en ny stad där jag har en gammal polare som bor och som tränar rätt ordentligt. Synkade våra träningspass och inköpte litet kosttillskott. Har sedan tidigare tränat flera år, kondition som styrketräning, främst styrketräning på maskin och inte fria vikter, hade en rätt stabil vikt då. Blev oftast styrketräning 2ggr i veckan och kondition 3 ggr på den tiden.

Sen jag flyttade hit och börjat träna på ett gym med fria vikter så har jag konstant ökat i vikt. I regel styrketränar jag 3 gånger i veckan, två muskelgrupper per träningspass, konditionstränar 2-3 gånger i veckan genom att springa 5 kms pass. Plus promenad på en timme på löpardagarna då löpspåret ligger 30-35 minuter bort från bostaden.

Vägde 76,2 kg 100513 och klockat in på 81,7 kg 100723 så det är en rätt snabb viktökning. Min längd är 177 cm.

Lagar till och äter GI-kost under vardagar, lax och kycklingrätter med rätt liten portion kolhydrater (bulgur, coscos, fullkornspasta mm). Tar proteintillskott 3ggr per dag under träningsdagar, (mellanmål förmiddag och eftermiddag samt efter träningspass) av typen Whey-80. Utöver det så tar jag endast multivitamin på morgonen och ALA-tableter vid måltider.

Eftersom innehållet i måltiderna ändras lite per vecka så är det enda stabila inslaget havregrynsgröt med mjölk, kanel och lite socker plus två äggmackor till frukost varje morgon. Har ätit detta under flera år. Plus två äggmackor till kvällen efter träningspasset. Brödet brukar oftast vara grovt bröd.

Känns som jag rör och tränar på mig rätt mycket men viktökningen är lite oroväckande då jag finner det svårt att veta om det är fett, muskler eller min polares favoritförklaring "vätska". :)

Några åsikter kring detta?

Annars ha en bra dag!

MrBoris
2010-07-23, 07:37
Hej Boggus, välkommen till forumet.

I ett sånt här läge ibörjan tror jag att det är bäst att titta dig i spegeln istället för att lita på vågen, men om du fortsätter öka "för snabbt" så lär du verkligen kolla över din kost innan du blir för tjock. Been there done that, och man ångrar sig alltid

Kaluah
2010-07-23, 09:23
81.7 på 1.77 låter inte särskilt mycket när du tränar, ja hade nog varit glad istället att vikten går uppåt

Men som det så klokt skrivs om i inlägget över, så använd inte våg, använd dej av speglar. Min träningspartner e i sitt livs form på 80+- 1.76 deffad. Är själv i deffad form på 84.5 1.86 ligger väl på runt 90+- off, är då ej bulkad på något sätt utan bra definition. Som sagt, ögonen säger mer än vågen någonsin kan göra

Boggus
2010-07-23, 10:04
Tack för era svar.

Kan väl tillägga att jag tränade rätt mycket under gymnasietiden (6-7 år sedan), mest styrketräning. Vägde väl i snitt runt 90-95 kg. Ärligt talat var det mest fett och övervikt, kass form. Bänkade dock runt 25 kg mer på den tiden än nu. Sysslade väldigt mycket med fettförbrännande träning under de senaste somrarna. Ibland förlorade jag runt 10kg runt en 3 månaders period. Vägde runt 70 kg vid förra sommarens slut. Påbörjade lätt styrketräning runt hösten och gick väl upp 3-4 kg.

Dock har jag aldrig använt proteintillskott förrän fram tills nu när jag började träna styrketräning i maj-juni.

Så jo det är mest nojja, man vill inte ha tillbaka den flabbiga formen för flera år sedan. Antar att ta helkroppsbilder med ett par veckors mellanrum kan vara en bra idé?

MrBoris
2010-07-23, 13:10
Så jo det är mest nojja, man vill inte ha tillbaka den flabbiga formen för flera år sedan. Antar att ta helkroppsbilder med ett par veckors mellanrum kan vara en bra idé?

Låter som en bra idé! men glöm inte att kolla vågen ändå för att du skulle lägga på dig flera kg muskler i månaden är nog inte så troligt :)

Boggus
2010-07-23, 13:14
Nej det är ju inte direkt så troligt. Visst önskar man att man var någon slags mutant som kunde bygga upp flera kg muskler så snabbt, men men.

Min polares favoritursäkt är ju annars "vätska". Läste något om just den definitionen för ett tag sedan, men har ingen aning hur och vad för slags vätska muskler lägger på sig. Har för mig att det var något om att vid träningens början så kan muskler samla upp någon slags syra eller liknande? Har inte tränat så här hårt styrketräning på år som tidigare nämnt.

Men jag har absolut ingen aning, om någon mer kunnig skulle kunna informera mig eller peka ut felen i det ovannämnda resonemanget så feel free. :)