handdator

Visa fullständig version : Löpning eller promenader?


X-Change
2003-10-19, 18:58
Nu när det snackas kondition så skulle jag vilja få några frågor besvarade:

1. Det är tydligen bättre med morgonpromenader än löpning (i fettförbrännings synpunkt), men varför?

2. Fungerar det lika bra med kvällspromenader som morgonpromenader?

3. Vad är bäst, rent allmänt sett - löpning eller springning?

Just nu så styrketränar jag 3 gr/vecka och springer mellan 2-3 gr/vecka.
Dels för att få bättre kondis och bränna fett, men även för att få bättre syreupptagning för styrketräningen. Är det bra eller är det stor chans att jag bryter ner musklerna som jag bygger upp och alltså hamnar på +, -, 0?

King Grub
2003-10-19, 19:03
1. Det är tydligen bättre med morgonpromenader än löpning (i fettförbrännings synpunkt), men varför?

På morgonen har du låga eller obefintliga insulin- och kolhydratnivåer, vilket innebär att kroppen kan ta av fettdepåerna som bränsle. Dessutom innebär lågintensiv träning alltid en större procentell energiåtgång från fett istället för kolhydrater: det behövs inte ett så pass bra bränsle som kolhydrater för att klara av en moderat ansträngning. Däremot är den totala energiåtgången mycket högre om du springer lika lång tid som du är ute och knallar.

Men! Du får minst lika bra fettförbrännande resultat genom korta, intensiva intervallpass runt 20 minuter, och då INTE på fastande mage. Ju mer kolhydrater du förbrukar på en begränsad tid, desto större blir istället efterförbränningen av fett. Plus att du får kondis på köpet, förbättrar insulinkänsligheten, och sparar tid.

2. Fungerar det lika bra med kvällspromenader som morgonpromenader?

Du förbrukar lika mycket energi, men en mindre andel av energin kommer att bestå av fett på kvällen.

3. Vad är bäst, rent allmänt sett - löpning eller springning?

Löpning eller springning? Vad är skillnaden?

Dels för att få bättre kondis och bränna fett, men även för att få bättre syreupptagning för styrketräningen. Är det bra eller är det stor chans att jag bryter ner musklerna som jag bygger upp och alltså hamnar på +, -, 0?

Är det inga långlopp du springer och om du ser till att vara kolhydrat- och proteinladdad innan och äter igen direkt efter finns det ingen som helst risk för muskelnedbrytning. Muskler är till för att arbeta; det är bara i svälttillstånd de försvinner av att jobba.

X-Change
2003-10-20, 07:09
Löpning eller springning? Vad är skillnaden?

Tackar för svaren King grub, men givetvis menade jag:

"Vad är bäst allmänt sett: Löpning eller promenader?"

och inte Springning och löpning. Har inte den blekaste hur fan ja kunde få det till på springning och löpning men men...

iaf har du (King Grub) eller någon annan nån aning och om frågan vad som egentligen är bäst av dessa alternativ

(OBS: löpning och promenader) :D

kharon
2003-10-20, 09:17
Originally posted by X-Change

"Vad är bäst allmänt sett: Löpning eller promenader?"



Beror på vad man vill uppnå..
Bäst resultat får du av det du gör regelbundet och gillar. Om man inte gillar att springa så kommer man ju inte att hålla på med det så flitigt..

Själv älskar jag morgonpromenader och skulle gärna göra det alla dagar. HIIT skulle jag inte göra om, om jag så fick en euro för varje hjärtslag...

Jogga gör jag för att få lite bättre kondition. jogga är inget jag speciellt gillar eller avskyr.

Vad gäller det man får bäst resultat av i fettminskningssyfte får någon mera kunnig svara på. Jag gissar att skillnaden är försumbar.

Du kan ju alltid pröva varje en vecka och se vilket som är bäst för dig.


EDIT: Om det är kondition du menar så är HIIT och löpning bättre än M-promenader.

Big_Vik
2003-10-20, 13:13
Varför inte båda?
jag kör både HIIT och intervallträning.!

King Grub
2003-10-20, 13:16
Originally posted by Big_Vik
Varför inte båda?
jag kör både HIIT och intervallträning.!

HIIT är intervallträning...

Björn S
2003-10-20, 14:35
Originally posted by King Grub


HIIT är intervallträning...

Möjligt han syftar på HIT ;)

leiap
2003-10-20, 15:01
"Ju mer kolhydrater du förbrukar på en begränsad tid, desto större blir istället efterförbränningen av fett. "

Kan du backa upp det där påståendet med en referens?

King Grub
2003-10-20, 15:16
Effect of intensity of exercise on excess postexercise O2 consumption.

Bahr R, Sejersted OM.

Department of Physiology, National Institute of Occupational Health, Oslo, Norway.

After exercise, there is an increase in O2 consumption termed the excess postexercise O2 consumption (EPOC). In this study, we have examined the effect of exercise intensity on the time course and magnitude of EPOC. Six healthy male subjects exercised on separate days for 80 minutes at 29%, 50%, and 75% of maximal O2 uptake (VO2max) on a cycle ergometer. O2 uptake, R value, and rectal temperature were measured while the subjects rested in bed for 14 hours postexercise, and the results were compared with those of an identical control experiment without exercise. An increase in O2 uptake lasting for 0.3 +/- 0.1 hour (29% exercise), 3.3 +/- 0.7 hour (50%) and 10.5 +/- 1.6 hour (75%) was observed. EPOC was 1.3 +/- 0.46 I(29%), 5.7 +/- 1.7 I (50%), and 30.1 +/- 6.4 I (75%). There was an exponential relationship between exercise intensity and total EPOC, both during the first 2 hours and the next 5 hours of recovery

King Grub
2003-10-20, 15:30
"Weight training burns rather few calories when compared with jogging and other aerobic exercises. An hour of jogging at 6 mph would burn as many as 720 calories, while an hour of brisk walking at 4 mph would burn about 400. An hour in the weight room, however, is made up of perhaps only 20 to 30 minutes of actual work, and 30 to 40 minutes of rest. This assumes you are working hard, challenging your muscles, and need adequate rest between sets to recover and get ready for the next set.

In a maintenance workout, since you are not working as hard, less rest between sets is required, and there would be more exercise time within the workout. Regardless, the number of calories expended while lifting weights is limited. The real benefit, as discussed above, comes from the impact of increased muscle mass on metabolism.

The latest research offers a new twist to this interpretation. Researchers at Johns Hopkins University found that the afterburn associated with weight training may be substantial, and may be greater than the afterburn arising from aerobic exercise. Let me explain.

When you exercise, your metabolic rate increases. The harder and longer you work, the greater the increase. When you stop, the metabolic rate drops, but does not immediately return to its resting level. The metabolic rate lingers above the resting level for quite a while. This is commonly referred to as the afterburn. The afterburn adds to the total (overall) number of calories expended during exercise.

Researchers found that in young women ages 24 to 34, a vigorous weight-training session created an afterburn that lasted approximately two hours. This is nearly twice as long as the afterburn experienced from a typical 30-minute aerobic workout. This suggests that the total (overall) caloric expenditure associated with weight training may be higher than expected. This finding makes weight training even more attractive to those trying to reduce their stores of body fat.

That's not to say you should reduce the time spent on aerobic exercise. Not at all. Even with the increased afterburn associated with weight training, the number of calories you expend (overall) during aerobic exercise will still be substantially higher. Ideally, then, your attack on fat should include both aerobic exercise and weight training. In fact, 10 to 15 minutes of aerobic exercise added to the end of your weight-training workout may boost the afterburn even further."

-Bryant Stamford, doctorate in exercise physiology and director of the Health Promotion and Wellness Center at the University of Louisville.

JAM
2003-10-20, 17:07
Originally posted by leiap
"Ju mer kolhydrater du förbrukar på en begränsad tid, desto större blir istället efterförbränningen av fett. "

Kan du backa upp det där påståendet med en referens?

Har du någonsin varit med om att Grubben har skrivit något utan att ha fjorton artiklar i ämnet på lager? ;)

Detta är ännu ett fall i mängden... :thumbup:

Big_Vik
2003-10-20, 18:40
vafan, jag menar både HIIT och morgon.prom

King Grub
2003-10-21, 11:05
Originally posted by boFFen
Måste bara säga att om man försöker deffa är det väl självklart att man hellre går än springer
Inte bara pga underhudsfettförbränning utan det är hälsosammare för kroppen också än att springa.
Tack för mig :MrT:

Hälsosammare? På vilket sätt då? Snarare tvärtom, om man inte har några problem med leder eller kärlsystemet. Man får ju konditionseffekten på köpet.

King Grub
2003-10-21, 13:11
Originally posted by boFFen


Hälsosammare på så sätt att man slipper slita på leder och fötter.
Tackar för mig :MrT:

En normal och frisk person får väl inte ledproblem av konditionsträning, om den hålls på någorlunda normala nivåer.

z_bumbi
2003-10-21, 13:23
King Grub: Pratar vi deff så stämmer det nog inte, lederna brukar inte låte allt för kul när de kommer ner en bit vad gäller fetthalten, är de dessutom lite tyngre så skulle jag nog spara löpningnen till senare.

Om man bara ska gå ner i fetthalt lite så där så spelar det ju ingen roll och där skulle jag personligen blanda någon typ av intervall och promenader.

z_bumbi
2003-10-21, 15:59
boFFen: Det sa jag ju iofs inte.

Om man tävlingsdeffar, har lågt kroppsfett samt väger en del så sliter det.

Väger man väldigt mycket pga övervikt kan det också vara befogat att inte springa men så länge man inte är helt groteskt stor rent muskulärt eller fettmässigt finns det inte många som inte kan springa som konditions- och fettförbränning.
Man ska kanske inte satsa på maraton om man väger rejält mycket men det finns det nog inga ambitioner att göra heller om man bygger för volym.
Det är ju väldigt vanligt att idrottare från andra sportet väger en bra bit över 100 kg och fortfarande springer regelbundet så varför skulle inte någon som bygger klara av det?

leiap
2003-10-21, 16:16
Du har rätt i att det är mer effektivt med löpning men det är mekanismen för det som du missuppfattat.

Kan du producera en referens från PUBMED med en SIFFRA på antalet KALORIER som EPOC förbrukar?

Jag ska ge dig en ledtråd till vilken den egentliga mekanismen är: GLUT-4.

Originally posted by King Grub
Effect of intensity of exercise on excess postexercise O2 consumption.

Bahr R, Sejersted OM.

Department of Physiology, National Institute of Occupational Health, Oslo, Norway.

After exercise, there is an increase in O2 consumption termed the excess postexercise O2 consumption (EPOC). In this study, we have examined the effect of exercise intensity on the time course and magnitude of EPOC. Six healthy male subjects exercised on separate days for 80 minutes at 29%, 50%, and 75% of maximal O2 uptake (VO2max) on a cycle ergometer. O2 uptake, R value, and rectal temperature were measured while the subjects rested in bed for 14 hours postexercise, and the results were compared with those of an identical control experiment without exercise. An increase in O2 uptake lasting for 0.3 +/- 0.1 hour (29% exercise), 3.3 +/- 0.7 hour (50%) and 10.5 +/- 1.6 hour (75%) was observed. EPOC was 1.3 +/- 0.46 I(29%), 5.7 +/- 1.7 I (50%), and 30.1 +/- 6.4 I (75%). There was an exponential relationship between exercise intensity and total EPOC, both during the first 2 hours and the next 5 hours of recovery

King Grub
2003-10-21, 16:19
Originally posted by leiap
Du har rätt i att det är mer effektivt med löpning men det är mekanismen för det som du missuppfattat.

Kan du producera en referens från PUBMED med en SIFFRA på antalet KALORIER som EPOC förbrukar?

Jag ska ge dig en ledtråd till vilken den egentliga mekanismen är: GLUT-4.



Postexercise energy expenditure and substrate oxidation in young women resulting from exercise bouts of different intensity.

Phelain JF, Reinke E, Harris MA, Melby CL.

Department of Food Science and Human Nutrition, Colorado State University, Ft. Collins 80523, USA.

OBJECTIVE: The effects of low and high intensity exercise, of similar energy output, on exercise and post-exercise energy expenditure and substrate oxidation were studied in eight active, eumenorrheic females (aged 22 to 31). METHODS: Continuous indirect calorimetry was performed during cycle ergometry exercise and for 3 hours following each of the following three protocols administered in random order: 1) low intensity exercise (LIE: 500 calories 50% VO2 max), 2) high intensity exercise (HIE: 500 calories 75% VO2 max), and 3) control condition (C) of quiet sitting for 1 hour, rather than exercise. Excess postexercise oxygen consumption (EPOC), energy expenditure and total fat and carbohydrate oxidation for the entire exercise/control plus 3-hour recovery period were determined by indirect calorimetry. RESULTS: Mean EPOC for the 3-hour post-exercise period for HIE (9.0 +/- 1.7 L, 41 kcals) was significantly greater than EPOC for low intensity exercise (4.8 +/- 1.6 L, 22 kcals). Oxygen consumption (VO2) following HIE, but not LIE remained elevated at the end of the 3-hour post-exercise period. Total carbohydrate oxidation (exercise plus postexercise period) was significantly higher for HIE (116 +/- 8.6 g) compared to LIE (85.0 +/- 5.2 g). Total fat oxidation was lower for HIE (27.7 +/- 3.3 g) compared to LIE (36.9 +/- 3.0 g), but this difference did not reach statistical significance (p = 0.07). At the end of the 3-hour recovery period, the rate of fat oxidation was higher following HIE compared to LIE.

leiap
2003-10-21, 18:49
Så den efterförbränning som du talar om är bara på 21 kcal extra jämfört med lågintensiv träning.
Det är 7000 kcal i ett kilo fett. 7000/21 = 333

Hur kommer det sig att det inte tar ett 333 pass (dvs ca 3 ÅR om man springer 3 ggr/vecka) av intervaller för att tappa ETT YNKA KILO?

Vilken är den egentliga mekanismen som gör att det är så mycket effektivare?

King Grub
2003-10-21, 19:20
Jag antar att du talar om hur insulin reglerar glukosupptaget till fett- och muskelceller genom att ändra distributionen av GLUT4-glukostransporterna mellan ytan och innandömet av cellerna, och insulinkänslighetens påverkan? Varför inte förklara när du uppenbart vet det själv?

leiap
2003-10-22, 07:42
Högintensiv träning (främst konditionsträning) kommer att göra att muskelcellen DYGNET RUNT har fler GLUT-4 i cellmembranet. Detta gör att behovet av insulin minskar vilket är positivt för viktminskning.
Dessutom tar dessa GLUT-4 även upp aminosyror och vem vill inte att fler aminosyror ska kunna passera in i cellen utan ett insulinpåslag?

En individ som har bra kondition har fler mitokondrier i sina muskelceller. Dessa mitokondrier är nödvändiga när vi ska använda oss av fett som bränsle. Kolhydrater kan vi däremot få energi från direkt i cytoplasman.
Fler mitokondier --> bättre fettförbränning.

Bättre kondition innebär bland annat att vi kan ta upp mer syre tack vare mer hemoglobin i blodet.
Fettförbränning är en AEROB process, dvs den kräver syre.
Bättre syreupptagingsförmåga --> bättre fettförbränning.

Bättre kondition --> mer ork --> mer rörelse omedvetet --> högre förbränning.

Jag anser i allra högsta grad att intervallträning är TOPPEN för fettförbränningen men jag tror inte så mycket på den sk efterfröbränningen. Den är som du visat bara på 21 kcal extra. Istället är det den ökade konditionen som ger resultatet.

King Grub
2003-10-22, 08:02
Och förbättrigen av insulinkänslighet och kondition var just två av de fyra fördelar jag nämnde i mitt första inlägg, och som jag alltid nämner när jag propagerar för intervallträning framför lågintensiva promenader. Efterförbränningen är en fördel, men inte den allenarådande, och det hoppas jag att jag aldrig har gjort tillkänna.

Miko
2003-10-22, 18:52
King Grub är så konkret i sin argumenteringsteknik man kan bli ;)

En stor fördel jag upplevt med HiiT är just hur mycket snabbare jag blir, alltid roligt :) Hur ofta bör man köra HiiT för att hålla det på en hälsosam nivå tillsammans med 4ggr styrketräning i veckan? 3ggr i veckan under hårda träningsperioder kanske?