handdator

Visa fullständig version : 16-åring misstänkt för dopingbrott...


goja
2010-07-22, 19:58
16-åring misstänkt för dopingbrott

Bjuv. Det var när polisen patrullerade i Bjuvs kommun som de stötte på 16-åringen.
Polisen grundade misstanken om dopingbrott på att pojken var ovanligt muskulös för sin ringa ålder.
Formellt sett grep polisen 16-åringen och körde honom till hans hem där urinprov togs.
I anmälan finns det inga uppgifter om att 16-åringen ska ha gjort motstånd eller uppträtt aggressivt.
Den unge mannen är inte känd av polisen sedan tidigare.

http://hd.se/bjuv/2010/07/21/16-aring-misstankt-for-dopingbrott/



Är det bara jag eller man ska verkligen kunna gripa någon för sitt utseende?
Om nu så är fallet så borde poliserna väll istället ta in pundare & annat pack för dom kan man ju peka ut med ögonbindel.

Tycker det har gått lite för långt...

bubbe
2010-07-22, 20:08
Är det bara jag eller man ska verkligen kunna gripa någon för sitt utseende?


Så står det inte alls. De misstänkte, tog med honom till hans hem (ej stationen) och han fick göra kissprov. Därefter blev han arresterad. Om misstanke om brott föreligger så verkar polisen ha agerat väl.

edit: eller så har du rätt, blev han arresterad med bara misstanke pga hans utseende så är det väl lågt. Å andra sidan har vi ingen aning om polisen har haft med underrättelser än vad som framkommer i tidningen.

Zakath
2010-07-22, 20:08
Å ena sidan tycker jag det är helt sjukt, samtidigt så har en kompis bekanta slagit ihjäl sin flickvän med en hammare p.g.a. doping så på det sättet så tycker jag det är bra att polisen gör en insats för att sånt inte ska hända. Även om jag inte tycker att polisens metod är bra.

L-Sami
2010-07-22, 20:11
Hade han stora traps så är det ju givet att han är dopad :D Det har ju hänt en gång, så varför inte fler gånger?

hahavaffan
2010-07-22, 20:14
Kappmuskeln!!111

Andy.da.wohoo
2010-07-22, 20:15
Hade han stora traps så är det ju givet att han är dopad :D Det har ju hänt en gång, så varför inte fler gånger?

Det har visat sig att man inte kan utgå från kappmuskeln längre, nu kollar dom mest efter vaderna..

ryssen
2010-07-22, 20:16
Å ena sidan tycker jag det är helt sjukt, samtidigt så har en kompis bekanta slagit ihjäl sin flickvän med en hammare p.g.a. doping så på det sättet så tycker jag det är bra att polisen gör en insats för att sånt inte ska hända. Även om jag inte tycker att polisens metod är bra.

hur vet man det var pga dopning? lätt och skylla över det på det.
konstigt att elitidrottaren som dopar sig sällan är inblandade i några våldsbrott.

Crocker
2010-07-22, 20:19
Vart ser ni bild?

MAXX
2010-07-22, 20:20
Varför är det en dålig metod?

Är man ren så har man inget emot att pissa.

tp_88
2010-07-22, 20:20
hur vet man det var pga dopning? lätt och skylla över det på det.
konstigt att elitidrottaren som dopar sig sällan är inblandade i några våldsbrott.
Aber lol, självfallet var det bara dopingen. Innan dess var hans psykiska hälsa top notch och han har aldrig i hela sitt liv rört någon drog, alkohol inkluderat.

Om det nu var så att han plockades in för att han såg stor ut, så tycker jag att det är illa.

L-Sami
2010-07-22, 20:20
Det har visat sig att man inte kan utgå från kappmuskeln längre, nu kollar dom mest efter vaderna..

På kolo ligger många risigt till då :D

goja
2010-07-22, 20:22
Så står det inte alls. De misstänkte, tog med honom till hans hem (ej stationen) och han fick göra kissprov. Därefter blev han arresterad. Om misstanke om brott föreligger så verkar polisen ha agerat väl.

16-åring misstänkt för dopingbrott

Bjuv. Det var när polisen patrullerade i Bjuvs kommun som de stötte på 16-åringen.
Polisen grundade misstanken om dopingbrott på att pojken var ovanligt muskulös för sin ringa ålder.
Formellt sett grep polisen 16-åringen och körde honom till hans hem där urinprov togs.
I anmälan finns det inga uppgifter om att 16-åringen ska ha gjort motstånd eller uppträtt aggressivt.
Den unge mannen är inte känd av polisen sedan tidigare.

http://hd.se/bjuv/2010/07/21/16-aring-misstankt-for-dopingbrott/

Står ju där... oavsett så kan dom väll knappast göra en analys av hans pisseprov i hemmet för att se om han var skyldig.

Kwon
2010-07-22, 20:30
Precis som i fallet Tomislav Boduljak så var det nog Kappmuskeln de tittade på. (eller kapmuskeln enligt metro)

Han hade för stora muskler
http://www.metro.se/se/article/2007/08/13/05/2553-42/index.xml

http://forum.body.se/showthread.php?t=14087

tp_88
2010-07-22, 20:33
Om det numera även finns Utbildade(tm) Gastrocnemius-poliser så ligger jag risigt till. Om katabola steroider också är olagliga, dvs.

Snobbe
2010-07-22, 20:34
Tycker det är sjukt att man ska kunna ta in någon bara för dom är stora. Vet inte huruvida dom hade annan info om 16åringen men det där med tomislav var ju helt sjukt iaf.

Oxe
2010-07-22, 20:44
Varför är det en dålig metod?

Är man ren så har man inget emot att pissa.

Jobbigt med UP.n trots att man inte har nåt att dölja...

Känns inge vidare att stå och pissa framför folk som rå stirrar på dig.
Man vänjer ju sig men det är inget man gör frivilligt...

von huff
2010-07-22, 20:46
Sånt jävla skit, satsa på nåt vettigt istället

young_george
2010-07-22, 20:49
Å ena sidan tycker jag det är helt sjukt, samtidigt så har en kompis bekanta slagit ihjäl sin flickvän med en hammare p.g.a. doping så på det sättet så tycker jag det är bra att polisen gör en insats för att sånt inte ska hända. Även om jag inte tycker att polisens metod är bra.

Säkert. Hur kom man fram till det?

filmjölk
2010-07-22, 21:04
i 100% av fallen där en steroidbrukare begår våldsbrott är knark och alkohol inblandat.

Sebbe_H
2010-07-22, 21:06
Å ena sidan tycker jag det är helt sjukt, samtidigt så har en kompis bekanta slagit ihjäl sin flickvän med en hammare p.g.a. doping så på det sättet så tycker jag det är bra att polisen gör en insats för att sånt inte ska hända. Även om jag inte tycker att polisens metod är bra.

Bara för att en idiot går loss med hammaren så ska man inte dra alla över en kam, killen hade kanske seriösa problem redan innan.

Snobbe
2010-07-22, 21:08
Ni är alltså mer upprörda över polisens arbetsmetoder än det faktum att en sextonåring befunnits vara dopad??

Jag ser att han fått göra ett pissprov men ser ingenstans om det var positivt lr inte.

Sebbe_H
2010-07-22, 21:08
Inget att vara upprörd över, det finns idioter till allt. Och iq-befriade 16åringar kommer alltid att finnas.

Oxe
2010-07-22, 21:09
Ni är alltså mer upprörda över polisens arbetsmetoder än det faktum att en sextonåring befunnits vara dopad??

Inget som säger att han varit dopad ännu eller hur, dom har testat honom.

Ligger inget till grund för detta förutom hans utseende så är det dåligt enligt mig iaf. Skulle varit kul att se en bild på denna 16åring.

kjell33
2010-07-22, 21:11
Jag ser att han fått göra ett pissprov men ser ingenstans om det var positivt lr inte.

Jag hade inte läst länken till artikeln sorry.

Rickard
2010-07-22, 21:15
Så polisen ska inte få lov att testa folk som dom misstänker ha stoppat i sig något otillåtet?

Hade ni tyckt det samma om det var så att polisen testade någon med pupiller som tefat?
Eller en bilförare som vinglar fram på vägen som en kåt orm?

young_george
2010-07-22, 21:18
Så polisen ska inte få lov att testa folk som dom misstänker ha stoppat i sig något otillåtet?

Hade ni tyckt det samma om det var så att polisen testade någon med pupiller som tefat?
Eller en bilförare som vinglar fram på vägen som en kåt orm?

Tycker du själv att du tar upp jämförbara situationer här? En full bilist och en 16åring som är ute och går.

Du tror inte det finns något bättre sätt att hantera en 16åring än att tvinga med honom att kissa på stationen?

Rickard
2010-07-22, 21:21
Tycker du själv att du tar upp jämförbara situationer här? En full bilist och en 16åring som är ute och går.

Du tror inte det finns något bättre sätt att hantera en 16åring än att tvinga med honom att kissa på stationen?

Hur vet du att bilisten är full? Han vinglar ju bara... *rolleyes*

Granatgiraffen
2010-07-22, 21:22
Så polisen ska inte få lov att testa folk som dom misstänker ha stoppat i sig något otillåtet?

Hade ni tyckt det samma om det var så att polisen testade någon med pupiller som tefat?
Eller en bilförare som vinglar fram på vägen som en kåt orm?

Eller en kille med glasögon. Han lär ju dela ut olagliga filer.

young_george
2010-07-22, 21:25
Hur vet du att bilisten är full? Han vinglar ju bara... *rolleyes*

Ja, om du anser att vinglande med bil och vara ute och gå är två jämförbara beteenden så förstår jag att du tycker att polisen bör ingripa hastigt vid båda.

goja
2010-07-22, 21:26
Hur vet du att bilisten är full? Han vinglar ju bara... *rolleyes*

vinglar han så är han ju en fara för medtrafikanter vilket som.

capron
2010-07-22, 21:42
Skulle vara intressant att se vad resultatet blev. Tycker polisen borde ha lite mer på fötterna än att bara ta någon för utseendet.

Tolkia
2010-07-22, 22:03
Jag misstänker att tidningen inte vet så mycket om vad polisen har eller inte har på fötterna som de vill ge sken av. Alltså vet inte heller vi så mycket.

Scratch89
2010-07-22, 22:06
Jag misstänker att tidningen inte vet så mycket om vad polisen har eller inte har på fötterna som de vill ge sken av. Alltså vet inte heller vi så mycket.

Lite så ja. Tack.

tano
2010-07-22, 23:30
Jag misstänker att tidningen inte vet så mycket om vad polisen har eller inte har på fötterna som de vill ge sken av. Alltså vet inte heller vi så mycket.

+1

Herrejäklar vilket svammel i tråden...

LoTiX
2010-07-23, 00:45
Känns inte OK att en 16-åring tar dopingpreparat, lika bra att polisen tog hand om situationen.

mixedskills
2010-07-23, 03:34
Precis som i fallet Tomislav Boduljak så var det nog Kappmuskeln de tittade på. (eller kapmuskeln enligt metro)

Han hade för stora muskler
http://www.metro.se/se/article/2007/08/13/05/2553-42/index.xml

http://forum.body.se/showthread.php?t=14087

:laugh: Ja du, snutar är ju lite roliga i huvudet.

Kek
2010-07-23, 07:45
vinglar han så är han ju en fara för medtrafikanter vilket som.

Biffiga 16-åringar som är ute o går kan också vara farliga för andra pedestranter :O

Ignatius72
2010-07-23, 07:55
Känns inte OK att en 16-åring tar dopingpreparat, lika bra att polisen tog hand om situationen.

En del har förmågan att veta sånt som ingen annan vet. Du vet resultatet av testen alltså?

Men nu är det ju så att Bjuv är en liten håla och man kan nog lugnt utgå ifrån att Polisen har haft annan info än att de ser en kille strosa gatan fram. Men även om de bara skulle misstänka så gör ju inte polisen något fel. Stoppar de killen en gång om dagen så är det naturligtvis en annan fråga. Förutom det faktum att killen kan vara skyldig så har det med största säkerhet en viss preventiv verkan om småkillar hör att polisen är aktiv i frågan.

cero
2010-07-23, 08:37
Precis som i fallet Tomislav Boduljak så var det nog Kappmuskeln de tittade på. (eller kapmuskeln enligt metro)

Han hade för stora muskler
http://www.metro.se/se/article/2007/08/13/05/2553-42/index.xml

http://forum.body.se/showthread.php?t=14087

”Då Boduljak till synes tränar på gym, har ovanligt stora muskler, speciellt stora kapmuskler som är ett tecken på användande av steroider och är ’vattnig’ i kroppen, beslutade undertecknad om medtag för kroppsbesiktning.”

:laugh:

shape
2010-07-23, 09:04
Så polisen ska inte få lov att testa folk som dom misstänker ha stoppat i sig något otillåtet?

Hade ni tyckt det samma om det var så att polisen testade någon med pupiller som tefat?
Eller en bilförare som vinglar fram på vägen som en kåt orm?

Haha, du har inte direkt blivit anklagad för att vara överdrivet smart någon gång eller hur? :-)

spange
2010-07-23, 09:05
Om det numera även finns Utbildade(tm) Gastrocnemius-poliser så ligger jag risigt till. Om katabola steroider också är olagliga, dvs.

:laugh::laugh: hahahaha. katabola steroider

shape
2010-07-23, 09:07
Känns inte OK att en 16-åring tar dopingpreparat, lika bra att polisen tog hand om situationen.

3 sidor, flertalet kommentarer som påpekar att inga konkreta svar kommit fram, ändock lyckas du göra bort dig :smash:

Förövrigt: Är det mer OK om det hade varit en 20-åring? Eller missuppfattar jag dig?

Ignatius72
2010-07-23, 09:08
OM man skulle dra till med en gissning. Av de som är riktigt stora, hur många procent, mellan tummen och pekfingret, tror ni är dopade? 1,5, 10, 50, 75% Eller hela gänget?

Kek
2010-07-23, 09:10
OM man skulle dra till med en gissning. Av de som är riktigt stora, hur många procent, mellan tummen och pekfingret, tror ni är dopade? 1,5, 10, 50, 75% Eller hela gänget?

Alla. Det är en myt att man kan få feta muskler ren.

Ignatius72
2010-07-23, 09:13
Alla. Det är en myt att man kan få feta muskler ren.

Frågan var seriöst menad. jag tror polisen har mer att göra än att ta in folk på onödiga tester som de dessutom måste pekfingervalsa in något dokument kring. Om chansen att få träff är nästan noll så inbillar jag mig att polisen har annat att göra. De är ju inte kända för sin proaktivitet annars förutom vid hastighetskontroller.

mini
2010-07-23, 09:14
OM man skulle dra till med en gissning. Av de som är riktigt stora, hur många procent, mellan tummen och pekfingret, tror ni är dopade? 1,5, 10, 50, 75% Eller hela gänget?

Den här frågan är ju rätt värdelös när "riktigt stora" är subjektivt. Vissa anser att man inte är riktigt stor förrän man dwarfar Ronnie och Jay, andra anser att Brad Pitt i Fight Club är beef.

shape
2010-07-23, 09:20
Den här frågan är ju rätt värdelös när "riktigt stora" är subjektivt. Vissa anser att man inte är riktigt stor förrän man dwarfar Ronnie och Jay, andra anser att Brad Pitt i Fight Club är beef.
Hade jag varit politzie hade jag stoppat dig alla gånger på stan *flex*

Ignatius72
2010-07-23, 09:24
Den här frågan är ju rätt värdelös när "riktigt stora" är subjektivt. Vissa anser att man inte är riktigt stor förrän man dwarfar Ronnie och Jay, andra anser att Brad Pitt i Fight Club är beef.

En försiktig gissning är att polisen inte skulle plocka in Brad Pitt stor. Man ska inte nog inte blanda in det som är stort i kolovärlden. För det är ju nästan ingen. Men du har nog rätt, det var en för luddig fråga. Skit i den ;)

Kek
2010-07-23, 09:26
Frågan var seriöst menad. jag tror polisen har mer att göra än att ta in folk på onödiga tester som de dessutom måste pekfingervalsa in något dokument kring. Om chansen att få träff är nästan noll så inbillar jag mig att polisen har annat att göra. De är ju inte kända för sin proaktivitet annars förutom vid hastighetskontroller.

Ja men nu tvivlar jag faktiskt på att de tog med killen för att han ENBART var lite för stor för sin ålder.

Ignatius72
2010-07-23, 09:27
Ja men nu tvivlar jag faktiskt på att de tog med killen för att han ENBART var lite för stor för sin ålder.

Nä, det tror inte jag heller. Som jag skrev innan, Bjuv är en håla och troligen har de lite info som gör att de plockar in honom.

Jockefoten
2010-07-23, 09:33
Ett till synens sedvanligt scenario är väl att han stoltserat inför sina vänner.

Psyla
2010-07-23, 10:09
Usch ja....privat integritet existerar väl ej..

qqq111
2010-07-23, 10:46
Helt sjukt att polisen kan ta sådana friheter. Ska man alltså kunna få sin dag förstörd, bli förnedrad framför sitt umgänge osv om man har tränat seriöst länge och går omkring i t.ex t-shirt eller linne på stan?

Psyla
2010-07-23, 10:48
Helt sjukt att polisen kan ta sådana friheter. Ska man alltså kunna få sin dag förstörd, bli förnedrad framför sitt umgänge osv om man har tränat seriöst länge och går omkring i t.ex t-shirt eller linne på stan?

Nu va nog fallet lite annorlunda här... men ja, tyvärr är det så..:furious:

Folke50
2010-07-23, 11:20
Jag har en kompis som käkade en ryss5.a ( heter det så?) och blev helt wild and crazy och började stjäla cyklar och skit!!

mikaelj
2010-07-23, 11:23
Jag har en kompis som käkade en ryss5.a ( heter det så?) och blev helt wild and crazy och började stjäla cyklar och skit!!

Säkert han som stal Frantics hoj.

Frantic
2010-07-23, 11:45
Säkert han som stal Frantics hoj.

:(

Namn och adress på honom Folke?

LoTiX
2010-07-23, 11:50
3 sidor, flertalet kommentarer som påpekar att inga konkreta svar kommit fram, ändock lyckas du göra bort dig :smash:

Förövrigt: Är det mer OK om det hade varit en 20-åring? Eller missuppfattar jag dig?

Konkret är att misstanke funnits och han tagits in för test. Ingenting som görs lättvindigt, är det då så att han tagit dopingpreparat är det väldigt bra att polisen tog in honom.

Och herregud ja det är klart det är mer OK om en 20-åring gör det än om en 16-åring gör det. :S

hultman
2010-07-23, 12:47
Som vanligt _vet_ kolozzeum att snuten har mer info än den som presenteras i tidningen. För de KAN JU INTE BARA VARA jävliga idioter som drygar med folk!!!!! Förmodligen har väl Bjuvs poliskår (de håller CSI-status och har öppet 3-4 timmar om dagen) använt någon form av hittills okänd spaningspryl för att upptäcka AAS i blodet.

Eller så försöker de avskräcka andra från att använda, jävlas, dryga och rättfärdiga sin existens i en skithåla. Har ett par räkiga polare som fått pissa (jag själv har tydligen varit för räkig trots att jag är ett vandrande medicinskåp!!!!) utan att någonsin ha antytt steroidanvändning så de går nog bara på känn i de flesta fall. Och någon kompensation för beteendet kan man glömma, det är ju bra att blåhattarna försöker få bort sånt från gatan får man som ursäkt.

Undrar hur många från piketstyrkorna som har för stora trapz eller gasts. Lyckligtvis så förekommer inte samma diskriminering gentemot de egna...

en stor stark
2010-07-23, 12:54
Som vanligt _vet_ kolozzeum att snuten har mer info än den som presenteras i tidningen. För de KAN JU INTE BARA VARA jävliga idioter som drygar med folk!!!!! Förmodligen har väl Bjuvs poliskår (de håller CSI-status och har öppet 3-4 timmar om dagen) använt någon form av hittills okänd spaningspryl för att upptäcka AAS i blodet.

Eller så försöker de avskräcka andra från att använda, jävlas, dryga och rättfärdiga sin existens i en skithåla. Har ett par räkiga polare som fått pissa (jag själv har tydligen varit för räkig trots att jag är ett vandrande medicinskåp!!!!) utan att någonsin ha antytt steroidanvändning så de går nog bara på känn i de flesta fall. Och någon kompensation för beteendet kan man glömma, det är ju bra att blåhattarna försöker få bort sånt från gatan får man som ursäkt.

Undrar hur många från piketstyrkorna som har för stora trapz eller gasts. Lyckligtvis så förekommer inte samma diskriminering gentemot de egna...

Nej det har väl ingen sagt? Isåfall har jag missat det.

hultman
2010-07-23, 12:58
Nej det har väl ingen sagt? Isåfall har jag missat det.

Läs alla svar i tråden så märker du väldigt fort vad jag menar.

en stor stark
2010-07-23, 13:01
Läs alla svar i tråden så märker du väldigt fort vad jag menar.

Jag kollade igenom svaren, ingen säger att dom vet att snuten hade mycket information/mer info än tidningen (isåfall har jag missat det, kollade iofs inte ubernoga). Det jag kan se är att vissa säger att tidningen inte nödvändigtvis har all information om händelsen och att man därför ska vara försiktig med hur man pekar sitt finger och hur man drar sina slutsatser om saken. Vilket jag håller med om. Men det är ju en annan sak.

Ignatius72
2010-07-23, 13:13
Förmodligen har väl Bjuvs poliskår (de håller CSI-status och har öppet 3-4 timmar om dagen) använt någon form av hittills okänd spaningspryl för att upptäcka AAS i blodet.

.

Helt vanligt angiveri kanske är en lite mindre långsökt förklaring.

Yes
2010-07-23, 13:29
Helt sjukt att polisen kan ta sådana friheter. Ska man alltså kunna få sin dag förstörd, bli förnedrad framför sitt umgänge osv om man har tränat seriöst länge och går omkring i t.ex t-shirt eller linne på stan?
Personen måste vara skäligen misstänkt för att polisen ska få utföra en kroppsbesiktning. Det måste alltså finnas konkreta, objektivt underbyggda, omständigheter(för att sno lite från wikipedia). Stora vader eller fet besep är inte direkt objektiva omständigheter.

hultman
2010-07-23, 13:37
Jag kollade igenom svaren, ingen säger att dom vet att snuten hade mycket information/mer info än tidningen (isåfall har jag missat det, kollade iofs inte ubernoga). Det jag kan se är att vissa säger att tidningen inte nödvändigtvis har all information om händelsen och att man därför ska vara försiktig med hur man pekar sitt finger och hur man drar sina slutsatser om saken. Vilket jag håller med om. Men det är ju en annan sak.

Många antyder att TS/ogillarna inte känner till hela storyn. Men händelsen är mycket vanlig...

Helt vanligt angiveri kanske är en lite mindre långsökt förklaring.

Det förutsätter att de hade span på honom. Vilken snut känner igen en 16-årig snorunge utan kriminell historia? Jag är hyfsat säker på att de helt enkelt bara reagerat på hans storlek, det är dessutom mycket tveksamt handlat om de hade plockat någon för pissprov efter angiveri. Då bör han vara misstänkt för antingen steroidförsäljning eller förhöras i sin inblandning.

Personen måste vara skäligen misstänkt för att polisen ska få utföra en kroppsbesiktning. Det måste alltså finnas konkreta, objektivt underbyggda, omständigheter(för att sno lite från wikipedia). Stora vader eller fet besep är inte direkt objektiva omständigheter.

Teori och praktik är vitt skilda fenomen i lagens värld...

stridis
2010-07-23, 13:42
Hultman har en poäng.

en stor stark
2010-07-23, 13:44
Många antyder att TS/ogillarna inte känner till hela storyn. Men händelsen är mycket vanlig...



Jag har själv ingen aning om hur vanligt det är, det får du upplysa mig om.
Många säger att tidningen kanske inte har all information och att man då inte bör dra allt för många och säkra slutsatser. Och det är väl inget konstigt med det? Det bör man ju inte göra? Men det händer säkert, det betyder inte att det måste vara så i detta fallet.

Ignatius72
2010-07-23, 13:56
Det förutsätter att de hade span på honom. Vilken snut känner igen en 16-årig snorunge utan kriminell historia? Jag är hyfsat säker på att de helt enkelt bara reagerat på hans storlek, det är dessutom mycket tveksamt handlat om de hade plockat någon för pissprov efter angiveri. Då bör han vara misstänkt för antingen steroidförsäljning eller förhöras i sin inblandning.



...
Bjuv är inte stort, inga problem att känna igen en 16-åring. Han kanske är kriminell på andra områden också. Av de småungar jag kommit i kontakt med som dopat sig så har de även använt andra droger men samma langare.

Scratch89
2010-07-23, 14:27
hultman, du brukar vara jävligt vettig i såna här frågor, men jag har svårt för att utläsa om ditt inlägg var ironiskt eller ej. :/

Crocker
2010-07-23, 14:50
hultman, du brukar vara jävligt vettig i såna här frågor, men jag har svårt för att utläsa om ditt inlägg var ironiskt eller ej. :/
+1

Osten80
2010-07-23, 14:59
hultman, du brukar vara jävligt vettig i såna här frågor, men jag har svårt för att utläsa om ditt inlägg var ironiskt eller ej. :/

Jag brukar inte hålla med Hultman, men här gör jag det. Godtycklighet är bara förnamnet när det gäller att plocka in folk som är "skäligen" misstänkta för användande av diverse droger. Man skulle kunna tro att det krävs att personen är uppenbart påverkad av någonting, men så ligger det ofta inte till.
Fel frisyr eller klädstil räcker för att plocka in folk på piss. och du kan kallt räkna med att sådant händer i överflöd, varenda dag.
Klassiskt och systematisk maktmissbruk, inget nytt under solen alltså.

Scratch89
2010-07-23, 16:45
Jag brukar inte hålla med Hultman, men här gör jag det. Godtycklighet är bara förnamnet när det gäller att plocka in folk som är "skäligen" misstänkta för användande av diverse droger. Man skulle kunna tro att det krävs att personen är uppenbart påverkad av någonting, men så ligger det ofta inte till.
Fel frisyr eller klädstil räcker för att plocka in folk på piss. och du kan kallt räkna med att sådant händer i överflöd, varenda dag.
Klassiskt och systematisk maktmissbruk, inget nytt under solen alltså.

Boo-to-the-hoo. Jag har väldigt svårt att tro att Kalle utan någon som helst anledning blir inplockad.

Smml
2010-07-23, 16:47
16-åring misstänkt för dopingbrott

Bjuv. Det var när polisen patrullerade i Bjuvs kommun som de stötte på 16-åringen.
Polisen grundade misstanken om dopingbrott på att pojken var ovanligt muskulös för sin ringa ålder.
Formellt sett grep polisen 16-åringen och körde honom till hans hem där urinprov togs.
I anmälan finns det inga uppgifter om att 16-åringen ska ha gjort motstånd eller uppträtt aggressivt.
Den unge mannen är inte känd av polisen sedan tidigare.

http://hd.se/bjuv/2010/07/21/16-aring-misstankt-for-dopingbrott/



Är det bara jag eller man ska verkligen kunna gripa någon för sitt utseende?
Om nu så är fallet så borde poliserna väll istället ta in pundare & annat pack för dom kan man ju peka ut med ögonbindel.

Tycker det har gått lite för långt...

Det har polisen gjort sedan länge. "Dina ögon är röda" riiiiiight... *whatever*

Osten80
2010-07-23, 17:00
Boo-to-the-hoo. Jag har väldigt svårt att tro att Kalle utan någon som helst anledning blir inplockad.

Varför har du svårt att tro det?

Tom Warrior
2010-07-23, 17:01
Boo-to-the-hoo. Jag har väldigt svårt att tro att Kalle utan någon som helst anledning blir inplockad.

Jag vill inte vara den som är den, men du har fel. Små inavlade pisshålor är nästan värre, räcker att du inte bär den generalla redneck-uniformen så är det ute med dig. Dötspiss för dötsknark pga suspekt skjorta och frihetligt kroppsspråk, så är det. Hjärndöda drones till poliser, riktigt svullna hjärnor.

Crocker
2010-07-23, 17:04
Jag vill inte vara den som är den, men du har fel. Små inavlade pisshålor är nästan värre, räcker att du inte bär den generalla redneck-uniformen så är det ute med dig. Dötspiss för dötsknark pga suspekt skjorta och frihetligt kroppsspråk, så är det. Hjärndöda drones till poliser, riktigt svullna hjärnor.
Låter som du har större problem.
Varför inte låta polisen göra sitt jobb? Att offra ett tag för att man är misstänkt, skadar ju ingen.

Tom Warrior
2010-07-23, 17:07
Låter som du har större problem.
Varför inte låta polisen göra sitt jobb? Att offra ett tag för att man är misstänkt, skadar ju ingen.
Vad snackar Du om? Det är helt fel och ett sinnessjukt perverst slöseri med skattepengar att låta efterblivna snutar få utlopp för sina ynkliga egobehov på betald arbetstid. Trakassera småungar men låta riktig brottslighet hållas. Bland våra största parasiter i många fall, é' va dom é' hajjar du dé'???

EDIT: HANDLAR LIKSOM OM EN ÖVERGRIPANDE MORAL, ELLER SNARARE AVSAKNAD AV MORAL, EN FÖRBANNAD IGNORANS, ETT SÄTT, EN RYTM, SOM FÅR SAKER SOM ANDRA VÄRLDSKRIGET ATT UPPSTÅ, T EX, ETT OMÄNSKLIGT OCH INHUMANT OCH JÄVLIGT IMPRODUKTIVT SÄTT.

Crocker
2010-07-23, 17:09
Vad snackar Du om? Det är helt fel och ett sinnessjukt perverst slöseri med skattepengar att låta efterblivna snutar få utlopp för sina ynkliga egobehov på betald arbetstid. Trakassera småungar men låta riktig brottslighet hållas. Bland våra största parasiter i många fall, é' va dom é' hajjar du dé'???
Extremfall finns ju alltid, som snubben som blev inplockad efter en fest vid 4.
Fanns tidigare i tråden, orkar inte länka igen.

Men detta var ju knappast extremt. Och ditt ordval, är inte det bästa. Kan missuppfattas vad du skriver. Är du polis själv?

Tom Warrior
2010-07-23, 17:12
Extremfall finns ju alltid, som snubben som blev inplockad efter en fest vid 4.
Fanns tidigare i tråden, orkar inte länka igen.

Men detta var ju knappast extremt. Och ditt ordval, är inte det bästa. Kan missuppfattas vad du skriver. Är du polis själv?

Känner inte till exemplet du hänvisar till. Berätta/länka gärna. Jag älskar mina egna ordval och kommer använda dom sålänge jag vill/kan. Och hur kan du fråga om jag är polis? Det är ju helt sjukt. Är det nå't sjukt skämt, infall, eller seriöst menat? Skulle aldrig bli polis, finns tusen olika anledningar till det.

Scratch89
2010-07-23, 17:12
Den här tråden påminner lite om den tråden där Mourten inte förstod varför han alltid hamnade i bråk på krogen.

Tom Warrior
2010-07-23, 17:14
Den här tråden påminner lite om den tråden där Mourten inte förstod varför han alltid hamnade i bråk på krogen.
Alltså, du tror att mina åsikter manifesterar sig i verkliga livet i mitt beteende och får mig att hamna i trubbel, eller? Det är helt fel, kan jag garantera dig, min kontakt med polisen har varit ytterst minimal.

Osten80
2010-07-23, 17:15
Den här tråden påminner lite om den tråden där Mourten inte förstod varför han alltid hamnade i bråk på krogen.

Nej, det gör den inte. Svara gärna på min fråga i stället.

Scratch89
2010-07-23, 17:19
Varför har du svårt att tro det?

För att jag är god vän med en polis, och bekanta med ett par till, och de har varken tid, resurser eller lust att ta in folk bara för att utöva någon påstådd makt. De gånger som de tar fast någon finns det rimliga skäl att agera, t.ex att det har kommit in flera tips om att det säljs knark eller andra olagliga aktiviteter. Gängbildning, eller försök till, är väldigt vanligt här i Göteborg, särskilt förorterna, och poliserna har förvånansvärt bra koll på vilka som är involverade.

Men det är klart. Ni har säkert era städer fulla av poliserna från Cops på TV6.

Scratch89
2010-07-23, 17:20
Alltså, du tror att mina åsikter manifesterar sig i verkliga livet i mitt beteende och får mig att hamna i trubbel, eller? Det är helt fel, kan jag garantera dig, min kontakt med polisen har varit ytterst minimal.

Vad baserar du då dina uttalanden på?

Tom Warrior
2010-07-23, 17:24
Vad baserar du då dina uttalanden på?

Egna erfarenheter, vad jag har sett, hört och känt. Ingen djädla mattestudie från Staten, utan ett hårt liv på gatan.

EDIT: Liksom ba för att jag är där all aktion é' så behöver inte JAG PERSONLIGEN vara variabeln som är startskottet och målet, jag är för smooth för det, jag är som panter i djungeln. Listig, briljant och dansant.

EDIT: Ett riktigt jävla geni.

Sverker
2010-07-23, 17:24
Jag tycker det är bra att polisen uppmärksamar ungdomarna.
Lättare att nå en 16-åring som söker sin identitet än en 21-åring som slutat låta sig påverkas.

Scratch89
2010-07-23, 17:25
Egna erfarenheter, vad jag har sett, hört och känt. Ingen djädla mattestudie från Staten, utan ett hårt liv på gatan.

Men din kontakt med polisen hade ju varit minimal. Är det kompisars utsagor?

Tom Warrior
2010-07-23, 17:26
Vad baserar du då dina uttalanden på?

Men din kontakt med polisen hade ju varit minimal. Är det kompisars utsagor?
Editerade, läs ovan.

Scratch89
2010-07-23, 17:27
Du trollar, alltså. Ok.

Tom Warrior
2010-07-23, 17:30
Du trollar, alltså. Ok.

HahahahHAHAHAHAHA? Så är icke fallet. Varför tror du det? Bara för att jag väljer att uttrycka det hela i litet vackrare och svängigare former eller?

bb X
2010-07-23, 17:33
Lol. Om han inte är dopad så borde han ta det som en komplimang, det hade jag iaf gjort! :)

en stor stark
2010-07-23, 17:36
Editerade, läs ovan.

Så du har haft mycket kontakt med polisen, eller?

Tom Warrior
2010-07-23, 17:37
Så du har haft mycket kontakt med polisen, eller?
Jepp, men jag har inte varit den berörda.

Osten80
2010-07-23, 17:38
För att jag är god vän med en polis, och bekanta med ett par till, och de har varken tid, resurser eller lust att ta in folk bara för att utöva någon påstådd makt. De gånger som de tar fast någon finns det rimliga skäl att agera, t.ex att det har kommit in flera tips om att det säljs knark eller andra olagliga aktiviteter. Gängbildning, eller försök till, är väldigt vanligt här i Göteborg, särskilt förorterna, och poliserna har förvånansvärt bra koll på vilka som är involverade.

Men det är klart. Ni har säkert era städer fulla av poliserna från Cops på TV6.

De poliser som håller på med dylikt har också goda vänner, och de är förmodligen också noga med att för dem påpeka att de inte har tid att skriva rapporter osv, ändå händer det jämt och ständigt.
Jag sitter inte och hittar på, och det jag påstår är varken specielt kontroversiellt eller nytt, om man nu inte råkar tillhöra den förvånansvärt stora grupp av människor som hyser en helt absurd tilltro till polisväsendet och verkligen tror att de följer de lagar och regler som bestämmer vad deras befogenhet består av.
De brukar emellertid ändra sin åsikt den dagen de själva råkar ut för något i den här stilen.
Ju mindre staden är, desto större risk lär du löpa att bli utpekad och utsatt, även om storstäderna också får sin del av kakan, särkskilt under de perioder när de uttalade direktiven just är att rensa upp. Då tar det ofta löjliga proportioner.
Man behöver inte förlöjliga det hela med Cops-liknelser, då det hela är högst verkligt. Sveriges poliskår är fortfarande reko i jämförelse med många andra länder, men det betyder inte att det inte finns rejält med smolk i de svenska bägarna

en stor stark
2010-07-23, 17:38
Jepp, men jag har inte varit den berörda.

Men du visste hur allt låg till ändå, och kunde därför dra slutsatser om att polisen gjorde fel?

Tom Warrior
2010-07-23, 17:40
Men du visste hur allt låg till ändå, och kunde därför dra slutsatser om att polisen gjorde fel?
Ja? Vad är så konstigt med det? Om jag rör mig i, lever i och med, kretsar där dylikt sker, men inte är själva målet, men ändå blir insyltad i allt runt omkring, så ger det en viss insikt.

EDIT: Dra slutsatser om att polisen gjorde fel gällande vad? Det jag pratar om har INGET med fallet startinlägget handlar om, om du trodde det, men det trodde jag var helt uppenbart? Jag pratar generellt.

en stor stark
2010-07-23, 17:44
Ja? Vad är så konstigt med det? Om jag rör mig i, lever i och med, kretsar där dylikt sker, men inte är själva målet, men ändå blir insyltad i allt runt omkring, så ger det en viss insikt.

EDIT: Dra slutsatser om att polisen gjorde fel gällande vad? Det jag pratar om har INGET med fallet startinlägget handlar om, om du trodde det, men det trodde jag var helt uppenbart? Jag pratar generellt.

Vad jag tror är att du har fått en subjektiv syn av polisen. Och om du har levt i område som är så "hårt" som du säger så kanske polisen varit mer på sin vakt just p.g.a. detta?

Tom Warrior
2010-07-23, 17:48
Vad jag tror är att du har fått en subjektiv syn av polisen. Och om du har levt i område som är så "hårt" som du säger så kanske polisen varit mer på sin vakt just p.g.a. detta?
Självklart har jag en subjektiv syn på polisen. Det har vi alla, det går inte ha nå't annat. Finns ingen objektiv sanning kring nå't av detta. Och jag har inte levt i "ett" område som har varit "hårt". Jag har levt i många olika områden och miljöer, och hårdhetsgraden har skiftat men sällan varit särskilt hög, men ändock har beteendet och mentaliteten från polisen grovt draget varit hyfsat konstant.

The Dancin' Fool
2010-07-23, 17:50
Vad jag tror är att du har fått en subjektiv syn av polisen. Och om du har levt i område som är så "hårt" som du säger så kanske polisen varit mer på sin vakt just p.g.a. detta?

Menar du att det är helt befängt att dra en generell slutsats kring eventuella felprioriteringar som Den Svenska Polisstyrkan står för? Knappast, gubben.

en stor stark
2010-07-23, 17:52
Egna erfarenheter, vad jag har sett, hört och känt. Ingen djädla mattestudie från Staten, utan ett hårt liv på gatan.

EDIT: Liksom ba för att jag är där all aktion é' så behöver inte JAG PERSONLIGEN vara variabeln som är startskottet och målet, jag är för smooth för det, jag är som panter i djungeln. Listig, briljant och dansant.

EDIT: Ett riktigt jävla geni.

Självklart har jag en subjektiv syn på polisen. Det har vi alla, det går inte ha nå't annat. Finns ingen objektiv sanning kring nå't av detta. Och jag har inte levt i "ett" område som har varit "hårt". Jag har levt i många olika områden och miljöer, och hårdhetsgraden har skiftat men sällan varit särskilt hög, men ändock har beteendet och mentaliteten från polisen grovt draget varit hyfsat konstant.

Det är svårt att hänga med dig, när du säger olika saker.

Jag menar att man kan ha mer subjektiv syn än vanligt, att få helt objektiv syn kan såklart vara svårt.

en stor stark
2010-07-23, 17:54
Menar du att det är helt befängt att dra en generell slutsats kring eventuella felprioriteringar som Den Svenska Polisstyrkan står för? Knappast, gubben.

Jag menar att när man har en subjektiv syn på polisen så kan ens uttalande bli fel eller överdrivna. Men att polisen är något som är perfekt eller utan brister påstår jag verkligen inte.

Tom Warrior
2010-07-23, 18:00
Det är svårt att hänga med dig, när du säger olika saker.

Jag menar att man kan ha mer subjektiv syn än vanligt, att få helt objektiv syn kan såklart vara svårt.
Jo, när du citerar sådär så fattar jag att det går att tolkas som det tolkas. Blir lätt så när man skriver på ett svängigt och målande vis. Var liksom ett svepande inlägg som skulle bidra med atmosfär och känslosväng, inte raw facts. "Ett hårt liv på gatan" innefattar bara inte en specifik plats, en epok, en miljö, era, i mitt liv utan innebär mer ba flera olika miljöer variabler skeenden men en konstant variabel é' polisinblandning av olika slag men har full förståelse för att du tolkade det så.

The Dancin' Fool
2010-07-23, 18:01
Jag menar att när man har en subjektiv syn på polisen så kan ens uttalande bli fel eller överdrivna. Men att polisen är något som är perfekt eller utan brister påstår jag verkligen inte.

Du svarar ju inte ens på min fråga. Vad i hela friden försöker du få fram, ens? Var vänlig att tala ur skägget omedelbart.

Du verkar vara som en garageport. Man producerar en frågeställning och du tuggar lätt på ett halvt fragment av denna gigantiska massa och spottar sen tillbaks den lilla biten i ansiktet på människan som försöker diskutera med dig, sedan förväntar du dig att du ska få 'Det Rätta Svaret'. Du är ju hopplös. Skärpning. om du ska hålla på såhär kan du avregistrera dig lika gärna, vad har du här att göra om du inte kan kommunicera på en något sånär givande och sofistikerad nivå? Jag blir upprörd av sådant defekt beteende.

en stor stark
2010-07-23, 18:04
Du svarar ju inte ens på min fråga. Vad i hela friden försöker du få fram, ens? Var vänlig att tala ur skägget omedelbart.

Du verkar vara som en garageport. Man producerar en frågeställning och du tuggar lätt på ett halvt fragment av denna gigantiska massa och spottar sen tillbaks den lilla biten i ansiktet på människan som försöker diskutera med dig, sedan förväntar du dig att du ska få 'Det Rätta Svaret'. Du är ju hopplös. Skärpning. om du ska hålla på såhär kan du avregistrera dig lika gärna, vad har du här att göra om du inte kan kommunicera på en något sånär givande och sofistikerad nivå? Jag blir upprörd av sådant defekt beteende.

Jag menar det som jag sa i inlägget, inget annat. Så om du inte fick svar av det i inlägget menade jag alltså inte det. Men jag ska försöka ge bättre svar ifall du har fler frågor. Varför du är så upprörd förstår jag inte. Men har man en subjektiv uppfattning om polisen så ska man inte ge en generell slutsats kring eventuella felprioriteringar, ifall det svarar på din fråga bättre. (vilket jag ansåg tom warrior hade).

The Dancin' Fool
2010-07-23, 18:06
Jag menar det som jag sa i inlägget, inget annat. Så om du inte fick svar av det i inlägget menade jag alltså inte det. Men jag ska försöka ge bättre svar ifall du har fler frågor. Varför du är så upprörd förstår jag inte. Men har man en subjektiv uppfattning om polisen så ska man inte ge en generell slutsats kring eventuella felprioriteringar, ifall det svarar på din fråga bättre.

Jag föreslår att du slutar producera irrelevanta inlägg som om de vore simpel avföring.

en stor stark
2010-07-23, 18:08
Jo, när du citerar sådär så fattar jag att det går att tolkas som det tolkas. Blir lätt så när man skriver på ett svängigt och målande vis. Var liksom ett svepande inlägg som skulle bidra med atmosfär och känslosväng, inte raw facts. "Ett hårt liv på gatan" innefattar bara inte en specifik plats, en epok, en miljö, era, i mitt liv utan innebär mer ba flera olika miljöer variabler skeenden men en konstant variabel é' polisinblandning av olika slag men har full förståelse för att du tolkade det så.

Ok bra, då förstår jag dig lite bättre. Du får inte missförstå mig, jag säger inte att polisen är bra eller dålig, bu eller bä, säger bara att det lätt kan bli fel när man kanske har upplevt en del med polisen och sen låter det hänga kvar när man gör en generell slutsats.
Dock vad jag reagerade på var att jag uppfattade det som att du sa emot dig själv, men det har vi löst nu.

en stor stark
2010-07-23, 18:11
Jag föreslår att du slutar producera irrelevanta inlägg som om de vore simpel avföring.

Knappast irrelevant enligt mig. Jag ville ha reda på vad tom warrior var ute efter och vad han menade. Han var faktiskt inte helt tydlig och det erkände han också.

Yes
2010-07-23, 18:41
Teori och praktik är vitt skilda fenomen i lagens värld...
Och i praktiken funkar det så att den som utsatts för kroppsbesiktning utan skäliga grunder har rätt goda möjligheter att ta det vidare och få ut skadestånd.

Jag säger inte att det inte förekommer felaktiga kroppsbesiktningar, eller andra dumheter från polisens sida, och de som åkt dit på sånt orkar nog inte alltid bråka om det heller... men, poliser som gör sånt riskerar att åka dit som en rungande örfil.

The Dancin' Fool
2010-07-23, 18:53
Knappast irrelevant enligt mig. Jag ville ha reda på vad tom warrior var ute efter och vad han menade. Han var faktiskt inte helt tydlig och det erkände han också.

att du ej finner ditt inlägg är irrelevant gör det inte relevant - du är ej någon auktoritet, till skillnad från mig. min iq är skyhög. kom tillbaks när du injicerat 100 kilo brainpower så kanske vi kan snacka utan att jag gäspar ihjäl mig, hej hej *cry*

en stor stark
2010-07-23, 19:01
att du ej finner ditt inlägg är irrelevant gör det inte relevant - du är ej någon auktoritet, till skillnad från mig. min iq är skyhög. kom tillbaks när du injicerat 100 kilo brainpower så kanske vi kan snacka utan att jag gäspar ihjäl mig, hej hej *cry*

Nej att jag tycker att inlägget var relevant gör inte inlägget relevant. Men förklaringen jag gav gör det (om inte, får du förklara varför, det är så man argumenterar). Nu ser jag dock att du är ett troll som bara ville jävlas lite med tanke på att du inte hade något bra svar och började prata smörja som inte har med något att göra.

shape
2010-07-23, 19:26
Är det bara jag här inne som hade blivit otroligt kränkt om jag frihetsberövades pga "a hunch", eller varför inte fördommar (=personer med volym fuskar) och tvingades stå och pissa framför en autoritär = endast för att bevisa mig.

Jag förstår helt klart om en polisman/poliskvinna tar in någon som beter sig likt en pundare - pga misstankar om knark - men att ta in någon och anta saker och ting pga hur någon ser ut kroppsmässigt?

hultman
2010-07-23, 19:37
Och i praktiken funkar det så att den som utsatts för kroppsbesiktning utan skäliga grunder har rätt goda möjligheter att ta det vidare och få ut skadestånd.
.

Ehm. Nej. Du talar fortfarande om hur det fungerar i teorin.

Osten80
2010-07-23, 19:59
Och i praktiken funkar det så att den som utsatts för kroppsbesiktning utan skäliga grunder har rätt goda möjligheter att ta det vidare och få ut skadestånd.

Jag säger inte att det inte förekommer felaktiga kroppsbesiktningar, eller andra dumheter från polisens sida, och de som åkt dit på sånt orkar nog inte alltid bråka om det heller... men, poliser som gör sånt riskerar att åka dit som en rungande örfil.

Du är, precis som Hultman skriver, fortfarande kvar i teroin. Det du beskriver är inte en bild av verkligheten och du visar väldigt tydligt att du inte har mycket insikt i ämnet.
Det är det här som är den springande punkten. Mot en polis (och i synnerhet om de är flera) är du i praktiken rättslös, oavsett om vi pratar om att kunna ta in folk på pissprov (polisen behöver bara säga att han tyckte att han såg tydliga tecken på påverkan) trots att han ser och vet att personen är nykter, eller om det handlar om att kunna få rätt i en anmälan om misshandel mot en polisman.
Du har nära noll att säga till om. Du måste i princip ha det på film för att överhuvudtaget ha någon som helst chans, och inte ens då har du oddsen på din sida. Det här kan omöjligtvis vara speciellt svårt att förstå.

Rickard
2010-07-23, 20:26
Haha, du har inte direkt blivit anklagad för att vara överdrivet smart någon gång eller hur? :-)

Jag tycker att det är lite kul med trolling, och ibland har jag svårt att hålla mig.

Den här var lite för bra för att låta gå.

Yes
2010-07-23, 21:03
Ehm. Nej. Du talar fortfarande om hur det fungerar i teorin.

Du är, precis som Hultman skriver, fortfarande kvar i teroin. Det du beskriver är inte en bild av verkligheten och du visar väldigt tydligt att du inte har mycket insikt i ämnet.
Det är det här som är den springande punkten. Mot en polis (och i synnerhet om de är flera) är du i praktiken rättslös, oavsett om vi pratar om att kunna ta in folk på pissprov (polisen behöver bara säga att han tyckte att han såg tydliga tecken på påverkan) trots att han ser och vet att personen är nykter, eller om det handlar om att kunna få rätt i en anmälan om misshandel mot en polisman.
Du har nära noll att säga till om. Du måste i princip ha det på film för att överhuvudtaget ha någon som helst chans, och inte ens då har du oddsen på din sida. Det här kan omöjligtvis vara speciellt svårt att förstå.
Är det här tillräckligt praktiskt för er?
http://www.jk.se/Beslut/Tillsynsarenden/1166-09-21.aspx

Osten80
2010-07-23, 21:20
Är det här tillräckligt praktiskt för er?
http://www.jk.se/Beslut/Tillsynsarenden/1166-09-21.aspx

Det där är ett fall av den överväldigande majoriteten av de andra som aldrig når någonstans.

För övrigt en bra länk som borde visa de som brukar hävda "har man inget att dölja, har man inget att frukta" att det inte är speciellt trevligt att få pissa. I princip varenda människa hade tyckt att det hade varit en jobbig situation, och många av dessa hade tagit väldigt illa vid sig när det väl gäller.
I synnerhet ni som tror att ni är safe. Det är ni som blir mest chockade om det sedan händer.

Yes
2010-07-23, 21:38
Det där är ett fall av den överväldigande majoriteten av de andra som aldrig når någonstans.

För övrigt en bra länk som borde visa de som brukar hävda "har man inget att dölja, har man inget att frukta" att det inte är speciellt trevligt att få pissa. I princip varenda människa hade tyckt att det hade varit en jobbig situation, och många av dessa hade tagit väldigt illa vid sig när det väl gäller.
I synnerhet ni som tror att ni är safe. Det är ni som blir mest chockade om det sedan händer.
Det finns betydligt fler fall än så. Här har du t.ex. lite mer:
http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=4635

Nu verkar dock JK's sökfunktion en smula retarderad(hittade t.ex. ett annat fall som försvann vid en ny sökning) och jag antar att den inte tar med allt. Sen vet vi inte heller hur många fall som anmäls.

Vidare kan jag meddela att polisens egen tidning, som de ger ut till sina anställda, har för vana att rapportera om diverse fall. Och jo, det händer faktiskt att folk som blivit felaktigt behandlade får upprättelse.

Bedömningarna görs ju även av kompetenta jurister och är inte bara historier berättade av Cannabis-Mange som har problem med auktoriteter och tycker polisen är dumma för att de haffat honom när han varit hög.

En smula raljant kanske, men det är liksom inte direkt ovanligt att de som har problem med polisen brukar glida lite på sanningen när de återberättar hur orättvist behandlade de blivit.

Aimbert
2010-07-23, 21:39
Jag förstår helt klart om en polisman/poliskvinna tar in någon som beter sig likt en pundare - pga misstankar om knark - men att ta in någon och anta saker och ting pga hur någon ser ut kroppsmässigt?


Om man betar sig som en narkotikapåverkad, får man räkna med att polisen misstänker att man är det. Om man är ovanligt grov, får man räkna med att polisen räknar med att man tar anabola. Jag förstår inte riktigt varför det är så ooootroligt kränkande att man blir misstänkt. Hur ska polisen agera för att få fast dopade människor?

Osten80
2010-07-23, 21:48
En smula raljant kanske, men det är liksom inte direkt ovanligt att de som har problem med polisen brukar glida lite på sanningen när de återberättar hur orättvist behandlade de blivit.

Bara för ordningens skull så vill jag också påpeka (även om krigarn verkar vara mer än lovligt förvirrad idag):

Om jag rör mig i, lever i och med, kretsar där dylikt sker, men inte är själva målet, men ändå blir insyltad i allt runt omkring, så ger det en viss insikt.

Doctor Snuggles
2010-07-23, 21:53
Varför är det en dålig metod?

Är man ren så har man inget emot att pissa.

Skulle du gilla att bli dragen in för polisförhör, domstol eller dyl för att du "såg ut som våldtäktsman"?
Har man inte begått våldtäkt så har man inget emot det, ju.

Aimbert
2010-07-23, 21:54
Skulle du gilla att bli dragen in för polisförhör o dyl för att du "såg ut som våldtäktsman"?

Nej, för det är anklagelser helt utan grund.

Doctor Snuggles
2010-07-23, 21:56
Om man betar sig som en narkotikapåverkad, får man räkna med att polisen misstänker att man är det. Om man är ovanligt grov, får man räkna med att polisen räknar med att man tar anabola. Jag förstår inte riktigt varför det är så ooootroligt kränkande att man blir misstänkt. Hur ska polisen agera för att få fast dopade människor?

Om man är ovanligt hårig får man räkna med att polisen misstänker att man är terrorist. Hur ska polisen agera för att få fast terrorister?

Doctor Snuggles
2010-07-23, 21:57
Nej, för det är anklagelser helt utan grund.

Polisen har sett många våldtäktsmän. De vet nog hur en sådan ser ut.

Trance
2010-07-23, 21:57
Nej, för det är anklagelser helt utan grund.

Jag antar att du är kille och jag är ganska säker på att i staden du bor i så har det skett våldtäkter där någon kille våldtagit en tjej. Så det är inte utan grund, det är ju bara för dig att under polisförhöret berätta var du har varit under de senaste våldtäkterna samt skaffa fram alibi.

Borde inte vara svårt om man är oskyldig.

young_george
2010-07-23, 22:01
Om man betar sig som en narkotikapåverkad, får man räkna med att polisen misstänker att man är det. Om man är ovanligt grov, får man räkna med att polisen räknar med att man tar anabola. Jag förstår inte riktigt varför det är så ooootroligt kränkande att man blir misstänkt. Hur ska polisen agera för att få fast dopade människor?

Antagligen för att du aldrig varit misstänkt/omhändertagen för något. Det är nämligen så att polisen inte brukar ha speciellt mycket sympati för någon de misstänker vara en "pundare".

Att sitta i baksätet på en piketbuss och lyssna på poliser, som man aldrig träffat förut kalla dig för otrevliga saker och hota med/utöva våld.
Det är relativt kränkande och inget man bör utsätta människor bara för att man har en magkänsla.

Nu tar jag visserligen inte hårt åt mig själv med såna metoder, annat än när rent våld utövas, men jag förstår att många gör det. Med tanke på att många personer verkar ha svårt att gå utanför dörren efter ett vanligt rån så kan säkert såna saker ge ärr för livet.

Aimbert
2010-07-23, 22:06
Om man är ovanligt hårig får man räkna med att polisen misstänker att man är terrorist. Hur ska polisen agera för att få fast terrorister?

Polisen har sett många våldtäktsmän. De vet nog hur en sådan ser ut.

Nu är du ju bara obstinat. Terrorister misstänker man genom deras beteende, kontakter, agerande osv. Ska man ta fast dopade människor på deras omtalade r0idrages?
Dessutom, håriga människor är nästan aldrig terrorister. Överjävligt grova killar preppar väldigt ofta.

Jag antar att du är kille och jag är ganska säker på att i staden du bor i så har det skett våldtäkter där någon kille våldtagit en tjej. Så det är inte utan grund, det är ju bara för dig att under polisförhöret berätta var du har varit under de senaste våldtäkterna samt skaffa fram alibi.

Borde inte vara svårt om man är oskyldig.

I våldtäktsfallet står jag inte ut ur mängden. Det är precis lika troligt att jag har våldtagit tjejen som the next guy. Har polisen ett signalement som stämmer på mig ska de givetvis ta in mig. Skitgrova killar har mycket högre dopingsfrekvens.

Aimbert
2010-07-23, 22:07
Att sitta i baksätet på en piketbuss och lyssna på poliser, som man aldrig träffat förut kalla dig för otrevliga saker och hota med/utöva våld.


Polisövervåld och dåligt beteende är väl snarare ämne för en egen tråd.

Yes
2010-07-23, 22:09
Om man betar sig som en narkotikapåverkad, får man räkna med att polisen misstänker att man är det. Om man är ovanligt grov, får man räkna med att polisen räknar med att man tar anabola. Jag förstår inte riktigt varför det är så ooootroligt kränkande att man blir misstänkt. Hur ska polisen agera för att få fast dopade människor?
Du skulle alltså inte ha problem med att bli haffad på lösa grunder, tvingas pissa inför publik(eller tvingad till blodprov om du inte vill/kan pissa) och få ändtarmen undersökt med en ficklampa, för att sen hållas kvar på stationen några timmar?

Det bör ju vara alldeles självklart att polisen måste ha lite på fötterna för att vidta sådana tvångsåtgärder.

Aimbert
2010-07-23, 22:17
få ändtarmen undersökt med en ficklampa

Händer detta i dessa fall?


Det bör ju vara alldeles självklart att polisen måste ha lite på fötterna för att vidta sådana tvångsåtgärder.

Att vara Jeff Willet-grov, eller ens i närheten, får väl anses vara att ha på fötterna.

Yes
2010-07-23, 22:24
Händer detta i dessa fall?
Ja, är du misstänkt för narkotikabrott kan de kolla om du gömmer knark i baken.

Att vara Jeff Willet-grov, eller ens i närheten, får väl anses vara att ha på fötterna.
Det är en subjektiv bedömning.

Trance
2010-07-23, 22:26
I våldtäktsfallet står jag inte ut ur mängden. Det är precis lika troligt att jag har våldtagit tjejen som the next guy. Har polisen ett signalement som stämmer på mig ska de givetvis ta in mig. Skitgrova killar har mycket högre dopingsfrekvens.

Du kanske har samma hudfärg som den som utförde det och som kille och eventuellt viss minoritet så har du större frekvens av utförda våldtäkter.

Doctor Snuggles
2010-07-23, 22:35
Nu är du ju bara obstinat. Terrorister misstänker man genom deras beteende, kontakter, agerande osv. Ska man ta fast dopade människor på deras omtalade r0idrages?
Dessutom, håriga människor är nästan aldrig terrorister. Överjävligt grova killar preppar väldigt ofta.


Du var uppenbarligen inte född för några år sedan då man efter 9/11, när flygen åter började gå, profilerade folk med ursprung från mellanöstern. Sådana gentlemän brukar vara rätt håriga.
Vad är en "överjävligt grov kille" exakt? Vem drar gränsen mellan en sådan och en blott grov sådan? Hur vet du att de flesta sådana preppar?

Aimbert
2010-07-23, 22:43
Du var uppenbarligen inte född för några år sedan då man efter 9/11

Precis.


profilerade folk med ursprung från mellanöstern. Sådana gentlemän brukar vara rätt håriga.

Människor från mellanöstern är ofta håriga, håriga människor är oftast inte från mellanöstern.

Vad är en "överjävligt grov kille" exakt? Vem drar gränsen mellan en sådan och en blott grov sådan? Hur vet du att de flesta sådana preppar?

Polisen drar den gränsen. En polisman gör många subjektiva bedömningar under en arbetsdag.

Yes
2010-07-23, 22:48
Polisen drar den gränsen. En polisman gör många subjektiva bedömningar under en arbetsdag.
Just därför finns det regleringar på vad som får och inte får göras.

Stefan J
2010-07-23, 22:50
Precis.




Människor från mellanöstern är ofta håriga, håriga människor är oftast inte från mellanöstern.



Polisen drar den gränsen. En polisman gör många subjektiva bedömningar under en arbetsdag.

Polisen tog in killen här: http://www.metro.se/se/article/2007/...3-42/index.xml

Killen på bilden ser knappt ens ut att nånsin tränat på gym, han kunde lika gärna bara ätit sunt och levt hälsosamt, spelat fotboll eller vadsomhelst. Tycker du att polisen gjorde en bra bedömning? Det är ju förfan ett skämt att genom visuell bedömning tro att en kille med hans fysik dopat sig.

Doctor Snuggles
2010-07-23, 22:52
Människor från mellanöstern är ofta håriga, håriga människor är oftast inte från mellanöstern.


Haha, logik-touché. Det är dock inte poängen, se nedan.


Polisen drar den gränsen. En polisman gör många subjektiva bedömningar under en arbetsdag.

Poängen här är om den bedömningen är rimlig eller ej. Man kan som sagt ha vilka konstiga kriterier som helst för en subjektiv bedömning av misstanke om brott. Frågan är om en "grov 16-årig kille" är tillräckligt skäl, bara för att stereotypen att "alla som är grova tar AAS" säger det. Och har polisen i detta fallet verkligen koll på vad som innebär en "onaturligt stor muskelmassa på en 16-åring"?
Sedan så måste åtgärden anpassas efter det potentiella brottet, i min mening. Någon som eventuellt tar AAS torde vara extremt långt ner på skalan jämfört med en potentiell terrorist (oavsett hur man profilerar en sådan) t.ex. och därför bör den personliga integriteten där få mer utrymme.

Doctor Snuggles
2010-07-23, 22:57
Polisen tog in killen här: http://www.metro.se/se/article/2007/...3-42/index.xml

Killen på bilden ser knappt ens ut att nånsin tränat på gym, han kunde lika gärna bara ätit sunt och levt hälsosamt, spelat fotboll eller vadsomhelst. Tycker du att polisen gjorde en bra bedömning? Det är ju förfan ett skämt att genom visuell bedömning tro att en kille med hans fysik dopat sig.

Fixa länken. I webadressen ser det dessutom ut att vara från 2007.

Tolkia
2010-07-23, 22:58
Jag undrar fortfarande, utan att ta ställning för någondera sidan, om vi verkligen vet så mycket om fallet som vi tror.

Verbatim
2010-07-23, 23:01
Detta har jag väldigt svårt för, speciellt om, som någon(några?) redan har sagt i tråden, poliser har en tendens att inte vara jättetrevliga prickar mot människor de misstänker för diverse brott. Att bli illa behandlad av polisen, pga något man inte gjort kan verkligen få en att känna sig försvarslös och osäker.


Nu är du ju bara obstinat. Terrorister misstänker man genom deras beteende, kontakter, agerande osv.

Varför duger inte detta sätt när man jagar pundare?

Ignatius72
2010-07-24, 10:04
Dessa polishisorier påminner allt för mycket om råttan i pizzan för att man ska kunna ta det på allvar.
Det troligaste scenariot med 16 åringen är att han är en småkriminell fjåne som Bjuv polisen har koll på sen tidigare och nu har de dessutom fått signaler om att han dopar sig. Kreti och pleti blir inte inplockade för att polisen inte har något bättre för sig, oavsett om ser gäller doping, terrorism eller våldtäkt.

hultman
2010-07-24, 10:11
Jag undrar fortfarande, utan att ta ställning för någondera sidan, om vi verkligen vet så mycket om fallet som vi tror.

Det spelar ingen roll i sammanhanget. Att ta in helt okända människor för pissprov är inget nytt eller ovanligt. Har du aldrig hört talas blåhattraid medelst uppförande av buss utanför gym?

Läs en morgontidning när de sammanfattar helgens händelser. I flera polisrapporter kan du läsa om krogbesökare som "varit stökiga" och nu är misstänkta för narkotikabrott och dopingbrott. Oftast utan någon som helst grund. Allmänheten som inte förstår bättre utgår från att den misstänkte är skyldig och att polisen gjort ett utmärkt jobb för att hitta de som står ut från mängden. Denna metod appliceras med fördel även vid misstanke om drograttfylla, rattfylla och att den misstänkte har AAS i blodet vid bilkörning (varför det skulle påverka bilkörningen har jag ingen aning om...).

Blåhattar har ingen jävla aning om vilka som använder AAS eller narkotika. Det är nämligen i princip omöjligt att utläsa, åtminstone om den brukande inte är ett jävla socialfall. Själv har jag i egenskap av skötsam medborgare blivit utfrågad av polisen för att berätta händelseförlopp i situationer eller vara en objektiv mittpol som ombeds reda ut problematik bland "knarkare och steroidbiffar" som jag vet är motståndare till sådant. Detta efter flera gram koks eller annan drug of choice för kvällen. Nä, polisen haffar folk på måfå som de tycker ser suspekta ut. Ibland har de rätt, ofta har de fel. Alltid har de rätten på sin sida...

hultman
2010-07-24, 10:15
Dessa polishisorier påminner allt för mycket om råttan i pizzan för att man ska kunna ta det på allvar.
Det troligaste scenariot med 16 åringen är att han är en småkriminell fjåne som Bjuv polisen har koll på sen tidigare och nu har de dessutom fått signaler om att han dopar sig. Kreti och pleti blir inte inplockade för att polisen inte har något bättre för sig, oavsett om ser gäller doping, terrorism eller våldtäkt.

No offence, Ignatius, men har den där kommentaren egentligen någon förankring i verkligheten? Vad vi vet är att polisen frihetsberövar ett stort antal människor under en viss tid. Att dessa omhändertaganden skulle vara rättfärdigade i samtliga fall är en naiv föreställning.

08-dude
2010-07-24, 10:17
Blåhattar har ingen jävla aning om vilka som använder AAS eller narkotika. Det är nämligen i princip omöjligt att utläsa, åtminstone om den brukande inte är ett jävla socialfall. Själv har jag i egenskap av skötsam medborgare blivit utfrågad av polisen för att berätta händelseförlopp i situationer eller vara en objektiv mittpol som ombeds reda ut problematik bland "knarkare och steroidbiffar" som jag vet är motståndare till sådant. Detta efter flera gram koks eller annan drug of choice för kvällen. Nä, polisen haffar folk på måfå som de tycker ser suspekta ut. Ibland har de rätt, ofta har de fel. Alltid har de rätten på sin sida...

Det är inte så svårt att misstänka något, är personen ung i kombination med mycket hudbristningar och mycket finnar på axlar/rygg så är det bara att plocka in personen.

Ignatius72
2010-07-24, 10:23
No offence, Ignatius, men har den där kommentaren egentligen någon förankring i verkligheten? Vad vi vet är att polisen frihetsberövar ett stort antal människor under en viss tid. Att dessa omhändertaganden skulle vara rättfärdigade i samtliga fall är en naiv föreställning.
det vore såklart anmärkningsvärt om polisen var 100% -iga i sina anhållanden. Sen får man komma ihåg att det finns många fall där polisen har rätt men att det ändå inte räcker till fällande dom. Allt från dopade knattar som hunnit bli rena till mord där inblandade skyllt på varandra. Är man på fel ställe vid fel tillfällen och umgås med fel folk så ökar risken radikalt för att bli inplockad. Inte särskilt konstigt i mina ögon. Jag vänder mig också emot alla dessa storys om vad polisen sagt och gjort, i majoriteten av fallen så är det en blandning av grova överdrifter och rent hittepå.

08-dude
2010-07-24, 10:25
Skulle du gilla att bli dragen in för polisförhör, domstol eller dyl för att du "såg ut som våldtäktsman"?
Har man inte begått våldtäkt så har man inget emot det, ju.

Att bara se på en person om denna är våldtäktsman är svårt.
Människor som tar steroider har väl ofta som mål just att öka muskelmassan så det syns. Det är alltså mycket lättare att upptäcka en människa som tar steroider än att upptäcka en våldtäktsperson med hjälp av bara ögat.

Det är väldigt många i Sverige som fakstisk använder steroider, folk blir inte stora bara för att de ökar proteinmängden.

Observera att det 2.5-3 miljoner är endast de tabletter som beslagtagits, hur mycket är det som passerar gränser som inte tullen upptäcker ?

Den rena substansen är ett koncentrat av t ex anabola steroider. 2008 tog tullen 6 kg av den rena substansen. Förra årets siffra blev över 14 kg.
Det låter inte så mycket men Lars Hansson förklarar:

- Det gör man färdiga tabletter av så småningom. Man blandar ut den rena substansen med färgämnen, bindemedel osv.

- Ett kilo av den rena substansen motsvarar ungefär 200 000 tabletter. Räknar man om 14 kg, då blir det ungefär 2,5 till 3 miljoner enheter eller tabletter av anabola steroider.
http://figureskate2008hb.svt.se/2.33782/1.1871816/kraftig_okning_av_steroidbeslag?lid=senasteNytt_18 51293&lpos=rubrik_1871816

hultman
2010-07-24, 10:26
Det är inte så svårt att misstänka något, är personen ung i kombination med mycket hudbristningar och mycket finnar på axlar/rygg så är det bara att plocka in personen.

Jag hade en massa hudbristningar när jag var i hans ålder. Som 17-åring bänkade jag 135 och var hyfsat stor för min ålder, precis som flera av mina vänner. Ingen av oss hade sett AAS eller narkotika.

Crocker
2010-07-24, 10:26
Dessa polishisorier påminner allt för mycket om råttan i pizzan för att man ska kunna ta det på allvar.
Det troligaste scenariot med 16 åringen är att han är en småkriminell fjåne som Bjuv polisen har koll på sen tidigare och nu har de dessutom fått signaler om att han dopar sig. Kreti och pleti blir inte inplockade för att polisen inte har något bättre för sig, oavsett om ser gäller doping, terrorism eller våldtäkt.

Tråkigt då, att polisen inte kände till honom sedan tidigare. ;)
Dock tycker jag att man inte borde vara så efterklok, och tro att man vet hur det låg till. Ser inget fel med detta heller.

Ignatius72
2010-07-24, 10:29
Tråkigt då, att polisen inte kände till honom sedan tidigare. ;)
du jobbar på polisen i Bjuv?

08-dude
2010-07-24, 10:31
Jag hade en massa hudbristningar när jag var i hans ålder. Som 17-åring bänkade jag 135 och var hyfsat stor för min ålder, precis som flera av mina vänner. Ingen av oss hade sett AAS eller narkotika.

Det är klart att det inte är ett säker tecken på ett någon som har hudbristningar använder steroider men det kan vara ett tecken tillsammans med andra tecken.

Då såg även länken jag postade ?
Ett ganska så tydligt bevis på att det finns en stor efterfrågan på steroider för att många använder skiten.

spoonchest
2010-07-24, 10:33
Dessa polishisorier påminner allt för mycket om råttan i pizzan för att man ska kunna ta det på allvar.
Det troligaste scenariot med 16 åringen är att han är en småkriminell fjåne som Bjuv polisen har koll på sen tidigare och nu har de dessutom fått signaler om att han dopar sig. Kreti och pleti blir inte inplockade för att polisen inte har något bättre för sig, oavsett om ser gäller doping, terrorism eller våldtäkt.

+1, typ. Polisen tvekar inte en sekund när det kommer till att agera på misstanke när det kommer till ortens hårdingar. Det är så de ska tas, till slut tröttnar dem, och håller sig i skinnet. Eller så älskar de uppmärksamheten de får och lär sig leva med att bli inplockade så fort de ger polisen den minsta möjlighet till det.
I övrigt håller jag med tolkia.

stridis
2010-07-24, 10:37
Det är inte så svårt att misstänka något, är personen ung i kombination med mycket hudbristningar och mycket finnar på axlar/rygg så är det bara att plocka in personen.

Så om snubben varit en tjockis men bantat ner sig och har finnar på ryggen rent naturligt så kommer denne kanske till och med "plockas" fler än en gång? Det kan bli mycket kränkande ifall man ser ut på ett speciellt sätt mao? Blir ju ramaskri i tidningarna ibland när folk med neurologiska problem blir insydda som påstådda knarkare.

Jag har rent naturligt haft finnar på rygg och ansikte i 25+ åldern. Det är inte helt vanligt och om jag är <10%BF (ok inte just nu tyvärr) och har en t-shirt med fightmotiv så är jag förstås en dopad slagskämpe?

08-dude
2010-07-24, 10:42
Så om snubben varit en tjockis men bantat ner sig och har finnar på ryggen rent naturligt så kommer denne kanske till och med "plockas" fler än en gång? Det kan bli mycket kränkande ifall man ser ut på ett speciellt sätt mao? Blir ju ramaskri i tidningarna ibland när folk med neurologiska problem blir insydda som påstådda knarkare.

Jag har rent naturligt haft finnar på rygg och ansikte i 25+ åldern. Det är inte helt vanligt och om jag är <10%BF (ok inte just nu tyvärr) och har en t-shirt med fightmotiv så är jag förstås en dopad slagskämpe?

Åsikterna går isär, själv är jag mot steroidmissbruk och ser gärna att polisen ser till att ungdomarna inte förstör sina liv i tidig ålder.

Ska polisen bara blunda för vissa brott bara för att de kan misstänka någon som är oskyldig ?


Ren idrott !

hultman
2010-07-24, 10:45
Att bara se på en person om denna är våldtäktsman är svårt.
Människor som tar steroider har väl ofta som mål just att öka muskelmassan så det syns. Det är alltså mycket lättare att upptäcka en människa som tar steroider än att upptäcka en våldtäktsperson med hjälp av bara ögat.

Det är väldigt många i Sverige som fakstisk använder steroider, folk blir inte stora bara för att de ökar proteinmängden.

Observera att det 2.5-3 miljoner är endast de tabletter som beslagtagits, hur mycket är det som passerar gränser som inte tullen upptäcker ?

Den rena substansen är ett koncentrat av t ex anabola steroider. 2008 tog tullen 6 kg av den rena substansen. Förra årets siffra blev över 14 kg.
Det låter inte så mycket men Lars Hansson förklarar:

- Det gör man färdiga tabletter av så småningom. Man blandar ut den rena substansen med färgämnen, bindemedel osv.

- Ett kilo av den rena substansen motsvarar ungefär 200 000 tabletter. Räknar man om 14 kg, då blir det ungefär 2,5 till 3 miljoner enheter eller tabletter av anabola steroider.
http://figureskate2008hb.svt.se/2.33782/1.1871816/kraftig_okning_av_steroidbeslag?lid=senasteNytt_18 51293&lpos=rubrik_1871816

De råvaror som importeras i pulverform används huvudsakligen till att tillverka oljebaserade steroider. Det är dessutom vikten i verksamt ämne som är relevant, inte total vikt.

Majoriteten av AAS-brukarna är inte stora alls och det finns betydligt fler användare som är pinnsmala än deras motpoler.

Det är klart att det inte är ett säker tecken på ett någon som har hudbristningar använder steroider men det kan vara ett tecken tillsammans med andra tecken.

Då såg även länken jag postade ?
Ett ganska så tydligt bevis på att det finns en stor efterfrågan på steroider för att många använder skiten.

Javisst. Eftersom du är man och förmodligen bor i Stockholmstrakten så föreligger en högre risk att du har piratkopierade filer på din dator. Räcker det för en husrannsakan? För att inte tala om att du är man och hänger på ett träningsforum, vilket definitivt ökar risken för att du använder AAS.

+1, typ. Polisen tvekar inte en sekund när det kommer till att agera på misstanke när det kommer till ortens hårdingar. Det är så de ska tas, till slut tröttnar dem, och håller sig i skinnet. Eller så älskar de uppmärksamheten de får och lär sig leva med att bli inplockade så fort de ger polisen den minsta möjlighet till det.
I övrigt håller jag med tolkia.

Haha. Ja, narkotika- och dopingpolitiken har ju fungerat ypperligt...

Doctor Snuggles
2010-07-24, 10:46
Att bara se på en person om denna är våldtäktsman är svårt.
Människor som tar steroider har väl ofta som mål just att öka muskelmassan så det syns. Det är alltså mycket lättare att upptäcka en människa som tar steroider än att upptäcka en våldtäktsperson med hjälp av bara ögat.

Det är väldigt många i Sverige som fakstisk använder steroider, folk blir inte stora bara för att de ökar proteinmängden.

Observera att det 2.5-3 miljoner är endast de tabletter som beslagtagits, hur mycket är det som passerar gränser som inte tullen upptäcker ?

Den rena substansen är ett koncentrat av t ex anabola steroider. 2008 tog tullen 6 kg av den rena substansen. Förra årets siffra blev över 14 kg.
Det låter inte så mycket men Lars Hansson förklarar:

- Det gör man färdiga tabletter av så småningom. Man blandar ut den rena substansen med färgämnen, bindemedel osv.

- Ett kilo av den rena substansen motsvarar ungefär 200 000 tabletter. Räknar man om 14 kg, då blir det ungefär 2,5 till 3 miljoner enheter eller tabletter av anabola steroider.
http://figureskate2008hb.svt.se/2.33782/1.1871816/kraftig_okning_av_steroidbeslag?lid=senasteNytt_18 51293&lpos=rubrik_1871816

Siffrorna är inte särskilt relevanta om man inte ser till hur många som är biffiga UTAN att använda AAS, och vad som egentligen utgör "biffig". Allmänhetens uppfattning är ofta t.ex. att det räcker med rätt lite muskelmassa innan man kan bli misstänkt som AAS-användare, jämfört med erfaret folk på ett träningsforum.

Crocker
2010-07-24, 10:53
du jobbar på polisen i Bjuv?

Stod i tidningen.

stridis
2010-07-24, 10:54
Åsikterna går isär, själv är jag mot steroidmissbruk och ser gärna att polisen ser till att ungdomarna inte förstör sina liv i tidig ålder.

Ska polisen bara blunda för vissa brott bara för att de kan misstänka någon som är oskyldig ?
Ren idrott !

Polisen är en samhällsservice för oss laglydiga medborgare, de skall inte vara ett gissel.

Det där med ungdomar är mer än attitydfråga och informationsfråga än en polisiär fråga i mitt tycke.

Har skrivit under en masslista om livstids rent idrottande som RF hade på sin hemsida. Det är en hederssak som jag utgår från att andra också följer oavsett laglydighet i övrigt.

Osten80
2010-07-24, 10:56
Dessa polishisorier påminner allt för mycket om råttan i pizzan för att man ska kunna ta det på allvar.
Det troligaste scenariot med 16 åringen är att han är en småkriminell fjåne som Bjuv polisen har koll på sen tidigare och nu har de dessutom fått signaler om att han dopar sig. Kreti och pleti blir inte inplockade för att polisen inte har något bättre för sig, oavsett om ser gäller doping, terrorism eller våldtäkt.

Givetvis pratar vi om företeelsen i allmänhet, inte 16-åringen i Bjuv som vi inte vet mer om än vad vi har läst i tidningen. Det kan mycket väl vara så som du beskriver det.
Kreti och pleti blir inplockade och det är oftast ingen trevlig upplevelse där man blir behandlad som oskyldig till motsatsen bevisats och i bilen tillsammans med poliserna sitter och sjunger "Tommy tycker om mig" på väg till stationen där du får lämna ditt urin och kan gå hem fem minuter senare med en klapp på huvudet och en försäkran om att "det här ska nog bra".
För de allra flesta människor på det här forumet skulle en "misstanke" och meddragning till stationen vara en ytterst otäck uppelevelse.
Det är ingen myt eller vandringssägen, det är högst verkligt och absolut inget exceptionellt.
Det är inte lätt att försöka övertyga er om detta då man ses som kriminell om man överhuvudtaget nänmner något om detta. Förutom en jolle då och då (alltid hemma, aldrig ute på stan eller på pub/disco/lokal whatever) sträcker sig mina lagöverträdelser inte längre än de flesta andras, dvs till fortkörning och fildelning.
Jag är ingen "hårding" som försöker hävda eller rädda mig själv och sätta polisen i dålig dager.
Däremot är jag smått allergisk mot maktmissbruk, oavsett om det handlar om poliser, politiker, läkare eller i princip vem som helst som vet att de kan göra väldigt stora och många fel utan att i praktiken behöva stå till svars för det.
Poliser är som människor är mest, en del är fantastiska, en del är trevliga, en del är bara ok och en del är praktisvin, precis som alla andra människor.
Det finns självklart poliser som aldrig skulle befatta sig med sådant som vi pratar om här, men för de som gör det finns ett omfattande strukturellt skydd som de kan luta sig tillbaka på.
En del nämner att de känner poliser som nekar till att de håller på sådant, har inte tid osv, men varför skulle en dålig polis berätta för er att han är just en dålig polis?
Precis som byggjobbaren som ibland fuskar med saker för att han inte orkar göra det riktigt eller inte vill berätta om sitt misstag, eller lärarinnan som sätter betyg efter älskvärdhet istället för faktiskt utfört arbete, eller... du fattar. Poliser är som alla oss andra, förutom att de har mycket större frihet att kunna dölja sina misstag. De står inte över oss när det gäller moral, hederlighet osv. Redan här har du incitamenten för vad som kan hända, och att då inte förstå att det gör det, och ofta dessutom är inget annat än att sticka huvudet i sanden. Klyschigt måhända, men inte desto mindre sant.

Ta inte detta på fel sätt nu, jag menar inget med det, men jag skulle kunna förstöra ditt liv med upprepade tips om att du är knarkare, som hade fått dig att ändra åsikt när du ser hur du blir bemött när polisen kommer för att undersöka tipset.

08-dude
2010-07-24, 11:08
De råvaror som importeras i pulverform används huvudsakligen till att tillverka oljebaserade steroider. Det är dessutom vikten i verksamt ämne som är relevant, inte total vikt.

Det står tydligt att det är den rena substanser de avser men det är inte intressant utan det intressant är att detta är endast det som de har BESLAGTAGIT. Hur stor är då mängden som inte tullen upptäcker ?


Majoriteten av AAS-brukarna är inte stora alls och det finns betydligt fler användare som är pinnsmala än deras motpoler.

Enligt vilken undersökning då ?

Du tycker tex. inte att alla 100kg + deltagare på BB SM är stora ?

hultman
2010-07-24, 11:14
Det står tydligt att det är den rena substanser de avser men det är inte intressant utan det intressant är att detta är endast det som de har BESLAGTAGIT. Hur stor är då mängden som inte tullen upptäcker ?

Enligt vilken undersökning då ?

Du tycker tex. inte att alla 100kg + deltagare på BB SM är stora ?

Det är mycket vanligt att testopulver från t.ex. Kina blir beslagtaget i tullen. Men det är väl klart att mycket går igenom, 14 kg är dock inte några ofantliga mängder. Finns många som köper hem litegrann och kokar för sin egen skull, och mycket av pulvret som tas in försvinner eller slängs för att tillverkaren gör fel i tillverkningsprocessen. Är ju inte så farligt dyrt att köpa heller så kan tänka mig att många försöker men misslyckas på ett eller annat sätt...

Ja. Klart grabbarna på SM-scenen är stora. Men majoriteten av AAS-brukarna är riktiga räkor. Förstår heller inte syftet med att plocka in de stora grabbarna eftersom de ändå inte kommer lägga av.

spoonchest
2010-07-24, 11:16
Haha. Ja, narkotika- och dopingpolitiken har ju fungerat ypperligt...
Bra poäng, eftersom jag inte sa något om den.. eller?

08-dude
2010-07-24, 11:18
Siffrorna är inte särskilt relevanta om man inte ser till hur många som är biffiga UTAN att använda AAS, och vad som egentligen utgör "biffig". Allmänhetens uppfattning är ofta t.ex. att det räcker med rätt lite muskelmassa innan man kan bli misstänkt som AAS-användare, jämfört med erfaret folk på ett träningsforum.

Siffrorna är intressanta av högsta grad, tänk om det istället var 500'000 st som använde steroiderna och 50'000 människor som får stora problem med biverkningarna. Själv tycker jag att steroidmissbrukare inte har rätt till sjukhusvård före tex. äldre eller gravida. Dumhet är inget som läker på ett sjukhus.

spoonchest
2010-07-24, 11:21
Förstår heller inte syftet med att plocka in de stora grabbarna eftersom de ändå inte kommer lägga av.

Nähä, men det är väl ändå deras eget problem och inget polisen ska ta hänsyn till? Bryter man mot lagen kan det hända att man blir lagförd. Bryter man mot den igen så kan det hända igen. det är helt upp till en själv, eller hur?

stridis
2010-07-24, 11:29
Siffrorna är intressanta av högsta grad, tänk om det istället var 500'000 st som använde steroiderna och 50'000 människor som får stora problem med biverkningarna. Själv tycker jag att steroidmissbrukare inte har rätt till sjukhusvård före tex. äldre eller gravida. Dumhet är inget som läker på ett sjukhus.

Harm reduction vore på sin plats då, eller vad tycker du?

hultman
2010-07-24, 11:33
Bra poäng, eftersom jag inte sa något om den.. eller?

Väldigt relevant eftersom du nämligen sammanfattade rådande narkotikapolitik i ditt inlägg.

Nähä, men det är väl ändå deras eget problem och inget polisen ska ta hänsyn till? Bryter man mot lagen kan det hända att man blir lagförd. Bryter man mot den igen så kan det hända igen. det är helt upp till en själv, eller hur?

Det var min högst subjektiva åsikt. Men när vi talar om upprepad brottslighet så kanske vi borde skicka en svidande bot till dig med all ackumulerad, kanske ringa, brottslighet som begåtts av dig? Såsom trafiköverträdelser, upphovsrättsbrott, misshandel och allsköns fånerier man kan straffas för. Eller har du aldrig någonsin brutit mot lagen? Om jo, se över din selektivitet inför rättvisan.

spoonchest
2010-07-24, 11:54
Väldigt relevant eftersom du nämligen sammanfattade rådande narkotikapolitik i ditt inlägg.


Åfan? Jag tror du läser in lite väl mkt av dina egna fördomar i andras meningar.
Såsom trafiköverträdelser, upphovsrättsbrott, misshandel och allsköns fånerier man kan straffas för. Eller har du aldrig någonsin brutit mot lagen? Om jo, se över din selektivitet inför rättvisan.
Jag har inte påstått att jag aldrig kört för fort. Jag har inte heller påstått att jag inte är beredd att ta konsekvenserna av det.

hultman
2010-07-24, 11:57
Åfan? Jag tror du läser in lite väl mkt av dina egna fördomar i andras meningar.

Nej. Så här skrev du:

+1, typ. Polisen tvekar inte en sekund när det kommer till att agera på misstanke när det kommer till ortens hårdingar. Det är så de ska tas, till slut tröttnar dem, och håller sig i skinnet. Eller så älskar de uppmärksamheten de får och lär sig leva med att bli inplockade så fort de ger polisen den minsta möjlighet till det.
I övrigt håller jag med tolkia.


Jag har inte påstått att jag aldrig kört för fort. Jag har inte heller påstått att jag inte är beredd att ta konsekvenserna av det.

Haha. Skulle snuten punktmarkera dig så kan jag lova dig att du skulle ledsna efter ett tag. Och försök inte lura mig att du är beredd att ta konsekvenserna av alla dina lagöverträdelser.

spoonchest
2010-07-24, 12:07
Nej. Så här skrev du:






Haha. Skulle snuten punktmarkera dig så kan jag lova dig att du skulle ledsna efter ett tag. Och försök inte lura mig att du är beredd att ta konsekvenserna av alla dina lagöverträdelser.

Precis, skulle snuten punktmarkera mig så skulle jag hålla mig i skinnet, garanterat.
Hastighetsöverträdelser är dyra historier. Inte för att jag har nån erfarenhet av det. Jag försöker inte lura dig. Det verkar du sköta fint själv, låt bli att bryta mot lagen så kommer du klara dig galant. Men jag har svårt att tro det då du verkar tycka att en dom för misshandel är lika "fånigt" som en dom för fildelning.

Doctor Snuggles
2010-07-24, 12:40
Siffrorna är intressanta av högsta grad, tänk om det istället var 500'000 st som använde steroiderna och 50'000 människor som får stora problem med biverkningarna. Själv tycker jag att steroidmissbrukare inte har rätt till sjukhusvård före tex. äldre eller gravida. Dumhet är inget som läker på ett sjukhus.

Siffrorna är inte relevanta utan de extra data jag nämnde i kontexten för vad vi pratade om - som var på vilka grunder man ska misstänka en person. Eventuell skada av bruk är en separat fråga.

hultman
2010-07-24, 12:49
Precis, skulle snuten punktmarkera mig så skulle jag hålla mig i skinnet, garanterat.
Hastighetsöverträdelser är dyra historier. Inte för att jag har nån erfarenhet av det. Jag försöker inte lura dig. Det verkar du sköta fint själv, låt bli att bryta mot lagen så kommer du klara dig galant. Men jag har svårt att tro det då du verkar tycka att en dom för misshandel är lika "fånigt" som en dom för fildelning.

Jag är helt ostraffad. Har inte ens åkt fast för fortkörning...

Vad det nu har med saken att göra vet jag inte riktigt. Precis som du ska jag vara glad att jag inte haft punktmarkering eller otur.

Ignatius72
2010-07-24, 14:26
Osten, jag säger inte att det aldrig förekommer att polisen skulle använda sig av det du kallar maktmissbruk. Vad jag säger är att i majoriteten av fallen så är det grova överdrifter och rent hittepå. 15-åriga grabbar som sitter och lipar hos polisen för att gå ut till sina polare och skryta om hur cool han var trots att polisen gjorde allt från att hota, spöa om honom och de var dessutom en 10-12 stycken *gäsp*
det finns däremot knappt någon som berättar just att de sket på sig av en vänligt ställd fråga. Trots att det ät det vanligaste scenariot.
Om kreti och pleti hade blivit inplockade så hade det blivit ramaskri. Föräldrar får frispel och anmäler skolor efter ett oanmält samtal med läraren. Tror någon att ett polisingripande hade fått dessa att hålla snattran?

Osten80
2010-07-24, 14:51
Osten, jag säger inte att det aldrig förekommer att polisen skulle använda sig av det du kallar maktmissbruk. Vad jag säger är att i majoriteten av fallen så är det grova överdrifter och rent hittepå. 15-åriga grabbar som sitter och lipar hos polisen för att gå ut till sina polare och skryta om hur cool han var trots att polisen gjorde allt från att hota, spöa om honom och de var dessutom en 10-12 stycken *gäsp*
det finns däremot knappt någon som berättar just att de sket på sig av en vänligt ställd fråga. Trots att det ät det vanligaste scenariot.
Om kreti och pleti hade blivit inplockade så hade det blivit ramaskri. Föräldrar får frispel och anmäler skolor efter ett oanmält samtal med läraren. Tror någon att ett polisingripande hade fått dessa att hålla snattran?

Jag vet precis vilken typ av människor du syftar på och när det gäller dem håller jag med dig i mångt och mycket.

Ignatius72
2010-07-24, 16:11
Jag vet precis vilken typ av människor du syftar på och när det gäller dem håller jag med dig i mångt och mycket.

Är vi också överens om att denna grupp är i absolut majoritet? Tätt följt av vänsterligister med ungefär liknande historier?

Osten80
2010-07-24, 16:28
Är vi också överens om att denna grupp är i absolut majoritet? Tätt följt av vänsterligister med ungefär liknande historier?

I den åldersgruppen är de personerna absolut i majoritet, men det är inte de jag pratar om. Jag är varken femton själv eller umgås med folk i den åldern.

Ignatius72
2010-07-24, 17:57
I den åldersgruppen är de personerna absolut i majoritet, men det är inte de jag pratar om. Jag är varken femton själv eller umgås med folk i den åldern.

Ok. Om vi lämnar den åldergruppen vi är överens om, menar du att polisen åker runt och slumpmässigt plockar in oskyldiga 30 åringar och trakasserar dem? Är det likadant med 40, 50, 60, 70, 80 åringar?
Vad i all sin dar skulle syftet vara med det? Det finns ju hur många som helst som definitivt rör sig i eller över i gränslandet som de (kanske med rätta) hellre och med någon form av syfte skulle vilja störa. Jag känner förvisso en hel del poliser men skulle inte ens fråga om detta, om du har rätt så skulle de såklart aldrig erkänna det. Men med tanke på hur mycket drägg de hanterar så tror jag nog att man hellre har tomt i bilen än åker runt och plockar in laglydigt folk. Det räcker ju med två trovärdiga vittnen till detta för att få en artikel.

MAXX
2010-07-25, 12:56
Diskussionen om "kappmuskelpolisen" känns inte så relevant då det troligtvis inte är dessa grunder polisen tog in grabben på.

Hade polisen jobbat efter kappmuskel- metoden så hade dom nog hellre gått in på valfri bb tävling och haffat alla :D

Exdiaq
2010-07-25, 14:54
Ska spion-sopgubben lämna en arg lapp där det står "Kolo was here", "Kolo is watching ya'!"? Sprider lite Rage och jäst proteinpulver runt sopkärlen när jag hämtar papper där nästa vecka så borde dom förstå att detta inte är okej!

hultman
2010-07-25, 16:38
Diskussionen om "kappmuskelpolisen" känns inte så relevant då det troligtvis inte är dessa grunder polisen tog in grabben på.

Hade polisen jobbat efter kappmuskel- metoden så hade dom nog hellre gått in på valfri bb tävling och haffat alla :D

De står OFTA utanför gym och hugger in folk för piss på måfå. Välinvesterade tusenlappar...

Tror grabben togs in under samma premisser som offer för kappmuskelpolisen.

Ignatius72
2010-07-25, 17:07
De står OFTA utanför gym och hugger in folk för piss på måfå. Välinvesterade tusenlappar...

Tror grabben togs in under samma premisser som offer för kappmuskelpolisen.

Jag tror inte för ett ögonblick på detta. Om detta hade skett så hade detta lett till att de förr eller senare plockar in personer som har kontakter, inflytande, jobbar på Aftonbladet etc etc och det hade blivit ett jevfla hallå. Det finns inget som talar för att detta skulle ske, inget syfte. Helt enkelt osannolikt.

r3mpuh
2010-07-25, 17:10
Vårat gym har nyligen satt upp lappar med information om anabola etc.
Hur ofta gör dem sånna hära "random prov"? Där dem kommer och plockar folk på random?

kjell33
2010-07-25, 17:13
På vårt gym testar de dels de tävlande bänkpressarna/styrkelyftarna som står på ngn lista dels ALLTID någon el några motionärer. Tippar att det sker 3-5 ggr/år.

Trance
2010-07-25, 17:14
Jag tror inte för ett ögonblick på detta. Om detta hade skett så hade detta lett till att de förr eller senare plockar in personer som har kontakter, inflytande, jobbar på Aftonbladet etc etc och det hade blivit ett jevfla hallå. Det finns inget som talar för att detta skulle ske, inget syfte. Helt enkelt osannolikt.

Det sker.

r3mpuh
2010-07-25, 17:23
På vårt gym testar de dels de tävlande bänkpressarna/styrkelyftarna som står på ngn lista dels ALLTID någon el några motionärer. Tippar att det sker 3-5 ggr/år.
Ok, det är ju iofs endast folk på gymmet på morgonen, lunchen och kvällen.
Ifall de som preppar verkligen vill undvika sådana här kontroller är det ju bara att träna på natten, alternativt förmiddagen/eftermiddag.

kjell33
2010-07-25, 17:26
Ok, det är ju iofs endast folk på gymmet på morgonen, lunchen och kvällen.
Ifall de som preppar verkligen vill undvika sådana här kontroller är det ju bara att träna på natten, alternativt förmiddagen/eftermiddag.

Hos oss är det inte bara att lösa medlemskort, vi har faktiskt nekat en och annan.

Ignatius72
2010-07-25, 17:29
Det sker.

Att de plockar in folk ja. De har ju tex i Malmö en uttaladtaktik att träna på privata gym för att spana och sätta dit. Men att de skulle stå utanför gymmen och på måfå plocka in kreti och pleti för att de inte har något bättre för sig. Knappast.

Osten80
2010-07-25, 17:41
Ok. Om vi lämnar den åldergruppen vi är överens om, menar du att polisen åker runt och slumpmässigt plockar in oskyldiga 30 åringar och trakasserar dem? Är det likadant med 40, 50, 60, 70, 80 åringar?
Vad i all sin dar skulle syftet vara med det? Det finns ju hur många som helst som definitivt rör sig i eller över i gränslandet som de (kanske med rätta) hellre och med någon form av syfte skulle vilja störa. Jag känner förvisso en hel del poliser men skulle inte ens fråga om detta, om du har rätt så skulle de såklart aldrig erkänna det. Men med tanke på hur mycket drägg de hanterar så tror jag nog att man hellre har tomt i bilen än åker runt och plockar in laglydigt folk. Det räcker ju med två trovärdiga vittnen till detta för att få en artikel.

De runt 35-40 och uppåt har nog inte så mycket att oroa sig för, så du bör vara rätt safe. ;)
Om man inte har levt under en sten är detta är som sagt inget nytt, och jo, emellanåt tas det upp i tidningsartiklar och tv-nyheter.
En av orsakerna till att det inte blir något ramaskri är att vi i Sverige har en sanslös tilltro till myndigheter och att det drogklimatet vi har gör att folk inte vill synas i sammanhang som har med narkotika att göra, även om de är helt oskyldiga och har pissat rent. Folk sväljer hellre skiten än att synas i fel sammanhang.
Jag har sagt det i tidigare trådar och jag säger det igen: klimatet runt de här frågorna är i Sverige totalt förgiftat. Det vet du också.
Att det blir merjobb att plocka in folk jämfört med att köra med tom bil är självklart, men det är likadant med poliser som med resten av befolkningen. På varenda arbetsplats eller skola jag har varit på har det funnits folk som lägger otrolig energi på att förstöra för andra, hävda sin rätt, bete sig som svin och sätta käppar i princip varenda litet hjul, trots att det ger dem mångdubbelt med jobb och en jävligt mycket jobbigare tillvaro.
Återigen: polisers spännvidd av personligheter är som den övriga befolkningens. Problemet är bara att konsekvensen av en polis som missbrukar sin makt är avsevärt värre än när Lotta på Pressbyrån är otrevlig och jävlas med kunder och chefen, och du kan i princip inte göra någonting åt det.
Det finns inte mer jag kan skriva till dig om det här utan upprepa mig som en dålig skiva.
Du får tro att det är lögner, myter, pubertalt skryt, whatever.

stevebc
2010-07-26, 00:09
Jag har en kompis som käkade en ryss5.a ( heter det så?) och blev helt wild and crazy och började stjäla cyklar och skit!!:laugh:

08-dude
2010-07-26, 05:56
De står OFTA utanför gym och hugger in folk för piss på måfå.

Jag har aldrig sett att polisen gjort det utanför de gym jag tränat på. I vilken stad är de så duktiga ?

Välinvesterade tusenlappar...
Ja det är det. Kostnaderna för en missbrukare kan i ett senare skede vara mycket dyrare än ett stickprov för samhället.

Jösses vad du verkar vara negativ till att det blir det svårare för steroidmissbrukare
att härja fritt.

mini
2010-07-26, 07:07
Ok, det är ju iofs endast folk på gymmet på morgonen, lunchen och kvällen.
Ifall de som preppar verkligen vill undvika sådana här kontroller är det ju bara att träna på natten, alternativt förmiddagen/eftermiddag.

Eller välja ett gym som passar dem bättre.

spoonchest
2010-07-26, 07:27
Är allt arbete mot brottslighet som inte är direkt moraliskt förkastligt helt onödigt, hultman?