handdator

Visa fullständig version : Byta bilförsäkring


Kabuto
2010-07-22, 17:17
Det är så att jag har autogiro på min försäkring och utan förvarning så binder jag upp mig på ett år till hos ett bolag där jag fick höjd premie helt utan orsak.

Jag visste inte om hur Huvudförfallodagen funkade före idag.

Jag vill byta till ett billigare bolag. Jag googlade en stund och har läst gamla svar att man kan ställa av bilen och avsluta sin försäkring för att sedan ställa på bilen igen och välja något annat.

Funkar det fortfarande så? Hittade inte några nya inlägg om det nämligen.

jenan546
2010-07-22, 17:33
Avställning är jag skeptiskt till att det räcker för att få bryta en helårsförsäkring. För mc vet jag att det definitivt inte räcker..

Det du kan göra är att byta ägare på bilen, då avslutas försäkringen. Sedan byta ägare igen tillbaka till dig.

Eller det lite jobbigare alternativet, ställ av den, säg upp autogirot och betala inte premien. Försäkringen borde då förfalla efter ett tag. Eftersom den är avställd behöver du inte heller ha koll på exakt dag då försäkringen slutar gälla, annars kan det bli dyrt.

Kabuto
2010-07-22, 17:41
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=62623&p=2 Där fick jag det ifrån..

Lelle Pelle
2010-07-22, 17:56
Du kan göra en avställning och stänga ner försäkringen och få det belopp du betalat för mycket återbetalat till dig. Nästa dag skaffar du en ny försäkring hos nytt bolag och sedan ställer du på bilen igen. Enkelt och bra, men kanske inte så fint. Fungerar hos alla bolag.

Kabuto
2010-07-22, 18:11
"Om fordonet har en gällande försäkring meddelar vi ditt försäkringsbolag att fordonet är avställt."

Avställde bilen, ska ringa imorgon till försäkringsbolaget och försöka avsluta försäkringen. Uppdaterar tråden med resultat! :)

KlopFer
2010-07-22, 23:04
Om du vill byta till ett billigt bolag så kika på atava.

Jag har min saab 93 aero där, för helförsäkring går det på 560:- i månaden.

20år och bor rätt centralt.

Kabuto
2010-07-23, 04:39
Länsförsäkringar var några hundringar billigare per helår :)

Lelle Pelle
2010-07-23, 07:34
Länsförsäkringar var några hundringar billigare per helår :)
Utgår från att allt gick bra?:)

Kabuto
2010-07-23, 10:52
Det gick fin fint. Kommer halvera min helårspremie, bra skit :)

GoBig84
2011-07-13, 11:13
Du kan göra en avställning och stänga ner försäkringen och få det belopp du betalat för mycket återbetalat till dig. Nästa dag skaffar du en ny försäkring hos nytt bolag och sedan ställer du på bilen igen. Enkelt och bra, men kanske inte så fint. Fungerar hos alla bolag.

Googlade och hamnade här. Ska testa det du skriver, börjar bli lite väl dyrt på mitt nuvarande försäkringsbolag.

Kallsone
2011-07-13, 20:15
skitbra, detta skall göras! dina.se har bra försäkringar, iaf. var det hälften av priset från trygghansa som jag har nu.