handdator

Visa fullständig version : Vi som har tröttat på miljön eller tänker börja göra det


Ganymedes
2010-07-22, 15:48
Om faster Agda toksorterar, nu snackar vi t.o.m pilla bort alla sina häftklammer från tidningarna för att därmed kunna skilja metal och papper i källsorteringen dagligen livet ut, skulle det ändå inte motsvara miljöbesparingen av någon sekunds paus i utsläppen från ett större företag.

Jag tycker att det är dags att sluta tvångsöverlåta miljöräddandet på vanliga medborgares dåliga samvete och istället lägga krutet där det ger mest effekt. På företagen/fabrikerna/etc. Folk har blivit sådana miljö-gestapo och sover sin goda hyckleri-sömn för att de pantat en flaska, trots att de tog bilen 2 km för att kunna göra det.

Miljön ska vi givetvis hjälpas åt att rädda. Men jag förslår att vi gör det genom att slå ihjäl elefanten i rummet, inte stolt nöja oss med myggan vi hittade i ett hörn. Framförallt så tycker jag att folk ska sansa sig lite, för just nu är det mer pk-politik än fakta i miljökampen.

Sluta hyckla! *gah!*

KlopFer
2010-07-22, 15:51
Jag slänger allt i svarta sopsäckar.

Ganymedes
2010-07-22, 15:53
Jag slänger allt i svarta sopsäckar.

Kanske är att ta i? Svarta sopsäckar är inte miljövänliga, ta pappersvarianten. :)

KlopFer
2010-07-22, 16:01
Kanske är att ta i? Svarta sopsäckar är inte miljövänliga, ta pappersvarianten. :)

Det enda pinsamma är när man måste åka till returpunkten ibland och man har med sig lite svarta sopsäckar. Så står man där och kikar lite försiktigt och kollar vart alla arbetare är som snabbt är framme ifall man kastar fel.

Så kikar man ner i påsen och det ser ut att vara mest brännbart och när man droppar den i containern så hör man all glass/metall i botten som blir krossat :D

Jockefoten
2010-07-22, 16:02
Naivt av människor att tror att vi kan rädda/förstöra jorden.

stafh
2010-07-22, 16:03
Det är ju konsument Svensson som köper grejerna som "fabrikerna" gör, hur ska man komma runt det tycker du?

stafh
2010-07-22, 16:04
Naivt av människor att tror att vi kan rädda/förstöra jorden.

Ja, otroligt naivt.


http://therearenosunglasses.files.wordpress.com/2009/03/nuke.jpg

Jockefoten
2010-07-22, 16:32
Kärnvapenkrig < Yellowstone utbrott.
Vi är snart utdöda.

phpoker
2010-07-22, 16:43
Det är väl ändå inte en kotte som faktiskt på allvar tror att vi i det långa loppet kommer "förstöra jorden"? Vad det hela handlar om är ju snarare huruvida vi vill kunna leva vidare på jorden än ifall att den kommer finnas kvar och återhämta sig.

Matsa
2010-07-22, 16:44
"The planet is fine, the people are fucked."

eScDfYzMEEw

stafh
2010-07-22, 16:44
Det är väl ändå inte en kotte som faktiskt på allvar tror att vi i det långa loppet kommer "förstöra jorden"? Vad det hela handlar om är ju snarare huruvida vi vill kunna leva vidare på jorden än ifall att den kommer finnas kvar och återhämta sig.

Det handlar om att vi ändrar förhållandena på jordytan snabbare än vad ekosystemen klarar av att anpassa sig till. Vilket vi de facto gör, på fler än ett sätt.

Olegh
2010-07-22, 16:45
Jag ser det inte som en särskilt stor uppoffring att källsortera. Samtidigt försöker jag att, typ, inte överkonsumera.

von huff
2010-07-22, 16:45
Vi har ju redan förstört en massa regnskog och sjöar.Själv tänker jag inte så mycket på miljön men undviker att skräpa ner och sorterar ifall det är möjligt

Andy.da.wohoo
2010-07-22, 17:44
Om faster Agda toksorterar, nu snackar vi t.o.m pilla bort alla sina häftklammer från tidningarna för att därmed kunna skilja metal och papper i källsorteringen dagligen livet ut, skulle det ändå inte motsvara miljöbesparingen av någon sekunds paus i utsläppen från ett större företag.

Jag tycker att det är dags att sluta tvångsöverlåta miljöräddandet på vanliga medborgares dåliga samvete och istället lägga krutet där det ger mest effekt. På företagen/fabrikerna/etc. Folk har blivit sådana miljö-gestapo och sover sin goda hyckleri-sömn för att de pantat en flaska, trots att de tog bilen 2 km för att kunna göra det.

Miljön ska vi givetvis hjälpas åt att rädda. Men jag förslår att vi gör det genom att slå ihjäl elefanten i rummet, inte stolt nöja oss med myggan vi hittade i ett hörn. Framförallt så tycker jag att folk ska sansa sig lite, för just nu är det mer pk-politik än fakta i miljökampen.

Sluta hyckla! *gah!*

Har du några tankar på hur du ska göra för att få företagen att reagera?

Hört talas om uttrycket "många bäckar små.."?

Kärnvapenkrig < Yellowstone utbrott.
Vi är snart utdöda.

Ja, varför inte ta livet av oss direkt och bespara naturen att döda oss :hbang:

Ganymedes
2010-07-22, 18:35
Har du några tankar på hur du ska göra för att få företagen att reagera?

Hört talas om uttrycket "många bäckar små.."?



Det som redan görs fast i större skala. Vi väljer ju själva hur vi konsumerar och vilka partier vi röstar på osv.

Många bäckar små gäller inte i detta fallet, för alla de små bäckarna innebär att du möjligen får ihop till en sandlåda. Men behovet är Sahara-öknen. Därmed inte sagt, åter igen, att vi ska skita i allt på individuellt plan. Fokuset bör dock riktas där åtgärderna har snabb och reella effekter.

Scratch89
2010-07-22, 18:42
Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte riktigt med. Som konsument kan man påverka rätt så mycket, i alla fall om man ser det på nationell nivå. En svensk använder naturresurser och förbrukar långt mycket mer energi än vad många andra i världen gör, så genom att t.ex inte ta bilen överallt, handla lite mer ekologiskt, källsortera, undvika att ha igång alla elektriska apparater osv kan man faktiskt påverka en hel del. En människa kommer så klart inte att påverka mycket, men om hela Sveriges befolkning gör det, så blir det skillnad.

Det handlar även om att vi som svenskar och västlänningar faktiskt har resurserna att välja. Det är väldigt lätt att sitta och spy galla över alla galna ryssar som häller ut olja i haven och kineserna som använder trottoaren som soptipp, men man får tänka sig att de, inte minst i kinesernas fall, inte har så många val. Vår infrastruktur är löjligt mer utvecklad än deras. Den lilla ansträngningen som det faktiskt är att göra bättre val tycker jag i många fall är löjlig att tjafsa om. Man får se sig själv som ett gott föredöme för resten av världen.

stafh
2010-07-22, 18:45
Jag förstår hur du tänker, men jag håller inte riktigt med. Som konsument kan man påverka rätt så mycket, i alla fall om man ser det på nationell nivå. En svensk använder naturresurser och förbrukar långt mycket mer energi än vad många andra i världen gör, så genom att t.ex inte ta bilen överallt, handla lite mer ekologiskt, källsortera, undvika att ha igång alla elektriska apparater osv kan man faktiskt påverka en hel del. En människa kommer så klart inte att påverka mycket, men om hela Sveriges befolkning gör det, så blir det skillnad.

Det handlar även om att vi som svenskar och västlänningar faktiskt har resurserna att välja. Det är väldigt lätt att sitta och spy galla över alla galna ryssar som häller ut olja i haven och kineserna som använder trottoaren som soptipp, men man får tänka sig att de, inte minst i kinesernas fall, inte har så många val. Vår infrastruktur är löjligt mer utvecklad än deras. Den lilla ansträngningen som det faktiskt är att göra bättre val tycker jag i många fall är löjlig att tjafsa om. Man får se sig själv som ett gott föredöme för resten av världen.
qft

tsp
2010-07-22, 19:15
Det är ju konsument Svensson som köper grejerna som "fabrikerna" gör, hur ska man komma runt det tycker du?

Mindre makt åt storföretagen, det säger sig självt. "Kan" (vill) de inte ta ansvar så ska de heller inte få löpa i fritt koppel.

stafh
2010-07-22, 19:21
Mindre makt åt storföretagen, det säger sig självt. "Kan" (vill) de inte ta ansvar så ska de heller inte få löpa i fritt koppel.

Köp inte deras prylar då?

maaherra
2010-07-22, 20:16
Mindre makt åt storföretagen, det säger sig självt. "Kan" (vill) de inte ta ansvar så ska de heller inte få löpa i fritt koppel.

Vad menar du?

Sjoba
2010-07-22, 20:40
Jag är rätt trött på planeten ändå. Skit i den och satsa på rymdfärjor och allt därtill så kan vi byta till en coolare planet när det är dags.

Jorden kommer återhämta sig efter några miljoner år och alla ekorrar och delfiner har det bättre utan oss. Problem fixed.

supercharge
2010-07-23, 14:49
Jag stör mig på att det är så himla hypeat. För ett antal år sedan var det ingen som brydde sig det minsta och nu ska varenda jävla företag plötsligt ha miljöprofil att stoltsera med.

Det är fortfarande penuts jämfört med hur mycket bil vi kör, och hur stor skillnad gör det egentligen om någon miljöpartist i kofta plockar några burkar längs stränderna här i Sverige, om ryssar eller polacker pumpar ut avfall rakt ut i östersjön eller köttar på med sina kolkraftverk.

Det är lite fel fokus att allt plötsligt kommer bli bra om vi källsorterar någon burk extra, eller släcker någon jävla lampa.

Dessutom har jorden som bekant lyckats bli både kall och varm helt för egen maskin genom historien så exakt hur mycket just vi påverkar verkar det inte heller vara någon som vet ordentligt.